MATTI MATIKAINEN
Vantaan Perussuomalaiset vaativat kalliin raitiovaunuhankkeen suunnittelun lopettamista välittömästi: ”Marinin elvytysmiljardien ohella härskeimpiä hankkeita tämän päivän Suomessa”
Vantaan perussuomalainen kaupunginvaltuutettu Tuukka Saimen vaatii kaupunkia lopettamaan kalliin raitiovaunuhankkeensa suunnittelun välittömästi. Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen väitti Vantaan Sanomissa, että hankkeen suunnittelun keskeyttäminen tässä vaiheessa tulisi maksamaan kaupungille miljoonia euroja. Valtion kanssa solmittuun MAL-sopimukseen tutustunut Saimen pitää kaupunginjohdon väitteitä perättöminä.
Perussuomalaisvaltuutettu Tuukka Saimen pitää Vantaan raitiovaunuhanketta järjettömänä tilanteessa, jossa koronapandemian aiheuttama elinkeinoelämän pysähtyminen, poikkeuksellisen korkea työttömyysaste sekä sote-hyvinvointialuiden aiheuttama verokertymän pienentyminen kurittaa jo ennestään pahasti velkaantunutta kaupunkia.
Hankkeen pysäyttäminen olisi taloudellisesti järkevintä juuri nyt, kun kustannukset eivät vielä ole karanneet käsistä.
– Kaivoin vähän kaupungin kirjanpitoa ja tarkistin alkuperäisestä MAL-sopimuksesta ehdot. Väitteet ovat joko tietoista valhetta tai johtamisen taso on heikkoa. Sopimuksessa ei ole mitään kohtaa sanktioista, ja tukea valtio on tähän mennessä antanut vaivaiset 330 tuhatta, eli ei juuri mitään. Ratikan konsultointikustannukset ovat tähän mennessä 2,1 miljoonaa euroa hankkeeseen varatuista 20 miljoonasta, eli nyt hanke on taloudellisesti ajatellen järkevä pysäyttää, varsinkin kun talouden realiteetit ovat raskaasti muuttuneet, Saimen sanoo.
Suuruudenhullu hanke
Pelkästään raitiovaunuhankkeen suunnitteluun varatuilla 20 miljoonalla eurolla olisi Saimenin mukaan mahdollistettu Vantaalle 44 modernin uuden sähköbussin hankinnat. Lisäksi Saimen pitää Vantaan edellisen valtuuston alullepanemaa toimenpidettä erittäin huolimattomasti tehtynä.
– Tilanne on sillä tavalla koominen, että raitiovaunuhankkeesta ovat innoissaan yhtä lailla vasemmisto, vihreät kuin tietty porukka kokoomuksestakin. Minulle hankkeesta tulee mieleen vanhojen diktaattorien suuruudenhullut rakennelmat, kun miettii sen kustannuksia ja vertaa niitä Vantaan tämänhetkiseen taloudelliseen tilanteeseen ja siihen, että meillä on samaan aikaan päällä toisen maailmansodan jälkeen suurin globaali kriisi, koronapandemia, Saimen kertoo.
Investointilaskelmat aivan pielessä
Ensimmäisen kauden valtuutettu pitää Vantaan raitiovaunuhanketta yhtenä suurimmista syistä siihen, miksi hän itse lähti ehdolle kaupunginvaltuustoon.
Vaalikonevastausten perusteella enemmistö valtuutetuista (35 henkilöä) vastustaa raitiovaunuhankkeen toteutusta. Lisäksi Saimen teki itse kuntavaalien alla katugallupin, jonka perusteella vain viisi ihmistä 70:stä hyväksyy hankkeen.
– Ensinnäkin hankkeen investointilaskelmat on tehty aivan metsään, vaikka niihinkin on käytetty jo miljoonia euroja. Niissä ei ole otettu huomioon esimerkiksi kolarikustannuksia, vakuutusmaksuja eikä pelastushenkilökunnan koulutuksia. Lisäksi raitiovaunukustannukset on saatu niin poskettoman alhaisiksi, että en ymmärrä, mistä ne laskelmat on saatu. Arvio siitä, että kyseessä olisi noin 400 miljoonan investointi, on aivan metsässä, Saimen toteaa.
