Ilmapalloja Vihreiden puoluekokouksessa Korsossa Vantaalla 17. kesäkuuta 2018. Ote dokumentista "Sääntömuutosten esittely". Vihreiden sääntöuudistusta selvittänyt ryhmä tunnisti puheenjohtajan erosta aiheutuvan ongelman, mutta sääntöihin tehty kirjaus on moniselitteinen. / LEHTIKUVA
Jos tarkkoja ollaan, vihreiden säännöissä ei ole täsmällistä kirjausta siitä, että puoluevaltuuskunta voi valita puheenjohtajan
Puheenjohtajan valinta on iso juttu, ja normaalisti se uskotaan puoluekokouksen tehtäväksi. Suomen Uutiset lähti selvittämään, millä perusteella vihreiden puoluevaltuuskunta katsoo, että sillä on oikeus valita puolueelle uusi puheenjohtaja tulevana lauantaina.
Tunnustan: Tämä kirjoitus sai kipinän Ilta-Sanomien politiikan toimittajan Timo Haapalan äksykkäästä kolumnista, jossa moitittiin vihreiden salamyhkäistä tapaa valita puheenjohtaja äskettäin väistyneen Touko Aallon tilalle. ”Millainen junttameininki avoimuuttaan mainostavassa puolueessa on päällä”, Haapala melskasi. Haapalan kolumnia lukiessa mieleen putkahti seuraavanlainen ajatus: puheenjohtajan valinta on puolueille aina todella iso asia. Ja tällaiset isot asiat on tapana ratkaista kaikkein vahvimman puolue-elimen – siis puoluekokouksen – toimesta. Millä oikeudella vihreiden puoluevaltuuskunta on nyt valintaa tekemässä?
(Seuraavaksi tulee aimo annos tekstiä teknistä tekstiä, jossa puidaan vihreiden sääntömuodostusprosessia. Jos haluat välttyä tällaiselta, siirry tekstin loppuun.)
Mitä säännöissä sanotaan?
Koska tällaiset asiat aina määritellään puolueiden säännöissä, luin tietenkin ensimmäisenä vihreiden voimassaolevat säännöt. Siellä on kaksi tärkeää pykäläkohtaa, joilla on varauduttu keskeisten toimijoiden eroon tai sairaustapaukseen (korostukset toimituksen):
”14 § Puoluehallituksen tehtävät
Puoluehallituksen tehtävänä on sen lisäksi, mitä näissä säännöissä on erikseen määrätty:
(alakohta 11): .. päättää, kuka varapuheenjohtajista toimii puheenjohtajan sijaisena ja kuka puolueen työntekijöistä toimii puoluesihteerin sijaisena, mikäli jompikumpi on tilapäisen esteen vuoksi estynyt hoitamasta tehtäväänsä”
sekä
”17 § Puoluevaltuuskunnan tehtävät
Puoluevaltuuskunnan tehtävänä on sen lisäksi, mitä näissä säännöissä on erikseen määrätty:
(alakohta 6) .. valita uusi henkilö puoluehallituksen jäsenen tai puoluesihteerin tilalle aina seuraavaan puoluekokoukseen asti, jos puoluehallituksen jäsen tai puoluesihteeri eroaa tai on pysyvästi estynyt hoitamasta tehtäväänsä”
Kun Touko Aalto oli vielä puheenjohtajan toimessaan, puoluehallitus todellakin kokoontui valitsemaan hänelle sijaisen. Vihreiden varapuheenjohtajistolla ei ole useista muista puolueista poiketen varsinaista ykkös-, kakkos- jne prioriteettia, vaan kaikki ovat samanarvoisia. Mikäli tuuraajaa tarvitaan, puoluehallitus päättää siitä. Kaikki hyvin tähän asti.
Entäpä nyt, kun Touko Aalto lopetti kokonaan? Säännöissä olettaisi lukevan jotain sellaista, että ”..mikäli puheenjohtaja eroaa tai on pysyvästi estynyt hoitamaan tehtäväänsä, puoluevaltuuskunta valitsee hänen tilalleen uuden henkilön. ”
Mutta säännöissä ei ole tällaisesta täsmällistä mainintaa.
Sen sijaan sääntöjen 19 §:ssä todetaan, että puheenjohtajan valinta on puoluekokouksen tehtävä.
Mistä kyse?
