LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Taas autoilijaa kiusataan: Bensan ja dieselin verotukseen esitetään tuhtia korotusta jo vuonna 2023 – myös uusi työssäkäyntivero uhkaa
Valtiovarainministeriön työryhmän tuoreessa ehdotuksessa bensiinin veroa nostettaisiin 10 senttiä litralta ja dieselin veroa 11 senttiä litralta. Työryhmä väläyttelee esityksessään myös ”paikannukseen perustuvaa kilometriverojärjestelmää”, eli käytännössä kyse olisi autoilijan teknisestä tarkkailusta satelliittipaikantimen tai muun teknisen vempaimen avulla.
Liikenteen verotuksen uudistamista ilmastotavoitteiden näkökulmasta pohtiva valtiovarainministeriön työryhmä luovutti tänään raporttinsa valtiovarainmininisteri Matti Vanhaselle. Toteutuessaan työryhmän esitykset ja suositukset ovat jälleen köyhdyttämässä autoilevaa kansalaista.
Työryhmä esittää vero-ohjauksen siirtoa ajoneuvoveron perusverosta polttoaineveroon siten, että polttoaineveroa korotettaisiin ja ajoneuvoveroa hieman alennettaisiin. Ehdotuksen mukaan bensiinin litrahinta siis nousisi aluksi 10 senttiä ja dieselin litrahinta jopa 11 senttiä.
Moni matka jää tekemättä, kun liikkuminen kallistuu
Työryhmän mukaan polttoaineiden verotuksen kiristämisellä olisi merkittävä vaikutus päästöohjauksen kannalta, koska polttoainevero vaikuttaa selvästi polttoaineen kulutusta koskeviin päätöksiin. Toisin sanoen: moni jättäisi jatkossa yhä useammin ajamatta autolla, koska liikkuminen on jälleen entistä kalliimpaa.
Maakunnassa tai muuten huonojen joukkoliikenneyhteyksien varrella asuvan, työssäkäyvän veronmaksajan kannalta työryhmän esitykset maistuvat karvaalta. Käytännössä ostovoima heikkenee, koska pakollisesta työssäkäynnistä tulee entistä kalliimpaa. Toki maakunnissa ja syrjäseuduilla asuvat tarvitsevat omaa autoa muuhunkin liikkumiseen, kuten esimerkiksi lasten harrastusmenoihin.
Veronkorotukset leikkaavat ostovoimaa
Bensiinin ja dieselin hinnankorotukset leikkaavat veronmaksajan ostovoimaa myös välillisesti, koska tavarat ja elintarvikkeet liikkuvat Suomessa kumipyörillä. Kiristyvä polttoaineverotus siirtyy suoraan elintarvikkeiden ja muiden tuotteiden hintoihin, koska kuljetuskustannukset paisuvat.
Suorista ja välillisistä ostovoimaa leikkaavista vaikutuksista huolimatta työryhmä väittää verouudistusesityksen olevan tulonjakovaikutuksiltaan ”suhteellisen neutraali”.
Työryhmä väläyttelee esityksessään myös ”paikannukseen perustuvaa kilometriverojärjestelmää”, eli käytännössä kyse olisi autoilijan teknisestä tarkkailusta satelliittipaikantimen tai muun vastaavan teknisen järjestelmän avulla. Työryhmän mukaan aihe edellyttäisi kuitenkin jatkoselvitystyötä.
Hallitus laittaa autoilijan maksamaan – tavalla tai toisella
Hallitus nosti liikkumisen hintaa viimeksi elokuussa, jolloin polttoaineiden edelliset veronkorotukset astuivat voimaan. Valtiovarainministeri Vanhanen selitteli tänään työryhmän ehdotuksia monitulkintaisesti, mutta lausui kuitenkin useampaan kertaan, että polttoaineveroihin ei tämän hallituksen kaudella olisi enää tulossa uusia korotuksia.
Vanhasen lausunnossa olennaisinta ei kuitenkaan ole se, mitä hän sanoi vaan se, mitä jätettiin sanomatta. Vaikka polttoaineen verotus pysyisikin näennäisesti – jonkin aikaa – paikallaan, joutuu suomalainen autoilija tavalla tai toisella pääministeri Sanna Marinin hallituksen ilmastointoilun maksajaksi.
