Artikkeli kuva

PS ARKISTO

VTT Koskenkylä arvioi Risto Murron raporttia – saadaanko kasvutyöryhmän ehdotuksilla Suomi uudistumaan ja kasvamaan?

10.03.2025 |16:51

Varman toimitusjohtajan Risto Murron johtaman työryhmän raportti valmistui viime viikolla. Valtiotieteen tohtori Heikki Koskenkylä arvioi, saadaanko raportin antamilla ehdotuksilla aikaan kaivattua talouskasvua Suomeen.

Risto Murron työryhmän raportista on ollut paljon arviointeja mediassa. Arviot vaihtelevat paljon. Kansanedustaja Sakari Puistolla oli Suomen Uutisissa hyvä katsaus raporttiin. Muutamaa päivää myöhemmin (4.3.2025) ilmestyi Sitran julkaisu ”Miksi Suomen talous ei kasva?”. Sen on laatinut taloustieteen emeritusprofessori Matti Pohjola. Pohjolan analyysi täydentää merkittävästi kasvutyöryhmän tarkasteluja. Hallituspuolueet ovat jo alkaneet neuvotella kasvutoimista, joista on tarkoitus päättää hallituksen puoliväliriihessä heti pääsiäisen jälkeen. Pohjana on Murron työryhmän raportti, ehkä myös Pohjolan julkaisu.

Murron työryhmän raportissa on peräti 41 ehdotusta. Suuri osa on varsin pieniä luonteeltaan, eikä niillä ole paljon vaikutusta talouden kasvuun. Sääntelyn ja byrokratian karsimista ja yksinkertaistamista yritystoiminnassa suosittelee myös Mario Draghin raportti EU:lle viime syksynä. Tätä on syytä tehdä myös Suomessa. Ehdotukset liittyvät neljään teemaan: ihmiset, kasvuyritysten toimintaedellytykset, energiamarkkinat ja vihreä siirtymä sekä puolustusteollisuus. Yksi ehdotuksista koskee koulutusta. Sen mukaan vähintään puolet nuorista suorittaisi korkea-asteen tutkinnon. Lisäksi ulkomaalaisten opiskelijoiden määrää olisi tarpeen kasvattaa.

Eniten huomiota on saanut ehdotus poistaa perintö- ja lahjavero Suomesta. Tilalle tulisi luovutusvoittovero. Perusteluna on se, että yritysvarallisuuden perintöveroon käytettävät rahat voitaisiin käyttää investointeihin, jos veroa ei olisi. Varsinkin Perheyritysten liitto on ajanut perintöveron poistoa jo pitkään.

Veroehdotuksia myös kritisoitu paljon

Työryhmä ehdottaa myös listaamattomien yhtiöiden henkilöosakkaille jakamien osinkojen verouudistusta. Osinkojen veronalainen osuus on nykyisin 25 prosenttia. Se tulisi nostaa viiden vuoden aikana 40 prosenttiin. Tämä olisi varsin pieni muutos. Useat tahot ovat ehdottaneet listaamattomien yritysten osinkojen verotuksen laittamista samanlaiseksi kuin listatuilla pörssiyrityksillä. Tällöin osingoista olisi verollista 85 prosenttia.

Listaamattomien yritysten osinkojen verotus perustuu nyt nettovarallisuuteen (varat-velat). Tämä suosii yrityksiä, joilla on taseessa rakennuksia ja koneita sekä kalustoa. Jos yrityksen toiminta perustuu aineettomaan pääomaan eli tietotaito- ja TK-investointeihin, ei veroetua saa tai sen osuus jää vähäiseksi.

Näitä veroehdotuksia on kritisoitu myös paljon. Yleensä ekonomistit eivät kannata perintöveron poistoa. Arvio on, että poistaminen ei juuri auta talouden kasvua. Ruotsissa on poistettu sekä varallisuus- että perintövero. Siellä on varsin yleinen arvio, että perintöveron poisto toi ulkomaille paenneita pääomia takaisin Ruotsiin huomattavassa määrin.

Ruotsin pääomamarkkinat ovat talouden kokoon suhteutettuna huomattavasti laajemmat ja monipuolisemmat kuin Suomessa. Suomessa valtion rooli on aivan keskeinen valtionyhtiöiden ja TEL-yhtiöiden kautta. Meillä tarvittaisiin nykyistä paljon enemmän yksityisiä sijoittajia. Startup- ja kasvuyrityksiä on meillä paljon vähemmän. Murron raportissa tätä olisi pitänyt painottaa enemmän. Yllättävää on, että raportissa ei ehdoteta yhteisöveron laskua. Useat tahot ovat ehdottaneet yhteisöveron laskemista nykyisestä 20 prosentista 15 prosentin tasolle. Työryhmä kyllä ehdottaa tutkimus- ja tuotekehityksen investointivähennystä yhteisöverotuksessa. Myös vihreään siirtymään liittyvä investointivähennys on ehdotusten listalla.

