PS ARKISTO
Suomessa on nyt EU-alueen kolmanneksi kallein bensa – Tavio: ”Autoilijoilta kerätään rahaa, joka menee kehitysapuna Afrikkaan”
Autoilun, varsinkin polttoaineen, hinta Suomessa on noussut kestämättömälle tasolle. Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio huomauttaa, että autoilu alkaa olla Suomessa jo niin kallista, että polttoaineen hinta vaikuttaa heikentävästi työnteon kannustimiin. Työmatkakulut haukkaavat yhä suuremman osan suomalaisten työtuloista.
Eräänlaisena kipurajana pidetty kahden euron litrahinta ylittyi jo marraskuun alussa Pohjois-Suomessa, ja nyt myös pääkaupunkiseudulla Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla saa varautua pulittamaan polttonesteestä päälle kaksi euroa litra.
Kahden euron litrahintaa on usein pidetty kynnyksenä, joka tuntuu niin pahalta, että kustannus alkaa konkreettisesti vähentää liikkumista, eikä ihme: monella ei yksinkertaisesti ole varaa siihen, että auton polttoainesäiliön täyttäminen leikkaa ostovoimasta lähes 100 euroa per tankkaus.
Vaikka sähköautot tekevät tuloaan, Suomen teillä ajetaan vielä useiden vuosien ajan polttomoottoriautoilla jo pelkästään siitä syystä, että sähköautot ovat kalliita. Sähköauton hankkiminen ei ole kaikille taloudellisesti mahdollista.
Suomessa ennätyskallis polttoaine
Suomessa polttoaine on ennätyskallista niin EU-joukossa kuin maailmanlaajuisessakin vertailussa.
Rahtipörssi-sivuston keräämien tietojen perusteella hintavertailun voi rajata EU-alueelle, ja tulos osoittaa, että Suomessa on juuri nyt EU-maista kolmanneksi kallein bensa. Vain Hollannissa ja Tanskassa bensapumpulla käynti leikkaa autoilijan lompakkoon suuremman loven kuin Suomessa.
Autoilu on siten selvästi Suomea halvempaa niin unionin talousjohtajamaassa Saksassa kuin EU:sta eronneessa Isossa-Britanniassakin.
Globalpetrolprices.com-sivuston keräämien maailmanlaajuisten tietojen perusteella bensa on Suomessa tällä hetkellä maailman viidenneksi kalleinta.
Sivusto kertoo polttoaineiden keskimääräisiä hintoja. Viimeisin päivitys ei kuitenkaan näytä uusinta hintatilannetta ja kattoa, koska Suomen hintatasoksi on ilmoitettu 1,855 euroa polttoainelitralta. Sivuston mukaan Suomea kalliimpaa polttoaine on kuitenkin vielä Hong Kongissa ja Israelissa.
Bensiinin keskimääräinen hinta ympäri maailmaa on noin 1,09 euroa per litra, mutta maiden välillä on suuria eroja. Kansainvälisillä markkinoilla kaikki maat ostavat öljyä samoilla hinnoilla, mutta maissa on erilaiset verotukset ja siksi hintakin on erilainen ympäri maailmaa. Myös joukkoliikennemahdollisuudet ja muut alueelliset tekijät vaikuttavat bensan hintaan.
Hallituksen ilmastotoimet nostavat kustannuksia
Pääministeri Sanna Marinin (sd) maailman kunnianhimoisin ilmastopolitiikka nostaa reippaasti autoilun kustannuksia. Edellisen kerran hallitus korotti polttoaineveroa viime vuoden elokuussa.
Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Ville Tavio huomauttaa, että autoilu alkaa olla Suomessa jo niin kallista, että polttoaineen hinta vaikuttaa nyt heikentävästi työnteon kannustimiin. Jatkuvasti kohoavan polttoaineen hinnan vuoksi työtulot hupenevat liikkumisen kustannuksiin
Tavio kertoo esimerkin.
– Pohjois-Karjalassa tapasin lähihoitajan, joka kertoi, että hänelle verojen jälkeen käteen jäävä summa on noin 1 500 euroa. Hoitaja kertoi laskeneensa, että hänen työpaikkansa on niin kaukana, että nykyisillä polttoaineen hinnoilla työssä käynti ei enää tunnu kannattavalta.
– Ymmärrän hänen tilanteensa hyvin, autoilu on muutenkin kallista. Jos kotoa työpaikalle on vielä pitkä matka, eikä joukkoliikennemahdollisuutta ole, tilanne voi olla kestämätön, Tavio sanoo.
Syrjäseuduilla ei ole tavatonta, että työmatka saattaa olla 60-80 kilometriä suuntaansa. Monet tekevät vieläkin pidempää työmatkaa. Tavion mukaan tätä kokonaistilannetta ei useinkaan ymmärretä.
– Suomea johdetaan nyt liian Helsinki-keskeisesti. Helsinkiläisten mielestä pitkä matka autolla tarkoittaa usein lähinnä mökkimatkaa. Toisaalta tunnen myös joitakin Helsingissä työssäkäyviä lapsiperheitä. Perheissä yleensä molemmat vanhemmat ovat töissä, mutta työmatka kotoa voi kestää jopa tunnin yhteen suuntaan.