Ei muuta kuin selvittämään
Soitto vihreiden puoluesihteeri Lasse Miettiselle. Hän ei vastaa, mutta laitan perään tekstiviestin:
”Useampi media kirjoittaa siitä, että puoluevaltuuskunnalla on vallitsevassa tilanteessa mahdollisuus valita uusi puheenjohtaja. Katsoin säännöt läpi, mutta en löydä asiasta täsmällistä kirjausta. Tästä olisin kysynyt.”
Miettinen on kokouksessa, mutta hän vastaa tekstiviestillä:
”Ah, se on puolueen sääntöjen 17 § kohdassa 6. Puoluevaltuuskunnalla on siis yleisvaltuus valita kenen tahansa eronneen puoluehallituksen jäsenen tilalle uusi henkilö. Tämä koskee kaikkia 13 § määriteltyjä jäseniä, kuten puolueen puheenjohtajaa ja varapuheenjohtajia (Asia on aikanaan 2010 sääntöuudistuksessa päätetty. Tällöin ensisijainen tavoite oli mahdollistaa uuden pj:n tai puoluesihteerin valitseminen, jos jompikumpi eroaisi kesken kauden. Lisäksi haluttiin mahdollistaa uuden jäsenen valinta myös varapj:n tai puhan rivijäsenen tilalle, jos tämä eroaisi kesken kauden, siksi kirjattiin puoluevaltuuskunnalle tämä oikeus koskemaan koko puoluehallitusta, ei vain puheenjohtajaa.)”
Vastaan tekstiviestillä:
”Juuri tuota pykälää 17 tarkoitan. Siinä mainitaan erikseen puoluehallituksen jäsenen sekä puoluesihteerin uudelleenvalinta, mutta kohdassa ei mainita mitään puheenjohtajiston uudelleenvalinnasta.
Sääntökokonaisuudessa on selvästi eroteltu puoluehallituksen jäsenyys puheenjohtajuudesta (esim pykälät 13 ja 32). Puoluehallituksen jäseniä muun muaasa koskevat eri säännöt kuin puheenjohtajia.
Onko olemassa mitään kirjallista tukea sille ajatukselle, että 2010 sääntöuudistuksen 17 pykälää koskeva lisäys koskisi myös puheenjohtajistoa?”
Miettinen vastaa:
”Juuri tämä on ollut se, mitä puoluekokous 2010 päätti. Kts sääntöuudistuksen esittelymateriaalit ja sääntömuutosten tarkemmat kirjalliset perustelut puoluekokoukselle:
https://www.vihreat.fi/files/liitto/Saantomuutokset_esittelyvihko.pdf (sivu 4)
https://www.vihreat.fi/files/liitto/Saantomuutosesitysten_esittely.pdf (dia 5)
Miettinen jatkaa:
Ja asia on tarkoituksella kirjattu juuri noin. 17 § 6 kohta kattaa koko puoluehallituksen, joka on määritelty 13 § alussa:
“Puolueen asioita hoitaa 12-jäseninen puoluehallitus. Puoluehallituksen puheenjohtajaa kutsutaan puolueen puheenjohtajaksi ja puoluehallituksen varapuheenjohtajia puolueen varapuheenjohtajiksi.
Puoluekokous valitsee puolueen puheenjohtajan, kolme varapuheenjohtajaa, puoluehallituksen muut jäsenet (8 henkilöä)…”
Puoluehallituksen jäseniä ovat siis pj, 3 vpj:tä ja muut jäsenet. Puheenjohtajaa, varapuheenjohtajia ja muita jäseniä koskevat vain erilaiset rotaatiosäädökset, muuta erottelua heidän välillään säännöissä ole.
17 § 6 kohdassa on erikseen mainittu puoluesihteeri juuri siksi että hän ei ole puoluehallituksen jäsen. Kaikki muut henkilöt, joiden paikan täyttämiseen erotapauksessa valtuuskunnalle haluttiin antaa mandaatti, sisältyivät määritelmään “puoluehallituksen jäsen”.
+++
Pengon Miettisen lähettämät linkit läpi.
Vihreiden 2010 puoluekokouksen sääntömuutosesityksen esittelyssä on seuraavat kohdat (korostukset toimituksen):
Esitys: Lisätään sääntöihin määräykset väliaikaisen puheenjohtajan ja puoluesihteerin valitsemisesta:
- Jos puheenjohtaja tai puoluesihteeri eroaa tai muuttuu pysyvästi estyneeksi hoitamaan tehtäväänsä, puoluevaltuuskunta valitsee väliaikaisen puheenjohtajan tai puoluesihteerin, joka hoitaa tehtävää, kunnes seuraava puoluekokous (joko normaali tai ylimääräisenä koolle kutsuttu) valitsee pysyvämmän seuraajan.
