LEHTIKUVA
Vihreä paikallispoliitikko kannattaa autoilun tahallista hankaloittamista Helsingissä
Helsingin keskustan uudet liikennejärjestelyt ovat saaneet monet epäilemään, että autoilua halutaan hankaloittaa aivan tarkoituksella. Ainakin yksi vihreä paikallispolitiikko pitää tätä erittäin kannatettavana tavoitteena. Vielä kun muutkin vihreät kertoisivat mielipiteensä yhtä rehellisesti.
Helsingin keskustan ruuhkat ovat puhuttaneet ihmisiä erityisesti nyt, kun ajoväylät Esplanadin puiston molemmilla puolilla on muutettu yksikaistaisiksi. Autoilta suljettu kaista varataan kävelyä, terasseja ja pyöräilyä varten. Eteläesplanadin nupukiveyksen päälle ajettiin asfaltti pyöräilyn helpottamiseksi.
Monet pitävät nupukiven päälle laitettua asfalttia kulttuurihistoriallisesti arvokkaan alueen tuhoamisena. Tehtyjä muutoksia on arvosteltu myös autoilun tahallisena hankaloittamisena.
Vihreä: “Autolla ajamisen pitää olla hankalaa”
Historian väitöskirjatutkija ja vihreiden paikallispoliitikko Ahto Apajalahti on rehellisesti sitä mieltä, että autoilua pitääkin vaikeuttaa.
– Rehellinen kantani: autolla ajamisen Helsingin keskustaan pitää olla niin hankalaa, että ne, jotka eivät suostu tulemaan metrolla tai junalla, menevät suosiolla heitä varten rakennettuihin automarketteihin kehäteiden ympäristöön, Apajalahti kirjoittaa Twitterissä.
Rehellinen kantani: autolla ajamisen Helsingin keskustaan pitää olla niin hankalaa, että ne, jotka eivät suostu tulemaan metrolla tai junalla, menevät suosiolla heitä varten rakennettuihin automarketteihin kehäteiden ympäristöön.
— Ahto Apajalahti 🇫🇮🇪🇺 (@ahtoapajalahti) May 21, 2023
Apajalahden rehellinen kannanotto on herättänyt Twitterissä vilkasta keskustelua. Viittä ravintolaa Helsingin keskustassa pyörittävä julkkiskokki Henri Alen on huolissaan keskustan tyhjenemisestä.
– Ei tarvitse enää tätä asiaa ajaa, Henri Alen kirjoittaa. Keskustaan ei pääse asukkaat tai työntekijät helposti. Joukkoliikenne kallistuu ja raidetyöt sekoittavat vuorotyöläisten matkat. Kaupunki tyhjennetty mallikkaasti.
Keskusta on monelle koti
Monet muutkin kommentoijat tuovat esille työmatkalaisten ja työssään autoa tarvitsevien ongelmat. Heikelä & Koskelo -podcastia juontava Arto Koskelo haluaa tuoda esille sen, että Helsingin ydinkeskusta on monelle myös koti.
– Puhut mun kodista paikkana, jonne tullaan metrolla tai junalla, Koskelo kirjoittaa. Eikä siinä mitään, käyttäköön kukin Helsingin keskustaa, miten haluaa; yhteinenhän se on.
– Pyydän vain muistamaan, että täällä asutaan myös. Mielellään et tee kodistani hankalaa paikkaa kellekään.
Kummat ovat ikävämpiä: autoilijat vai vihreät?
Kuten somessa usein käy, tämäkin keskustelu ajautuu osittain asiattomaksi. Erään kommentoijan mielestä “vihreät ovat ylimielisiä m*lkkuja, jotka haluavat sanella muiden elämää”. Apajalahti vastaa provokaatioon samoilla sanoilla.
– Mun mielestä autoilijat on ylimielisiä mulkkuja, jotka haluavat sanella muiden elämää. Saneluahan se on, kun kaupunkitila on varattu ensisijaisesti autoille, Apajalahti kirjoittaa.
Kompromissit eivät kelpaa
Eräs nimimerkki ehdottaa kompromissina, että Helsingin keskustan liikennejärjestelyjen muuttamisen sijasta kannattaisi rakentaa jonnekin muualle alusta asti autottomaksi suunniteltu yhdyskunta ja katsoa, kuinka halutuksi ja toimivaksi se sitten käytännössä osoittautuu.
Ahto Apajalahti tyrmää tämän ehdotuksen täysin. Hänelle on tärkeää, että nimenomaan Helsingin keskusta muutetaan autottomaksi.
