

LEHTIKUVA JA GOOGLE
Viikon 36/2024 luetuin
Suvaitsevaisuus tuhoaa urheilujätti Niken brändiä: Woke-sekoilu sulatti pois yli viidesosan yhtiön arvosta
Amerikkalaisten suuryritysten woke-ideologian hengessä tapahtunut politisoituminen on hiljalleen ottamassa takapakkia wokeen kytkeytyvien brändimokailujen vuoksi. Urheiluvaatevalmistaja Nikelle woketuksen hintalappuna on ollut yhtiön markkina-aseman menettäminen. Muiden vahingoista viisastuneena toiset suuryritykset ottavat jo etäisyyttä wokeen.
Yhdysvaltalainen maailman suurimpien urheiluvarusteiden ja -vaatteiden valmistajien joukkoon kuuluva Nike on vaikeuksissa.
Rämpiminen tuli näkyväksi kesäkuun lopussa, pian sen jälkeen, kun yhtiö oli julkaissut viimeisimmän neljännesvuosituloksensa. Yhtiön liikevaihto laski keväällä kahdeksan prosenttia 5,1 miljardiin dollariin eli noin 4,8 miljardiin euroon.
Yhtiön myynti laski kaksi prosenttia verrattuna viime vuoteen, minkä taustalla oli etenkin verkkokaupan merkittävä alamäki. Niken panostus verkkokauppaan on osoittautunut virheelliseksi yhtiön strategiassa, jossa ajateltiin, että koronavuosina alkanut nopea siirtymä verkko-ostoksiin jäisi pysyväksi.
Nike vähensi huomattavasti perinteisten jälleenmyyjien määrää, mikä aluksi vahingoitti pelkkiä kivijalkakauppoja, mutta lopulta maksoikin Nikelle huomattavan markkinaosuuden.
Sijoittajat säikähtivät urheilujätin horjuntaa. Heinäkuun alkupäiviin mennessä Niken arvosta oli yhdessä viikossa sulanut pois 22 prosenttia, eli yli viidesosa.
Woke-peliliike ei miellyttänyt asiakkaita
Nike on toki mukana yhdellä maailman kilpailluimmista toimialoista, joita trendit heiluttelevat, ja kilpailu uusien alalle pyrkivien urheilubrändien kanssa on aina veristä. Samaan aikaan voidaan kuitenkin havaita, että urheilujätin alistuminen suvaitsevaisuuteen ja woke-ideologian myötäilemiseen on merkittävä syy romahdukselle.
Niken viime vuoden peliliike ei ole ollut kaikkien kuluttajien mieleen. Yhtiön alabrändi Nike Women aloitti viime vuonna monikanavaisen markkinointikampanjan transseksuaalin somevaikuttajan Dylan Mulvaneyn kanssa.
Mulvaney mainosti Niken brändin alla muun muassa naisten rintaliivejä ja leggins-housuja. Valinta raivostutti monet yhtiön asiakkaat, jotka ovat vannoneet, etteivät enää käytä Niken tuotteita.
– Dylan Mulvaney tekee pilaa kaikista naisista, eräs entinen Nike-fani kirjoittaa.
Toinen suuttunut asiakas pitää vastenmielisenä Mulvaneyn valintaa Niken mainoskasvoksi.
– Miksi ihmeessä hänet valittiin mainostamaan tuotteita, kun mahdollisuus oli valita keitä tahansa aktiivisesti Niken vaatteissa treenaavia naisia, tuohtunut kommentti kuuluu.
Nike valitsi kuoleman enkelin mainokseen
Mulvaney on USA:n transyhteisössä näkyvä vaikuttaja, josta on mahdoton sanoa, onko hän tosissaan vai ovatko suuryhtiöiden brändit hänelle vain tapa toteuttaa vuodesta toiseen jatkuvaa performanssia. Joka tapauksessa markkinoinnillisessa yhteistyössä hän näyttää olevan yhtiöille todellinen kuoleman enkeli.
Nike ei näyttänyt ottaneen opiksi siitä, mitä seurasi Mulvaneyn aiemmasta yhteistyöstä olutbrändi Bud Lightin kanssa. Viime vuonna Bud Lightin emoyhtiö Anheuser-Busch menetti vain muutamassa päivässä markkina-arvostaan jopa 6 miljardia dollaria julkistettuaan aiemmin mainos- ja yhteistyökampanjan Mulvaneyn kanssa. Yhteistyö julkistettiin Instagram-videolla, jossa Mulvaney nauttii Bud Lightia. Maksavien asiakkaiden reaktiot eivät kuitenkaan olleet sitä, mitä oli toivottu.
Suvaitsevaisuus ja woke-sekoilu näyttää siis tulleen Nikelle kalliiksi. Urheilujätin woketus oli kuitenkin alkanut jo aiemmin, sillä Nike on myös sotkenut brändinsä Yhdysvalloissa toukokuussa 2020 poliisioperaatiossa kuolleeseen George Floydiin.
Vain muutamia päiviä Floydin kuoleman jälkeen Nike julkisti uuden mainoskampanjan, jossa se esitteli tunnetun Just do it -mainoslauseensa muokattuna muotoon Don’t do it, jolla kansaa opetettiin olemaan hyväksymättä rasismia.
Jättibrändit hylkäämässä woketuksen
Suvaitsevaisuus, tiedostavuus ja monia muita näihin liittyviä uusvasemmistolaisia vaatimuksia yhteen kokoava woke-ideologia näyttää luisuvan alamäkeen yhä useamman jättibrändin vetäytyessä pois monimuotoisuuden ja woken ideologiaa edistävistä projekteista.
Viimeisimpänä näyttävän irtioton teki maailman kenties tunnetuin moottoripyörävalmistaja Harley-Davidson, joka äskettäin ilmoitti lopettaneensa kaikki meneillään olleet monimuotoisuus- ja yhdenvertaisuusprojektinsa sekä lopettavansa lukuisien ihmisoikeus- ja tasa-arvokampanjoiden tukemisen. Harley-Davidson myös vetäytyy Pride-tapahtumista.
Ennen Harley-Davidsonin ulostuloa useat yhtiön asiakkaat olivat kritisoineet yhtiön läsnäoloa lukuisissa woke-hankkeissa. Jatkossa yhtiö ilmoittaa palaavansa perusasioihin eli moottoripyörien valmistamiseen. Yhtiö lupaa myös jatkossa kuunnella asiakkaitaan entistä paremmin.
Wokettaminen on osoittautumassa huonoksi vedoksi liiketoiminnassa alalla kuin alalla, koska kuluttajat eivät pidä tiedostavasta tuputtamisesta. Viime vuonna jopa Walt Disney -viihdeyhtiö myönsi avoimesti, että se on etääntynyt osasta yleisöä ja epäonnistunut kuluttajamarkkinoilla identiteettipolitiikan ja woke-aktivismin vuoksi.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- brändivaatteet Nike woketus Bud Light Dylan Mulvaney Woke-ideologia transaktivistit Tiedostaminen Uusvasemmisto monimuotoisuus Woke George Floyd Pride Identiteettipolitiikka Yhdenvertaisuus Suvaitsevaisuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Olutbrändi Bud Lightin woke-tuska pahenee: Amerikkalaisten entinen suosikkikalja ei enää mene kaupaksi edes alennusmyynnissä

