LEHTIKUVA JA GOOGLE
Viikon 36/2024 luetuin
Suvaitsevaisuus tuhoaa urheilujätti Niken brändiä: Woke-sekoilu sulatti pois yli viidesosan yhtiön arvosta
Amerikkalaisten suuryritysten woke-ideologian hengessä tapahtunut politisoituminen on hiljalleen ottamassa takapakkia wokeen kytkeytyvien brändimokailujen vuoksi. Urheiluvaatevalmistaja Nikelle woketuksen hintalappuna on ollut yhtiön markkina-aseman menettäminen. Muiden vahingoista viisastuneena toiset suuryritykset ottavat jo etäisyyttä wokeen.
Yhdysvaltalainen maailman suurimpien urheiluvarusteiden ja -vaatteiden valmistajien joukkoon kuuluva Nike on vaikeuksissa.
Rämpiminen tuli näkyväksi kesäkuun lopussa, pian sen jälkeen, kun yhtiö oli julkaissut viimeisimmän neljännesvuosituloksensa. Yhtiön liikevaihto laski keväällä kahdeksan prosenttia 5,1 miljardiin dollariin eli noin 4,8 miljardiin euroon.
Yhtiön myynti laski kaksi prosenttia verrattuna viime vuoteen, minkä taustalla oli etenkin verkkokaupan merkittävä alamäki. Niken panostus verkkokauppaan on osoittautunut virheelliseksi yhtiön strategiassa, jossa ajateltiin, että koronavuosina alkanut nopea siirtymä verkko-ostoksiin jäisi pysyväksi.
Nike vähensi huomattavasti perinteisten jälleenmyyjien määrää, mikä aluksi vahingoitti pelkkiä kivijalkakauppoja, mutta lopulta maksoikin Nikelle huomattavan markkinaosuuden.
Sijoittajat säikähtivät urheilujätin horjuntaa. Heinäkuun alkupäiviin mennessä Niken arvosta oli yhdessä viikossa sulanut pois 22 prosenttia, eli yli viidesosa.
Woke-peliliike ei miellyttänyt asiakkaita
Nike on toki mukana yhdellä maailman kilpailluimmista toimialoista, joita trendit heiluttelevat, ja kilpailu uusien alalle pyrkivien urheilubrändien kanssa on aina veristä. Samaan aikaan voidaan kuitenkin havaita, että urheilujätin alistuminen suvaitsevaisuuteen ja woke-ideologian myötäilemiseen on merkittävä syy romahdukselle.
Niken viime vuoden peliliike ei ole ollut kaikkien kuluttajien mieleen. Yhtiön alabrändi Nike Women aloitti viime vuonna monikanavaisen markkinointikampanjan transseksuaalin somevaikuttajan Dylan Mulvaneyn kanssa.
Mulvaney mainosti Niken brändin alla muun muassa naisten rintaliivejä ja leggins-housuja. Valinta raivostutti monet yhtiön asiakkaat, jotka ovat vannoneet, etteivät enää käytä Niken tuotteita.
– Dylan Mulvaney tekee pilaa kaikista naisista, eräs entinen Nike-fani kirjoittaa.
Toinen suuttunut asiakas pitää vastenmielisenä Mulvaneyn valintaa Niken mainoskasvoksi.
– Miksi ihmeessä hänet valittiin mainostamaan tuotteita, kun mahdollisuus oli valita keitä tahansa aktiivisesti Niken vaatteissa treenaavia naisia, tuohtunut kommentti kuuluu.
Nike valitsi kuoleman enkelin mainokseen
Mulvaney on USA:n transyhteisössä näkyvä vaikuttaja, josta on mahdoton sanoa, onko hän tosissaan vai ovatko suuryhtiöiden brändit hänelle vain tapa toteuttaa vuodesta toiseen jatkuvaa performanssia. Joka tapauksessa markkinoinnillisessa yhteistyössä hän näyttää olevan yhtiöille todellinen kuoleman enkeli.
Nike ei näyttänyt ottaneen opiksi siitä, mitä seurasi Mulvaneyn aiemmasta yhteistyöstä olutbrändi Bud Lightin kanssa. Viime vuonna Bud Lightin emoyhtiö Anheuser-Busch menetti vain muutamassa päivässä markkina-arvostaan jopa 6 miljardia dollaria julkistettuaan aiemmin mainos- ja yhteistyökampanjan Mulvaneyn kanssa. Yhteistyö julkistettiin Instagram-videolla, jossa Mulvaney nauttii Bud Lightia. Maksavien asiakkaiden reaktiot eivät kuitenkaan olleet sitä, mitä oli toivottu.
Suvaitsevaisuus ja woke-sekoilu näyttää siis tulleen Nikelle kalliiksi. Urheilujätin woketus oli kuitenkin alkanut jo aiemmin, sillä Nike on myös sotkenut brändinsä Yhdysvalloissa toukokuussa 2020 poliisioperaatiossa kuolleeseen George Floydiin.
Vain muutamia päiviä Floydin kuoleman jälkeen Nike julkisti uuden mainoskampanjan, jossa se esitteli tunnetun Just do it -mainoslauseensa muokattuna muotoon Don’t do it, jolla kansaa opetettiin olemaan hyväksymättä rasismia.
Jättibrändit hylkäämässä woketuksen
Suvaitsevaisuus, tiedostavuus ja monia muita näihin liittyviä uusvasemmistolaisia vaatimuksia yhteen kokoava woke-ideologia näyttää luisuvan alamäkeen yhä useamman jättibrändin vetäytyessä pois monimuotoisuuden ja woken ideologiaa edistävistä projekteista.
Viimeisimpänä näyttävän irtioton teki maailman kenties tunnetuin moottoripyörävalmistaja Harley-Davidson, joka äskettäin ilmoitti lopettaneensa kaikki meneillään olleet monimuotoisuus- ja yhdenvertaisuusprojektinsa sekä lopettavansa lukuisien ihmisoikeus- ja tasa-arvokampanjoiden tukemisen. Harley-Davidson myös vetäytyy Pride-tapahtumista.
Ennen Harley-Davidsonin ulostuloa useat yhtiön asiakkaat olivat kritisoineet yhtiön läsnäoloa lukuisissa woke-hankkeissa. Jatkossa yhtiö ilmoittaa palaavansa perusasioihin eli moottoripyörien valmistamiseen. Yhtiö lupaa myös jatkossa kuunnella asiakkaitaan entistä paremmin.
Wokettaminen on osoittautumassa huonoksi vedoksi liiketoiminnassa alalla kuin alalla, koska kuluttajat eivät pidä tiedostavasta tuputtamisesta. Viime vuonna jopa Walt Disney -viihdeyhtiö myönsi avoimesti, että se on etääntynyt osasta yleisöä ja epäonnistunut kuluttajamarkkinoilla identiteettipolitiikan ja woke-aktivismin vuoksi.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- brändivaatteet Nike woketus Bud Light Dylan Mulvaney Woke-ideologia transaktivistit Tiedostaminen Uusvasemmisto monimuotoisuus Woke George Floyd Pride Identiteettipolitiikka Yhdenvertaisuus Suvaitsevaisuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Olutbrändi Bud Lightin woke-tuska pahenee: Amerikkalaisten entinen suosikkikalja ei enää mene kaupaksi edes alennusmyynnissä
Wokettaminen ei kannata: Halpahalliketjulle miljarditappiot Pride-tuotteiden takia USA:ssa
Entinen propagandisti paljastaa: tiedostavan vasemmistoideologian levittäminen on tuottoisaa bisnestä
Kuten suuressaa maailmassa sanotaan:”Go woke go broke” – Piilaakson yhtiöitä rahoittanut suuri monikansallinen woke-pankki rommasi nurin
Viikon suosituimmat
Kirjailija Jarkko Tontti: Punavihreä kupla on puhkeamassa – ”Eliitille koittanut viimeinen hetki havahtua, että he ovat irtautuneet suomalaisesta elämästä”
Punavihreä kupla on suomalaisessa poliittisessa keskustelussa tunnettu käsite, jolla kuvataan sananmukaisesti kuplautunutta, vasemmistoa myötäilevää yhteisöä. Punavihreään hegemoniaan on tähän saakka keskeisesti kuulunut yhteiskunnallisen eliitin ja sitä myötäilevän median voimakas vieraantuminen tavallisesta kansasta, sen huolenaiheista ja toiveista. Juristitaustainen kirjailija Jarkko Tontti esittää nyt konkreettisin perusteluin, miten ajat ovat muuttuneet ja punavihreä arvomaailma törmännyt seinään.
Ilmastonmuutos ei sytyttänyt Los Angelesin maastopaloja – epäiltyjä tuhopolttajia otettu kiinni
Ilmastonmuutos on saattanut pahentaa Kalifornian kuivuutta ja voimistaa tuulia, mutta maastopalot johtuvat ihmisten toiminnasta. Useita epäiltyjä tuhopolttajia on jo otettu kiinni. Kuvernööri Newson on kutsunut kansalliskaartin apuun estämään palaneiden kotien ryöstelyä.
Mikä meni pieleen journalismissa? – Näkökulmia median alennustilan aiheuttajista
2020-luvulla journalismi on kriisissä. Toimittajien ja mediayleisön suhde on jännittynyt, ja samalla uudet ailahtelevat ansaintamallit kasaavat painetta toimituksille. Mediamaailmaa läheltä seuraavat vaikuttajat tarkastelevat syitä siihen, miksi journalismi on ajautunut alennustilaan.
