Yli 130 000 ihmistä työllistävän autonvalmistajan, Volkswagenin, tehtailla on vaarassa yli 30 000 työpaikkaa. Konserniin kuuluvalla Audi-tehtaalla työpaikan menettäminen uhkaa 4 500 ihmistä.
Volkswagen esittää myös palkkojen alentamista
Työntekijöitä edustava IG Metall -ammattiliito arvostelee voimakkaasti Volkswagenin suunnitelmaa alentaa palkkoja ja vähentää työpaikkoja.
Yhtiö jakoi omistajilleen 4,5 miljardia euroa osinkoa samaan aikaan, kun se suunnittelee joidenkin tehtaidensa sulkemista ja työpaikkojen vähentämistä myös muilla tuotantolaitoksillaan. Yhtiön osakkeista kuuluu 20 prosenttia demarien ja vihreiden johtamalle Ala-Saksin osavaltiolle.
Ammattiliitto torjuu yhtiön vaatimuksen alentaa työntekijöiden palkkoja kymmenellä prosentilla sekä sen suunnitelmat supistaa tuotantoa.
– Älykkäiden ratkaisujen sijaan yhtiö tarjoaa aukkohakkuita, sanoi IG Metallin puheenjohtaja Christiane Benner maanantaina Volkswagenin päätehtaalla Wolfsburgissa, jossa hän puhui 38 000:lle varoituslakkoon ryhtyneelle autonrakentajalle.
Palkankorotukset tulevaisuusrahastoon
Volkswagenin kriisiin eivät ole ammattiliiton mukaan syypäitä työntekijät vaan johdon tekemät virheet, joita ei ratkaista sulkemalla tehtaita, irtisanomalla työläisiä ja pienentämällä palkkaa.
Ammattiliitto vaatii myös Volkswagenin työntekijöille, kuten kaikille muillekin metalli- ja elektroniikka-alalla työskenteleville, kymmenen prosentin palkankorotusta.
Volkswagenille palkankorotuksesta koituvaa 1,5 miljardin euron menoerää ei maksettaisi ammattiliiton esityksen mukaan kuitenkaan työläisille rahana, vaan se siirrettäisiin kokonaisuudessaan pahan päivän varalle ”tulevaisuusrahastoon”.
Ammattiliiton mukaan rahaston avulla loivennettaisiin niiden ihmisten taloudellista hätää, jotka saattavat menettää rakennemuutosten vuoksi työpaikkansa kaikesta huolimatta.
Vastapalvelukseksi liitto vaatii, että Volkswagen luopuu tehtaiden sulkemisesta ja irtisanomisista ja että myös yhtiön hallinto- ja johtoporras luopuu palkankorotuksistaan ja bonuksistaan, ja näin kertyvä säästö sijoitetaan samaan tulevaisuusrahastoon kuin työntekijöidenkin palkankorotukset.
Myös alihankkijat vähentävät tuhansia työpaikkoja
Amerikkalainen autonvalmistaja Ford aikoo vähentää 2 900 työpaikkaa Kölnin tehtaaltaan. Sen tuotantolinjan muuttamiseksi polttomoottoriautoista sähköautoihin yhtiö ehti investoida kaksi miljardia euroa.
Autoteollisuuden kriisi on laajenemassa auton lisäosia valmistavaan teollisuuteen, jossa tilausten väheneminen uhkaa tällä hetkellä yli 20 000 työpaikkaa.
Suurista lisäosayrityksistä muun muassa Continental suunnittelee 13 000:n, ZF Friedrichshafen 14 000:n ja Schaeffler 2 800 työpaikan vähentämistä.
Saksan vahvinta teollisuudenalaa edustavan autoteollisuusliiton mukaan 770 000 ihmistä työllistävältä alalta uhkaa hävitä lähivuosina yli 130 000 työpaikkaa.
Polttomoottoreista luopuminen vie työpaikkoja
Ilmastonsuojelun hengessä tehdyt miljardien eurojen panostukset muuttaa polttomoottoriautojen valmistus sähköautotuotannoksi eivät ole tuottaneet Saksassa tulosta. Sähköautot eivät käy kaupaksi.
Sähköautoja on myyty Saksassa tänä vuonna neljännestä vähemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna.
Hallituksen tavoite 15 miljoonasta sähköautosta ja miljoonasta latauspisteestä vuoteen 2030 mennessä on jäämässä haaveeksi. Tällä hetkellä sähköautoja liikkuu Saksan teillä noin 1,5 miljoonaa, polttomoottorilla liikkuvia henkilöautoja yli 48 miljoonaa.
Eräänä sähköautoistumisen hyytymisen syynä pidetään hallituksen rahapulassa tekemää päästöstä luopua sähköautojen ostajille luvatusta tuesta, mikä oli noin kymmenen prosenttia auton myyntihinnasta.
Saksalaisen autoteollisuuden kilpailukykyä heikentävät myös Euroopan kallein energia, raskas byrokratia ja alan työnantajien mukaan korkeat työvoimakustannukset.
Kiinalainen ongelma
Asiantuntijat syyttävät autoalaa myös vääränlaisten autojen tekemisestä. Tehtaat ovat panostaneet pienten autojen sijasta liikaa kalliisiin luksusautoihin ja unohtaneet tavallisten ihmisten autotarpeet.
Takapakkia saksalaiselle autoteollisuudelle on tullut myös aluksi unelmien vientikohteeksi luullusta Kiinasta, jossa maan omat sähköautomallit ovat lyömässä kalliit saksalaiset merkit markkinoilta.
Kiinalaisista sähköautoista on tullut entistä kovempi kilpailija myös Saksassa. Viime vuonna tuotiin Saksaan 129 800 kiinalaista sähköautoa. Samaan aikaan Saksa vei Kiinaan 216 300 autoa, joista 11 400 oli sähköautoja.
Massiivisia leikkauksia monilla muillakin aloilla
Työpaikkoja ollaan vähentämässä kilpailukyvyn heikkenemisen ja tuotanto-olosuhteiden huononemisen vuoksi myös muilla aloilla.
Muun muassa Saksan valtion rautatiet Deutsche Bahn suunnittelee vähentävänsä 30 000, terästehdas Thyssenkrupp 11 000, ohjelmistotehdas SAP 9 000, kemiantehdas BASF 4 300, Deutsche Bank 3 500, Vodafone 2 000, autovarustetehdas Webasto 1 600, kemianalan yritys Evonik 1 500, postikuriiriyhtiö DPD 1 400 ja kodinkoneita valmistama Miele-perheyritys 1 300 työpaikkaa.
Saksan miinuksella oleva talous näkyy kiihtyvänä konkurssiaaltona. Marraskuussa tehtiin 38 prosenttia enemmän konkursseja kuin samaan aikaan vuosi sitten.
Parempaa ei ole tiedossa, sillä ensi vuodelle odotetaan korkeintaan 0,1 prosentin kasvua.
Kölniläisen Institut der deutschen Wirtschaft -taloustutkimuslaitoksen mukaan heikkoon tilanteeseen vaikuttavat Saksan oman ja EU:n politiikan lisäksi kansainväliset konfliktit ja monet geopoliittiset epävarmuustekijät.