

MATTI MATIKAINEN
Tutkimus selvitti: Autoilevat omakotitaloasujat joutuvat hallituksen ilmastotoimien maksajiksi
Taloustutkimuksen selvitys osoittaa myös, että ne henkilöt, jotka ovat halukkaimpia käyttämään 5 prosenttia tuloistaan ilmastonmuutoksen torjumiseen, käyttävät joukkoliikennettä, asuvat kerrostalossa eivätkä he käytä autoa. – Kysymys on sellaisesta ryhmästä, joka ilmeisesti tietää, etteivät he tosiasiassa joudu ilmastonmuutoksen maksajiksi, ainakaan kovin paljon, Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm sanoo.
Pääministeri Sanna Marinin (sd.) hallituksella on kaksi keskeistä tavoitetta: 75 prosentin työllisyysaste ja 60 000 työpaikan lisäys vuoteen 2023. Lisäksi hallituksella on ilmastotavoite, jonka mukaan Suomen olisi oltava hiilineutraali vuonna 2035.
Taloustutkimus selvitti, miten hiilineutraalisuustavoitteen kustannukset kohdistuvat erilaisille kotitalouksille riippuen asumismuodosta ja liikkumistavasta. Tutkimus osoittaa selkeästi, että uudistusten häviäjiksi ovat jäämässä omakotitalossa asuvat autoilevat kansalaiset. Lisäksi kävi ilmi, että halukkaimpia maksamaan ilmastonmuutoksen torjunnasta ovat ne, jotka eivät tosiasiassa joudu maksamaan mitään.
Kustannusten kompensoiminen on hankalaa
Marinin hallituksen ilmastotavoitteen mukaiset toimet kohdistuvat kansalaisiin merkittävästi ja suoraan kahdella tavalla: liikenteen, erityisesti autoilun kustannukset, tulevat nousemaan. Lisäksi asumisen kustannukset, kuten lämmityskustannukset ja sähkön hinta, nousevat.
Nousevia kustannuksia kompensoidakseen Marinin hallituksen tavoitteena on alentaa ”pienituloisten” tuloverotusta.
Erilaisia verotuksellisia vaihtoehtoja olisivat esimerkiksi tuloveroasteikon muutos siten, että pienituloisten verotus kevenee, kunnallisverotuksen ansiotulovähennyksen kasvattaminen, työmatkakuluvähennyksen kasvattaminen sekä perusvähennyksen kasvattaminen. Näistä toimenpiteistä ainoastaan työmatkakulun vähennys voidaan osittain kohdistaa autoilijoihin.
Työmatkakulujen veroalennukset olisivat tärkeitä
Tutkimuksesta selviää, että työssäkäyvistä tai opiskelevista kotitalouksista, joiden bruttovuositulot ovat alle 40 000 euroa, 51 prosenttia eli hieman yli puolet, asuu kerrostalossa ja käyttää päivittäiseen matkaan joukkoliikennettä (22 %) ja pyöräilee tai kävelee (29 %).
Autoilevien osuus pienituloisista kotitalouksista on 39 %. Työmatka-autoilevien ja omakotitalossa asuvien osuus pienituloisista on 17 %.
Tutkimus osoittaa, että jos asumiskustannusten ja liikkumiskustannusten nousu kompensoidaan tuloverotuksen kautta, pois lukien työmatkakuluvähennys, vain 17-39 % kohdistuu niihin, jotka ilmastomuutoksen hillinnästä maksavat.
– Jos pienituloisien tuloverotusta alennetaan siten, ettei sitä tehdä työmatkakulujen osalta, veronalennuksesta puolet menee niille, jotka pyöräilevät tai käyttävät joukkoliikennettä ja asuvat kerrostalossa. Yli puolet tuloveron alennuksista siis kohdistuu tällöin niihin, jotka eivät juurikaan joudu maksajiksi, Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Pasi Holm sanoo.
Kolmannes ei halua maksaa mitään
Tutkimuksesta selvitettiin myös ilmastonmuutoksen torjunnan maksuhalukkuutta. Tutkimuksen mukaan ne henkilöt, jotka ovat halukkaita käyttämään 5 % tuloistaan ilmastonmuutoksen torjumiseen, käyttävät joukkoliikennettä, asuvat kerrostalossa eivätkä käytä autoa.
-Kysymys on sellaisesta ryhmästä, joka ilmeisesti tietää, etteivät he joudu ilmastonmuutoksen maksajiksi, ainakaan kovin paljon, Holm toteaa.
Noin kolmannes kaikista tutkimuksen vastaajista ei ole halukkaita maksamaan mitään ilmastomuutoksen hillitsemisestä. Niistä, jotka eivät ole halukkaita maksamaan, 41 % käyttää päivittäisellä matkallaan autoa ja asuu omakotitalossa.
– Ne ihmiset, jotka tietävät joutuvansa maksajiksi ja näkevät, että siihen ollaan tämän hallituksen toimesta menemään, ovat selvästi kriittisempiä maksamaan ilmastonmuutoksen torjumiseksi. He varmasti osaavat myös nähdä, kehen maksut kohdistuvat. Vastaavasti maksuhalukkaimpia ovat ne, jotka eivät joudu ilmastonmuutoksesta maksamaan, Holm sanoo.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- maksuhalukkuus lämmityskustannukset omakotitalo työmatkaliikenne liikkuminen autoilijat vihervasemmisto bensan hinta kustannukset Ilmastonmuutos Taloustutkimus Sanna Marin Tutkimus ilmastopolitiikka Pasi Holm hallitus Asuminen verotus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Halla-aho: Polttoaineiden hinnan nousu ei vaikuta autoilun määrään eikä näin ollen päästöihin – “Se on pelkkää rahastusta”

Halla-aho: Kasvavat liikkumiskustannukset ovat pois kaikesta muusta – “Sähköauto on ratkaisu vain niille, joilla on millä mällätä”

Ronkainen hallituksen ilmastotoimista: Sähköautoja ajetaan kuin käärmettä pyssyyn – “Talon lämmittäminen tuntuu olevan ilmastorikos”

Halla-aho: Jos ilmastonmuutos ei teekään Suomesta Välimeren maata, niin punavihreä talouspolitiikka tekee – “Olemme hyvin vaarallisessa kierteessä”

Perussuomalaisista tuli suurin duunaripuolue – kannatus työväestön keskuudessa jo yli 41 prosenttia

VM:n ja SP:n entinen osastopäällikkö Pikkarainen ryöpyttää hallituksen ilmastorahastovisioita

Tynkkynen: Millä turvataan liikuntarajoitteisten suomalaisten liikkuminen hallituksen ilmastotoimien nostaessa kustannuksia?

Perussuomalaisilta vahvaa kritiikkiä sekä Euroopan komissiolle että hallitukselle energia- ja ilmastopolitiikasta: Kansalaisten rankaiseminen jatkuu

Reijonen huolissaan turpeentuotannon alasajosta: “Nouseeko sähkön hinta?”
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää