

LEHTIKUVA
Vihreä paikallispoliitikko kannattaa autoilun tahallista hankaloittamista Helsingissä
Helsingin keskustan uudet liikennejärjestelyt ovat saaneet monet epäilemään, että autoilua halutaan hankaloittaa aivan tarkoituksella. Ainakin yksi vihreä paikallispolitiikko pitää tätä erittäin kannatettavana tavoitteena. Vielä kun muutkin vihreät kertoisivat mielipiteensä yhtä rehellisesti.
Helsingin keskustan ruuhkat ovat puhuttaneet ihmisiä erityisesti nyt, kun ajoväylät Esplanadin puiston molemmilla puolilla on muutettu yksikaistaisiksi. Autoilta suljettu kaista varataan kävelyä, terasseja ja pyöräilyä varten. Eteläesplanadin nupukiveyksen päälle ajettiin asfaltti pyöräilyn helpottamiseksi.
Monet pitävät nupukiven päälle laitettua asfalttia kulttuurihistoriallisesti arvokkaan alueen tuhoamisena. Tehtyjä muutoksia on arvosteltu myös autoilun tahallisena hankaloittamisena.
Vihreä: “Autolla ajamisen pitää olla hankalaa”
Historian väitöskirjatutkija ja vihreiden paikallispoliitikko Ahto Apajalahti on rehellisesti sitä mieltä, että autoilua pitääkin vaikeuttaa.
– Rehellinen kantani: autolla ajamisen Helsingin keskustaan pitää olla niin hankalaa, että ne, jotka eivät suostu tulemaan metrolla tai junalla, menevät suosiolla heitä varten rakennettuihin automarketteihin kehäteiden ympäristöön, Apajalahti kirjoittaa Twitterissä.
Rehellinen kantani: autolla ajamisen Helsingin keskustaan pitää olla niin hankalaa, että ne, jotka eivät suostu tulemaan metrolla tai junalla, menevät suosiolla heitä varten rakennettuihin automarketteihin kehäteiden ympäristöön.
— Ahto Apajalahti 🇫🇮🇪🇺 (@ahtoapajalahti) May 21, 2023
Apajalahden rehellinen kannanotto on herättänyt Twitterissä vilkasta keskustelua. Viittä ravintolaa Helsingin keskustassa pyörittävä julkkiskokki Henri Alen on huolissaan keskustan tyhjenemisestä.
– Ei tarvitse enää tätä asiaa ajaa, Henri Alen kirjoittaa. Keskustaan ei pääse asukkaat tai työntekijät helposti. Joukkoliikenne kallistuu ja raidetyöt sekoittavat vuorotyöläisten matkat. Kaupunki tyhjennetty mallikkaasti.
Keskusta on monelle koti
Monet muutkin kommentoijat tuovat esille työmatkalaisten ja työssään autoa tarvitsevien ongelmat. Heikelä & Koskelo -podcastia juontava Arto Koskelo haluaa tuoda esille sen, että Helsingin ydinkeskusta on monelle myös koti.
– Puhut mun kodista paikkana, jonne tullaan metrolla tai junalla, Koskelo kirjoittaa. Eikä siinä mitään, käyttäköön kukin Helsingin keskustaa, miten haluaa; yhteinenhän se on.
– Pyydän vain muistamaan, että täällä asutaan myös. Mielellään et tee kodistani hankalaa paikkaa kellekään.
Kummat ovat ikävämpiä: autoilijat vai vihreät?
Kuten somessa usein käy, tämäkin keskustelu ajautuu osittain asiattomaksi. Erään kommentoijan mielestä “vihreät ovat ylimielisiä m*lkkuja, jotka haluavat sanella muiden elämää”. Apajalahti vastaa provokaatioon samoilla sanoilla.
– Mun mielestä autoilijat on ylimielisiä mulkkuja, jotka haluavat sanella muiden elämää. Saneluahan se on, kun kaupunkitila on varattu ensisijaisesti autoille, Apajalahti kirjoittaa.
Kompromissit eivät kelpaa
Eräs nimimerkki ehdottaa kompromissina, että Helsingin keskustan liikennejärjestelyjen muuttamisen sijasta kannattaisi rakentaa jonnekin muualle alusta asti autottomaksi suunniteltu yhdyskunta ja katsoa, kuinka halutuksi ja toimivaksi se sitten käytännössä osoittautuu.
Ahto Apajalahti tyrmää tämän ehdotuksen täysin. Hänelle on tärkeää, että nimenomaan Helsingin keskusta muutetaan autottomaksi.
– Mä kannatan, että muutetaan Helsingin keskusta autottomaksi ja katsotaan kuinka hyvin se onnistuu. Muu >99,99 % Suomen pinta-alasta voidaan säilyttää autoparatiisina, Apajalahti visioi.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Ahto Apajalahti keskustan autioittaminen autoton keskusta yksityisautoilun hankaloittaminen Esplanadi Arto Koskelo Henri Alén yksityisautoilu Autoilu vihreät Helsinki
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Vihervasemmisto haluaa edistää ruuhkamaksuja, kilometriverotusta ja vielä nykyistäkin kalliimpaa polttoainetta – Tavio: Suomeen saatava automyönteinen hallitus