Esittelyteksti toteaa muutoksen sisältyvän sääntöesityksen 17 §:ään (kohta 6).
Esitys: Lisätään sääntöihin määräykset puoluehallituksen täydentämisestä puoluekokousten välillä:
- Jos puoluehallituksen jäsen eroaa tai muuttuu pysyvästi estyneeksi hoitamaan tehtäväänsä, puoluevaltuuskunta valitsee hänen tilalleen väliaikaisen jäsenen, jonka kausi kestää siihen asti, kunnes seuraava puoluekokous (joko normaali tai ylimääräisenä koolle kutsuttu) täyttää paikan.
Esittelyteksti toteaa muutoksen sisältyvän sääntöesityksen 17 §:ään (kohta 6).
Puoluekokousväelle näytetty esittelymateriaali kertoo osapuilleen samat asiat:
Kaikki tämä näyttää edelleen hyvältä ja järkeenkäyvältä. Sääntömuutos petaa valmiutta siltä varalta, että puheenjohtaja, puoluesihteeri tai puoluehallituksen jäsen sairastuu tai eroaa.
Toisaalta tässä vaiheessa on hyvä huomata, että sääntömuutostyöryhmän esittelyssä on eroteltu pj, puoluesihteeri ja puoluehallituksen jäsen toisistaan.
Sääntöihin ei kirjata täsmällistä mainintaa puheenjohtajan erotilanteesta
Puoluekokous pidetään, sääntöjä muutetaan. Uusiin sääntöihin kirjataan lopulta seuraavasti:
17 § Puoluevaltuuskunnan tehtävät
Puoluevaltuuskunnan tehtävänä on sen lisäksi, mitä näissä säännöissä on erikseen määrätty:
valita uusi henkilö puoluehallituksen jäsenen tai puoluesihteerin tilalle aina seuraavaan puoluekokoukseen asti, jos puoluehallituksen jäsen tai puoluesihteeri eroaa tai on pysyvästi estynyt hoitamasta tehtäväänsä.
Uusiin sääntöihin ei tule mainintaa puheenjohtajasta.
+++
Ylläkuvatut dokumentit olivat siis päätösesityksen tukimateriaalia. Varsinainen päätösesitys puuttuu vielä, pyydän sitä Miettiseltä:
”Kiitos täydennyksistä. 2010 sääntöjen esittelyvihkon kolmoskohdassa on tosiaan mainittu sijaisuuksista. Siinäkin pj on eroteltu puoluehallituksen jäsenistä. 3.1:ssä mainitaan pj ja puoluesihteeri, 3.2:ssa käsitellään puoluehallituksen jäsenen erotapausta.
Sääntömuutosten esittelyvihkon alussa on maininta kolmesta täydentävästä dokumentista. Onko sitä viimeistä (Esitys puolueen säännöiksi + vertailu) mahdollista saada?”
+++
Miettinen lähettää vertailutaulukon, jossa on näkyvillä puoluehallituksen 16.4.2010 hyväksymä esitys uusiksi säännöiksi sekä vertailu vanhoihin sääntöihin.
Hän kommentoi:
“Kuten näet dokumentista, kohdissa 3.1 ja 3.2 käsitellään kaikki asiat, jotka 17 § uusi kohta 6 kattaa. Molemmissa todetaan, että “muutos sisältyy sääntöesityksen 17 §:ään (kohta 6)”.
Vertailudokumentti, josta näet kohdan 6 lisäyksen juuri sellaisena kuin se säännöissämme nytkin on:”
Puoluehallituksen tekemässä päätösesityksessä lukee:
17 § Puoluevaltuuskunnan tehtävät, (6 alakohta) valita uusi henkilö puoluehallituksen jäsenen tai puoluesihteerin tilalle aina seuraavaan puoluekokoukseen asti, jos puoluehallituksen jäsen tai puoluesihteeri eroaa tai on pysyvästi estynyt hoitamasta tehtäväänsä
Tämä oli Miettisen mukaan puoluekokoukselle esitelty sääntömuutos, joka hyväksyttiin ja kirjattiin sääntöihin sellaisenaan.
Kiitän vastauksista ja jään pohdiskelemaan asiaa.
Mitä jäi käteen?
Vihreiden 2010 sääntömuutoksia arvioineessa materiaaleissa oli erikseen mainittu kolme ryhmää, joiden esteellisyyteen piti varautua: puheenjohtaja, puoluesihteeri ja puoluehallituksen jäsen. Näistä kaksi kulkeutui lopullisiin sääntöihin saakka, puheenjohtajasta ei ole erillistä sääntökirjausta.
