
Turvapaikanhakijoiden palautuslentojen häiriköinti on rangaistava teko – silti siitä on tullut muoti-ilmiö
Kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneiden käännytyslentojen häirinnästä on tullut ilmiö. Lennoista tiedotetaan aktiivisesti esimerkiksi Stop Deportations -Facebook-ryhmässä. Lentoihin liittyvät päivitykset keräävät runsaasti huomoita ja tavallisesti niissä myös rohkaistaan häiriköimään lentoa, jotta palautusta ei voitaisi panna toteen. Suomen Uutiset selvitti, minkälaisia seuraamuksia käännytyslennon häiritsijälle voi koitua?
Yleisesti tiedossa oleva häirinnän muoto on se, että lennolla mukana oleva matkustaja yrittää estää lentoa lähtemästä esimerkiksi ilmoittamalla, etteivät istu tai suostu kiinnittämään turvavöitään, ennen kuin palautettava henkilö saattueineen poistetaan koneesta.
Minkälainen rikosnimike tai rangaistus tämän kaltaisesta toiminnasta voi koitua häiriköijälle? Ylikomisario Marko Heikkilä Poliisihallituksesta sanoo, rikos ja siitä mahdollisesti seuraava sanktio tietysti riippuu kokonaan siitä, mitä tilanteessa on tapahtunut.
– Lievimmillään ehkäpä niskoittelu poliisia vastaan (Rikoslaki 16:4) ja kaikkea siitä eteenpäin vakavampiin rikoksiin. Niskoittelusta seuraa käytännössä sakkorangaistus, jonka poliisi voi tilanteen päätteeksi kirjoittaa, hän tarkentaa.
Kysyn Heikkilältä tarkemmin, mitä esimerkiksi istumisesta kieltäytyjälle voi seurata.
– Lähtisin siitä, että näissakin tapauksissa voisi kyseessä olla niskoittelu poliisia vastaan tilanteissa, joissa poliisi tai vaikka rajavartiolaitoksen virkamies on antanut henkilölle käskyn pysyä aloillaan. En tunne niin tarkalleen lentoliikenteen säännöstöä, että osaisin sanoa onko siellä minkälaisia määräyksiä – rikoslaista löytyy kuitenkin säännös Lentoliikenteen häirinnästä (Rikoslaki 24:11a), joka saattaisi tilanteeseen sopia. Se on jälleen normaalisti sakkoasia, hän sanoo.
Kysymykseen, miten poliisi on varautunut häiriköintiin ja tiedotetaanko lennolla muille matkustajille palautustehtävästä hän vastaa:
– Toki poliisilla jotain toimia ilmiön varalle, mutta en niitä valitettavasti voi avata. Lennolla ei mitenkään etukäteisesti tiedoteta asiasta vaan reagointi on aina tilannekohtaista.
Häiriköinnistä on säädetty myös ilmailulain säädöksissä
Trafin ilmailusta vastaava johtava asiantuntija Matti Tupamäki sanoo, että ilmailulaissa on säädetty matkustajalle velvollisuuksia. Niistä keskeisin on miehistön antamien käskyjen noudattaminen.
– Suora lainaus ilmailulaista sanoo: ‘Matkustajan on noudatettava käskyjä, jotka miehistö antaa lennon turvallisuuden ja järjestyksen ylläpitämiseksi.’, hän tarkentaa.
Tupamäki täsmentää myös lennon tilan käsitettä.
– Lennolla olon tila alkaa käytännössä siitä, kun koneen ovet suljetaan liikkeelle lähtöä varten. Ilmailualus ei voi lähteä liikkeelle, ennen kuin matkustajat ovat paikallaan, hän tarkentaa.
Mikäli matkustaja kieltäytyy istumasta ja estää lennolle lähdön kapteeni voi poistaa häiritsijän koneesta. Tämä säädös on kansainvälinen ja se on ollut voimassa jo 1960-luvulta lähtien.
– Käytännössä ennen häiritsijän poistoa häntä kehoitetaan painokkaasti istuutumaan. Jos häirintätilanne jatkuu tämänkin jälkeen, hänet poistetaan lennolta, Tupamäki sanoo.
Tupamäki selventää myös lennon aikana tapahtuvaa häirintää.
– Jos häirintä tapahtuu kansainvälisellä lennolla häirintätapauksiin sovelletaan ensimmäisen laskeutumispaikan lainsäädäntöä. Rangaistusten taso voi vaihdella kovastikin maiden välillä. Häirintätapaukset voidaan käsitellä joko Suomessa tai ensimmäisessä laskeutumispaikassa sen maan lainsäädännön mukaisesti. Rangaistusten taso voi vaihdella kovastikin maiden välillä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ja Iso-Britanniassa häiriköintirangaistukset ovat jo selkeästi kovempia kuin Suomessa, hän päättää.
Heli-Maria Wiik
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Touko Aallon yllytys lakien rikkomisesta alkaa kantaa hedelmää – palautusta vastustanut vihreiden lainsäädäntösihteeri riehui lentokoneessa
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Wille Rydman: Helsingin poliittisesta ilmapiiristä tulossa punavihreä – ”Ihmiset tulevat ainakin näkemään, mihin suuntaan Helsinkiä ei pidä viedä”
Perussuomalaiset saa Helsinkiin pienen valtuustoryhmän. - Teemme valtuustossa kaiken sen minkä voimme. Edustamme tervehenkistä sinivalkoista politiikkaa, ja pidämme ääntä senkin edestä, minkä vaalituloksessa menetimme, Wille Rydman sanoo ja kehottaa ammentamaan valituloksesta sisua.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Samuli Salminen ja Simo Grönroos avaavat karuja tutkimustuloksia: Maahanmuutto ei ole ratkaisu väestön ikääntymiseen vaan Ponzi-pyramidihuijaus, joka pahentaa tilannetta
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää