PS ARKISTO
Sekoitevelvoitetavoitetta ei ole teknisesti eikä taloudellisesti mahdollista toteuttaa – Purra: ”Suomen kunnianhimo ilmastopolitiikassa on typeryyttä”
Hallitusohjelman mukaan biopolttoaineiden osuus liikenteen polttonesteissä nousisi nykyisestä noin 18 prosentista 30 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Tavoite on nykyisessä taloudellisessa tilanteessa mahdoton, koska puupohjaisen biodieselin valmistaminen on huomattavasti perinteistä dieseliä kalliimpaa.
VTT:n laskelmien mukaan metsähakepohjainen diesel maksaisi 1 200 euroa tonnilta ja UPM:n mäntyöljyn sivutuotteena valmistamakin 1 000 euroa tonnilta. Veroton hinta nykyisellä dieselillä on 500 euroa per tonni (hinta vaihtelee päivittäin raaka-ainepörssissä). Hintaero olisi vuodessa nykyisen dieselin ja biodieselin välillä 700 miljoonaa euroa. Tämä perustuu arvioon, että liikenteen päästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä biopolttoaineita tarvitaan miljoona tonnia.
– Hallituksen tavoitteen vuosittainen hinta, 700 miljoonaa euroa, lankeaa henkilöautoilijoille, mutta ennen kaikkea raskaalle liikenteelle. Hallitus tuhoaa logistiikkakustannusten rajuilla korotuksilla suomalaisen teollisuuden kilpailukyvyn, kertovat valtiovarainministeriön liikenteen verotuksen uudistamista selvittäneen työryhmän loppuraporttiin tutustuneet perussuomalaiset.
Biopolttoainetta ei pystytä tuottamaan riittävästi
Sähköveron alentamisen tuoma hyöty syödään moninkertaisesti logistiikan hinnankorotuksilla. Yksin biopolttoaineen osuuden nosto 18 prosentin tasosta 30 prosentin tasolle nostaisi polttoaineen pumppuhintaa vuoteen 2030 mennessä 68 senttiä litralta. Vastaavasti EU:n tavoite sekoitevelvoitteen suhteen on Suomen nykytasoakin huomattavasti alhaisempi 14 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
– Koska bensiinimoottorit pystyvät teknisesti suoriutumaan korkeintaan 10 prosentin biopolttoaineosuudesta, niin Suomen sisäisesti itse päättämä lisäosuus on pakko kohdistaa dieselmoottoreille. Siksi hallituksesta on kuultu esityksiä nostaa sekoitevelvoitetta 39 prosentin tasolle.
– Suomessa ei pystytä vuosikymmeniin tuottamaan riittävää määrää biopolttoainetta kotimaan tarpeisiin, perussuomalaiset toteavat.
Sekoitevelvoitetavoite tulee kalliiksi
Perussuomalaisten 1. varapuheenjohtajan Riikka Purran mukaan hallituksen päätös alentaa teollisuuden sähköveroa perussuomalaisten vaatimusten suuntaisesti oli hyvä toimi, mutta valitettavasti samaan aikaan yritysten toimintaedellytyksiä nakerretaan toisesta päästä. Sekoitevelvoitetavoite liikenteessä tulee olemaan hyvin vaikeasti saavutettavissa, mutta kalliiksi se tulee – niin autoilevalle kansalaiselle kuin yrittäjällekin. Taakka erityisesti raskaalle liikenteelle tulee olemaan huomattava.
– Kuten ilmastopolitiikassa yleisemminkin, Suomen niin sanottu kunnianhimo on typeryyttä. Olemme huomattavasti verrokkimaitamme ja EU:ta kunnianhimoisempia, ja katkera lasku seuraa Suomen kilpailukyvylle. Tiukat kansalliset velvoitteet vääristävät kilpailua, sillä biopolttoaine on 3-5 kertaa tavallista polttoainetta kalliimpaa, Purra sanoo.
Suomen kunnianhimo laskettava EU-tasolle
EU:ssa uusiutuvien polttoaineiden velvoite olisi vain viisi prosenttia vuonna 2030. Perussuomalaiset ovat vaatineet kunnianhimon laskemista EU-tasolle, ja tämä koskee myös sekoitevelvoitetavoitetta.
– Samaten pitäisi huolehtia siitä, että kaikilla Suomessa ajavilla autoilla on samat velvoitteet ja päästötavoitteet. Rajoille on voitava pysäyttää autot, jotka eivät täytä Suomessa voimassa olevia vaatimuksia. Muuten kilpailutilanne on täysin vääristynyt ja ulkolaiset kuljettajat syrjäyttävät kotimaiset, Purra vaatii.
Samat pelisäännöt kaikille
Verotyöryhmän loppuraporttiin tutustuneiden perussuomalaisten mielestä biopolttoaineen suhteellisen osuuden, sekoitevelvoiteprosentin, on oltava Suomessa kilpailukykysyistä samansuuruinen samasta vuodesta lähtien kuin muualla EU:ssa. Tämä on välttämätöntä hallitusohjelman lupauksen, että teollisuudelle kompensoidaan kuljetuskustannusten nousu, toteuttamiseksi. Tämä turvaisi sekä suomalaisten kuljetusyritysten tulevaisuuden että teollisuuden ja kaupan kilpailukyvyn tuhoisalta kuljetuskustannusten nousulta.
– Tullille tulee säätää oikeus tarkistaa sekä kabotaasiliikenteen että muiden EU-maiden Suomeen tulevat autot. Tarkastusoikeuden ydin on se, toimivatko tänne tulevat autot samoilla kilpailun pelisäännöillä, päästötavoitteilla ja sekoitevelvoiteprosentilla kuin suomalaisilta vaaditaan.
– Rajalle on oltava oikeus pysäyttää kaikki autot, jotka eivät täytä Suomessa voimassa olevia päästö- ja sekoitevaatimuksia. Ainoastaan näin voidaan varmistaa, että liikenteen kansallisia päästötavoitteita oikeasti noudatetaan ja suomalaiset yritykset pystyvät kilpailemaan yhtäläisillä pelisäännöillä, perussuomalaiset vaativat.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- sekoitevelvoitetavoite sekoitevelvoite Kuljetusyritykset raskas liikenne tieliikenne kauppa Tulli biodiesel kuljetuskustannukset diesel kabotaasiliikenne Biopolttoaineet Bensiini Riikka Purra ilmastopolitiikka Kilpailukyky Teollisuus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Liikenteen kansallinen päästökauppa nostaisi pumppuhintaa jopa 40 senttiä litralta – veroryhmän ehdotuksesta tyrmistynyt Eerola: ”Kohtuuton lasku suomalaisille”
Polttoaineiden veronkorotukset ja indeksiin sitominen hallitusrintaman ideoista typerimpiä – Tavio: ”Tätä voi pitää jonkinlaisena sosialismin huipentumana”
Taas autoilijaa kiusataan: Bensan ja dieselin verotukseen esitetään tuhtia korotusta jo vuonna 2023 – myös uusi työssäkäyntivero uhkaa
Dieselin alennetun verokannan poistaminen on turmiollista vientiteollisuudelle – Ranne: ”Liikkumisen suhteen Suomi on jo nyt EU:n kalleimpien maiden joukossa”
Hallitus jatkaa autoilun kustannuksien kasvattamista – pyrkii keräämään autoilijoilta miljardin enemmän neljässä vuodessa
PS ei hyväksy Suomen suhteellisesti muita EU-maita suurempia päästötavoitteita: “On mahdollista, että sitovia tavoitteita ei voida saavuttaa ilman maatalouden alasajoa”
Viikon suosituimmat
Tamponit poistetaan Facebookin konttoreiden miestenvessoista – DEI-ideologia tekee kuolemaa Amerikassa
DEI-ideologia jyllää vielä vahvasti Suomessa, varsinkin julkisella sektorilla, mutta synnyinmantereellaan DEI vetää viimeisiä henkäyksiään. Facebookin omistava Meta-konserni on liittynyt niiden suuryritysten joukkoon, jotka ovat ilmoittaneet lopettavansa DEI-hankkeensa. Käytännössä se näkyy muun muassa siten, että jatkossa Facebookin toimitilojen miestenvessoissa ei ole enää tarjolla ilmaisia tamponeja.
Jättimäinen grooming-skandaali lopulta julki: rasismisyytösten pelko ja väestösuhteiden vaaliminen tukkivat viranomaisten suut -“Suurin rauhan ajan rikos ja sen peittely Britannian historiassa”
Useamman vuosikymmenen ajan jatkunut tuhansien englantilaistyttöjen järjestelmällinen groomaus, ahdistelu ja sarjaraiskaukset ovat suurin rauhanajan rikos modernin Euroopan historiassa, kirjoittaa historioitsija ja kolumnisti Dominic Green amerikkalaisessa The Free Press -lehdessä. Nämä rikokset ovat enimmäkseen pakistanilaistaustaisten muslimimiesten tekemiä, ja valtaosa heistä ei ole joutunut vastuuseen. 2010-luvulla sekä oikeiston että vasemmiston johtamat hallitukset yrittivät hyssytellä vyyhtiä muutamien symbolisten oikeudenkäyntien jälkeen. Se näytti onnistuvan, kunnes Elon Musk perehtyi osaan oikeudenkäyntiasiakirjoista ja nosti asian esille omistamallaan X-alustalla. Nyt skandaali ravistelee Ison-Britannian yhteiskuntajärjestystä, eikä vyyhtiä voi enää hyssytellä.
