

PS ARKISTO
Vihervasemmisto haluaa edistää ruuhkamaksuja, kilometriverotusta ja vielä nykyistäkin kalliimpaa polttoainetta – Tavio: Suomeen saatava automyönteinen hallitus
Auto- ja liikennealan vaalipaneelissa suurimpien puolueiden kansanedustajat esittivät linjauksia päästövähennyksistä ja liikenteen verotuksesta tulevaisuudessa. Vihreät, vasemmistoliitto ja demarit luettelivat lähinnä erilaisia politiikkatoimia, joilla autoilu pysyy kalliina myös tulevaisuudessa – siitäkin huolimatta että liikenteen päästöt jatkossa vähenevät. Perussuomalaisten Ville Tavio toppuutteli vihervasemmiston intoa kiusata autoilijoita ja huomautti, että tilastollisesti Suomessa on jo nyt EU:n kolmanneksi korkein kokonaisliikenteen verotus.
Kun liikenteen päästöt tulevaisuudessa vähenevät, samalla laskevat valtion verotulot. Valtiovarainministeriön asettaman työryhmän arvion mukaan nykyisillä verotasoilla liikenteen verotulot olisivat vuonna 2030 noin 1,1 miljardia euroa alempana kuin vuonna 2019, mikä tarkoittaisi reaalisesti noin 1,7 miljardin euron vähenemää.
Autoilijat valtion lypsylehminä
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän johtaja Ville Tavio katsoo, että verokertymän voi hyvin antaa vähitellen sulaa. Tavio korosti, että autoilijoita ei tulisi enää nähdä valtion lypsylehmänä, etenkin kun tulevaisuudessa liikenne on puhtaampaa.
Polttomoottoriautoja Suomen teillä kulkee Suomessa silti jatkossakin. Tavio painottaa, että polttomoottoriautoilijoita ei saa jatkossa kurittaa lisää.
– En kannata polttoaineveron indeksikorotusta. Polttomoottoriautoilun kustannuksia on päinvastoin laskettava, koska myös polttomoottoriautojen suhteellinen osuus tulevaisuudessa laskee. Verotus ei voi olla epätasa-arvoista, Tavio sanoi autoalan vaalipaneelissa tänään.
Vihreitä kiusaa jo autojen olemassaolo
Sen sijaan vihreät ovat valmiita jatkamaan autoilijoiden kurittamista lisää. Vihreiden kansanedustaja Atte Harjanne tosin myönsi, että liikenteen verotuksen vähentyminen on ymmärrettävää liikenteen sähköistyessä sekä muiden vähäpäästöisten liikennemuotojen yleistyessä.
Vihreitä kuitenkin pistelee se, että autoja ylipäätään edelleen on, sillä Harjanne näkee autoilun joka tapauksessa aiheuttavan ulkoishaittoja muun muassa liikenteen vaatiman tilan tarpeen vuoksi.
Vihreillä ei liene ymmärrystä sille, että auto on monelle suomalaiselle tuiki välttämätön muun muassa päivittäisten työmatkojen vuoksi.
– Liikenteen verotulojen vähentymistä voidaan kompensoida ruuhkamaksuilla, Harjanne esitti.
Vasemmistoliiton varapuheenjohtaja Pia Lohikoski puolestaan mainitsi tavoitteena ”liikenteen kokonaisverotuksen uudistamisen”, mikä suomeksi sanottuna tarkoittaisi autoilun kallistumista entisestään.
Vihervasemmisto haluaa veroa veron päälle
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd) taasen antoi varovaisen hyväksyntänsä autoilun kilometriverolle tulevaisuudessa
– Se voisi olla perälautana, Harakka muotoili.
Vasemmistopuolueilla on siis edelleen vahvaa halua estää suomalaisia liikkumasta tekemällä liikkumisesta eri tavoilla yhä kalliimpaa. Myös vihreiden Harjanne sanoi suhtautuvansa myönteisesti kilometriveroon, eräänä tapana kompensoida liikenteen kokonaisverokertymän pienenemistä.
Kilometriveroon suhtautui myönteisesti myös vasemmiston Lohikoski, joka tosin olisi valmis korottamaan myös polttoaineveroa jatkossa lisää – siitäkin huolimatta, että polttoaineen hinta on edelleen Suomessa ennätyskorkealla tasolla.
– Polttoaineveron korotus olisi yksi elementti kokonaisuudessa kannustimena kohti vähäpäästöisyyttä, Lohikoski sanoi.
Tavio tyrmäsi kollegoidensa puheet paneelissa toteamalla, ettei uudelle verolle ole edes esitetty yhtäkään toteuttamiskelpoista mallia.
Taviksella ei ole varaa sähköautoon
Tavio toppuutteli kollegoidensa intoa kiusata autoilijoita lisää ja huomautti, että tilastollisesti Suomessa on nyt EU:n kolmanneksi korkein kokonaisliikenteen verotus.
Tavio yleisesti puolustaa autoilijoiden asemaa Suomessa ja haluaisi autoilun kustannuksia alaspäin. Hän ei kannata ruuhkamaksuja eikä tietulleja ja katsoo, että autoilu on ihmisen perusoikeus.
– Bensa on nyt liian kallista ja sen päälle on vielä autovero. Polttomoottoriautoilun kustannuksia olisikin tulevaisuudessa laskettava, koska myös polttomoottoriautojen suhteellinen osuus tulevaisuudessa laskee, Tavio sanoi.
Liikenteen odotetaan tulevaisuudessa sähköistyvän asteittain. Tavio kuitenkin huomautti, että vielä pitkään sähköautojen korkea hinta on monelle palkansaajalle este siirtyä liikkumaan sähköisesti.
– Sähköautoja ostavat yleisimmin hyvätuloiset. Siksi meidän ei pitäisi keskustella enää enempää polttomoottoriautoiluun kohdistuvista veronkorotuksista vaan päin vastoin pitäisi keskustella siitä, miten autoilun verotusta kevennetään.
EU:n ilmastotoimille stoppi
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tavio edellytti paneelissa, että Suomen seuraava hallitus on autoilumyönteinen. Tavion mielestä seuraavan hallituksen ei missään nimessä pidä edistää EU:n ilmastotoimia, vaan autoilun kustannuksia pitää pienentää.
– Monet työssäkäyvät tarvitsevat autoa, joten autoilun verotus on usein työn piiloverotusta, Tavio huomautti.
Tavio muistutti paneelissa siitä, että Ruotsissa on ruotsidemokraattien myötävaikutuksella päätetty laskea polttoaineen jakeluvelvoite EU:n minimitasolle vuonna 2024. Suomessa taas Marinin hallituksen linjalla jakeluvelvoitetta kasvatettaisiin niin roimasti, että autoala varoittaa vuoden 2024 alussa polttoainehintojen nousevan jopa 55 senttiä/litra.
Stop autoilijoiden kuritukselle -kansanliike kysyi puolueilta taannoin vastauksia autoiluun liittyvissä kysymyksissä. Perussuomalaiset ilmoitti kannattavansa biojakeluvelvoitteen poistamista. Kokoomus ja keskusta ilmoittivat kannattavansa sen alentamista. Eduskuntapuolueista SDP ja vihreät jättivät kokonaan vastaamatta autoilijoiden vaalikyselyyn.
Tavio katsoo, että seuraavassa hallituksessa tarvitaan perussuomalaisia varmistamaan se, että jakeluvelvoitteeseen saadaan järkeä.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Pia Lohikoski jakeluvelvoite kilometrivero ilmastotoimet Atte Harjanne työmatkaliikenne polttomoottoriautot polttoaineiden hinta autoilijat liikennepolitiikka vihervasemmisto kustannukset ruuhkamaksut Timo HArakka Sanna Marin Ville Tavio sähköauto Ruotsi perussuomalaiset hallitus verotus EU
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Muut EU-maat alentavat veroja auttaakseen kansalaisiaan polttoainekriisissä – Suomen hallitusta ei omien kansalaisten ahdinko kiinnosta

