Artikkeli kuva

Tossavainen: Kiitoksia Lidl, kilpailu toimii sittenkin!

19.01.2015 |09:59

S-ryhmä on tiedottanut, että se ajattelee kuluttajan parasta ja alentaa siksi hintoja. Media on toistanut lähes kritiikittömästi ryhmän mainossanomaa. S-ryhmälle “onnittelut” taitavasti hoidetusta tiedotuksellisesta voitosta.

Tosiasiassa syynä on kilpailun kiristyminen. Lidl on saanut pikkuhiljaa lisää markkinaosuutta, ja nyt se on väkevä kilpailija sekä S- että K-ryhmälle.

Viimeiset pari vuosikymmentä kilpailu ei ole toiminut, sillä T- ja E-ryhmien romahtaminen jätti pelikentän kahdelle suurelle ketjulle. Nämä ovat keskittyneet rakentamaan toinen toistaan komeampia liikerakennuksia. Hyvänä/huonona esimerkkinä S-ryhmän ABC-ketju, joka muutamassa vuodessa ilmestyi liki jokaiseen vähänkin järkevään paikkaan. Liikepaikkoja järjestyi helposti, sillä S-ryhmällä on useimmilla paikkakunnilla läheiset suhteet kunnallisiin päättäjiin.

S- ja K-ryhmät siis keskittyivät pitkään kilpailuun vain liikepaikkarakentamisessa ja hintakilpailu oli melko vähäistä. Nyt tilanne on muuttunut. Lidl on pikkuhiljaa rakentanut myymäläverkostoa, vaikka sillä on ollut paikoin ongelmia liikepaikkojen saannissa. Nyt Lidl on jo siinä laajuudessa, että siitä on muodostunut kahdelle suurelle ketjulle vakava kilpailija.

Hintatutkimukset ovat jatkuvasti kertoneet, että Lidl on ollut edullisin ostospaikka. Laman oloissa asiakkaat ovat tulleet enemmän hintatietoisiksi. Kauppa on käynyt, ja Lidl on lisännyt markkinaosuuttaan. Kasvun on ennustettu jatkuvan, joten S-ryhmän ja K-ryhmän oli pakko vastata hintakilpailuun.

K-ryhmä reagoi viime vuoden lopulla ja laski monien tuotteiden hintoja merkittäväsi. Sen jälkeen myös S-ryhmän oli pakko reagoida. Ja siitä taas seuraa, että K-ryhmä on ilmoittanut laskevansa toistamiseen hintojaan. Ja juuri äsken Lidl ilmoitti, että se haluaa jatkossakin olla edullisin ja laskee hintojaan.

Kilpailu siis toimii. Suuret kiitokset siitä Lidlille!

Kilpailua rajoittavat tehokkaasti erilaiset bonuskortit. Kaikkein pahiten kilpailua rajoittaa S-ryhmän kortti. Moni asiakas menee vipuseen ja juoksee bonusten perässä eikä ymmärrä, että hinnat ovat bonuksen verran kalliimpia. Sen huomaa varsin helposti ABC-ketjun bensapumpuilla.

S-ryhmän toimintatapa lisää asiakkaiden eriarvoisuutta, koska bonuskortti on porrastettu ostojen määrän suhteen. Se siis kohtelee kaltoin pieniä talouksia ja muutoin vähävaraisia asiakkaita. Se on siis räikeässä ristiriidassa S-ryhmän “ihanteiden” kanssa.

Kilpailuasiat hallituksessa kuuluvat ministeri Lauri Ihalaisen tontille. Tein eduskunnassa aiheeseen liittyvän ns. kirjallisen kysymyksen, mutta vastaus oli ympäripyöreää sanahelinää. Bonusjärjestelmät pysyvät ennallaan.

Reijo Tossavainen
kansanedustaja (ps.)


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Viikon suosituimmat

1.
Suomen uutiset logo

Kirjailija Jarkko Tontti: Punavihreä kupla on puhkeamassa – ”Eliitille koittanut viimeinen hetki havahtua, että he ovat irtautuneet suomalaisesta elämästä”

12.01.2025 |10:28
5.
Suomen uutiset logo

Punavihreä Palestiina-aktivismi paisuu Helsingin valtuustossa – pormestariehdokas Wille Rydman: ”Ulkopolitiikka ei kuulu valtuustosaliin”

07.01.2025 |16:06
6.
Suomen uutiset logo

Elon Muskin X-kirjoitus nosti esiin taannoiset Isoa-Britanniaa ravisuttaneet lasten raiskausrikokset – viranomaiset eivät aluksi puuttuneet rikoksiin rasismileiman pelossa

08.01.2025 |11:30
7.
Suomen uutiset logo

Mielipiteenvapaus somessa kuohuttaa saksalaisia – viestipalvelu X:stä alkoi joukkopako, kun Musk kehotti saksalaisia äänestämään AfD:tä

10.01.2025 |20:59
8.
Suomen uutiset logo

Zuckerberg lupaa vähentää sensuuria Facebookissa – Trumpin valinta aloitti sananvapauden aikakauden

07.01.2025 |17:36
9.
Suomen uutiset logo

Riikka Purra blogissaan: Suomen kovaäänisin oppositio on perinteinen media, joka moninkertaistaa vasemmisto-opposition viestin

07.01.2025 |11:14

Uusimmat

PS Naiset 3/2024

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 1/2024

Mainos kuva

Lue lisää