Yliopistotutkimuksen karu tulos: Ulkomaalaistaustaisten yliedustus raiskauksissa jopa 7-kertainen – syrjäytyminen ei ole syynä
Suuri enemmistö kaikista Ruotsissa raiskaustuomion vuosina 2000-2020 saaneista oli maahanmuuttajataustaisia. Ero etnisesti ruotsalaisiin oli jopa 7-kertainen. Sosioekonomiset seikat ja syrjäytyminen eivät selitä rikoksia, selviää Lundin yliopiston tekemästä tutkimuksesta. Syyt on etsittävä muualta.
Sadistinen ja täysin mielenvikainen väkivalta yleistyy Ruotsissa – asialla saatananpalvojilta vaikutteita saaneet lapset
Tammikuun alussa koiraansa ulkoiluttanut 55-vuotias nainen yritettiin murhata veitseniskuilla Boråsissa. Kyseessä oli lyhyessä ajassa jo toinen törkeä väkivallanteko, joka on yhdistetty verkon pimeimmässä nurkassa majaansa pitämään natsihenkiseen saatananpalvojayhteisöön. Jäljet johtavat myös sylttytehtaisiin Venäjällä.
Espoon Miilukorven vastaanottokeskus lopettaa toimintansa perussuomalaisten esityksestä
Espoon ympäristö- ja rakennuslautakunta päätti kokouksessaan perussuomalaisten esityksestä määrätä Espoon Miilukorvessa toimivan vastaanottokeskuksen toiminnan lopetettavaksi uhkasakon uhalla äänin 8-5.
Europarlamentaarikko Tynkkynen lupaa edistää digitaalista sananvapautta EU:ssa – vihreiden Niinistö sen sijaan rajoittaisi lailla somekeskusteluja
Miljardööri Mark Zuckerberg on äskettäin luvannut vähentää sensuuria ja edistää sananvapautta omistamissaan sosiaalisen median sovelluksissa. A-studiossa keskiviikkona vieraana olleet europarlamentaarikot Sebastian Tynkkyen ja Ville Niinistö olivat täysin eri linjoilla sananvapauden käytöstä sähköisillä alustoilla. Tynkkynen huomauttikin Niinistölle, että vihervasemmistolaiset ovat kiivaasti puolustaneet sosiaalisen median faktantarkistajia, koska toimet eivät ole kajonneet vihervasemmiston sisältöihin.
Ruotsi valmistautuu muuttamaan perustuslakia: Passi pois kaksoiskansalaisilta, jotka ovat uhka kansalliselle turvallisuudelle
Ruotsi valmistautuu muuttamaan perustuslakia voidakseen ottaa passin pois niiltä kaksoiskansalaisilta, jotka ovat saaneet Ruotsin kansalaisuuden vilpillisin keinoin tai jotka ovat uhka kansalliselle turvallisuudelle.
Brittihallinto leimaa termin “aasialaiset raiskausringit” rasistiseksi – tilaston mukaan pakistanilaiset syyllistyvät neljä kertaa todennäköisemmin lasten seksuaaliseen hyväksikäyttöön
Paikallishallintojen alueet, joilla brittiläis-pakistanilaiset miehet raiskasivat nuoria vaaleaihoisia tyttöjä, ovat hyväksyneet Iso-Britannian työväenpuolue Labour Partyn virallisesti hyväksymän islamofobian määritelmän, joka pitää ilmausta "aasialaiset raiskausringit” rasistisena.
Valtion periaatepäätös kotoutumisen edistämiseksi: Maahanmuuttajien on kannettava vastuu kotoutumisestaan
Hallitus hyväksyi periaatepäätöksen valtion kotoutumisen edistämisohjelmasta 2024–2027. Perussuomalaiset korostaa, että kotoutumisen edistämisohjelman 2024–2027 keskeisen painopisteen tulee olla maahanmuuttajien vastuun ja velvollisuuksien lisäämisessä sekä rinnakkaisyhteiskuntien torjumisessa.
Ylen Jälkidigin raati kävi läpi Metan tulevia yhteisöhuomautuksia journalismin näkökulmasta – katsojille ei kerrottu journalististen sisältöjen olevan olennainen osa huomautuksia
Ylen Jälkidigissä keskusteltiin 8.1. Metan tuoreesta päätöksestä ottaa käyttöön X-viestipalvelusta tutut yhteisöhuomautukset. Koko keskustelun aikana ohjelmassa ei myöskään mainittu yhteisöhuomautus-termiä. Ylen Suomen Uutisille antaman kommentin mukaan kyseinen termi on julkisessa keskustelussa varsin uusi ja tästä johtuen kyseisessä keskustelussa siitä käytettiin hieman eri muotoja.