Jättimäinen grooming-skandaali lopulta julki: rasismisyytösten pelko ja väestösuhteiden vaaliminen tukkivat viranomaisten suut -“Suurin rauhan ajan rikos ja sen peittely Britannian historiassa”
Useamman vuosikymmenen ajan jatkunut tuhansien englantilaistyttöjen järjestelmällinen groomaus, ahdistelu ja sarjaraiskaukset ovat suurin rauhanajan rikos modernin Euroopan historiassa, kirjoittaa historioitsija ja kolumnisti Dominic Green amerikkalaisessa The Free Press -lehdessä. Nämä rikokset ovat enimmäkseen pakistanilaistaustaisten muslimimiesten tekemiä, ja valtaosa heistä ei ole joutunut vastuuseen. 2010-luvulla sekä oikeiston että vasemmiston johtamat hallitukset yrittivät hyssytellä vyyhtiä muutamien symbolisten oikeudenkäyntien jälkeen. Se näytti onnistuvan, kunnes Elon Musk perehtyi osaan oikeudenkäyntiasiakirjoista ja nosti asian esille omistamallaan X-alustalla. Nyt skandaali ravistelee Ison-Britannian yhteiskuntajärjestystä, eikä vyyhtiä voi enää hyssytellä.
DEI-ideologia ei varjellut Kaliforniaa maastopaloilta – viranomaisille kovaa kritiikkiä
Yksi kritiikin kohde Los Angelesin alueen maastopaloihin liittyen on se, että monien mielestä poliitikkojen ja pelastuslaitoksen johdon olisi pitänyt ideologisen yhdenvertaisuuspuuhastelun sijasta keskittyä perusasioihin, kuten varmistamaan palopostien toimivuus ja sammutusveden saatavuus. Los Angelesin pelastuslaitoksella on viime vuosina panostettu vahvasti DEI-ideologian edistämiseen.
Yliopistotutkimuksen karu tulos: Ulkomaalaistaustaisten yliedustus raiskauksissa jopa 7-kertainen – syrjäytyminen ei ole syynä
Suuri enemmistö kaikista Ruotsissa raiskaustuomion vuosina 2000-2020 saaneista oli maahanmuuttajataustaisia. Ero etnisesti ruotsalaisiin oli jopa 7-kertainen. Sosioekonomiset seikat ja syrjäytyminen eivät selitä rikoksia, selviää Lundin yliopiston tekemästä tutkimuksesta. Syyt on etsittävä muualta.
Tamponit poistetaan Facebookin konttoreiden miestenvessoista – DEI-ideologia tekee kuolemaa Amerikassa
DEI-ideologia jyllää vielä vahvasti Suomessa, varsinkin julkisella sektorilla, mutta synnyinmantereellaan DEI vetää viimeisiä henkäyksiään. Facebookin omistava Meta-konserni on liittynyt niiden suuryritysten joukkoon, jotka ovat ilmoittaneet lopettavansa DEI-hankkeensa. Käytännössä se näkyy muun muassa siten, että jatkossa Facebookin toimitilojen miestenvessoissa ei ole enää tarjolla ilmaisia tamponeja.
Antikainen: Scholzin päätös jättää Ukraina ilman apua on häpeällinen – Tuppurainen siunasi Suomen demarien tuen Berliinissä
Saksan liittokansleri Olaf Scholz (SPD) päätti estää noin kolmen miljardin euron arvoisen tukipaketin Ukrainalle. Tukipaketti olisi sisältänyt kriittisiä puolustusjärjestelmiä, kuten IRIS-T-ilmatorjuntajärjestelmiä ja Patriot-ilmatorjuntaohjuksia, joita Ukraina on pyytänyt suojellakseen kansalaisiaan Venäjän aggressioilta. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen pitää päätöstä käsittämättömänä ja vastuuttomana.
Somaleista puolet työttöminä ja lopuilla usein toimeentulovaikeuksia Ruotsissa – maan työikäisistä enemmistö ulkomaalaistaustaisia jo vuonna 2033
Yli puolet Ruotsin työikäisestä väestöstä on ulkomaalaistaustaisia vuonna 2033. Heistä useimpien tausta on Euroopan ulkopuolella. Kohti mielenkiintoisia aikoja ollaan menossa ja äänestämisessä saattaa piillä demokratian muutoksen avain. Göteborgs-Posten on haastatellut somalivaikuttajaa.
Kiinalaiset troolarit imuroivat kalat maailman meristä – pian tyhjän saa pyytämättäkin
Kun Kiinan omat merialueet oli kalastettu tyhjäksi, kommunistivaltio pystytti maailman suurimman kalastuslaivaston ja lähetti sen imuroimaan maailman merille. Valtavat uivat tehtaat tuhoavat kalakantoja kiihtyvällä vauhdilla. 3,3 miljardia ihmistä saa maailmassa huomattavan osan ravintoaan kalasta, mutta ennen pitkää yhä useammalle jää nälkä.