Hallitus verottaa autoilijat hengiltä ja pitää tiestön huonoimmassa kunnossa vuosikymmeniin: “Punavihreän hallituksen mukaan vain kävely ja pyöräily on sallittua”

Vaikea yhtälö edessä EU:ssa: Polttomoottoriautojen myynti loppuu, mutta sähköautojen valmistaminen saattaa olla liian kallista

Halla-aho: Suomalaiset maksavat bensiinistä toiseksi eniten ja dieselistä eniten koko Euroopassa – vaikka suomalaisten käteen jäävät ansiot ovat itäeurooppalaisella tasolla

Perussuomalaiset: Autoilun kustannukset alas – polttoaineveroa laskettava vaiheittain

Juvonen: Käyttövoimavero on aikansa elänyt

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän uusi puheenjohtajisto on valittu

Ruotsalaisille autoilijoille tiedossa helpotusta: Dieselin ja bensiinin hinta laskee reilusti ensi vuoden alussa

Ruotsidemokraatit piti vaalilupauksensa halvemmasta autoilusta: Jakeluvelvoite EU:n minimitasolle vuodenvaihteessa
Viikon suosituimmat

Intia juhlii hiilenlouhinnan ennätystä – Suomi murehtii porojen röyhtäyksiä
Suomessa murehditaan lehmien pieruja ja porojen röyhtäyksiä, jotka ilmastoaktivistien mukaan tuhoavat koko maailman ilmaston. Samaan aikaan Intiassa juhlitaan sitä, että maa tuottaa enemmän hiiltä kuin koskaan. Intialaiset iloitsevat, koska edullinen fossiilinen polttoaine tarkoittaa heille halpaa energiaa, talouskasvua ja omavaraisuutta.