Autoilijat saivat tarpeekseen hallituksen kurjistavasta politiikasta: ”Polttoaineveroa alennettava välittömästi”

Tieliikenteestä kertyy 8 miljardia euroa verotuloja vuodessa – Suomen tieverkko silti historiallisen huonossa kunnossa, autoilu paikoin jopa hengenvaarallista

Muut EU-maat alentavat veroja auttaakseen kansalaisiaan polttoainekriisissä – Suomen hallitusta ei omien kansalaisten ahdinko kiinnosta

Hallitus verottaa autoilijat hengiltä ja pitää tiestön huonoimmassa kunnossa vuosikymmeniin: “Punavihreän hallituksen mukaan vain kävely ja pyöräily on sallittua”

Pääkaupungin liikenne kaaoksessa – vihreiden kuntapoliitikko sanoi sen suoraan: ”Vihreät on alusta saakka ollut yksityisautoilun vastainen liike”

Perussuomalaiset haluaa parantaa suomalaisten turvallisuutta ja hyvinvointia sekä korjata julkista taloutta – Purra: ”Tavoittelemme paikkaa vain sellaisessa hallituksessa, jossa saamme edistettyä näitä asioita”

Pääkirjoitus: Vihreiden matikka ei enää täsmää

Svenska Yle: Esplanadien kaventaminen tekee laivamatkailusta haasteen
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Joka toinen somaliäiti Suomessa on yksinhuoltaja – onko yksinhuoltajuus oikeasti moniavioisuutta?
Ylen artikkeli vuodelta 2009 kertoi, että 46 prosenttia Suomessa asuvista somaliäideistä asui tuolloin yksin lastensa kanssa. Yhtenä selittävänä tekijänä jutussa pidettiin moniavioisuutta, sillä Suomessa voi kihlautua useamman henkilön kanssa.

Purra sai lapsen äidiltä tyrmistyttävän viestin – koulurauha oli jo valmiiksi mennyttä, kunnes opettaja esitti kummallisen pyynnön

Juontajamalli Sini Ariell vieraili eduskunnassa ja kertoi Australian woke-sekoilusta tavalla, joka sai jopa Juha Mäenpään hetkeksi hiljenemään (video)

Päivän pointti: Woke tuhoaa kaiken mihin se koskee, tällä kertaa Kallion ilmaisutaidon lukion oppilaiden mahdollisuudet itsensä ilmaisemiseen

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Wille Rydman: Helsingin poliittisesta ilmapiiristä tulossa punavihreä – ”Ihmiset tulevat ainakin näkemään, mihin suuntaan Helsinkiä ei pidä viedä”
Perussuomalaiset saa Helsinkiin pienen valtuustoryhmän. - Teemme valtuustossa kaiken sen minkä voimme. Edustamme tervehenkistä sinivalkoista politiikkaa, ja pidämme ääntä senkin edestä, minkä vaalituloksessa menetimme, Wille Rydman sanoo ja kehottaa ammentamaan valituloksesta sisua.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää