Tagi: Kuljetusyritykset

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA

Kuljetusyritysten liikevaihdon ennusteet ovat Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n uusimman kuljetusbarometrin mukaan alimmat yli kymmeneen vuoteen. Kuljetusalan etujärjestöt vaativat polttoaineiden hintaa korottavien päätösten perumista ja lisäpanostuksia perusväylänpitoon. Tavoitteet ovat aivan samoja, joita perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koponen on turhaan yrittänyt rummuttaa hallitukselle.  Lue lisää >

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA

Eduskunnassa keskusteltiin keskiviikkona kuljetusyritysten määräaikaisesta polttoainetuesta, jonka tarkoitus on kompensoida helmikuussa 2022 alkanutta äkillistä polttonesteiden hinnannousua. Perussuomalaisten kansanedustaja Juha Mäenpään mielestä hallituksen lakiesityksessä olisi vielä paljon parannettavaa.  Lue lisää >

PS ARKISTO

Kansanedustaja Minna Reijonen haluaa hallituksen ottavan ohjelmassaan ja hiilineutraalisuustavoitteissaan huomioon myös tiestön kuntoa parantamalla saavutettavissa olevat päästövähennykset. Reijonen muistuttaa, että huonokuntoisilla teillä on suuri vaikutus polttoaineen kulutukseen ja hiilidioksidipäästöihin.  Lue lisää >

LEHTIKUVA

Suomalaisten kotitalouksien lisäksi etenkin kuljetusala on kärsinyt polttoaineiden rajusta hinnannoususta. Valtiovarainministeri Annika Saarikon (kesk.) johtama varautumisen ministeriryhmä on pohtinut kuljetusalan tilannetta, mutta sopua ei tähän mennessä ole syntynyt. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen ihmettelee, pitävätkö vihreät hallitusta panttivankeinaan.  Lue lisää >

Valtiovarainministeriön liikenteen verotuksen uudistamista selvittäneen työryhmän laskelmien mukaan dieselin alennetun verokannan asteittainen poistaminen nostaisi verotasoa noin 26 senttiä litralta. Dieselin yhden verosentin kustannusvaikutus tavarankuljetukseen on 13 miljoonaa euroa, kuusi senttiä on 80 miljoonaa vuodessa. Verotyöryhmän raporttiin tutustuneet perussuomalaiset vaativat ammattidieselin käyttöönottoa myös Suomessa.  Lue lisää >

PS ARKISTO

Hallitusohjelman mukaan biopolttoaineiden osuus liikenteen polttonesteissä nousisi nykyisestä noin 18 prosentista 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on nykyisessä taloudellisessa tilanteessa mahdoton, koska puupohjaisen biodieselin valmistaminen on huomattavasti perinteistä dieseliä kalliimpaa.  Lue lisää >

LEHTIKUVA

Eduskunta alkoi tänään käsitellä pitkään valmistelussa ollutta jätelain muutosta. Osin esitys liittyy EU:n kesällä 2018 hyväksymään jätesäädöspakettiin, jonka keskeisenä tavoitteena on lisätä jätteenkierrätystä ja materiaalien tehokasta käyttöä. Toisaalta esitys kumpuaa hallituksen omista linjauksista.  Lue lisää >