Polttoaineiden hintaa voi nostaa muillakin keinoilla
Veronkiristysten ohella polttoaineen hinnan kohoaminen voi jatkossa seurata muistakin toimenpiteistä, joita hallituksella on keinovalikoimassaan. Esimerkiksi sekoitevelvoitteilla tai dieselin verotuen poistolla autoilusta tulisi jatkossa entistä kalliimpaa. Autoilijoita voi aina kiusata myös liikenteen ruuhkamaksulla, joka olisi käytännössä monille uusi työssäkäyntivero.
Hallitus voi myös aina arvioida uudelleen aiempia päätöksiään, jolloin polttoaineveron korotuksiin saattaa milloin vain kasaantua yllättävää painetta. Aiemmat päätökset veronkorotuksista pidättäytymisestä eivät välttämättä silloin enää paljon paina.
Perussuomalaiset eivät halua nostaa liikkumisen hintaa, vaan perussuomalaiset olisivat päin vastoin valmiita polttoaineverojen laskemiseen.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- kurittaminen kilometrivero ilmastotoimet asuminen ja liikkuminen veronkiristykset ostovoima Dieselvero autoilijat bensan hinta polttoainevero Matti Vanhanen Maaseutu Autojen satelliittivalvonta perussuomalaiset hallitus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Halla-aho: Polttoaineveron korotus on pelkkää rahastusta, suurten kaupunkien ulkopuolella ihmisillä ei ole mahdollisuutta vähentää autoilua
Purra: Vihreän elvytyksen sijaan pitäisi puhua vihreästä tainnutuksesta – ”Päätökset kohdistuvat palkansaajien rahapussiin siten, että asumisen, autoilun ja lämmityksen kustannukset kohoavat”
Hallitus kiristää verotusta – autoileva öljylämmittäjä on tuplakärsijä
Perussuomalaiset julkisen talouden suunnitelmasta: Hallitus hoitaa taloutta ideologisesta näkökulmasta – puheet eri atmosfääreissä kuin tosielämän realiteetit
Liikenteen verotuksen uudistamista selvittänyt työryhmä puhalsi synkkiä pilviä suomalaisen autoilun tulevaisuuden ylle – Elomaa: “Järki käteen hallitus ja tieliikenteen kurittaminen jäihin”
Ministerit Marin ja Saarikko uskovat ilmastotoimien tuovan työpaikkoja – Halla-aho huomauttaa korkealle asetetun ilmastokunnianhimon riskeistä työlle ja teollisuudelle
Liikenteen kansallinen päästökauppa nostaisi pumppuhintaa jopa 40 senttiä litralta – veroryhmän ehdotuksesta tyrmistynyt Eerola: ”Kohtuuton lasku suomalaisille”
Perussuomalaiset: Väyläverkon laatu on suoraan yhteydessä yritysten toimintaedellytyksiin ja työllisyyteen
Sekoitevelvoitetavoitetta ei ole teknisesti eikä taloudellisesti mahdollista toteuttaa – Purra: ”Suomen kunnianhimo ilmastopolitiikassa on typeryyttä”
Viikon suosituimmat
Teemu Keskisarjan ja Onni Rostilan kolumni: Näin Yle valeuutisoi pikkutyttöjen teurastuksen
Itäkeskuksen muslimiyrittäjä HS:lle: Hameen on oltava löysä lantion kohdalta, jotta muut miehet kuin minä eivät näe
Helsingin Itäkeskuksen Hansasillalla esillä ollut islamilaisia pukeutumissääntöjä esittelevä kyltti on puhututtanut mediassa ja somessa tällä viikolla. Kyltissä kehotettiin naisia peittämään koko vartalonsa, jotta heitä ei häirittäisi. Muualla Euroopassa samankaltaisia kylttejä on nähty jo pitkään. Saksassa on tuotu oikeuden eteen myös sharia-poliiseja.
Maahanmuuttopolitiikka kiristyy koko EU:ssa – PS-meppi Sebastian Tynkkynen: ”Ratkaisujen aika on tullut” – kokoomuksen meppi Aura Salla nosti äärioikeistokortin
Euroopan unionin maahanmuuttopolitiikka on liikkeessä ja kääntymässä selvästi tiukempaan suuntaan. Sekä keskeisissä EU-toimielimissä että jäsenvaltioiden hallinnoissa ilmenee tahtotilaa tiukentaa maahanmuuton sääntöjä ja tehostaa laittomasti EU:ssa oleskelevien palautuksia. - Ihmisoikeuksista EU:ssa pidetään jatkossakin kiinni, mutta kenenkään ihmisoikeus ei ole oleskelu laittomasti EU-maissa, perussuomalaisten meppi Sebastian Tynkkynen sanoo.
