

PS ARKISTO
Tavio muistutti päästövähennystavoitteiden kanssa intoilevaa ministeri Harakkaa: Hallitus on jo tehnyt historiallisen suuret polttoaineveron korotukset
Liikenneministeri Timo Harakka (sd) maalaili Ylen A-studiossa visioitaan keinoista liikenteen päästövähennystavoitteen saavuttamiseksi. Harakka mainitsi toistuvasti polttoaineen hinnankorotuksen olevan vihoviimeinen keino. Perussuomalaisten kansanedustaja Ville Tavio joutuikin monta kertaa muistuttamaan ministerille, että nykyinen hallitus on jo toteuttanut historiallisen suuret polttoaineiden hinnankorotukset.
Hallituksen kunnianhimoisena tavoitteena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Tavoitetta tuskin kuitenkaan voidaan toteuttaa ilman useita eri toimenpiteitä, joista monet tulisivat todennäköisesti kurittamaan autoilevia suomalaisia tai vähintään heikentämään ostovoimaa.
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio toteaa, että perussuomalaisten lähtökohta on, että autoilun kustannukset eivät saa nousta ja että autoilu Suomessa sallitaan täysimääräisesti jatkossakin.
Tavion mukaan kaikkien toimien tulee olla kansalaisten vapaaehtoisuuteen perustuvia.
– Päästövähennysten tulee olla kannustavia, etteivät toimet ole heikennyksiä ihmisten ostovoimaan, Tavio sanoi Ylen A-studiossa eilen.
Päästövähennystavoite saavutettu suurelta osin jo nyt
Tavio huomautti, että hallituksen 50 prosentin päästövähennystavoite on 37-prosenttisesti saavutettu jo nyt pelkästään nykyisillä toimilla.
– Sen takia on kysyttävä, tarvitseeko Suomen – pohjoisena pitkien välimatkojen maana – tehdä enempää, kun eiväthän muutkaan Euroopan maat tee näin paljon? Tavio kysyi.
Liikenneministeri Timo Harakka esitti, että päästövähennystavoite olisi jo alun perin aiemman pääministerin Juha Sipilän hallituksen projekti.
– Keinot pitää löytää, Harakka sanoi.
Tavio vastasi, että on olemassa sekä hyviä että huonoja keinoja.
– Miksei hallitus voi todeta saman tien, että huonot keinot hylätään eikä koroteta polttoaineveroa enempää? Miksei tätä voi sanoa? Tavio kysyi.
Harakan mukaan hallitus ei ole vielä valinnut, mitä keinoja se aikoo käyttää. Harakka kuitenkin jätti mainitsematta, että hallitus on jo toteuttanut yhden polttoaineveron korotuksen, joka astui voimaan elokuussa.
Tekivätkö keskusta ja vihreät julkisuustempun?
Harakan puheista huolimatta sisäministeri Maria Ohisalo (vihr) vihjasi tiistaina jo uusista polttoaineiden hinnankorotuksista, mutta keskusta ilmoitti välittömästi varapuheenjohtajansa Markus Lohen suulla, ettei se käy.
Ohisalon ja Lohen peräkkäiset, keskenään täysin ristiriitaiset lausunnot, haisevat äänestäjille suunnitellulta ja hallituksen sisällä sovitulta julkisuustempulta, jolla kannatuskuoppaan jämähtäneelle keskustalle tarjottiin tilaisuus osoittaa jämäkkyyttä omille äänestäjilleen.
Ylen juontaja kysyi Harakalta, kuinka vahvaa kipuilua polttoaineiden hinnankorotus aiheuttaa hallituksen sisällä. Harakan mukaan kaikkia keinoja harkitaan edelleen. Harakka kuitenkin väläytti, että jos polttoaineen hinnankorotuksiin joudutaan menemään, hinnankorotusta voitaisiin kompensoida pienituloisille.
Tavio muistutti Harakkaa, että polttoaineiden hinnankorotuksiin meneminen ei ole jossittelua vaan todellisuutta.
– Hallitus on jo tehnyt historiallisen suuret polttoaineveron korotukset. Ehkä siitä saadun palautteen johdosta hallitus nyt vihjaa, että seuraava polttoainekorotus olisikin kompensaatiomalli, Tavio sanoi.
Taas demariministeri lupasi: pankkitilille ilmestyy rahaa
Tavio totesi, että auton käyttäminen on välttämätöntä ihmisille, jotka asuvat palvelujen ja joukkoliikenneyhteyksien ulkopuolella. Tavio huomautti, että silti myös kaupunkilaisten täytyy käyttää välillä autoa, koska lyhyilläkin matkoilla voi joutua vaihtamaan liikennevälinettä monta kertaa.
Harakka ryhtyi lopulta selittämään, että bensiinin hintaan tehty ”indeksikorotus” olisi suuruusluokaltaan vain ostoskorin hinnannousua vastaava, joten bensiini olisi nyt halvempaa kuin vuosi sitten.
Tässä vaiheessa ohjelmaa Ylen juontaja antoi Harakalle tilaisuuden melko pitkään puhua ”reilusta siirtymästä” sekä luetella harkinnassa olevia, erilaisia mahdollisia toimia, kuten liikenteen sähköistäminen ja latausasemat.
Harakalta kysyttiin myös, miten polttoaineen seuraava mahdollinen hinnankorotus korvattaisiin pienituloisille. Ministerin mukaan kyseeseen tulisi tulonsiirtomalli.
– Pankkitilille ilmestyy rahaa, Harakka ja väitti, että vähävarainen, maaseudulla autoa ajava ihminen huomioitaisiin erilaisilla kompensaatioilla.
Tavio: Kuka keksi indeksikorotukset veroihin?
Harakan visioiden mukaan kompensaatiot pienituloisille maksettaisiin valtion kassan kautta, koska valtio saisi lisää verotuloja polttoaineen litrahinnan noususta.
Tavion mukaan Harakan visiot ovat tyypillistä sosialidemokratiaa.
– Ensinnäkin kuka on keksinyt, että veroissa pitäisi olla indeksikorotukset, eli ne nousevat itsestään? Aivan älytön ajatus, Tavio sanoi.
Hän myös huomautti edelleen Harakalle tämän väitteistä polttoaineveron korotuksesta ”viimeisenä keinona”.
– Jos se (polttoaineveron korotus) on viimeinen keino, niin miksi te olette jo tehneet historiallisen suuret polttoaineveron korotukset.
Harakka ei ollut kuulevinaan Tavion huomautusta jo aiemmin hallituksen toteuttamasta polttoaineveron korotuksesta.
– Tarkoitin, että kaikki muut keinot käytetään ennen polttoaineen hinnan nostamista, Harakka lausui.
Pakolliset työ- ja kauppamatkat omalla autollaan kulkeva kansalainen saa siis odottaa hämmennyksen vallassa, miten autoilu tulevaisuudessa tulee muuttumaan ja kuinka paljon liikkuminen kallistuu entisestään.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- ilmastointoilu veronkorotukset polttoaineiden hinta autoilijat äänestäjät kustannukset päästötavoitteet suomalaiset Maria Ohisalo Timo HArakka Ville Tavio Yle vihreät perussuomalaiset SDP hallitus Keskusta työllisyys
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Vihreät visioivat ilmastosiirtymästä, jossa reaalitalous, infra ja energiapohja muuttuvat – Ranne peräänkuuluttaa järkevyyttä: ”Ilmastotoimet eivät saa köyhdyttää kansaa”

