Artikkeli kuva

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA

Vihersiirtymän vaikeudet kasaantuvat – akkutehdas kuilun reunalla: ”En ihmettele, jos konkurssi olisi edessä puolen vuoden sisällä”

12.09.2024 |17:05

Kiinalaisautojen esiinmarssi kiristää kilpailua autonvalmistajien välillä. Eurooppalaiset sähköautojen valmistajat leikkaavat tuotantoaan. Vuonna 2025 tuotetaan viisi kertaa kysyntää enemmän akkukennoja. Vihreän siirtymän vauhtisokeus voi käydä kalliiksi sijoittajille ja akkutehtaiden työntekijöille.

Vihreän siirtymän tienviitta ja ehkä merkittävin  eurooppalainen sähköautojen akkumateriaalien valmistaja Northvolt on vakavissa vaikeuksissa. Yrityksen tuotteet eivät käy kaupaksi sähköautojen kysynnän mataessa. Akkumateriaalitehtaita nousee ympäri maailmaa ja pian tarjonta on roimasti kysyntää suurempaa.

Northvoltin vaikeuksien taustalla kummittelevat myös ongelmat tuotantonnon kasvattamisessa, viivästyneet toimitukset, perutut tilaukset ja jäihin laitetut tehdassuunnitelmat. Haastavinta on kuitenkin uuden pääoman tarve, uutisoi Dagens Industri.

Muutama päivä sitten yritys ilmoitti, että osa Skellefteån tehtaasta suljetaan määräämättömäksi ajaksi ja irtisanomisia on edessä.

Tuki vie tuhoon

Vaikeuksien kasaantuessa kritiikki valtiovallan sekaantumisesta vihreän siirtymän vauhdittamiseeen on kasvamassa. Northvoltin tapauksessa kyse mahdollisesti on siitä, että yhtiö on ottanut laajentumisessaan hallitsemattomia riskejä maksimoidakseen avustukset.

– Laajentuminen kansainvälisille markkinoille on vaikeaa ja siihen liittyy suuria riskejä, yrityksestä riippumatta. Northvoltin tapauksessa tavoite on ollut sidoksissa poliittisin perustein myönnettyihin varoihin. Yhtälö johtaa laajentumiseen, joka näyttäisi mahdottomalta onnistua, toteaa tutkija Christian Sandström Dagens Nyheterissä..

Sandström pelkää, että Northvolt saattaa kaatua puolen vuoden sisällä. Tämä olisi kova isku vihreälle teollisuushankkeelle yleensä ja erityisesti Skellefteålle, jossa Northvoltin ensimmäinen tehdas sijaitsee.

“Valtion tukea tarvitaan”

Osa akateemisesta väestä on katsoo kuitenkin huomattavasti myönteisemmin valtion tukitoimia vihreän siirtymän vauhdittamiseksi. Eräs näkemys on se, että valtion teollisuuspolitiikan pitäisi olla tietoista ja aktiivista.

– Osa kritiikistä on ollut asiatonta, sanoo Cahlmersin teknillisen korkeakoululn professori Björn Sandén.  Hän ei kuitenkaan ota kantaa Northvoltin tilanteeseen.

– Uudet teollisuudenalat tarvitsevat melkein aina jonkinlaista valtion tukea. Ongelmia syntyy, kun kasvu on niin nopeaa kuin akkuteollisuudessa nyt. Arvoketju kasvaa epätahtiin ja siitä seuraa tiettyä turbulenssia. Ei ole itsestään selvää, ketkä  tässä kisassa lopulta pärjäävät.

alit markkinat

SUOMEN UUTISET


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Uusimmat