SDP jälleen turpo-kuutamolla – kun Lulu Ranne totesi, ettei suomalainen puolustusteollisuus välttämättä hingu työntekijöiksi venäläisiä, demarit menivät välittömästi epäkuntoon
Vaikuttaisi itsestäänselvyydeltä, että suomalainen puolustusteollisuus toivoo työvoimaa, joiden lojaliteeteista voidaan kohtuullisella varmuudella mennä takuuseen. Yhtä lailla vaikuttaa itsestäänselvältä, etteivät Suomeen saapuvat venäläiset sattuneesta syystä ole puolustusvoimien ykkösrekryjä. Asian ääneensanominen aiheutti kuitenkin Hämeenlinnan valtuustossa melkoisen demariäläkän.

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa, että jopa 40 prosenttia suomalaisista katsoo Yleisradion uutisoinnin oleva vasemmalle kallellaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakumpu kysyi viime viikolla samasta asiasta Yleisradion toimitusjohtajalta Merja Ylä-Anttilalta, joka tuolloin katsoi, että kysymykseen vastaaminen on hankalaa.

Vihreät syyllistää suomalaisia rasismista – samaan aikaan vihreä kansanedustaja syynää julkisista tapahtumista ihmisten ihonväriä
Vihreät lähtee kunta- ja aluevaaleihin ylimielisessä woke-asennossa, eli puolue solvaa nyt äänestäjiä rasisteiksi. Kaksisuuntaisesta keskustelusta kieltäytyneen puolueen arvioidaan jo olevan kriisitilassa.

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.

Perussuomalaisten kuntavaaliehdokas Mika Merano: Miksi Helsinki päätti lähettää 350 000 euroa Gazaan? – ”Kaupunkilaisten rahaa heitetty täysin hukkaan kohteisiin, jotka eivät hyödytä veronmaksajaa”
Helsinkiläinen Mika Merano herättelee kunta- ja aluevaalien alla keskustelua verovarojen käyttökohteista ja rahankäytön avoimuudesta. Monissa kunnissa verovaroja törsätään hankkeisiin, joilla ei ole mitään yhteyttä kunnan asukkaiden palveluihin ja hyvinvointiin. Merano painottaa, että kuntien tehtävä ei voi olla toimia hyvesignaloivana runsaudensarvena. - Lähtökohtaisesti on aina ajateltava, että jokaisen veroeuron tulee tavalla tai toisella tulla suoraan takaisin sen maksajalle.

Yle painostaa hallitusta likaisilla menetelmillä – Antikainen: Johtajat vaihtoon
Yleisradion toiminnassa on havaittu vakavia epäkohtia muutosneuvotteluiden jälkeen, ja irtisanomisten perusteet ovat herättäneet runsaasti kysymyksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Ylen tulee leikata kustannuksiaan hallinnon ja byrokratian puolelta sen sijaan, että se lakkauttaa suositut ohjelmat ja irtisanoo arvostettuja toimittajia.

EVA:n tutkimuksen tulos on karua luettavaa Ylestä – Vigelius: ’’Puolueellisuus ei kuulu verorahoitteiseen mediaan’’
Tänään julkaistun EVA:n Arvo- ja asennetutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yle Uutisten painottavan tiedonvälityksessään vasemmistolaista näkökulmaa.

EVA tutki: Jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yleisradion uutisoinnin kallistuvan tiedonvälityksessään poliittisesti vasemmalle
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa yllättäviä tuloksia kansalaisten suhtautumisesta Yleisradion uutistuotantoon. Jopa 40 prosenttia vastaajista pitää Yle Uutisia vasemmalle kallistuvana. Vastaajista 19 prosenttia arvioi Ylen näkökulman olevan selvästi vasemmistolainen. Tutkimuksessa vain SDP:n puoluemedia Demokraatti ja vasemmistoliiton Kansan Uutiset arvioitiin vielä Yle Uutisiakin vasemmistolaisemmiksi.