Saksan demarivetoinen hallitus on linjannut, että vuonna 2035 maassa ei enää saa myydä fossiilista polttoainetta käyttäviä uusia autoja. Ainakin tällä hetkellä tavoite vaikuttaa haasteelliselta. Syyskuussa sähköautojen osuus Saksan uusien autojen rekisteröinneistä oli vain 16,5 prosenttia
Saksan suurimman autovakuuttajan HUK-Coburgin tutkimus kertoo myös se, että ongelmana ei ole ainoastaan uusien potentiaalisten ostajien sähköautokammo. Yhä useampi nykyinen sähköautoilija valitsee paluun bensiini- ja dieselautoon.
Tutkimuksen mukaan tämän vuoden yhdeksän ensimmäisen kuukauden aikana noin 34 prosenttia kulkuneuvoa vaihtaneista sähköautoilijoista siirtyi takaisin diesel- tai bensiiniautoon.
Tuet palaamassa
Viranomaiset ovat ottamassa lusikan kauniiseen käteen ja sähköautoista on tarkoitus tehdä taas houkuttelevia. Aktiivinen tukipolitiikka tekee paluuta. Verohuojennuksia on tiettävästi tulossa sähkövetoisille työsuhdeautoille.
Tukitoimista huolimatta sähköautojen tilanne näyttää aavistuksen synkältä Saksan markkinoilla. Coburgin kyselyn perusteella vain 29 prosenttia vastaajista aikoi kyllä ostaa sähköauton. Mutta vain siinä tapauksessa, että fossiiliset polttomoottorit ovat kiellettyjä.
Kiire tulee Suomessakin
Suomessa liikennekäytössä oli lokakuun alussa noin 275 000 ladattavaa autoa, joista noin 114 000 oli täyssähköautoja ja noin 161 000 ladattavia hybridejä. Ladattavien autojen määrä on kasvanut noin 23 prosentilla vuoden 2023 loppuun verrattuna.
Täyssähköisiä henkilöautoja on liikenteessä noin 109 000 ja ladattavia hybridihenkilöautoja 161 000. Täyssähköautojen osuus henkilöautokannasta oli lokakuun alussa noin 3,8 % ja lataushybridien osuus 5,7 %. Yhteensä noin 9,5 % henkilöautokannasta oli ladattavia autoja.