Jonkinlainen yllätys on myös se, että työryhmä ei ehdota palkkaverotukseen muutosta. Veronmaksajain Keskusliitto on jo vuosia tehnyt vertailuja palkkatulojen verotuksesta Suomen ja useiden muiden maiden välillä. Erityisesti marginaaliverotus eli lisätulojen verotus on Suomessa jo alemmilla keskituloisilla selvästi korkeampi kuin muissa maissa. Valtiovarainministeri Riikka Purra on julkisuudessa todennut, että palkkatulojen verokevennys voisi olla perusteltua.

Matti Pohjolan selvitys Suomen ongelmista

Pohjolan mukaan yrityssektorin heikko tuottavuus on taloutemme suurin ongelma. Talouden alavire ei johdu julkisesta sektorista, investointipulasta, heikosta kustannuskilpailukyvystä tai heikosta vientikysynnästä. Suomen markkinasektorin eli käytännössä yrityssektorin kokonaistuottavuus on laskenut 10 prosenttia vuoden 2007 jälkeen. Ongelma koskee laajalti eri toimialoja. Finanssikriisin ja euroalueen velkakriisin jälkeen vuosina 2008-2013 kokonaistuottavuus supistui Suomessa ja verrokkimaissa (Ruotsi, Tanska ja Saksa), mutta Suomi ainoana maana ei ole toipunut laskusta. Suomen elintason kasvu (bruttokansantuote asukasta kohden) oli läntisen Euroopan nopeimpia 150 vuoden ajan eli teollistumisen alkuajoista lähtien, mutta pysähtyi vuoteen 2007.

Suomi ei ole pystynyt omaksumaan 2000-luvun keskeisiä muutosvoimia, digitalisaatiota ja palveluvaltaistumista, kasvun lähteiksi. Talouden rakennemuutos on edennyt meillä selvästi hitaammin kuin kilpailijamaissa. Kokonaistuottavuus kuvaa sitä, miten hyvin työvoimaa ja pääomaa pystytään yhdessä hyödyntämään parempien ja laadukkaampien tavaroiden ja palvelujen tuottamisessa.

Talouspolitiikalla tulisi edistää rakennemuutosta, jotta kansantalouden vahvuudet entisestään voimistuisivat. Tarvitaan toimenpiteitä, jotka tukevat uusien innovaatioiden syntymistä, käyttöönottoa ja leviämistä ja jotka edistävät tuotannollisten voimavarojen siirtymistä taantuvilta kasvaville toimialoille. Yritystuilla ei tulisi tukea taantuvia aloja tai yrityksiä.

Kaiken kaikkiaan voidaan sanoa, että Suomen talouden heikon kasvun syyt on kyllä saatu selvitettyä. Ongelmana on se, miten saadaan rakennemuutokset käyntiin. Jotain isoja ja merkittäviä toimenpiteitä pitäisi tehdä. Odotettavissa olevalla väestökehityksellä ja heikolla kasvulla hyvinvointivaltion perusta alkaa pettää. Silloin jouduttaisiin saneeraamaan julkista sektoria paljon nykyistä ankarammin.

Talouskasvu syntyy pääosin yrityssektorilla ja hyvin toimivilla markkinoilla. Yritykset pitää saada uudistumaan, startup- ja kasvuyrityksiä pitää saada lisää ja ne pitäisi saada pysymään Suomessa. Tähän tarvitaan nykyistä paljon laajemmat ja monipuolisemmat pääomamarkkinat. Hallituksella pitäisi olla rohkeutta tehdä isoja ja vaikuttavia uudistuksia. Pikku näpertely ei nyt riitä. Myös julkisten menojen sopeuttamista on pakko jatkaa, koska rakenneuudistusten vaikutukset tulevat vuosien saatossa.

Heikki Koskenkylä, VTT


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Viikon suosituimmat

2.
Suomen uutiset logo

Yle lopetti kuin seinään jatkouutiset Venäjää myötäilevästä kansanedustaja Kimmo Kiljusesta – PS-valtuutettu vaatinut somessa jo 76 päivää putkeen Ylen toimitusta tekemään työnsä

04.03.2025 |19:36
3.
Suomen uutiset logo

Putin pelkää Ukrainan rintamalta kotiin palaavia sotilaita – taisteluiden traumatisoimat sotilaat voivat haastaa virallisen totuuden sodasta

04.03.2025 |11:51
5.
Suomen uutiset logo

Maahanmuuttoministeri piipahti ongelmalähiössä – pukeutui luodinkestäviin liiveihin

07.03.2025 |08:46
9.
Suomen uutiset logo

Trump puhui kongressille rajaturvallisuudesta, woken päättymisestä, transurheilusta, tulleista – republikaanit mielissään, demokraatit harmissaan, protestoinut demokraattiedustaja poistettiin salista

05.03.2025 |22:40

Uusimmat

Perussuomalainen 1/2025

Mainos kuva

Lue lisää

PS Naiset 3/2024

Mainos kuva

Lue lisää