Taloudellista kurjistumista vuosikymmeniksi eteenpäin
Radan rakentamisen alkuinvestointia Saimen pitää pelkkänä alkusoittona. Jos hanke toteutuu ja 19 kilometriä sata vuotta vanhaa teknologiaa betonoidaan maahan, tarkoittaa se Vantaalle taloudellista kurjistumista vuosikymmeniksi eteenpäin.
– Vantaan raitiovaunuhanke on Sanna Marinin elvytysmiljardien ohella härskeimpiä, mitä tällä hetkellä Suomessa ajetaan. Tällaiset hankkeet kertovat paljon koko yhteiskunnan tilasta, missä tällä hetkellä mennään.
Kokoomus ratkaisijan roolissa
Raitiovaunuhankkeen rakentamispäätös on suunniteltu tehtäväksi vuonna 2023, jolloin suunnitelmat voitaisiin periaatteessa vielä hylätä. Siinä vaiheessa on kuitenkin helppo sanoa, että hankkeeseen on upotettu jo toistakymmentä miljoonaa ja siten painostaa asian suhteen epävarmoja valtuutettuja, kuten osa virkamiehistä yrittää tehdä jo nyt.
– Minulla on huoli siitä, miten Vantaan tulee käymään ja mihin tämä tulee johtamaan. Tein heti ensimmäisessä valtuuston kokouksessa valtuustoaloitteen raitiovaunuhankkeen välittömäksi pysäyttämiseksi. Oli taktisesti järkevää ottaa valtuustoaloitteeseen mukaan myös kokoomuslainen edustaja, sillä kokoomus on tässä kysymyksessä ratkaisijan roolissa. Kaikki muut ns. oikeistopuolueet laittoivat heti nimensä alle – KD, keskusta, Liike Nyt, RKP, kaikki perussuomalaiset ja kuusi kokoomuslaista. Siellä on erilaisia intressejä kokoomuksenkin puolella. Saa nähdä, miten käy, Saimen pohtii.
Hallituksen häikäilemätön sote-tempaus
Saimen pitää myös hallituksen taholta todella häikäilemättömänä temppuna tuoda sote-hyvinvointialueita koronakurimuksen keskelle. Esimerkiksi Vantaalta lähtee soten myötä suurin piirtein 730 miljoonaa euroa verotuloja uuteen hyvinvointialueeseen.
Vantaan kuntaveroprosentti putoaa 19 prosentista 6,6 prosenttiin, mutta velat eivät siirry. Vantaan pitää siis niillä 6,6 prosentilla maksaa pois miljardivelkojaan samaan aikaan kun yritysverot ovat koronan takia romahtaneet. Vantaalla on myös koko maahan suhteutettuna poikkeuksellisen kova työttömyysprosentti, elokuussa 14,9 %.
– Ennen koronaa työttömyysprosentti oli muistaakseni puolet tuosta, alle kymmenen joka tapauksessa. Taloudellisilla syillä ei voi perustella raitiovaunuhanketta järkeväksi investoinniksi, Saimen toteaa.
Vantaa on kriisikunta
Vantaalla on terveydenhuolto rempallaan, nuoret oireilevat, vanhustenhuolto on huonolla tolalla ja maahanmuuton aiheuttamat kustannukset valtavia. Ensin olisi laitettava talouden pohja kuntoon ja vähentää velkaa huomattavasti, koska huonojakin aikoja on vielä tulossa. Vantaa ei kestä enää yhtään talouden notkahdusta, tai kaupunki saattaa joutua pakkoliitokseen.
– Vantaa on varsinainen kriisikunta. Vetovoimaa meillä on ihan riittävästi ilman raitiovaunuakin, koska olemme Helsingin kyljessä. Tänne tulee koko ajan lisää ihmisiä, ja siihenkin pitää panostaa, että uusilla asukkailla on palveluja ja kaikki toimii. Rahalle olisi parempaakin käyttöä, Saimen uskoo.
Yli puolet valtuutetuista vastustaa raitiovaunuhanketta
Saimenin valtuustoaloite on nyt lähtenyt valmisteluun virkamiehille, jotka tietenkin tulevat vitkuttelemaan sen kanssa. Sillä aikaa asiasta tiedottaminen ja kuntalaisten pitäminen ajan tasalla on tärkeää, jotta aloite saa taakseen myös ulkopuolista painetta. Aikanaan Saimenin aloite viedään kaupunginhallitukseen ja takaisin kaupunginvaltuustoon, jossa siitä äänestetään.
