LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Taas autoilijaa kiusataan: Bensan ja dieselin verotukseen esitetään tuhtia korotusta jo vuonna 2023 – myös uusi työssäkäyntivero uhkaa
Valtiovarainministeriön työryhmän tuoreessa ehdotuksessa bensiinin veroa nostettaisiin 10 senttiä litralta ja dieselin veroa 11 senttiä litralta. Työryhmä väläyttelee esityksessään myös ”paikannukseen perustuvaa kilometriverojärjestelmää”, eli käytännössä kyse olisi autoilijan teknisestä tarkkailusta satelliittipaikantimen tai muun teknisen vempaimen avulla.
Liikenteen verotuksen uudistamista ilmastotavoitteiden näkökulmasta pohtiva valtiovarainministeriön työryhmä luovutti tänään raporttinsa valtiovarainmininisteri Matti Vanhaselle. Toteutuessaan työryhmän esitykset ja suositukset ovat jälleen köyhdyttämässä autoilevaa kansalaista.
Työryhmä esittää vero-ohjauksen siirtoa ajoneuvoveron perusverosta polttoaineveroon siten, että polttoaineveroa korotettaisiin ja ajoneuvoveroa hieman alennettaisiin. Ehdotuksen mukaan bensiinin litrahinta siis nousisi aluksi 10 senttiä ja dieselin litrahinta jopa 11 senttiä.
Moni matka jää tekemättä, kun liikkuminen kallistuu
Työryhmän mukaan polttoaineiden verotuksen kiristämisellä olisi merkittävä vaikutus päästöohjauksen kannalta, koska polttoainevero vaikuttaa selvästi polttoaineen kulutusta koskeviin päätöksiin. Toisin sanoen: moni jättäisi jatkossa yhä useammin ajamatta autolla, koska liikkuminen on jälleen entistä kalliimpaa.
Maakunnassa tai muuten huonojen joukkoliikenneyhteyksien varrella asuvan, työssäkäyvän veronmaksajan kannalta työryhmän esitykset maistuvat karvaalta. Käytännössä ostovoima heikkenee, koska pakollisesta työssäkäynnistä tulee entistä kalliimpaa. Toki maakunnissa ja syrjäseuduilla asuvat tarvitsevat omaa autoa muuhunkin liikkumiseen, kuten esimerkiksi lasten harrastusmenoihin.
Veronkorotukset leikkaavat ostovoimaa
Bensiinin ja dieselin hinnankorotukset leikkaavat veronmaksajan ostovoimaa myös välillisesti, koska tavarat ja elintarvikkeet liikkuvat Suomessa kumipyörillä. Kiristyvä polttoaineverotus siirtyy suoraan elintarvikkeiden ja muiden tuotteiden hintoihin, koska kuljetuskustannukset paisuvat.
Suorista ja välillisistä ostovoimaa leikkaavista vaikutuksista huolimatta työryhmä väittää verouudistusesityksen olevan tulonjakovaikutuksiltaan ”suhteellisen neutraali”.
Työryhmä väläyttelee esityksessään myös ”paikannukseen perustuvaa kilometriverojärjestelmää”, eli käytännössä kyse olisi autoilijan teknisestä tarkkailusta satelliittipaikantimen tai muun vastaavan teknisen järjestelmän avulla. Työryhmän mukaan aihe edellyttäisi kuitenkin jatkoselvitystyötä.
Hallitus laittaa autoilijan maksamaan – tavalla tai toisella
Hallitus nosti liikkumisen hintaa viimeksi elokuussa, jolloin polttoaineiden edelliset veronkorotukset astuivat voimaan. Valtiovarainministeri Vanhanen selitteli tänään työryhmän ehdotuksia monitulkintaisesti, mutta lausui kuitenkin useampaan kertaan, että polttoaineveroihin ei tämän hallituksen kaudella olisi enää tulossa uusia korotuksia.
Vanhasen lausunnossa olennaisinta ei kuitenkaan ole se, mitä hän sanoi vaan se, mitä jätettiin sanomatta. Vaikka polttoaineen verotus pysyisikin näennäisesti – jonkin aikaa – paikallaan, joutuu suomalainen autoilija tavalla tai toisella pääministeri Sanna Marinin hallituksen ilmastointoilun maksajaksi.
Polttoaineiden hintaa voi nostaa muillakin keinoilla
Veronkiristysten ohella polttoaineen hinnan kohoaminen voi jatkossa seurata muistakin toimenpiteistä, joita hallituksella on keinovalikoimassaan. Esimerkiksi sekoitevelvoitteilla tai dieselin verotuen poistolla autoilusta tulisi jatkossa entistä kalliimpaa. Autoilijoita voi aina kiusata myös liikenteen ruuhkamaksulla, joka olisi käytännössä monille uusi työssäkäyntivero.
