

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Taas autoilijaa kiusataan: Bensan ja dieselin verotukseen esitetään tuhtia korotusta jo vuonna 2023 – myös uusi työssäkäyntivero uhkaa
Valtiovarainministeriön työryhmän tuoreessa ehdotuksessa bensiinin veroa nostettaisiin 10 senttiä litralta ja dieselin veroa 11 senttiä litralta. Työryhmä väläyttelee esityksessään myös ”paikannukseen perustuvaa kilometriverojärjestelmää”, eli käytännössä kyse olisi autoilijan teknisestä tarkkailusta satelliittipaikantimen tai muun teknisen vempaimen avulla.
Liikenteen verotuksen uudistamista ilmastotavoitteiden näkökulmasta pohtiva valtiovarainministeriön työryhmä luovutti tänään raporttinsa valtiovarainmininisteri Matti Vanhaselle. Toteutuessaan työryhmän esitykset ja suositukset ovat jälleen köyhdyttämässä autoilevaa kansalaista.
Työryhmä esittää vero-ohjauksen siirtoa ajoneuvoveron perusverosta polttoaineveroon siten, että polttoaineveroa korotettaisiin ja ajoneuvoveroa hieman alennettaisiin. Ehdotuksen mukaan bensiinin litrahinta siis nousisi aluksi 10 senttiä ja dieselin litrahinta jopa 11 senttiä.
Moni matka jää tekemättä, kun liikkuminen kallistuu
Työryhmän mukaan polttoaineiden verotuksen kiristämisellä olisi merkittävä vaikutus päästöohjauksen kannalta, koska polttoainevero vaikuttaa selvästi polttoaineen kulutusta koskeviin päätöksiin. Toisin sanoen: moni jättäisi jatkossa yhä useammin ajamatta autolla, koska liikkuminen on jälleen entistä kalliimpaa.
Maakunnassa tai muuten huonojen joukkoliikenneyhteyksien varrella asuvan, työssäkäyvän veronmaksajan kannalta työryhmän esitykset maistuvat karvaalta. Käytännössä ostovoima heikkenee, koska pakollisesta työssäkäynnistä tulee entistä kalliimpaa. Toki maakunnissa ja syrjäseuduilla asuvat tarvitsevat omaa autoa muuhunkin liikkumiseen, kuten esimerkiksi lasten harrastusmenoihin.
Veronkorotukset leikkaavat ostovoimaa
Bensiinin ja dieselin hinnankorotukset leikkaavat veronmaksajan ostovoimaa myös välillisesti, koska tavarat ja elintarvikkeet liikkuvat Suomessa kumipyörillä. Kiristyvä polttoaineverotus siirtyy suoraan elintarvikkeiden ja muiden tuotteiden hintoihin, koska kuljetuskustannukset paisuvat.
Suorista ja välillisistä ostovoimaa leikkaavista vaikutuksista huolimatta työryhmä väittää verouudistusesityksen olevan tulonjakovaikutuksiltaan ”suhteellisen neutraali”.
Työryhmä väläyttelee esityksessään myös ”paikannukseen perustuvaa kilometriverojärjestelmää”, eli käytännössä kyse olisi autoilijan teknisestä tarkkailusta satelliittipaikantimen tai muun vastaavan teknisen järjestelmän avulla. Työryhmän mukaan aihe edellyttäisi kuitenkin jatkoselvitystyötä.
Hallitus laittaa autoilijan maksamaan – tavalla tai toisella
Hallitus nosti liikkumisen hintaa viimeksi elokuussa, jolloin polttoaineiden edelliset veronkorotukset astuivat voimaan. Valtiovarainministeri Vanhanen selitteli tänään työryhmän ehdotuksia monitulkintaisesti, mutta lausui kuitenkin useampaan kertaan, että polttoaineveroihin ei tämän hallituksen kaudella olisi enää tulossa uusia korotuksia.
Vanhasen lausunnossa olennaisinta ei kuitenkaan ole se, mitä hän sanoi vaan se, mitä jätettiin sanomatta. Vaikka polttoaineen verotus pysyisikin näennäisesti – jonkin aikaa – paikallaan, joutuu suomalainen autoilija tavalla tai toisella pääministeri Sanna Marinin hallituksen ilmastointoilun maksajaksi.
Polttoaineiden hintaa voi nostaa muillakin keinoilla
Veronkiristysten ohella polttoaineen hinnan kohoaminen voi jatkossa seurata muistakin toimenpiteistä, joita hallituksella on keinovalikoimassaan. Esimerkiksi sekoitevelvoitteilla tai dieselin verotuen poistolla autoilusta tulisi jatkossa entistä kalliimpaa. Autoilijoita voi aina kiusata myös liikenteen ruuhkamaksulla, joka olisi käytännössä monille uusi työssäkäyntivero.
Hallitus voi myös aina arvioida uudelleen aiempia päätöksiään, jolloin polttoaineveron korotuksiin saattaa milloin vain kasaantua yllättävää painetta. Aiemmat päätökset veronkorotuksista pidättäytymisestä eivät välttämättä silloin enää paljon paina.
Perussuomalaiset eivät halua nostaa liikkumisen hintaa, vaan perussuomalaiset olisivat päin vastoin valmiita polttoaineverojen laskemiseen.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- kurittaminen kilometrivero ilmastotoimet asuminen ja liikkuminen veronkiristykset ostovoima Dieselvero autoilijat bensan hinta polttoainevero Matti Vanhanen Maaseutu Autojen satelliittivalvonta perussuomalaiset hallitus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Halla-aho: Polttoaineveron korotus on pelkkää rahastusta, suurten kaupunkien ulkopuolella ihmisillä ei ole mahdollisuutta vähentää autoilua