– Toinen mahdollisuus hankkeen kaatamiseksi on vuonna 2023, joka on asetettu suunnitteluvaiheen takarajaksi. Siellä siitä äänestetään uudelleen. Meidän isoin työmme on pystyä vakuuttamaan kokoomuksen konservatiivinen siipi niin vahvasti, etteivät he lipeä rintamasta. Vaaleissa todettiin, että yli puolet valtuutetuista vastusti raitiovaunua, joten tässä katsotaan, miten sanoista pidetään kiinni. Se nähdään sitten, sanoo Saimen.
Mika Männistö
Artikkeliin liittyvät aiheet
- investointilaskelmat sote-hyvinvointialueet Vantaan Sanomat raitiovaunuhanke Tuukka Saimen EU:n elvytysrahasto verokertymä MAL-sopimukset nuorten pahoinvointi koronapandemia työttömyysaste Kristillisdemokraatit Liike Nyt valtuustoaloite Ritva Viljanen Sanna Marin Maahanmuuton kustannukset vanhustenhoito Vantaa Terveydenhuolto Vasemmisto vihreät perussuomalaiset RKP talous Helsinki Keskusta Kokoomus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Vantaalla jopa 62 prosenttia pakolaistaustaisista saa toimeentulotukea – harvempi kuin joka kolmas käy töissä
Kuudesluokkalaisen vanhemmat säikähtivät: Tuntematon ulkomaalaistaustainen mies ilmestyi lasten joukkoon koulun oppitunneille Vantaalla – rehtori kutsuu harjoittelijaksi
Miten tämä voi olla mahdollista? Videoreportaasi Vantaalta, jossa kaupunki on häätämässä leipäjonon ruoka-avun toimittajat
Espoossa pelätään Vantaaksi muuttumista – vieraskielisten osuus väestönkasvusta on yli 90 prosenttia
Hamina on nyt perussuomalainen kaupunki ja vaihtoehto metropolien menoon kyllästyneille
Viikon suosituimmat
Kirjailija Jarkko Tontti: Punavihreä kupla on puhkeamassa – ”Eliitille koittanut viimeinen hetki havahtua, että he ovat irtautuneet suomalaisesta elämästä”
Punavihreä kupla on suomalaisessa poliittisessa keskustelussa tunnettu käsite, jolla kuvataan sananmukaisesti kuplautunutta, vasemmistoa myötäilevää yhteisöä. Punavihreään hegemoniaan on tähän saakka keskeisesti kuulunut yhteiskunnallisen eliitin ja sitä myötäilevän median voimakas vieraantuminen tavallisesta kansasta, sen huolenaiheista ja toiveista. Juristitaustainen kirjailija Jarkko Tontti esittää nyt konkreettisin perusteluin, miten ajat ovat muuttuneet ja punavihreä arvomaailma törmännyt seinään.
Ilmastonmuutos ei sytyttänyt Los Angelesin maastopaloja – epäiltyjä tuhopolttajia otettu kiinni
Ilmastonmuutos on saattanut pahentaa Kalifornian kuivuutta ja voimistaa tuulia, mutta maastopalot johtuvat ihmisten toiminnasta. Useita epäiltyjä tuhopolttajia on jo otettu kiinni. Kuvernööri Newson on kutsunut kansalliskaartin apuun estämään palaneiden kotien ryöstelyä.
Mikä meni pieleen journalismissa? – Näkökulmia median alennustilan aiheuttajista
2020-luvulla journalismi on kriisissä. Toimittajien ja mediayleisön suhde on jännittynyt, ja samalla uudet ailahtelevat ansaintamallit kasaavat painetta toimituksille. Mediamaailmaa läheltä seuraavat vaikuttajat tarkastelevat syitä siihen, miksi journalismi on ajautunut alennustilaan.
Jättimäinen grooming-skandaali lopulta julki: rasismisyytösten pelko ja väestösuhteiden vaaliminen tukkivat viranomaisten suut -“Suurin rauhan ajan rikos ja sen peittely Britannian historiassa”
Useamman vuosikymmenen ajan jatkunut tuhansien englantilaistyttöjen järjestelmällinen groomaus, ahdistelu ja sarjaraiskaukset ovat suurin rauhanajan rikos modernin Euroopan historiassa, kirjoittaa historioitsija ja kolumnisti Dominic Green amerikkalaisessa The Free Press -lehdessä. Nämä rikokset ovat enimmäkseen pakistanilaistaustaisten muslimimiesten tekemiä, ja valtaosa heistä ei ole joutunut vastuuseen. 2010-luvulla sekä oikeiston että vasemmiston johtamat hallitukset yrittivät hyssytellä vyyhtiä muutamien symbolisten oikeudenkäyntien jälkeen. Se näytti onnistuvan, kunnes Elon Musk perehtyi osaan oikeudenkäyntiasiakirjoista ja nosti asian esille omistamallaan X-alustalla. Nyt skandaali ravistelee Ison-Britannian yhteiskuntajärjestystä, eikä vyyhtiä voi enää hyssytellä.