Tapaus on polveileva ja monimutkainen, mutta olennainen jakolinja kulkee tässä: Vihreiden puoluesihteerin mukaan nykyisten sääntöjen termi ”puoluehallituksen jäsen” tarkoittaa sekä puoluehallituksen rivijäseniä että puolueen puheenjohtajistoa. Jos tämä pitää paikkaansa, puoluevaltuuskunnalla on todellakin sääntöjen nojalla oikeus valita uusi puheenjohtaja. Puoluesihteerin kantaa tukee se, että puoluekokouksessa 2010 vihreiden jäsenille on esitelty materiaalia, jonka mukaan sääntömuutos pitää sisällään säädöksen puheenjohtajan erotilanteesta.
Säännöissä todetaan: ”Puolueen asioita hoitaa 12-jäseninen puoluehallitus. Puoluehallituksen puheenjohtajaa kutsutaan puolueen puheenjohtajaksi ja puoluehallituksen varapuheenjohtajia puolueen varapuheenjohtajiksi.” Vihreiden puoluesihteerin näkemyksen mukaan tämä tarkoittaa sitä, että puheenjohtajistoa kutsutaan puoluehallituksen jäseniksi. Toisenlaiseenkin tulkintaan voisi päätyä.
Sääntöjen määrittely on ”puoluehallituksen jäsen”-sanan osalta toivottoman epätäsmällinen – yhtäällä säännöissä todetaan, että puheenjohtajisto kuuluu jäseniin, mutta toisaalta todetaan, että puheenjohtajasta käytetään termiä puheenjohtaja. Välillä tästä ryhmästä käytetään termiä: “puoluehallituksen muut jäsenet”.
Lisäksi säännöissä on useissa kohdissa tehty selkeä ero puheenjohtajiston ja puoluehallituksen jäsenen välille. Heitä koskevat eri säännöt muun muassa peräkkäisten toimikausien osalta. Useissa sääntökohdissa ”puoluehallituksen jäsen” tarkoittaa nimenomaan muita kuin puheenjohtajistoon kuuluvia puoluehallituksen jäseniä.
Sääntömuutoksen esittelytekstit ovat täsmällisiä, ja tekevät selkeän eron eri ryhmien välille.
Näyttää olevan niin, että vihreiden voimassaolevissa säännöissä ”puoluehallituksen jäsen”-termi tarkoittaa kahta eri asiaa. Yhtäällä se tarkoittaa kahtatoista henkilöä, joissa on puheenjohtajisto mukana, ja toisaalla se tarkoittaa kahdeksaa jäsentä, siis ilman puheenjohtajia.
Entä onko puoluevaltuuskunnalla oikeus valita uusi puheenjohtaja? Noh, se riippuu siitä, kumpi määritelmä ”puoluehallituksen jäsen”-termistä on oikea.
MATIAS TURKKILA
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Viikon suosituimmat
Itäkeskuksen muslimiyrittäjä HS:lle: Hameen on oltava löysä lantion kohdalta, jotta muut miehet kuin minä eivät näe
Helsingin Itäkeskuksen Hansasillalla esillä ollut islamilaisia pukeutumissääntöjä esittelevä kyltti on puhututtanut mediassa ja somessa tällä viikolla. Kyltissä kehotettiin naisia peittämään koko vartalonsa, jotta heitä ei häirittäisi. Muualla Euroopassa samankaltaisia kylttejä on nähty jo pitkään. Saksassa on tuotu oikeuden eteen myös sharia-poliiseja.
Maahanmuuttopolitiikka kiristyy koko EU:ssa – PS-meppi Sebastian Tynkkynen: ”Ratkaisujen aika on tullut” – kokoomuksen meppi Aura Salla nosti äärioikeistokortin
Euroopan unionin maahanmuuttopolitiikka on liikkeessä ja kääntymässä selvästi tiukempaan suuntaan. Sekä keskeisissä EU-toimielimissä että jäsenvaltioiden hallinnoissa ilmenee tahtotilaa tiukentaa maahanmuuton sääntöjä ja tehostaa laittomasti EU:ssa oleskelevien palautuksia. - Ihmisoikeuksista EU:ssa pidetään jatkossakin kiinni, mutta kenenkään ihmisoikeus ei ole oleskelu laittomasti EU-maissa, perussuomalaisten meppi Sebastian Tynkkynen sanoo.
