Polttoaineiden hinnat ovat nousseet rajusti usean tekijän summana. Hintoihin ovat vaikuttaneet muun muassa ylikunnianhimoiset ilmastotoimet, Venäjälle sodan takia asetetut pakotteet sekä muut tapahtumat taloudessa.

Eduskunnan talousvaliokunta pui viime viikolla hallituksen esitystä kuljetusalan väliaikaisesta polttoainetuesta, jolla kuljetusalan ahdinkoa on tarkoitus helpottaa.

– Suomen kaltaisessa pitkien etäisyyksien maassa rahti sekä ihmiset liikkuvat merkittävissä määrin kumipyörillä ja polttoainekustannusten raju nousu on heikentänyt kuljetusalan kannattavuutta jopa siinä määrin, että maamme huoltovarmuus on ollut uhattuna, talousvaliokunnan jäsen Veikko Vallin huomauttaa.

Taksit tulisivatkin tuen piiriin

Hallitus oli aikeissa kuitenkin jättää taksit ulos tuen piiristä, sillä hallituksen mielestä taksiliikenne voisi siirtää polttoainekustannuksensa hintoihin nopeasti. Talousvaliokunta kuitenkin havaitsi, että takseja ajetaan myös pitkäaikaisten sopimusten nojalla.

– Esimerkiksi harvaan asutuilla alueilla koulukuljetus suoritetaan varsin usein takseilla pitkillä sopimusjaksoilla. Tiukan kilpailutuksen jäljiltä sopimushinnoista ei useinkaan voida poiketa.

Työkonealallekin tukea

Hallitus olisi rajannut myös työkoneet pois tuen piiristä – ilmeisesti ilmastopoliittisista syistä.

– Esityksessään hallitus nimenomaisesti rajasi kevyen polttoöljyn pois, vaikka myös sen hinta on noussut bensiinin ja dieselin tavoin, jopa rajummin.

Rajauksen vuoksi esimerkiksi metsä- ja satamatyökoneyrittäjät jäävät ilman erillistä tukea, samoin kuin infrastruktuurirakentamisessa ja kiinteistöhuollossa on kevyellä polttoöljyllä toimivia koneita.

Talousvaliokunta kuitenkin haluaa eduskunnan edellyttävän, että työkoneille luodaan vastaava tukiohjelma.

Tuen määrää korotettava

Oppositiopuolueet perussuomalaiset ja kokoomus olisivat halunneet työkoneet mukaan tuen piiriin samalla kertaa. Puolueet perustelivat näkemystään tasapuolisuudella sekä sopimusjaksojen joustamattomuudella.

Perussuomalaiset ja kokoomus esittivät valiokunnalle, että tukiohjelmassa tuen määrää tulisi korottaa. Mainittujen alojen tuki olisi ollut 40 prosenttia hallituksen esitystä korkeampi. Lisäksi tuen maksatusta tulisi aikaistaa marraskuusta syyskuuhun.

SUOMEN UUTISET