Hallitus voi myös aina arvioida uudelleen aiempia päätöksiään, jolloin polttoaineveron korotuksiin saattaa milloin vain kasaantua yllättävää painetta. Aiemmat päätökset veronkorotuksista pidättäytymisestä eivät välttämättä silloin enää paljon paina.
Perussuomalaiset eivät halua nostaa liikkumisen hintaa, vaan perussuomalaiset olisivat päin vastoin valmiita polttoaineverojen laskemiseen.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- kurittaminen kilometrivero ilmastotoimet asuminen ja liikkuminen veronkiristykset ostovoima Dieselvero autoilijat bensan hinta polttoainevero Matti Vanhanen Maaseutu Autojen satelliittivalvonta perussuomalaiset hallitus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Halla-aho: Polttoaineveron korotus on pelkkää rahastusta, suurten kaupunkien ulkopuolella ihmisillä ei ole mahdollisuutta vähentää autoilua
Purra: Vihreän elvytyksen sijaan pitäisi puhua vihreästä tainnutuksesta – ”Päätökset kohdistuvat palkansaajien rahapussiin siten, että asumisen, autoilun ja lämmityksen kustannukset kohoavat”
Hallitus kiristää verotusta – autoileva öljylämmittäjä on tuplakärsijä
Perussuomalaiset julkisen talouden suunnitelmasta: Hallitus hoitaa taloutta ideologisesta näkökulmasta – puheet eri atmosfääreissä kuin tosielämän realiteetit
Liikenteen verotuksen uudistamista selvittänyt työryhmä puhalsi synkkiä pilviä suomalaisen autoilun tulevaisuuden ylle – Elomaa: “Järki käteen hallitus ja tieliikenteen kurittaminen jäihin”
Ministerit Marin ja Saarikko uskovat ilmastotoimien tuovan työpaikkoja – Halla-aho huomauttaa korkealle asetetun ilmastokunnianhimon riskeistä työlle ja teollisuudelle
Liikenteen kansallinen päästökauppa nostaisi pumppuhintaa jopa 40 senttiä litralta – veroryhmän ehdotuksesta tyrmistynyt Eerola: ”Kohtuuton lasku suomalaisille”
Perussuomalaiset: Väyläverkon laatu on suoraan yhteydessä yritysten toimintaedellytyksiin ja työllisyyteen
Sekoitevelvoitetavoitetta ei ole teknisesti eikä taloudellisesti mahdollista toteuttaa – Purra: ”Suomen kunnianhimo ilmastopolitiikassa on typeryyttä”
Viikon suosituimmat
Tamponit poistetaan Facebookin konttoreiden miestenvessoista – DEI-ideologia tekee kuolemaa Amerikassa
DEI-ideologia jyllää vielä vahvasti Suomessa, varsinkin julkisella sektorilla, mutta synnyinmantereellaan DEI vetää viimeisiä henkäyksiään. Facebookin omistava Meta-konserni on liittynyt niiden suuryritysten joukkoon, jotka ovat ilmoittaneet lopettavansa DEI-hankkeensa. Käytännössä se näkyy muun muassa siten, että jatkossa Facebookin toimitilojen miestenvessoissa ei ole enää tarjolla ilmaisia tamponeja.
Jättimäinen grooming-skandaali lopulta julki: rasismisyytösten pelko ja väestösuhteiden vaaliminen tukkivat viranomaisten suut -“Suurin rauhan ajan rikos ja sen peittely Britannian historiassa”
Useamman vuosikymmenen ajan jatkunut tuhansien englantilaistyttöjen järjestelmällinen groomaus, ahdistelu ja sarjaraiskaukset ovat suurin rauhanajan rikos modernin Euroopan historiassa, kirjoittaa historioitsija ja kolumnisti Dominic Green amerikkalaisessa The Free Press -lehdessä. Nämä rikokset ovat enimmäkseen pakistanilaistaustaisten muslimimiesten tekemiä, ja valtaosa heistä ei ole joutunut vastuuseen. 2010-luvulla sekä oikeiston että vasemmiston johtamat hallitukset yrittivät hyssytellä vyyhtiä muutamien symbolisten oikeudenkäyntien jälkeen. Se näytti onnistuvan, kunnes Elon Musk perehtyi osaan oikeudenkäyntiasiakirjoista ja nosti asian esille omistamallaan X-alustalla. Nyt skandaali ravistelee Ison-Britannian yhteiskuntajärjestystä, eikä vyyhtiä voi enää hyssytellä.