Purra: Vihreän elvytyksen sijaan pitäisi puhua vihreästä tainnutuksesta – ”Päätökset kohdistuvat palkansaajien rahapussiin siten, että asumisen, autoilun ja lämmityksen kustannukset kohoavat”

Hallitus kiristää verotusta – autoileva öljylämmittäjä on tuplakärsijä

Perussuomalaiset julkisen talouden suunnitelmasta: Hallitus hoitaa taloutta ideologisesta näkökulmasta – puheet eri atmosfääreissä kuin tosielämän realiteetit

Liikenteen verotuksen uudistamista selvittänyt työryhmä puhalsi synkkiä pilviä suomalaisen autoilun tulevaisuuden ylle – Elomaa: “Järki käteen hallitus ja tieliikenteen kurittaminen jäihin”

Ministerit Marin ja Saarikko uskovat ilmastotoimien tuovan työpaikkoja – Halla-aho huomauttaa korkealle asetetun ilmastokunnianhimon riskeistä työlle ja teollisuudelle

Liikenteen kansallinen päästökauppa nostaisi pumppuhintaa jopa 40 senttiä litralta – veroryhmän ehdotuksesta tyrmistynyt Eerola: ”Kohtuuton lasku suomalaisille”

Perussuomalaiset: Väyläverkon laatu on suoraan yhteydessä yritysten toimintaedellytyksiin ja työllisyyteen

Sekoitevelvoitetavoitetta ei ole teknisesti eikä taloudellisesti mahdollista toteuttaa – Purra: ”Suomen kunnianhimo ilmastopolitiikassa on typeryyttä”
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Purra sai lapsen äidiltä tyrmistyttävän viestin – koulurauha oli jo valmiiksi mennyttä, kunnes opettaja esitti kummallisen pyynnön

Juontajamalli Sini Ariell vieraili eduskunnassa ja kertoi Australian woke-sekoilusta tavalla, joka sai jopa Juha Mäenpään hetkeksi hiljenemään (video)

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Wille Rydman: Helsingin poliittisesta ilmapiiristä tulossa punavihreä – ”Ihmiset tulevat ainakin näkemään, mihin suuntaan Helsinkiä ei pidä viedä”
Perussuomalaiset saa Helsinkiin pienen valtuustoryhmän. - Teemme valtuustossa kaiken sen minkä voimme. Edustamme tervehenkistä sinivalkoista politiikkaa, ja pidämme ääntä senkin edestä, minkä vaalituloksessa menetimme, Wille Rydman sanoo ja kehottaa ammentamaan valituloksesta sisua.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää