Eduskunnassa käytiin vilkas keskustelu aikanaan Suomelle todella epäedullisesta rikkidirektiivistä. Sitä ajoi voimakkaasti vihreiden Satu Hassi, ja siitä vastuuta saa kantaa myös edellisen hallituksen keskustalainen liikenneministeri Anu Vehviläinen. Direktiivin hyväksymisellä aiheutettiin Suomen vientiteollisuudelle noin miljardin lisälasku. Rikkidirektiivin lopullisesti hyväksyi Jyrki Kataisen hallitus.
Käydyssä keskustelussa myös hallituspuolueiden kansanedustajat myönsivät direktiivin kohtelevan Suomea täysin epäoikeudenmukaisesti muihin eurooppalaisiin valtioihin verrattuna. Välimerihän rajattiin säännösten ulkopuolelle. Moni demari ja kokoomuslainen kansanedustaja lupasi tuolloin, ettei toista, Suomen kannalta epäedullista, päätöstä tehdä. Ja tässä sitä nyt ollaan. Kataisen hallitus sössi taas ison asian. Päätös olla antamatta pääomalainaa STX-telakalle vei parin miljardin arvoiset vientitulot ja kolmen laivan rakentamisen Ranskaan. Ranska teki heidän kannaltaan oikeat päätökset muutamassa viikossa. Siinä meni 20 000 miestyövuotta pois Suomesta.
YT-neuvottelut alkoivatkin tällä viikolla STX-telakalla Turussa. Voi vain ihmetellä kuinka hallitus muutamaa kuukautta aikaisemmin otti lainaa 1,5 miljardia, ja lahjoitti sen pääomaosuudeksi eurotukijärjestelmään, mutta ei voi lainata murto-osaa siitä suomalaiselle telakalle, jotta kymmenet tuhannet työpaikat ja laivojen rakentaminen Suomessa säilyisi. Olen monessa puheessani vaatinut hallitukselta isänmaallisempaa talouspolitiikkaa. Kuin kuuroille korville puhuisi. Edustaja kollegani Reijo Tossavainen vaati blogissaan elinkeinoministeri Jan Vapaavuoren eroa. Itse menisin kuitenkin suoraan sylttytehtaalle. Pääministerin olisi viimeistään nyt itse vedettävä johtopäätökset asemastaan. Se olisi kunniallinen lopetus nykyiselle hallitukselle, ja se välttyisi siltä häpeältä, minkä tuo tullessaan kaatuminen perussuomalaisten välikysymykseen.
Kaj Turunen, kansanedustaja
Kuva: Matti Matikainen