Perussuomalaisten kansanedustaja Sami Savio on jättänyt eduskunnan käsiteltäväksi lakialoitteen matkustajamerenkulun miehistökustannustuen leikkaamisesta. Matkustajamerenkulkuun vuosittain kohdistuvan miehistökustannustuen määräksi arvioidaan noin 39 miljoonaa euroa.
– Matkustajamerenkulkuun kohdistuvat tuet ovat varsin poikkeuksellisia, koska ne ovat pysyviä ja kohdistuvat tuettavien yritysten liiketaloudelliseen perustoimintaan. Eräs esimerkki on varustamoille matkustaja-alusten miehistökustannuksista maksettava tuki, kritisoi Savio matkustajamerenkulun nykyisiä tukimuotoja.
Tampereen yliopistossa vuonna 2017 tehdyn selvityksen mukaan matkustajamerenkulun tukien kokonaismäärä on jopa noin 250 miljoonaa euroa vuodessa. Miehistökustannustuen piiriin luetaan koko aluksella työskentelevä henkilökunta riippumatta siitä, kuuluvatko työntekijät esimerkiksi kansi- ja konehenkilökuntaan vai taloushenkilökuntaan.
Valtion menot pienenevät
Miehistökustannustuella on pyritty nettopalkkauksen kaltaiseen järjestelmään, joka vapauttaa varustamot työntekijöiden sosiaalikulujen ja palkasta ennakonpidätykseen kuluvan osan maksamisesta.
– Käytännössä suuri osa matkustajamerenkulun tuesta valuu ahvenanmaalaisille varustamoille ja niiden osakkeenomistajille. Tuen haittavaikutuksiin lukeutuu valtion menojen kasvun lisäksi mantereen matkailu- ja ravintola-alan yritysten heikentynyt kilpailuasema ja tätä kautta niiden työllistämisedellytysten oheneminen.
– Tähtäänkin lakialoitteellani valtion menojen pienentämisen ohella matkailu- ja ravintola-alan kilpailuneutraliteetin parantamiseen, Savio perustelee tekemäänsä lakialoitetta.