DEI-ideologia ei varjellut Kaliforniaa maastopaloilta – viranomaisille kovaa kritiikkiä
Yksi kritiikin kohde Los Angelesin alueen maastopaloihin liittyen on se, että monien mielestä poliitikkojen ja pelastuslaitoksen johdon olisi pitänyt ideologisen yhdenvertaisuuspuuhastelun sijasta keskittyä perusasioihin, kuten varmistamaan palopostien toimivuus ja sammutusveden saatavuus. Los Angelesin pelastuslaitoksella on viime vuosina panostettu vahvasti DEI-ideologian edistämiseen.
Yliopistotutkimuksen karu tulos: Ulkomaalaistaustaisten yliedustus raiskauksissa jopa 7-kertainen – syrjäytyminen ei ole syynä
Suuri enemmistö kaikista Ruotsissa raiskaustuomion vuosina 2000-2020 saaneista oli maahanmuuttajataustaisia. Ero etnisesti ruotsalaisiin oli jopa 7-kertainen. Sosioekonomiset seikat ja syrjäytyminen eivät selitä rikoksia, selviää Lundin yliopiston tekemästä tutkimuksesta. Syyt on etsittävä muualta.
Antikainen: Scholzin päätös jättää Ukraina ilman apua on häpeällinen – Tuppurainen siunasi Suomen demarien tuen Berliinissä
Saksan liittokansleri Olaf Scholz (SPD) päätti estää noin kolmen miljardin euron arvoisen tukipaketin Ukrainalle. Tukipaketti olisi sisältänyt kriittisiä puolustusjärjestelmiä, kuten IRIS-T-ilmatorjuntajärjestelmiä ja Patriot-ilmatorjuntaohjuksia, joita Ukraina on pyytänyt suojellakseen kansalaisiaan Venäjän aggressioilta. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pitää päätöstä käsittämättömänä ja vastuuttomana.
Somaleista puolet työttöminä ja lopuilla usein toimeentulovaikeuksia Ruotsissa – maan työikäisistä enemmistö ulkomaalaistaustaisia jo vuonna 2033
Yli puolet Ruotsin työikäisestä väestöstä on ulkomaalaistaustaisia vuonna 2033. Heistä useimpien tausta on Euroopan ulkopuolella. Kohti mielenkiintoisia aikoja ollaan menossa ja äänestämisessä saattaa piillä demokratian muutoksen avain. Göteborgs-Posten on haastatellut somalivaikuttajaa.
Kiinalaiset troolarit imuroivat kalat maailman meristä – pian tyhjän saa pyytämättäkin
Kun Kiinan omat merialueet oli kalastettu tyhjäksi, kommunistivaltio pystytti maailman suurimman kalastuslaivaston ja lähetti sen imuroimaan maailman merille. Valtavat uivat tehtaat tuhoavat kalakantoja kiihtyvällä vauhdilla. 3,3 miljardia ihmistä saa maailmassa huomattavan osan ravintoaan kalasta, mutta ennen pitkää yhä useammalle jää nälkä.
Mielipiteenvapaus somessa kuohuttaa saksalaisia – viestipalvelu X:stä alkoi joukkopako, kun Musk kehotti saksalaisia äänestämään AfD:tä
Amerikkalaisen teknomiljardöörin Elon Muskin ja Vaihtoehto Saksalle -puolueen (AfD) puheenjohtajan Alice Weidelin torstai-iltana X-viestipalvelukanavalla käymä keskustelu Saksan politiikasta ja Mars-lennoista räjäytti käyntiin myrskyisän keskustelun vaalivaikuttamisesta ja mielipiteenvapaudesta sosiaalisessa mediassa. Monet ammattiliitot ja Saksan korkein oikeus ovat ilmoittaneet jättävänsä X:n.