Wokettaminen ei kannata: Halpahalliketjulle miljarditappiot Pride-tuotteiden takia USA:ssa

Entinen propagandisti paljastaa: tiedostavan vasemmistoideologian levittäminen on tuottoisaa bisnestä

Kuten suuressaa maailmassa sanotaan:”Go woke go broke” – Piilaakson yhtiöitä rahoittanut suuri monikansallinen woke-pankki rommasi nurin
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Joka toinen somaliäiti Suomessa on yksinhuoltaja – onko yksinhuoltajuus oikeasti moniavioisuutta?
Ylen artikkeli vuodelta 2009 kertoi, että 46 prosenttia Suomessa asuvista somaliäideistä asui tuolloin yksin lastensa kanssa. Yhtenä selittävänä tekijänä jutussa pidettiin moniavioisuutta, sillä Suomessa voi kihlautua useamman henkilön kanssa.

Päivän pointti: Antti Lindtman sanoo vaalitentissä, ettei halua enempää humanitaarista maahanmuuttoa, kunnes puolueen raskaan sarjan kuiskaaja ilmoittaa, että kyllä haluaa – mistä oikein on kyse?

Luonnonvarakeskus ei vastannut määräajassa kansanedustajan tietopyyntöön susitietojen ristiriitaisuuksista – Antikainen: Salaileeko Luke jotakin?
Tiedotusvälineissä pohdittiin alkuvuodesta, miksi Luonnonvarakeskuksen (Luke) susien kanta-arvioiden määrän mukaan niiden lukumäärä ei ole Suomessa juurikaan kasvanut viime vuosina. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen lähetti Lukelle 24.3. virallisen tietopyynnön, jossa hän pyysi selvennystä susien määräarvioiden perusteista ja DNA-näytteiden käytöstä kanta-arvioissa. Luke toimitti vastauksensa tämän artikkelin julkaisemisen jälkeen.

Purra sai lapsen äidiltä tyrmistyttävän viestin – koulurauha oli jo valmiiksi mennyttä, kunnes opettaja esitti kummallisen pyynnön

Juontajamalli Sini Ariell vieraili eduskunnassa ja kertoi Australian woke-sekoilusta tavalla, joka sai jopa Juha Mäenpään hetkeksi hiljenemään (video)

Päivän pointti: Woke tuhoaa kaiken mihin se koskee, tällä kertaa Kallion ilmaisutaidon lukion oppilaiden mahdollisuudet itsensä ilmaisemiseen

Vihreät ajavat järjettömässä autovihassaan alas Helsingin katuverkostoa – ”Ei kiusattaisi enää autoilijaa”, vetoaa varatuomari

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Wille Rydman: Helsingin poliittisesta ilmapiiristä tulossa punavihreä – ”Ihmiset tulevat ainakin näkemään, mihin suuntaan Helsinkiä ei pidä viedä”
Perussuomalaiset saa Helsinkiin pienen valtuustoryhmän. - Teemme valtuustossa kaiken sen minkä voimme. Edustamme tervehenkistä sinivalkoista politiikkaa, ja pidämme ääntä senkin edestä, minkä vaalituloksessa menetimme, Wille Rydman sanoo ja kehottaa ammentamaan valituloksesta sisua.