Artikkeli kuva

Autoilijoita Helsingin päärautatieaseman edessä Kaivokadulla. Arkistokuvaa. / LEHTIKUVA

6. luetuin

Vihreät ajavat järjettömässä autovihassaan alas Helsingin katuverkostoa – ”Ei kiusattaisi enää autoilijaa”, vetoaa varatuomari

08.04.2025 |18:23

Helsingin katuverkostoa on ajettu systemaattisesti alas viimeiset kymmenen vuotta. Näin toteaa kaupunginvaltuutettu, varauomari Laura Korpinen (ps.).

Katuverkoston alasajo on Korpisen mukaan tapahtunut vihreiden ja kokoomuksen tiiviillä yhteistyöllä.

– Kokoomus avitti vihreiden Anni Sinnemäen kaupunkisuunnittelusta vastaavaksi apulaiskapunginjohtajaksi vuonna 2014, ja jälki on ollut karmaisevaa.

– Kuluneella valtuustokaudella pöyristyttävimpiä toimia on ollut Esplanadin katukokeilu. Perinteikästä mukulakiveä asfaltoitiin pyörätieksi, vaikka vieressä oli valmis asfaltoitu pyörätie. Olennainen osa pysäköintipaikoista poistettiin ja muutettiin kadut yksikaistaisiksi.

– Vihreille ei järjettömässä autovihassaan ole merkitystä yrittäjien toimeentulolla, eikä asioinnin sujuvuudella.

Korpinen teki valtuustoaloitteen Esplanadin kokeilun päättämiseksi lähes puoli vuotta ennen kokeilun aloittamista, mutta aloite tuotiin valtuustoon vasta kokeilun jo alettua. Kokoomus puolsi perussuomalaisten näkemystä, paitsi kokoomuksen Otto Meri, Sini Korpinen, Ted Apter, Laura Rissanen ja Sirpa Asko-Seljavaara, jotka äänestivät ryhmästään poiketen tyhjää.

Korpinen kertoo, kuinka Helsingin Kaivokadun sulkemista yksityisautoilijalta on viety eteenpäin häikäilemättömästi.

– Tein aloitteen Kaivokadun säilyttämisestä avoinna autoilijoille jo syksyllä 2023, mutta politrukkikoneisto on rullannut siten, ettei valtuustoaloite ole edelleenkään saapunut valtuuston käsiteltäväksi.

– Käytännössä merkittävä naula Kaivokadun arkkuun oli päätös hyväksyä Länsisataman pikaraitiotien yleissuunnitelma. Länsisatamaanhan on jo erittäin toimivat raitiovaunuyhteydet, mutta silti Kruunuvuoren sillan yli kulkeva pikaraitiotie piti saada jatkumaan keskustan poikki Länsisatamaan, ja Kaivokadulla peräti omilla kiskoillaan. Suunnitelman mukaan Kaivokadulla kulkee jatkossa neljä raideparia, jolloin merkittävä määrä katupinta-alaa tärvääntyy. Toki siltikin jää kaistat julkiselle liikenteelle, jotka hyvin voisivat olla myös autoilijan käytössä, jos kuntavaalit antaisivat siitä voimakkaan signaalin. Uutta pikaraitiotietä vastustivat vain perussuomalaiset ja kd.

– Lönnrotinkadun nastarengaskieltoa päätettiin juuri jatkaa, kokoomuksen kannattaessa jatkoa. Vain perussuomalaisten ainoa edustaja lautakunnassa, Mika Raatikainen, vastusti hanketta. Lisäksi nastarengaskielto päätettiin laajentaa koskemaan myös Runeberginkatua puheenjohtaja Anni Sinnemäen ratkaisevalla äänellä. Kaiken huipuksi kokoomuksen Otto Meren ehdotuksesta lautakunta kehotti kaupunkia ryhtymään vaikuttamaan lainsäätäjään siten, että lainsäädäntö mahdollistaisi Helsingille oikeuden ottaa käyttöön nastarengasmaksujärjestelmä. Otto Meren ehdotusta kannattivat kaikki muut paitsi perussuomalainen.

– Helsingin kuntavaaleissa äänestämisellä on totisesti merkitystä.

 

SUOMEN UUTISET


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Viikon suosituimmat

3.
Suomen uutiset logo

Luonnonvarakeskus ei vastannut määräajassa kansanedustajan tietopyyntöön susitietojen ristiriitaisuuksista – Antikainen: Salaileeko Luke jotakin?

08.04.2025 |16:18

Uusimmat










Mainos kuva

Lue lisää

PS Naiset 1/2025

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 1/2025

Mainos kuva

Lue lisää