Vihersiirtymä vastatuulessa: Saksalaisautoilijat vaihtavat sähköautonsa bensaan ja dieseliin
Autoilijoiden siirtyminen sähköisiin kulkuvälineisiin tökkii välittömästi, kun tuet loppuvat. Saksassa jopa kolmannes sähköautoaan vaihtaneista on siirtynyt takaisin bensaan tai dieseliin sen jälkeen, kun avustukset hiipuivat. Tavoite fossiilivapaasta uusien autojen kaupasta vuonna 2035 karkaa yhä kauemmaksi.
Mäenpää: Itäkeskuksen kyltit seurausta vihreiden maahanmuuttopolitiikasta
Yksi kuluvan viikon kuumimmista puheenaiheista on ollut Helsingin Itäkeskukseen ilmestynyt herättänyt ohjetaulu koskien musliminaisten pukeutumista. Perussuomalaisten kansanedustaja Juha Mäenpää muistuttaa ohjeistuksesta pöyristynyttä vihreiden puheenjohtajaa Sofia Virtaa siitä, että tapahtunut on seurasta vihreidenkin tukemasta avoimien rajojen maahanmuuttopolitiikasta.
Yle kehysti Trumpin kampanjatilaisuuden vitsin rasismiksi: ”Roskasaari” – tosiasiassa Puerto Rico hukkuu roskiin
Ylen toimittajien mieleen ei tullut tarkistaa, miksi Amerikassa on ennenkin kutsuttu Puerto Ricoa roskasaareksi. Rasismi ei liity asiaan, vaan vertaus on sangen kirjaimellinen, koska roskia Puerto Ricossa riittää. Saaren asukkaiden yksi suurimpia ongelmia onkin jäteasemien tilan puute, ja eri arvioiden mukaan kaatopaikkatila saattaa loppua kesken 2–4 vuodessa.
Kamala Harris on positiivisen erityiskohtelun tuotos – maailman menestynein “DEI-rekry”
Kamala Harris on uransa joka käänteessä hyötynyt siitä, että hän on nainen ja kuuluu rodulliseen vähemmistöön. Hän on malliesimerkki siitä, miten paljon positiivinen erityiskohtelu voi edistää vähemmistöjen menestystä. Varapresidenttinä hän oli Bidenin "DEI-rekry", joka lopulta syrjäytti presidentti Bidenin. Nyt hänellä on mahdollisuus nousta maailman mahtavimman maan presidentiksi.
PS-Nuoriso: Suomessa ei ole sijaa sharia-laille
Perussuomalainen Nuoriso on tyrmistynyt, mutta ei vähääkään yllättynyt islamilaisten pukeutumissääntöjen julistamisesta Itäkeskuksessa. Uutisoidussa julisteessa kehotettiin naisia peittämään koko vartalonsa, jotta heitä ei häirittäisi. Muualla Euroopassa julisteet ovatkin jo vuosia sitten vaihtuneet islamistisiin “sharia-poliiseihin”, jotka häiriköivät kansalaisia islamilaisten oppien rikkomisesta.
SVT nauhoitti salaa Malmössä imaamin perjantairukouksen, jossa ylistettiin Hizbollahin johtaja Nasrallahia
Ruotsin yleisradioyhtiön uutistoimitus SVT Nyheter oli tekemässä tutkivaa journalismia, kun imaami Sami Al-Tameemi ylisti Hizbollahin edesmennyttä johtajaa Hassan Nasrallahia perjantairukouksessa Libanonin kulttuuriyhdistyksessä Malmössä. Hän kutsui Nasrallahia marttyyriksi. SVT nauhoitti tilaisuuden. Tämä oli SVT:n toinen käynti yhdistyksen tiloissa.
Koko läntinen maailma velloo tunnemyrskyissä – Suomestakin tuli puberteettiyhteiskunta, jota rakennetaan fiilispohjalta
Tietokirjailija-kouluttaja Katleena Kortesuon uutuuskirja "Tunteet tapissa" kertoo havainnollisesti, kuinka olemme siirtyneet tietopohjaisesta konsensusyhteiskunnasta tunneuskovaisuuden maailmaan, jonka perustukset valettiin 1980- ja 1990-luvuilla. Monelta osin yhteiskuntamme on kuin 13-vuotias teini, joka kokee tunteita vahvasti ja viskoutuu tunnemyrskyn mukana milloin mihinkin suuntaan. Pelkkä tunne on kuitenkin surkea kumppani silloin, jos edessä on vaikea ja kauaskantoinen päätös.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 1/2024
Lue lisää