Artikkeli kuva

Sara Seppänen kännyköiden käytöstä kouluissa: “Meillä on käynnissä ihmiskoe lasten aivoilla”

09.08.2024 |18:45

Suomen vahva asema koulutuksen mallimaana on luisumassa yhä heikompaan suuntaan. Viesti etenkin peruskoulutuksen kentältä on voimistunut, ja ongelmat tuodaan näkyvämmin myös opetushenkilökunnan taholta esiin. Perussuomalaisten kansanedustaja Sara Seppänen odottaa uudelta opetusministeri Anders Adlercreutzilta nopeita tekoja mobiililaitteiden käytön rajoittamiseksi koulupäivän aikana.

Sara Seppänen. Arkistokuvaa. / LEHTIKUVA

 

Pisa-tulosten laskua on analysoitu laajasti monella taholla. Toimenpiteitäkin tehdään. Hallitusohjelmaan kirjatut lisätunnit perusopetukseen ovat toteutumassa, ja peruskoulu on puolustusmenojen ohella ainoita kohteita, joista ei leikata.

– Ongelmia pitäisi silti pystyä tarkastelemaan lähemmin ja pyrkiä löytämään ratkaisut yhdessä opetushallituksen ja OAJ:n kanssa. Vahva ja välittävä Suomi -hallitusohjelmassa on kirjaus lainsäädännöstä, joka mahdollistaisi mobiililaitteiden käytön rajoittamista voimakkaammin koulupäivien aikana, sanoo Sara Seppänen.

Tietoa kännyköiden vaikutuksista on runsaasti

Mobiililaitteiden käyttö koulupäivän aikana ei ratkaise kaikkia ongelmia työrauhan osalta, mutta sen ratkaiseminen on yksi monista tarvittavista keinoista, jotta kouluihin saataisiin lisää rauhaa oppimiselle ja opettamiselle.

– Valitettavasti edellinen opetusministeri Anna-Maja Henriksson ei ole edistänyt tätä lainsäädäntöä kovinkaan ripeästi. Opetus- ja kulttuuriministeriöstä on luvattu esitys syksylle 2024 liittyen kännyköiden käyttöön koulupäivän aikana, Seppänen huomauttaa.

Seppänen odottaa uudelta opetusministeri Anders Adlercreutzilta nyt tekoja asioiden edistämiseksi. Tiedon puutteesta ei pitäisi olla ministeriössäkään kyse. Tietoa kännykän vaikutuksista koululaisten arkeen niin kouluissa kuin kotonakin on runsain mitoin. Lainsäätäjät eivät voi vaikuttaa kotien sisällä tapahtuvaan mobiililaitteiden käyttöön, joten heidän on keskityttävä siihen, mihin he voivat vaikuttaa, eli kouluun ja siellä tapahtuvaan mobiililaitteiden käyttöön.

– Dosentti Aino Saarinen tekee uraauurtavaa tutkimusta Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa. Kännykällä on suuria vaikutuksia lasten lukutaitoon, keskittymiseen ja esimerkiksi unen laatuun. Euroopassa on jo reagoitu kännykän käyttöön liittyviin kasvaviin ongelmiin. Esimerkiksi Ranskassa koulupäivän aikana kännykän käyttö on kielletty.

Kyse on aikuisten vastuusta

Seppäsen mielestä jo maalaisjärjelläkin ajateltuna olisi erittäin tärkeää, että kännykät laitettaisiin koko koulupäivän ajaksi parkkiin. Oppitunnit eivät ole ainut aika, joka tarvitsee kännykkärauhaa, vaan välitunneillakin ruutu syö aikaa kaverisuhteilta ja normaalista kasvokkain tapahtuvasta vuorovaikutuksesta.

– Oppitunnin alusta kouluissa menee aivan liikaa aikaa saada oppilaat rauhoittumaan ja laittamaan kännykät reppuihin. On myös suuri houkutus tunnin aikana vilkuilla repussa tai taskussa puhelimeen kilahtelevia sosiaalisen median viestejä. On selvää, että keskittyminen ja oppiminen kärsivät, Seppänen toteaa.

– Loppujen lopuksi on kyse meidän aikuisten vastuusta. Meillä on käynnissä ihmiskoe lasten aivoilla. Tämän kokeen lopputuloksia voidaan vain arvailla, mutta hyvältä ei suunta näytä. On aika laittaa rajoja mobiililaitteiden käyttöön ja antaa koulun aikuisille oikeudet puuttua aidosti tähän ongelmaan.

Suomen Uutiset


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita