PS ARKISTO
Tavio muistutti päästövähennystavoitteiden kanssa intoilevaa ministeri Harakkaa: Hallitus on jo tehnyt historiallisen suuret polttoaineveron korotukset
Liikenneministeri Timo Harakka (sd) maalaili Ylen A-studiossa visioitaan keinoista liikenteen päästövähennystavoitteen saavuttamiseksi. Harakka mainitsi toistuvasti polttoaineen hinnankorotuksen olevan vihoviimeinen keino. Perussuomalaisten kansanedustaja Ville Tavio joutuikin monta kertaa muistuttamaan ministerille, että nykyinen hallitus on jo toteuttanut historiallisen suuret polttoaineiden hinnankorotukset.
Hallituksen kunnianhimoisena tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Tavoitetta tuskin kuitenkaan voidaan toteuttaa ilman useita eri toimenpiteitä, joista monet tulisivat todennäköisesti kurittamaan autoilevia suomalaisia tai vähintään heikentämään ostovoimaa.
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio toteaa, että perussuomalaisten lähtökohta on, että autoilun kustannukset eivät saa nousta ja että autoilu Suomessa sallitaan täysimääräisesti jatkossakin.
Tavion mukaan kaikkien toimien tulee olla kansalaisten vapaaehtoisuuteen perustuvia.
– Päästövähennysten tulee olla kannustavia, etteivät toimet ole heikennyksiä ihmisten ostovoimaan, Tavio sanoi Ylen A-studiossa eilen.
Päästövähennystavoite saavutettu suurelta osin jo nyt
Tavio huomautti, että hallituksen 50 prosentin päästövähennystavoite on 37-prosenttisesti saavutettu jo nyt pelkästään nykyisillä toimilla.
– Sen takia on kysyttävä, tarvitseeko Suomen – pohjoisena pitkien välimatkojen maana – tehdä enempää, kun eiväthän muutkaan Euroopan maat tee näin paljon? Tavio kysyi.
Liikenneministeri Timo Harakka esitti, että päästövähennystavoite olisi jo alun perin aiemman pääministerin Juha Sipilän hallituksen projekti.
– Keinot pitää löytää, Harakka sanoi.
Tavio vastasi, että on olemassa sekä hyviä että huonoja keinoja.
– Miksei hallitus voi todeta saman tien, että huonot keinot hylätään eikä koroteta polttoaineveroa enempää? Miksei tätä voi sanoa? Tavio kysyi.
Harakan mukaan hallitus ei ole vielä valinnut, mitä keinoja se aikoo käyttää. Harakka kuitenkin jätti mainitsematta, että hallitus on jo toteuttanut yhden polttoaineveron korotuksen, joka astui voimaan elokuussa.
Tekivätkö keskusta ja vihreät julkisuustempun?
Harakan puheista huolimatta sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) vihjasi tiistaina jo uusista polttoaineiden hinnankorotuksista, mutta keskusta ilmoitti välittömästi varapuheenjohtajansa Markus Lohen suulla, ettei se käy.
Ohisalon ja Lohen peräkkäiset, keskenään täysin ristiriitaiset lausunnot, haisevat äänestäjille suunnitellulta ja hallituksen sisällä sovitulta julkisuustempulta, jolla kannatuskuoppaan jämähtäneelle keskustalle tarjottiin tilaisuus osoittaa jämäkkyyttä omille äänestäjilleen.
Ylen juontaja kysyi Harakalta, kuinka vahvaa kipuilua polttoaineiden hinnankorotus aiheuttaa hallituksen sisällä. Harakan mukaan kaikkia keinoja harkitaan edelleen. Harakka kuitenkin väläytti, että jos polttoaineen hinnankorotuksiin joudutaan menemään, hinnankorotusta voitaisiin kompensoida pienituloisille.
Tavio muistutti Harakkaa, että polttoaineiden hinnankorotuksiin meneminen ei ole jossittelua vaan todellisuutta.
– Hallitus on jo tehnyt historiallisen suuret polttoaineveron korotukset. Ehkä siitä saadun palautteen johdosta hallitus nyt vihjaa, että seuraava polttoainekorotus olisikin kompensaatiomalli, Tavio sanoi.
Taas demariministeri lupasi: pankkitilille ilmestyy rahaa
Tavio totesi, että auton käyttäminen on välttämätöntä ihmisille, jotka asuvat palvelujen ja joukkoliikenneyhteyksien ulkopuolella. Tavio huomautti, että silti myös kaupunkilaisten täytyy käyttää välillä autoa, koska lyhyilläkin matkoilla voi joutua vaihtamaan liikennevälinettä monta kertaa.
Harakka ryhtyi lopulta selittämään, että bensiinin hintaan tehty ”indeksikorotus” olisi suuruusluokaltaan vain ostoskorin hinnannousua vastaava, joten bensiini olisi nyt halvempaa kuin vuosi sitten.
Tässä vaiheessa ohjelmaa Ylen juontaja antoi Harakalle tilaisuuden melko pitkään puhua ”reilusta siirtymästä” sekä luetella harkinnassa olevia, erilaisia mahdollisia toimia, kuten liikenteen sähköistäminen ja latausasemat.
Harakalta kysyttiin myös, miten polttoaineen seuraava mahdollinen hinnankorotus korvattaisiin pienituloisille. Ministerin mukaan kyseeseen tulisi tulonsiirtomalli.
– Pankkitilille ilmestyy rahaa, Harakka ja väitti, että vähävarainen, maaseudulla autoa ajava ihminen huomioitaisiin erilaisilla kompensaatioilla.
Tavio: Kuka keksi indeksikorotukset veroihin?
Harakan visioiden mukaan kompensaatiot pienituloisille maksettaisiin valtion kassan kautta, koska valtio saisi lisää verotuloja polttoaineen litrahinnan noususta.
Tavion mukaan Harakan visiot ovat tyypillistä sosialidemokratiaa.
– Ensinnäkin kuka on keksinyt, että veroissa pitäisi olla indeksikorotukset, eli ne nousevat itsestään? Aivan älytön ajatus, Tavio sanoi.
Hän myös huomautti edelleen Harakalle tämän väitteistä polttoaineveron korotuksesta ”viimeisenä keinona”.
– Jos se (polttoaineveron korotus) on viimeinen keino, niin miksi te olette jo tehneet historiallisen suuret polttoaineveron korotukset.
Harakka ei ollut kuulevinaan Tavion huomautusta jo aiemmin hallituksen toteuttamasta polttoaineveron korotuksesta.
– Tarkoitin, että kaikki muut keinot käytetään ennen polttoaineen hinnan nostamista, Harakka lausui.
Pakolliset työ- ja kauppamatkat omalla autollaan kulkeva kansalainen saa siis odottaa hämmennyksen vallassa, miten autoilu tulevaisuudessa tulee muuttumaan ja kuinka paljon liikkuminen kallistuu entisestään.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ilmastointoilu veronkorotukset polttoaineiden hinta autoilijat äänestäjät kustannukset päästötavoitteet suomalaiset Maria Ohisalo Timo HArakka Ville Tavio Yle vihreät perussuomalaiset SDP hallitus Keskusta työllisyys
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Vihreät visioivat ilmastosiirtymästä, jossa reaalitalous, infra ja energiapohja muuttuvat – Ranne peräänkuuluttaa järkevyyttä: ”Ilmastotoimet eivät saa köyhdyttää kansaa”
Immonen fossiilittoman liikenteen työryhmän raportista: Tuhoaisi Suomen kilpailukyvyn
Ministerit Marin ja Ohisalo kiirehtivät ilmastohätätilan julistamista – Halla-aho: ”Suomessa on nyt akuutimpiakin hätätiloja ja ongelmia”
Halla-aho: Polttoaineveron korotus on pelkkää rahastusta, suurten kaupunkien ulkopuolella ihmisillä ei ole mahdollisuutta vähentää autoilua
PS: Hallituksen energia- ja ilmastopolitiikka vaarantaa Suomen teollisuuden
Juuso vaatii teiden tehostettua valvontaa ja parempaa talvikunnossapitoa
Perussuomalaiset vaativat valtiovarainvaliokunnassa veroalea – polttoaineiden veronkorotukset peruttava
Kiina päästää viidessä tunnissa sen, mitä Suomi vähentää liikennepäästöjä vuoteen 2030 mennessä – Ranne: “Kannattaako tämän kuittaamiseksi uhrata Suomen menestyminen?”
Viikon suosituimmat
Tamponit poistetaan Facebookin konttoreiden miestenvessoista – DEI-ideologia tekee kuolemaa Amerikassa
DEI-ideologia jyllää vielä vahvasti Suomessa, varsinkin julkisella sektorilla, mutta synnyinmantereellaan DEI vetää viimeisiä henkäyksiään. Facebookin omistava Meta-konserni on liittynyt niiden suuryritysten joukkoon, jotka ovat ilmoittaneet lopettavansa DEI-hankkeensa. Käytännössä se näkyy muun muassa siten, että jatkossa Facebookin toimitilojen miestenvessoissa ei ole enää tarjolla ilmaisia tamponeja.
Jättimäinen grooming-skandaali lopulta julki: rasismisyytösten pelko ja väestösuhteiden vaaliminen tukkivat viranomaisten suut -“Suurin rauhan ajan rikos ja sen peittely Britannian historiassa”
Useamman vuosikymmenen ajan jatkunut tuhansien englantilaistyttöjen järjestelmällinen groomaus, ahdistelu ja sarjaraiskaukset ovat suurin rauhanajan rikos modernin Euroopan historiassa, kirjoittaa historioitsija ja kolumnisti Dominic Green amerikkalaisessa The Free Press -lehdessä. Nämä rikokset ovat enimmäkseen pakistanilaistaustaisten muslimimiesten tekemiä, ja valtaosa heistä ei ole joutunut vastuuseen. 2010-luvulla sekä oikeiston että vasemmiston johtamat hallitukset yrittivät hyssytellä vyyhtiä muutamien symbolisten oikeudenkäyntien jälkeen. Se näytti onnistuvan, kunnes Elon Musk perehtyi osaan oikeudenkäyntiasiakirjoista ja nosti asian esille omistamallaan X-alustalla. Nyt skandaali ravistelee Ison-Britannian yhteiskuntajärjestystä, eikä vyyhtiä voi enää hyssytellä.
DEI-ideologia ei varjellut Kaliforniaa maastopaloilta – viranomaisille kovaa kritiikkiä
Yksi kritiikin kohde Los Angelesin alueen maastopaloihin liittyen on se, että monien mielestä poliitikkojen ja pelastuslaitoksen johdon olisi pitänyt ideologisen yhdenvertaisuuspuuhastelun sijasta keskittyä perusasioihin, kuten varmistamaan palopostien toimivuus ja sammutusveden saatavuus. Los Angelesin pelastuslaitoksella on viime vuosina panostettu vahvasti DEI-ideologian edistämiseen.
Yliopistotutkimuksen karu tulos: Ulkomaalaistaustaisten yliedustus raiskauksissa jopa 7-kertainen – syrjäytyminen ei ole syynä
Suuri enemmistö kaikista Ruotsissa raiskaustuomion vuosina 2000-2020 saaneista oli maahanmuuttajataustaisia. Ero etnisesti ruotsalaisiin oli jopa 7-kertainen. Sosioekonomiset seikat ja syrjäytyminen eivät selitä rikoksia, selviää Lundin yliopiston tekemästä tutkimuksesta. Syyt on etsittävä muualta.
Antikainen: Scholzin päätös jättää Ukraina ilman apua on häpeällinen – Tuppurainen siunasi Suomen demarien tuen Berliinissä
Saksan liittokansleri Olaf Scholz (SPD) päätti estää noin kolmen miljardin euron arvoisen tukipaketin Ukrainalle. Tukipaketti olisi sisältänyt kriittisiä puolustusjärjestelmiä, kuten IRIS-T-ilmatorjuntajärjestelmiä ja Patriot-ilmatorjuntaohjuksia, joita Ukraina on pyytänyt suojellakseen kansalaisiaan Venäjän aggressioilta. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pitää päätöstä käsittämättömänä ja vastuuttomana.
Sadistinen ja täysin mielenvikainen väkivalta yleistyy Ruotsissa – asialla saatananpalvojilta vaikutteita saaneet lapset
Tammikuun alussa koiraansa ulkoiluttanut 55-vuotias nainen yritettiin murhata veitseniskuilla Boråsissa. Kyseessä oli lyhyessä ajassa jo toinen törkeä väkivallanteko, joka on yhdistetty verkon pimeimmässä nurkassa majaansa pitämään natsihenkiseen saatananpalvojayhteisöön. Jäljet johtavat myös sylttytehtaisiin Venäjällä.
Espoon Miilukorven vastaanottokeskus lopettaa toimintansa perussuomalaisten esityksestä
Espoon ympäristö- ja rakennuslautakunta päätti kokouksessaan perussuomalaisten esityksestä määrätä Espoon Miilukorvessa toimivan vastaanottokeskuksen toiminnan lopetettavaksi uhkasakon uhalla äänin 8-5.
Europarlamentaarikko Tynkkynen lupaa edistää digitaalista sananvapautta EU:ssa – vihreiden Niinistö sen sijaan rajoittaisi lailla somekeskusteluja
Miljardööri Mark Zuckerberg on äskettäin luvannut vähentää sensuuria ja edistää sananvapautta omistamissaan sosiaalisen median sovelluksissa. A-studiossa keskiviikkona vieraana olleet europarlamentaarikot Sebastian Tynkkyen ja Ville Niinistö olivat täysin eri linjoilla sananvapauden käytöstä sähköisillä alustoilla. Tynkkynen huomauttikin Niinistölle, että vihervasemmistolaiset ovat kiivaasti puolustaneet sosiaalisen median faktantarkistajia, koska toimet eivät ole kajonneet vihervasemmiston sisältöihin.
Brittihallinto leimaa termin “aasialaiset raiskausringit” rasistiseksi – tilaston mukaan pakistanilaiset syyllistyvät neljä kertaa todennäköisemmin lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön
Paikallishallintojen alueet, joilla brittiläis-pakistanilaiset miehet raiskasivat nuoria vaaleaihoisia tyttöjä, ovat hyväksyneet Iso-Britannian työväenpuolue Labour Partyn virallisesti hyväksymän islamofobian määritelmän, joka pitää ilmausta "aasialaiset raiskausringit” rasistisena.
Ruotsi valmistautuu muuttamaan perustuslakia: Passi pois kaksoiskansalaisilta, jotka ovat uhka kansalliselle turvallisuudelle
Ruotsi valmistautuu muuttamaan perustuslakia voidakseen ottaa passin pois niiltä kaksoiskansalaisilta, jotka ovat saaneet Ruotsin kansalaisuuden vilpillisin keinoin tai jotka ovat uhka kansalliselle turvallisuudelle.