– Mä kannatan, että muutetaan Helsingin keskusta autottomaksi ja katsotaan kuinka hyvin se onnistuu. Muu >99,99 % Suomen pinta-alasta voidaan säilyttää autoparatiisina, Apajalahti visioi.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Ahto Apajalahti keskustan autioittaminen autoton keskusta yksityisautoilun hankaloittaminen Esplanadi Arto Koskelo Henri Alén yksityisautoilu Autoilu vihreät Helsinki
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Vihervasemmisto haluaa edistää ruuhkamaksuja, kilometriverotusta ja vielä nykyistäkin kalliimpaa polttoainetta – Tavio: Suomeen saatava automyönteinen hallitus
Autoilijat saivat tarpeekseen hallituksen kurjistavasta politiikasta: ”Polttoaineveroa alennettava välittömästi”
Tieliikenteestä kertyy 8 miljardia euroa verotuloja vuodessa – Suomen tieverkko silti historiallisen huonossa kunnossa, autoilu paikoin jopa hengenvaarallista
Muut EU-maat alentavat veroja auttaakseen kansalaisiaan polttoainekriisissä – Suomen hallitusta ei omien kansalaisten ahdinko kiinnosta
Hallitus verottaa autoilijat hengiltä ja pitää tiestön huonoimmassa kunnossa vuosikymmeniin: “Punavihreän hallituksen mukaan vain kävely ja pyöräily on sallittua”
Pääkaupungin liikenne kaaoksessa – vihreiden kuntapoliitikko sanoi sen suoraan: ”Vihreät on alusta saakka ollut yksityisautoilun vastainen liike”
Perussuomalaiset haluaa parantaa suomalaisten turvallisuutta ja hyvinvointia sekä korjata julkista taloutta – Purra: ”Tavoittelemme paikkaa vain sellaisessa hallituksessa, jossa saamme edistettyä näitä asioita”
Pääkirjoitus: Vihreiden matikka ei enää täsmää
Svenska Yle: Esplanadien kaventaminen tekee laivamatkailusta haasteen
Viikon suosituimmat
Teemu Keskisarjan ja Onni Rostilan kolumni: Näin Yle valeuutisoi pikkutyttöjen teurastuksen
Itäkeskuksen muslimiyrittäjä HS:lle: Hameen on oltava löysä lantion kohdalta, jotta muut miehet kuin minä eivät näe
Helsingin Itäkeskuksen Hansasillalla esillä ollut islamilaisia pukeutumissääntöjä esittelevä kyltti on puhututtanut mediassa ja somessa tällä viikolla. Kyltissä kehotettiin naisia peittämään koko vartalonsa, jotta heitä ei häirittäisi. Muualla Euroopassa samankaltaisia kylttejä on nähty jo pitkään. Saksassa on tuotu oikeuden eteen myös sharia-poliiseja.
Maahanmuuttopolitiikka kiristyy koko EU:ssa – PS-meppi Sebastian Tynkkynen: ”Ratkaisujen aika on tullut” – kokoomuksen meppi Aura Salla nosti äärioikeistokortin
Euroopan unionin maahanmuuttopolitiikka on liikkeessä ja kääntymässä selvästi tiukempaan suuntaan. Sekä keskeisissä EU-toimielimissä että jäsenvaltioiden hallinnoissa ilmenee tahtotilaa tiukentaa maahanmuuton sääntöjä ja tehostaa laittomasti EU:ssa oleskelevien palautuksia. - Ihmisoikeuksista EU:ssa pidetään jatkossakin kiinni, mutta kenenkään ihmisoikeus ei ole oleskelu laittomasti EU-maissa, perussuomalaisten meppi Sebastian Tynkkynen sanoo.
Vihersiirtymä vastatuulessa: Saksalaisautoilijat vaihtavat sähköautonsa bensaan ja dieseliin
Autoilijoiden siirtyminen sähköisiin kulkuvälineisiin tökkii välittömästi, kun tuet loppuvat. Saksassa jopa kolmannes sähköautoaan vaihtaneista on siirtynyt takaisin bensaan tai dieseliin sen jälkeen, kun avustukset hiipuivat. Tavoite fossiilivapaasta uusien autojen kaupasta vuonna 2035 karkaa yhä kauemmaksi.