Oikeasti autoilijoilta vain kerätään rahaa
Polttoaineiden veronkorotuksia on perusteltu ilmastotoimina, mutta Tavio näkee, että tosiasiallinen tarkoitus on pitkälti rahan kerääminen, joka onnistuu helposti autoiluun puuttumalla.
– Vasemmistopuolueet vain haluavat kerätä jatkuvasti lisää veroja, jotta heillä olisi varoja käytettävissä itselleen mieluisiin kohteisiin. Käytännössä autoilijoilta kerätään rahaa, joka menee kehitysapuna Afrikkaan.
Marraskuussa polttoaineveron kohtuullistamista esittävä kansalaisaloite sai vaadittavat 50 000 nimeä kasaan ennätysvauhdilla, ja aloite siirtyy eduskunnan käsiteltäväksi. Tavio pitää aloitetta tehokkaana tahdonilmaisuna hallitukselle, mutta suhtautuu epäilevästi, johtaako aloite polttoaineveron laskemiseen.
– Aloite ei velvoita hallitusta mihinkään. Sitä kohdellaan lakialoitteena, mutta jokainen eduskuntatyötä tunteva tietää, että eivät kansanedustajienkaan lakialoitteet juuri menesty.
Perussuomalaiset on autoilijoiden ykköspuolue
Perussuomalaiset haluaa vahvistaa kotitalouksien ostovoimaa alentamalla sähkön ja myös polttoaineiden veroja 25 prosentilla.
Tavio sanookin, että polttoaineen hintaan – kuten moneen muuhunkin asiaan – voi vaikuttaa parhaiten äänestämällä vaaleissa.
– Perussuomalaiset on autoilijoiden ykköspuolue. Kaikkien pitäisi vain sankoin joukoin lähteä äänestämään perussuomalaisia, koska me johdonmukaisesti ajamme autoilijoiden asemaa paremmaksi. Jos ihmiset eivät jaksa mennä äänestämään, muutosta ei tapahdu.
Tavio painottaa, että hallituspuolueiden tulisikin saada palaute omasta politiikastaan nimenomaan vaaleissa.
– Ei hallitus tule muuttamaan omaa linjaansa opposition puheilla tai kenenkään painostuksella. Hallitus kuitenkin seuraa omien kannattajiensa mielipiteitä. Keskustan ja vihervasemmiston kannattajilta tarvittaisiin siis vahva viesti, että he lopettavat näiden puolueiden äänestämisen, jos autoilijoiden kurittaminen jatkuu.
Ruuhkamaksuista tulossa uusi työssäkäyntivero
Marinin hallituksen ohjelmassa on myös kirjaus ruuhkamaksujen käyttöönoton mahdollistavan lain säätämisestä, jolloin työssäkäyville autoilijoille tulisi vielä ylimääräinen rangaistus ennätyskalliin polttoaineen päälle.
Tavio kuvaa ruuhkamaksuhanketta järkyttäväksi.
– Maaseudulla asuvat saattavat ajatella, etteivät ruuhkamaksut koske heitä, mutta toisin saattaa käydä. Nimenomaan maaseudulla tulisikin olla nyt todella valppaana. Jos keskusta hallituksessa luo nyt lakiin uusia veroja, joilla voidaan lisätä autoilun kustannuksia kaupunkialueilla, ennen pitkää joku keksii ottaa ne käyttöön myös maaseudulla.
SUOMEN UUTISET
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Perussuomalaiset vaati autoilun ja asumisen hinnanalennuksia kyselytunnilla – ei vastakaikua hallitukselta
Perussuomalaiset vaatii kohtuutta autoilun kustannuksiin – hallitus vastaa panostaneensa kävelyyn! Jutussa video
Hakkarainen: Keskustalaiset väittävät, että liikenteen päästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä onnistuu ilman bensiinin ja dieselin tuntuvia hinnankorotuksia – ”Tietävät valehtelevansa”
Perussuomalaiset esittää työn ja yrittämisen verotuksen keventämistä – kaikissa tuloluokissa kaikille kansalaisille enemmän rahaa käteen
Perussuomalaiset: Yle kulukuurille ja kehitysavusta 520 miljoonaa euroa pois
Autoilun ja asumisen hinta alemmaksi – perussuomalaiset leikkaisi polttoaineverosta ja lämmittämisen verotuksesta
Kokoomus ei halua keventää polttoaineen verotusta – perussuomalaiset pitävät korkeita pumppuhintoja kurittamisena
Koskela: Perussuomalaisten vaihtoehtobudjetti kääntää kurssin kohti parempaa – “Puutumme sellaisiin kipukohtiin, joihin muut puolueet eivät tohdi kajota”
Perussuomalaiset haluaa vahvistaa kotitalouksien ostovoimaa alentamalla sähkön ja polttoaineiden veroja 25 prosentilla – “Tämäkin on arvovalinta”
Viikon suosituimmat
Somalian presidentti Berliinissä: ”Kaikki somalialaiset voivat palata kotimaahansa”
Jokaisella somalialaisella on kotimaa. Kaikki voivat palata takaisin. Se ei ole mikään ongelma, vakuutti Somalian presidentti Hassan Sheikh Mohamud Berliinissä liittokanslerinvirastossa pidetyssä tiedotustilaisuudessa.
