LEHTIKUVA
Soini: Edellinen hallitus päästi rekkadirektiivin löperyydessään voimaan
Ulkoministeri Timo Soini (ps.) joutui oikomaan opposition käsityksiä, kun he syyttivät hallitusta ja Soinia itseään suomalaisten rekkayritysten kurjistamisesta.
Vanhaa perua kuten rikkidirektiivi
Katja Taimela (sd.) väitti yrittäjien seuraavan huolestuneina, kun hallitus avaa maantiet ulkomaisten rekkojen kilpailulle.
Ala tuottaa kuuden miljardin liikevaihdon, josta maksetaan 2,7 miljoonaa veroina ja työpaikkoja tulee 100 000.
– Ministeri Soini, te esittelitte asian ulkoasiainvaliokunnassa. Miksi ajatte ulkomaalaisen rekkaliikenteen vapauttamista? Taimela kysyi.
– Kabotaasiliikenneasetus on ikävä kyllä vanhaa perua kuten rikkidirektiivi EU:sta. Ikävä kyllä edelliset hallitukset ovat epäonnistuneet Suomen edunvalvonnassa ja päästäneet tällaisen direktiivin syntymään. Ja nyt kun tällainen direktiivi on syntynyt, niin sen ikävien seurausvaikutusten kanssa olemme tekemisissä. Aivan samalla tavalla kuin rikkidirektiivi, niin myös tämä kabotaasipäätös on EU-direktiivi, joka on edellisen hallituksen edunvalvonnan muodossa ikävä kyllä hyväksytty, Soini vastasi.
Avaa ovia suomalaisille yrityksille
Taimela väitti, että Tanska olisi toiminut taitavammin asiassa ja että Suomi ei käytä kaikkia viivytyskeinoja, eikä Suomen viranomaisilla ole keinoja valvoa ulkomaista liikennettä.
– On mielenkiintoista huomata, kuinka SDP on nyt oppositiopuolue ja silloin, kun se valmisteli tätä direktiiviä, te olitte hallituksessa. Tilanne onkin tällä hetkellä se, että sitä pannaan toimeksi. Kun asia on eduskunnassa, niin se on eduskunnan valiokunnan käsittelyssä ja myöskin eduskunnan päätettävissä, Soini vastasi.
Soini sanoi asian liittyvän siihen, noudatetaanko Suomessa sääntöjä vai ei. Mutta toisaalta kabotaasiasetus koskee suomalaisten oikeutta tehdä kabotaasiliikennettä eri puolilla Eurooppaa ja avata myös markkinoita suomalaisille yrityksille.
Tasavertaiset kilpailuolosuhteet
Liikenneministeri Anne Berner (kesk.) sanoi hallituksen tavanneen europarlamentin liikennevaliokunnan edustajia ja pohtineen, että kabotaasikokonaisuutta katsottaisiin uudelleen, kun EU:n maantiepaketti tulee käsittelyyn. Huolehdittaisiin sosiaalisista vaikutuksista, kansallisesta liikkuvuudesta ja että kilpailuolosuhteet ovat tasavertaiset kaikille yrittäjille.
Bernerin mukaan EU-asetus jättää vähän varaa kansainväliselle tulkinnalle. Ja suurin asia on, että vain kuusi tonnikilometriä eli 0,4 prosenttia Suomen rekkakuormista kulkee ulkomaisissa rekoissa.
Samaan aikaan suomalaiset autot ajavat 25 tonnikilometriä ulkomailla eli neljä kertaa enemmän kuin ulkomaalaiset Suomessa.
– Olisi tärkeää luoda tasavertaiset kilpailuolosuhteet kaikille osapuolille, Berner korosti.
Suomi kehittää parhaillaan vastakeinoja kabotaasiasetukselle: rekkojen talvirengasvaatimuksia kiristetään, sähköiset rahtikirjat vaaditaan ja tilaajavastuulaki säädetään, mitä Berner piti tärkeimpänä keinona.
Jalonen: Viime hallituksen hyväksymä
Liikennevaliokunnan puheenjohtaja Ari Jalonen (ps.) muistutti, että kyseessä on EU-asetus, jonka viime hallitus hyväksyi ja se on voimassa. Nyt EU pakottaa Suomea näihin pikkumuutoksiin, mutta samalla hallitus tekee toimia, jotta suomalainen yrittäjä pärjäisi paremmin.
– Vinjettimaksut ja sen kunnollinen palautusjärjestelmä ovat hyviä keinoja sekä talvirengaskysymys.
Bernerin mukaan hallitus päättää tiemaksuista kehysriihen aikaan ja talvirenkaista asetuksella tieliikennelain uudistuksen yhteydessä loppuvuonna. Sähköisestä rahtikirjasta voidaan säätää asetus nopeastikin. Digitaalisuudesta neuvotellaan tullin ja poliisin kanssa jatkuvasti.
Veli-Pekka Leskelä
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Viikon suosituimmat
Teemu Keskisarjan ja Onni Rostilan kolumni: Näin Yle valeuutisoi pikkutyttöjen teurastuksen
Itäkeskuksen muslimiyrittäjä HS:lle: Hameen on oltava löysä lantion kohdalta, jotta muut miehet kuin minä eivät näe
Helsingin Itäkeskuksen Hansasillalla esillä ollut islamilaisia pukeutumissääntöjä esittelevä kyltti on puhututtanut mediassa ja somessa tällä viikolla. Kyltissä kehotettiin naisia peittämään koko vartalonsa, jotta heitä ei häirittäisi. Muualla Euroopassa samankaltaisia kylttejä on nähty jo pitkään. Saksassa on tuotu oikeuden eteen myös sharia-poliiseja.
Vihersiirtymä vastatuulessa: Saksalaisautoilijat vaihtavat sähköautonsa bensaan ja dieseliin
Autoilijoiden siirtyminen sähköisiin kulkuvälineisiin tökkii välittömästi, kun tuet loppuvat. Saksassa jopa kolmannes sähköautoaan vaihtaneista on siirtynyt takaisin bensaan tai dieseliin sen jälkeen, kun avustukset hiipuivat. Tavoite fossiilivapaasta uusien autojen kaupasta vuonna 2035 karkaa yhä kauemmaksi.
Mäenpää: Itäkeskuksen kyltit seurausta vihreiden maahanmuuttopolitiikasta
Yksi kuluvan viikon kuumimmista puheenaiheista on ollut Helsingin Itäkeskukseen ilmestynyt herättänyt ohjetaulu koskien musliminaisten pukeutumista. Perussuomalaisten kansanedustaja Juha Mäenpää muistuttaa ohjeistuksesta pöyristynyttä vihreiden puheenjohtajaa Sofia Virtaa siitä, että tapahtunut on seurasta vihreidenkin tukemasta avoimien rajojen maahanmuuttopolitiikasta.
Yle kehysti Trumpin kampanjatilaisuuden vitsin rasismiksi: ”Roskasaari” – tosiasiassa Puerto Rico hukkuu roskiin
Ylen toimittajien mieleen ei tullut tarkistaa, miksi Amerikassa on ennenkin kutsuttu Puerto Ricoa roskasaareksi. Rasismi ei liity asiaan, vaan vertaus on sangen kirjaimellinen, koska roskia Puerto Ricossa riittää. Saaren asukkaiden yksi suurimpia ongelmia onkin jäteasemien tilan puute, ja eri arvioiden mukaan kaatopaikkatila saattaa loppua kesken 2–4 vuodessa.
Kamala Harris on positiivisen erityiskohtelun tuotos – maailman menestynein “DEI-rekry”
Kamala Harris on uransa joka käänteessä hyötynyt siitä, että hän on nainen ja kuuluu rodulliseen vähemmistöön. Hän on malliesimerkki siitä, miten paljon positiivinen erityiskohtelu voi edistää vähemmistöjen menestystä. Varapresidenttinä hän oli Bidenin "DEI-rekry", joka lopulta syrjäytti presidentti Bidenin. Nyt hänellä on mahdollisuus nousta maailman mahtavimman maan presidentiksi.
PS-Nuoriso: Suomessa ei ole sijaa sharia-laille
Perussuomalainen Nuoriso on tyrmistynyt, mutta ei vähääkään yllättynyt islamilaisten pukeutumissääntöjen julistamisesta Itäkeskuksessa. Uutisoidussa julisteessa kehotettiin naisia peittämään koko vartalonsa, jotta heitä ei häirittäisi. Muualla Euroopassa julisteet ovatkin jo vuosia sitten vaihtuneet islamistisiin “sharia-poliiseihin”, jotka häiriköivät kansalaisia islamilaisten oppien rikkomisesta.
Koko läntinen maailma velloo tunnemyrskyissä – Suomestakin tuli puberteettiyhteiskunta, jota rakennetaan fiilispohjalta
Tietokirjailija-kouluttaja Katleena Kortesuon uutuuskirja "Tunteet tapissa" kertoo havainnollisesti, kuinka olemme siirtyneet tietopohjaisesta konsensusyhteiskunnasta tunneuskovaisuuden maailmaan, jonka perustukset valettiin 1980- ja 1990-luvuilla. Monelta osin yhteiskuntamme on kuin 13-vuotias teini, joka kokee tunteita vahvasti ja viskoutuu tunnemyrskyn mukana milloin mihinkin suuntaan. Pelkkä tunne on kuitenkin surkea kumppani silloin, jos edessä on vaikea ja kauaskantoinen päätös.
Kun transkiihkoilu tieteen jyräsi: woke-aktivistilääkäri salasi tutkimustulokset, joiden mukaan murrosiän siirtäminen ei paranna nuorten mielenterveyttä
Merkittävänä transoikeuksien puolestapuhujana tunnettu lääkäri myönsi estäneensä julkaisemasta tutkimustuloksia vuosikymmenen takaisesta hankkeesta, jonka tulokset eivät miellyttäneet häntä. Veronmaksajien rahoittaman, 10 miljoonaa dollaria maksaneen hankkeen tarkoituksena oli selvittää murrosikää jarruttavien hoitojen vaikutuksia amerikkalaislapsiin. Tutkimuksesta ei löytynyt näyttöä sille, että murrosiän lykkääminen parantaisi potilaiden mielenterveyttä. New York Timesin haastattelema kohutohtori Johanna Olson-Kennedy uskoo, että lapsille suunnattujen transhoitojen kriitikot saattaisivat hyödyntää tutkimustuloksia poliittisesti. Olson-Kennedyn toimintaa on arvosteltu tieteen vastaiseksi. Kriitikot huomauttavat, että tutkimustulosten panttaaminen estää kansaa saamasta tieteellistä tietoa aiheesta, joka jakaa amerikkalaisten mielipiteitä erittäin jyrkästi.
Vigelius tyrmää Arto Nybergin ohjelman lopettamisen Ylellä: ”Lypsävätkin lehmät viedään teuraaksi”
Perussuomalaisten kansanedustaja Joakim Vigeliuksen mukaan Ylen tulisi kohdentaa säästöt hallintoon ja tehostaa toimintaansa, ei lakkauttaa katsotuimpia ohjelmiaan: - Tulosvastuu Yle-veron maksajille lähentelee nollaa, ja se näkyy.
Uusimmat
Mari Rantanen palaa sisäministeriksi perjantaina
Ruotsista mallia: Rikoshyöty takavarikkoon
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 1/2024
Lue lisää