Vihersiirtymä vastatuulessa: Saksalaisautoilijat vaihtavat sähköautonsa bensaan ja dieseliin
Autoilijoiden siirtyminen sähköisiin kulkuvälineisiin tökkii välittömästi, kun tuet loppuvat. Saksassa jopa kolmannes sähköautoaan vaihtaneista on siirtynyt takaisin bensaan tai dieseliin sen jälkeen, kun avustukset hiipuivat. Tavoite fossiilivapaasta uusien autojen kaupasta vuonna 2035 karkaa yhä kauemmaksi.
Kamala Harris on positiivisen erityiskohtelun tuotos – maailman menestynein “DEI-rekry”
Kamala Harris on uransa joka käänteessä hyötynyt siitä, että hän on nainen ja kuuluu rodulliseen vähemmistöön. Hän on malliesimerkki siitä, miten paljon positiivinen erityiskohtelu voi edistää vähemmistöjen menestystä. Varapresidenttinä hän oli Bidenin "DEI-rekry", joka lopulta syrjäytti presidentti Bidenin. Nyt hänellä on mahdollisuus nousta maailman mahtavimman maan presidentiksi.
Yle kehysti Trumpin kampanjatilaisuuden vitsin rasismiksi: ”Roskasaari” – tosiasiassa Puerto Rico hukkuu roskiin
Ylen toimittajien mieleen ei tullut tarkistaa, miksi Amerikassa on ennenkin kutsuttu Puerto Ricoa roskasaareksi. Rasismi ei liity asiaan, vaan vertaus on sangen kirjaimellinen, koska roskia Puerto Ricossa riittää. Saaren asukkaiden yksi suurimpia ongelmia onkin jäteasemien tilan puute, ja eri arvioiden mukaan kaatopaikkatila saattaa loppua kesken 2–4 vuodessa.
Mäenpää: Itäkeskuksen kyltit seurausta vihreiden maahanmuuttopolitiikasta
Yksi kuluvan viikon kuumimmista puheenaiheista on ollut Helsingin Itäkeskukseen ilmestynyt herättänyt ohjetaulu koskien musliminaisten pukeutumista. Perussuomalaisten kansanedustaja Juha Mäenpää muistuttaa ohjeistuksesta pöyristynyttä vihreiden puheenjohtajaa Sofia Virtaa siitä, että tapahtunut on seurasta vihreidenkin tukemasta avoimien rajojen maahanmuuttopolitiikasta.
PS-Nuoriso: Suomessa ei ole sijaa sharia-laille
Perussuomalainen Nuoriso on tyrmistynyt, mutta ei vähääkään yllättynyt islamilaisten pukeutumissääntöjen julistamisesta Itäkeskuksessa. Uutisoidussa julisteessa kehotettiin naisia peittämään koko vartalonsa, jotta heitä ei häirittäisi. Muualla Euroopassa julisteet ovatkin jo vuosia sitten vaihtuneet islamistisiin “sharia-poliiseihin”, jotka häiriköivät kansalaisia islamilaisten oppien rikkomisesta.
SVT nauhoitti salaa Malmössä imaamin perjantairukouksen, jossa ylistettiin Hizbollahin johtaja Nasrallahia
Ruotsin yleisradioyhtiön uutistoimitus SVT Nyheter oli tekemässä tutkivaa journalismia, kun imaami Sami Al-Tameemi ylisti Hizbollahin edesmennyttä johtajaa Hassan Nasrallahia perjantairukouksessa Libanonin kulttuuriyhdistyksessä Malmössä. Hän kutsui Nasrallahia marttyyriksi. SVT nauhoitti tilaisuuden. Tämä oli SVT:n toinen käynti yhdistyksen tiloissa.
Koko läntinen maailma velloo tunnemyrskyissä – Suomestakin tuli puberteettiyhteiskunta, jota rakennetaan fiilispohjalta
Tietokirjailija-kouluttaja Katleena Kortesuon uutuuskirja "Tunteet tapissa" kertoo havainnollisesti, kuinka olemme siirtyneet tietopohjaisesta konsensusyhteiskunnasta tunneuskovaisuuden maailmaan, jonka perustukset valettiin 1980- ja 1990-luvuilla. Monelta osin yhteiskuntamme on kuin 13-vuotias teini, joka kokee tunteita vahvasti ja viskoutuu tunnemyrskyn mukana milloin mihinkin suuntaan. Pelkkä tunne on kuitenkin surkea kumppani silloin, jos edessä on vaikea ja kauaskantoinen päätös.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 1/2024
Lue lisää