Mäenpää: Itäkeskuksen kyltit seurausta vihreiden maahanmuuttopolitiikasta
Yksi kuluvan viikon kuumimmista puheenaiheista on ollut Helsingin Itäkeskukseen ilmestynyt herättänyt ohjetaulu koskien musliminaisten pukeutumista. Perussuomalaisten kansanedustaja Juha Mäenpää muistuttaa ohjeistuksesta pöyristynyttä vihreiden puheenjohtajaa Sofia Virtaa siitä, että tapahtunut on seurasta vihreidenkin tukemasta avoimien rajojen maahanmuuttopolitiikasta.
Yle kehysti Trumpin kampanjatilaisuuden vitsin rasismiksi: ”Roskasaari” – tosiasiassa Puerto Rico hukkuu roskiin
Ylen toimittajien mieleen ei tullut tarkistaa, miksi Amerikassa on ennenkin kutsuttu Puerto Ricoa roskasaareksi. Rasismi ei liity asiaan, vaan vertaus on sangen kirjaimellinen, koska roskia Puerto Ricossa riittää. Saaren asukkaiden yksi suurimpia ongelmia onkin jäteasemien tilan puute, ja eri arvioiden mukaan kaatopaikkatila saattaa loppua kesken 2–4 vuodessa.
Kamala Harris on positiivisen erityiskohtelun tuotos – maailman menestynein “DEI-rekry”
Kamala Harris on uransa joka käänteessä hyötynyt siitä, että hän on nainen ja kuuluu rodulliseen vähemmistöön. Hän on malliesimerkki siitä, miten paljon positiivinen erityiskohtelu voi edistää vähemmistöjen menestystä. Varapresidenttinä hän oli Bidenin "DEI-rekry", joka lopulta syrjäytti presidentti Bidenin. Nyt hänellä on mahdollisuus nousta maailman mahtavimman maan presidentiksi.
PS-Nuoriso: Suomessa ei ole sijaa sharia-laille
Perussuomalainen Nuoriso on tyrmistynyt, mutta ei vähääkään yllättynyt islamilaisten pukeutumissääntöjen julistamisesta Itäkeskuksessa. Uutisoidussa julisteessa kehotettiin naisia peittämään koko vartalonsa, jotta heitä ei häirittäisi. Muualla Euroopassa julisteet ovatkin jo vuosia sitten vaihtuneet islamistisiin “sharia-poliiseihin”, jotka häiriköivät kansalaisia islamilaisten oppien rikkomisesta.
Koko läntinen maailma velloo tunnemyrskyissä – Suomestakin tuli puberteettiyhteiskunta, jota rakennetaan fiilispohjalta
Tietokirjailija-kouluttaja Katleena Kortesuon uutuuskirja "Tunteet tapissa" kertoo havainnollisesti, kuinka olemme siirtyneet tietopohjaisesta konsensusyhteiskunnasta tunneuskovaisuuden maailmaan, jonka perustukset valettiin 1980- ja 1990-luvuilla. Monelta osin yhteiskuntamme on kuin 13-vuotias teini, joka kokee tunteita vahvasti ja viskoutuu tunnemyrskyn mukana milloin mihinkin suuntaan. Pelkkä tunne on kuitenkin surkea kumppani silloin, jos edessä on vaikea ja kauaskantoinen päätös.
Kun transkiihkoilu tieteen jyräsi: woke-aktivistilääkäri salasi tutkimustulokset, joiden mukaan murrosiän siirtäminen ei paranna nuorten mielenterveyttä
Merkittävänä transoikeuksien puolestapuhujana tunnettu lääkäri myönsi estäneensä julkaisemasta tutkimustuloksia vuosikymmenen takaisesta hankkeesta, jonka tulokset eivät miellyttäneet häntä. Veronmaksajien rahoittaman, 10 miljoonaa dollaria maksaneen hankkeen tarkoituksena oli selvittää murrosikää jarruttavien hoitojen vaikutuksia amerikkalaislapsiin. Tutkimuksesta ei löytynyt näyttöä sille, että murrosiän lykkääminen parantaisi potilaiden mielenterveyttä. New York Timesin haastattelema kohutohtori Johanna Olson-Kennedy uskoo, että lapsille suunnattujen transhoitojen kriitikot saattaisivat hyödyntää tutkimustuloksia poliittisesti. Olson-Kennedyn toimintaa on arvosteltu tieteen vastaiseksi. Kriitikot huomauttavat, että tutkimustulosten panttaaminen estää kansaa saamasta tieteellistä tietoa aiheesta, joka jakaa amerikkalaisten mielipiteitä erittäin jyrkästi.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 1/2024
Lue lisää