Artikkeli kuva

PS ARKISTO

Suomi rakentaa perusinfraa – Ranne: Siltarumpujen aika on ohi

05.02.2025 |14:45

Liikennettä kehitetään nyt perustarpeet ja turvallisuus edellä. Perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne korostaa, että siltarumpupolitiikan aika on nyt ohi.

Muuttunut turvallisuustilanne ja julkisen talouden säästöpaineet ovat muuttaneet myös sitä, miten Suomi käyttää rahansa liikenteeseen. Perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne korostaa, että Suomen täytyy huolehtia niistä asioista, joita me suomalaiset todella tarvitsemme.

Ministeri Ranne painottaakin, että liikenneinfran kehittäminen on pitkäjänteistä toimintaa, sillä tänään tehtävät investoinnit vaikuttavat vielä vuosikymmenten päästä.

– Liikenneinfraa ei pidä kehittää mutu-meiningillä. Tarvitsemme ymmärrystä ja pureskeltua faktaa siitä, mitä tarvitsemme ja millä aikataululla. Tässä hetkessä on myös erityisen tärkeää pystyä joustamaan ja tekemään uusia linjauksia muuttuvassa maailmassa, Ranne kirjoittaa liikenne- ja viestintäministeriön kolumnissaan.

Maanpuolustus ja huoltovarmuus edellä

Suomi panostaakin nyt sellaiseen liikkumisen infraan, joka palvelee samalla myös maanpuolustusta ja huoltovarmuutta. Suomen sijainti Naton ja EU:n ulkorajalla velvoittaa meitä entistä enemmän tekemään ratkaisuja, joilla vahvistamme liikennejärjestelmäämme nykyhetkessä toimivammaksi ja tulevaisuudessa kriisinkestävämmäksi, Ranne kirjoittaa.

Myös tiukan talouskurin kannattaja, perussuomalainen valtiovarainministeri Riikka Purra on todennut, että tarvitsemme lisäpanostusta sotilaalliseen liikkuvuuteen.

Nämä tavoitteet on otettu liikennejärjestelmäsuunnitelman eli Liikenne 12 -suunnitelman kantaviksi ajatuksiksi. Suunnitelmaa päivitetään parhaillaan. Liikenne 12 -suunnitelma tähtää sellaisen pitkän aikavälin strategisen näkymän luomiseen Suomen liikennejärjestelmälle, jossa ihmiset ja tavarat liikkuvat tarpeen mukaan.

Ranne painottaa, että kansalaisten käytetyimmällä menopelillä, autolla, on päästävä haluttuun kohteeseen kohtuullisin ponnisteluin.

– Hallitus etenee infran kehittämisessä tiet edellä, koska 90 prosenttia tavaratonneista kulkee teillä ja niin tekee ylivoimaisesti suurin osa kansalaisistakin, nyt ja tulevaisuudessa, Ranne kirjoittaa.

Suunnitelmassa korostuvat olemassa olevan tie- ja raideinfran toimintakunnon ylläpitäminen, jäänmurto ja itä-länsi-suuntaisten yhteyksien kehittäminen.

Länsiyhteydet korostuvat huoltovarmuudessa

Viime vuodet ovat muuttaneet rajusti Suomen ja lähialueiden turvallisuustilannetta ja siten toimintaympäristöä. Itärajan sulkeminen on korostanut läntisten yhteyksien tärkeyttä. Suomi panostaakin yhteistyöhön Ruotsin ja Norjan kanssa. Tavoitteena on muun muassa pohjoismainen liikennejärjestelmästrategia, jossa merkittävimmät rajat ylittävät yhteydet ja niiden kehittämistarpeet on tunnistettu yhdessä.

Tähän liittyen Suomi teettää selvityksen Pohjois-Suomen raideleveydestä. Olisiko mahdollista muuttaa tai rakentaa suomalaisia leveitä raiteita muun Euroopan, myös Ruotsin, kapeampiin raiteisiin, ja millä aikataululla se olisi järkevää? Yhteinen raideleveys mahdollistaa tehokkaat kuljetukset Ruotsin kautta Keski-Eurooppaan. Selvitys valmistuu ensi kesänä.

Ministeri Ranne muistuttaa myös, että Suomen taloudellinen kantokyky rajoittaa sitä, mihin kykenemme panostamaan. Siksi rajalliset resurssit on ohjattava harkitusti kaikkein tärkeimpiin kohteisiin.

– Suomi tarvitsee kipeästi investointeja, jotka vahvistavat vaikuttavimmin ja nopeimmin turvallisuuttamme, huoltovarmuuttamme ja sotilaallista liikkuvuuttamme, Ranne painottaa.

Ei turhuuksille, ei siltarummuille

Aina välillä joku taho nostaa esiin suuria, kalliita hankkeita, jotka ovat erityisen hitaita rakentaa. Ranne peräänkuuluttaa, että kohteet on asetettava selkeään tärkeysjärjestykseen.

– On vastuutonta sulkea silmänsä isolta kuvalta sekä realiteeteilta ja paaluttaa julkisuudessa toissijaisia infrahankkeita. Tallinnan tunnelit tai Merenkurkun sillat eivät ole tätä päivää, eivätkä ne ratkaise kriittisen infran haasteita tai vähennä haavoittuvuuttamme lyhyellä saati sitten pitkällä aikavälillä.

Euroopan unioni on tällaisten hankkeiden tärkeä rahoittaja. Ranne haluaakin, että saamme takaisin niitä rahoja, jotka olemme unionille maksaneet.

Pahin virhe on lähettää karvalakkilähetystöjä lobbaamaan eri hankkeita, sillä vain yhteinen viesti tulee kuulluksi, Ranne kirjoittaa.

– Meidän on toistettava faktoja rakkaasta Suomestamme ja pysyttävä yhteisessä rintamassa.

– Siltarumpujen aika on lopullisesti ohi. Nyt on Suomen turvallisuuden ja talouden kannalta tärkeimpien hankkeiden vuoro.

Siltarumpupolitiikalla tarkoitetaan sellaista politiikkaa, jossa eri tahot pyrkivät ajamaan pieniä ja paikallisia kohteita saadakseen kiitosta paikallispolitiikassa.

Suomen Uutiset


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Suomen uutiset logo

Strandman vaatii toimenpiteitä Itä-Suomen teleyhteyksien toimivuuden parantamiseksi: “Ilman toimivaa infraa ei toimi juuri mikään muukaan”

03.10.2024 |14:23

Viikon suosituimmat

3.
Suomen uutiset logo

Yritys rajoittaa maahanmuuttoa ajautui Saksassa historialliseen kaaokseen – Antifa miehitti kristillisdemokraattien toimiston, demarit varoittavat oikeistoa “helvetin porttien avaamisesta”

01.02.2025 |20:59
9.
Suomen uutiset logo

Sanna Marinin rekrynnyt Tony Blair möhli maahanmuutolla Britannian sekaisin, vaatii nyt lisää digitaalista kyttäämistä ja kasvojentunnistuskameroita ratkaisuna vasemmiston itse luomaan kaaokseen

02.02.2025 |20:15

Uusimmat

Perussuomalainen 1/2025

Mainos kuva

Lue lisää

PS Naiset 3/2024

Mainos kuva

Lue lisää