Immonen fossiilittoman liikenteen työryhmän raportista: Tuhoaisi Suomen kilpailukyvyn

Ministerit Marin ja Ohisalo kiirehtivät ilmastohätätilan julistamista – Halla-aho: ”Suomessa on nyt akuutimpiakin hätätiloja ja ongelmia”

Halla-aho: Polttoaineveron korotus on pelkkää rahastusta, suurten kaupunkien ulkopuolella ihmisillä ei ole mahdollisuutta vähentää autoilua

PS: Hallituksen energia- ja ilmastopolitiikka vaarantaa Suomen teollisuuden

Juuso vaatii teiden tehostettua valvontaa ja parempaa talvikunnossapitoa

Perussuomalaiset vaativat valtiovarainvaliokunnassa veroalea – polttoaineiden veronkorotukset peruttava

Kiina päästää viidessä tunnissa sen, mitä Suomi vähentää liikennepäästöjä vuoteen 2030 mennessä – Ranne: “Kannattaako tämän kuittaamiseksi uhrata Suomen menestyminen?”
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Purra sai lapsen äidiltä tyrmistyttävän viestin – koulurauha oli jo valmiiksi mennyttä, kunnes opettaja esitti kummallisen pyynnön

Juontajamalli Sini Ariell vieraili eduskunnassa ja kertoi Australian woke-sekoilusta tavalla, joka sai jopa Juha Mäenpään hetkeksi hiljenemään (video)

Päivän pointti: Woke tuhoaa kaiken mihin se koskee, tällä kertaa Kallion ilmaisutaidon lukion oppilaiden mahdollisuudet itsensä ilmaisemiseen

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Wille Rydman: Helsingin poliittisesta ilmapiiristä tulossa punavihreä – ”Ihmiset tulevat ainakin näkemään, mihin suuntaan Helsinkiä ei pidä viedä”
Perussuomalaiset saa Helsinkiin pienen valtuustoryhmän. - Teemme valtuustossa kaiken sen minkä voimme. Edustamme tervehenkistä sinivalkoista politiikkaa, ja pidämme ääntä senkin edestä, minkä vaalituloksessa menetimme, Wille Rydman sanoo ja kehottaa ammentamaan valituloksesta sisua.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää