Hanke perustuu hallitusohjelmakirjaukseen, jonka mukaan säädetään järjestäytyneen rikollisuuden torjuntaan erityislaki, joka mahdollistaa entistä tehokkaamman tietojenvaihdon ja hallinnollisen torjunnan. Tämän erityislain valmistelu on nimetty myös yhdeksi valtioneuvoston hyväksymän järjestäytyneen rikollisuuden torjuntastrategian ja toimenpideohjelman toimenpiteistä.
– Meidän tulee estää laillisten yhteiskunnan rakenteiden hyväksikäyttö järjestäytyneen rikollisuuden toiminnassa. Järjestäytyneen rikollisuuden kehitykseen on puututtava Suomessa ennen kuin ongelmat laajenevat, sisäministeri Mari Rantanen painottaa.
Hankkeessa arvioidaan myös Tanskassa käytössä olevien oleskelu- ja aluekieltojen hyödynnettävyyttä järjestäytyneen rikollisuuden torjunnassa.
Selvitys koordinaatiokeskuksen perustamisesta
Hallinnollinen rikostorjunta voi merkitä esimerkiksi järjestäytyneen rikollisuuden toimijoiden toimintaan vaikuttamista erilaisissa lupaprosesseissa.
Hankkeessa arvioidaan muun muassa se, millä perusteella jokin henkilö tai taho voitaisiin määritellä järjestäytyneen rikollisuuden toimijaksi. Samoin määriteltäisiin tämän järjestäytyneen rikollisuuden toimijaksi määrittelyn oikeusvaikutukset.
Hankkeessa valmistellaan myös säännökset viranomaisten oikeudesta saada ja luovuttaa tietoa järjestäytyneen rikollisuuden torjumiseksi. Samoin selvitetään, edellyttääkö tehokas järjestäytyneen rikollisuuden torjunta koordinaatio- tai analyysikeskuksen perustamista.