Tynkkynen: Portugalin nuorille aikuisille EU-tukipaketeilla veroparatiisimainen etu, jopa 10 vuoden asteittainen verovapaus – “On tämä härski kuvio”
Europarlamentaarikko Sebastian Tynkkynen (ps.) moittii Portugalille syydettyjä kohtuuttomia etuja.
Liian monella oppilaalla ruotsalainen nimi – vieraskielisten vanhemmat valittivat viranomaisille etnisestä diskriminoinnista koulussa
Liian monta kantaväestöltä kalskahtavaa etunimeä yhdessä luokassa sai aikaan kalabaliikin ruotsalaiskoulussa. Vieraskieliset vanhemmat syyttivät koulua etnisestä diskriminoinnista ja valittivat viranomaisille. Härkäsestä tuli kuitenkin taas kerran kärpänen ja segregaatiokehitys Ruotsin kouluissa jatkuu.
Purra: Islamin ja monien takapajuisten kulttuurien naiskäsitys on suomalaisten arvojen ja sukupuolten välisen tasa-arvon kanssa yhteensovittamaton
Puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra otti lauantaisessa puoluevaltuustopuheessaan esille myös naisten oikeudet.
Sveitsissä astuu voimaan burkakielto – kiellon rikkomisesta jopa tuhannen frangin sakko
Sveitsin hallitus tiedotti, että kasvojen peittäminen julkisissa tiloissa on kielletty 1.1.2025 alkaen. Laki tunnetaan nimellä “burkakielto”. Se hyväksyttiin kansanäänestyksellä vuonna 2021. Lainvalmistelun käynnisti sama poliittinen ryhmä, joka sai kansanäänestyksellä läpi uusien minareettien rakennuskiellon vuonna 2009.
Antikainen: Koneen Säätiö sponsoroi opettajan kotipornoa opiskelijoille – miten sairaaksi vihervasemmistolainen woke-ideologia voi vielä tästä muuttua?
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen kritisoi jälleen Koneen Säätiön erikoisia rahoituspäätöksiä. Koneen Säätiön sponsoroiman Elokapinan töhrimät eduskunnan pylväät saatiin vasta puhdistettua, kun heti perään saatiin kuulla uutisia toisesta säätiön sponsoroimasta "taideprojektista", jossa itseään mediataiteilijaksi tituleeraava opettaja näytti Aalto-yliopiston opiskelijoille omaa pornofilmiään. Koneen Säätiö sponsoroi projektia 76 000 euron suuruisella apurahalla.
Purra: Maahanmuutto ei korjaa, vaan kärjistää taloutemme ongelmia
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra avasi perussuomalaisten puoluevaltuuston kokouksen lauantaiaamuna Helsingissä. Puheessaan Purra keskittyi ennen muuta talouteen, maahanmuuttoon ja arvoihin politiikan takana.
Ruotsin hallitus haluaa maassa laittomasti piileskelevät sadat tuhannet ulos maasta – vihervasemmisto ja liittoaktivistit vastustavat
Tavalla tai toisella jalkansa hyvinvointivaltion oven väliin saanut ei kernaasti palaa kotiseutunsa kurjuuteen. Tavallinen syy maassa piileskelyyn on turvapaikkahakemuksen hylkääminen. Ruotsissa laittomia maassa oleskelijoita on sadoin tuhansin ja nyt heidät halutaan päivänvaloon ynnä ulos maasta. Punavihreä oppositio ja vihreät vastustavat.
Kaisa Garedew: “Sanoja vaihtamalla ei voida selittää pois biologisia tosiasioita”
Eduskunnassa käytiin eilen lähetekeskustelu kansalaisaloitteesta, jolla halutaan säilyttää isä ja äiti -termit lainsäädännössä. Aloitteessa ehdotetaan, että valtioneuvosto ryhtyisi palauttamaan nämä sanat niihin lakeihin, joista ne on poistettu, sekä turvaamaan niiden säilymisen muussa lainsäädännössä, sosiaali- ja terveyspalveluissa sekä sosiaaliturvassa.
DEI lyttäsi Yhdysvaltojen nuoret miehet “myrkyllisiksi” ja tahrasi heidän historialliset sankarinsa – he nousivat DEI:tä vastaan ja loivat vastakulttuuria, joka siivitti Trumpia voittoon
Quillette-lehden perustaja Claire Lehmann tarkastelee Trumpin voittoa päivänpoliittisten kysymysten sijaan kulttuuri-ilmiönä – erityisesti nuorten miesten parissa orastavan asenneilmapiirin kautta. Vaikka kuluneen vuoden aikana eri medioissa on käsitelty nuorten miesten oikeistolaistumista, taustalla on muutakin kuin poliittisten kantojen jyrkentymistä.