DEI-ideologia ei varjellut Kaliforniaa maastopaloilta – viranomaisille kovaa kritiikkiä
Yksi kritiikin kohde Los Angelesin alueen maastopaloihin liittyen on se, että monien mielestä poliitikkojen ja pelastuslaitoksen johdon olisi pitänyt ideologisen yhdenvertaisuuspuuhastelun sijasta keskittyä perusasioihin, kuten varmistamaan palopostien toimivuus ja sammutusveden saatavuus. Los Angelesin pelastuslaitoksella on viime vuosina panostettu vahvasti DEI-ideologian edistämiseen.
Yliopistotutkimuksen karu tulos: Ulkomaalaistaustaisten yliedustus raiskauksissa jopa 7-kertainen – syrjäytyminen ei ole syynä
Suuri enemmistö kaikista Ruotsissa raiskaustuomion vuosina 2000-2020 saaneista oli maahanmuuttajataustaisia. Ero etnisesti ruotsalaisiin oli jopa 7-kertainen. Sosioekonomiset seikat ja syrjäytyminen eivät selitä rikoksia, selviää Lundin yliopiston tekemästä tutkimuksesta. Syyt on etsittävä muualta.
Antikainen: Scholzin päätös jättää Ukraina ilman apua on häpeällinen – Tuppurainen siunasi Suomen demarien tuen Berliinissä
Saksan liittokansleri Olaf Scholz (SPD) päätti estää noin kolmen miljardin euron arvoisen tukipaketin Ukrainalle. Tukipaketti olisi sisältänyt kriittisiä puolustusjärjestelmiä, kuten IRIS-T-ilmatorjuntajärjestelmiä ja Patriot-ilmatorjuntaohjuksia, joita Ukraina on pyytänyt suojellakseen kansalaisiaan Venäjän aggressioilta. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pitää päätöstä käsittämättömänä ja vastuuttomana.
Somaleista puolet työttöminä ja lopuilla usein toimeentulovaikeuksia Ruotsissa – maan työikäisistä enemmistö ulkomaalaistaustaisia jo vuonna 2033
Yli puolet Ruotsin työikäisestä väestöstä on ulkomaalaistaustaisia vuonna 2033. Heistä useimpien tausta on Euroopan ulkopuolella. Kohti mielenkiintoisia aikoja ollaan menossa ja äänestämisessä saattaa piillä demokratian muutoksen avain. Göteborgs-Posten on haastatellut somalivaikuttajaa.
Kiinalaiset troolarit imuroivat kalat maailman meristä – pian tyhjän saa pyytämättäkin
Kun Kiinan omat merialueet oli kalastettu tyhjäksi, kommunistivaltio pystytti maailman suurimman kalastuslaivaston ja lähetti sen imuroimaan maailman merille. Valtavat uivat tehtaat tuhoavat kalakantoja kiihtyvällä vauhdilla. 3,3 miljardia ihmistä saa maailmassa huomattavan osan ravintoaan kalasta, mutta ennen pitkää yhä useammalle jää nälkä.
Ennen woke oli cool – nyt pelkkä haalistuva kirosana
Ensin oli todella cool olla woke, mutta nyt se on enemmänkin broke. Sinänsä oikeansuuntaisessa tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden tavoittelussa mentiin asian ohitse niin että heilahti. Donald Trump puhkaisi kuplan ja palautti megatrendin maan pinnalle.
Sadistinen ja täysin mielenvikainen väkivalta yleistyy Ruotsissa – asialla saatananpalvojilta vaikutteita saaneet lapset
Tammikuun alussa koiraansa ulkoiluttanut 55-vuotias nainen yritettiin murhata veitseniskuilla Boråsissa. Kyseessä oli lyhyessä ajassa jo toinen törkeä väkivallanteko, joka on yhdistetty verkon pimeimmässä nurkassa majaansa pitämään natsihenkiseen saatananpalvojayhteisöön. Jäljet johtavat myös sylttytehtaisiin Venäjällä.
Europarlamentaarikko Tynkkynen lupaa edistää digitaalista sananvapautta EU:ssa – vihreiden Niinistö sen sijaan rajoittaisi lailla somekeskusteluja
Miljardööri Mark Zuckerberg on äskettäin luvannut vähentää sensuuria ja edistää sananvapautta omistamissaan sosiaalisen median sovelluksissa. A-studiossa keskiviikkona vieraana olleet europarlamentaarikot Sebastian Tynkkyen ja Ville Niinistö olivat täysin eri linjoilla sananvapauden käytöstä sähköisillä alustoilla. Tynkkynen huomauttikin Niinistölle, että vihervasemmistolaiset ovat kiivaasti puolustaneet sosiaalisen median faktantarkistajia, koska toimet eivät ole kajonneet vihervasemmiston sisältöihin.