Venäjän sotakoneisto kylvää tuhoa ja kuolemaa Ukrainassa. Putinin diktatuuri levittää valheita ja lietsoo terroria koko maailmassa. Maa elää sotataloudessa ja kaikki valtion resurssit on alistettu palvelemaan tuhoa ja hävitystä.
Ei siis ole ihme, jos roistovaltio pian saa aikaan myös ympäristökatastrofin.
Se tapahtuu joko Itämerellä, Suomenlahdella tai Pohjoisella jäämerellä, jossa sielläkin Venäjän ympäri maailmaa haalima romulaivasto kyörää öljyä sekä kaasua opportunisteille Kiinaan ja Intiaan.
Haamulaivoilta puuttuu monessa tapauksessa jääluokitus, vakuutuksia ei ole ja vastuunkantajista ei ole havaintoa. Niiden tehtävä on auttaa kleptokratiaa kiertämään länsimaiden asettamia pakotteita ja taata säännöllinen kassavirta Venäjän eliitin ja sotakoneiston käyttöön.
Riski ja liikenne kasvavat
Lokakuun toisella viikolla seilasi 60 aluksen laivasto Barentsinmereltä Beringin salmelle, kertoo Barents Observer. Aluksista 11 on ilman jääluokitusta. Monet aluksista ovat yli 20 vuotta vanhoja ja ne seilaavat Panaman ja Sierra Leonen lipun alla.
– Venäjän vastaiset pakotteet ovat johtaneet siihen, että länsimaiset alukset eivät enää liikennöi reitillä. Venäläiset ovat korvanneet puuttuvan kaluston pienemmillä aluksilla, joita ei ole rakennettu jäissä kulkua varten, sanoo Ruotsin ulkopoliittisen instituutin tutkija Patrik Andersson, Dagens Nyheterissä.
– Öljypäästöjen riski lisääntyy ja kaiken lisäksi liikenne Venäjän Jäämeren rantareitillä on kasvamaan päin.
Jälkien siivoaminen lähes mahdotonta
Öljykatastrofi Jäämerellä on erityisen vakava siksi, että jälkien siivoaminen on lähes mahdotonta. Se puolestaan johtaa vakaviin vaurioihin jo muutenkin hauraassa ekosysteemissä.
Venäjä ilmoitti vuonna 2023, että se vetäytyy pois Barentsin euroarktisesta neuvostosta. Neuvoston jäseniä ovat Norja, Ruotsi, Suomi, Venäjä, Tanska, Islanti ja EU.
Syyksi Venäjä kertoi, että se “likvidoi lännen vakoojapesäkkeen Arktiksella”.