Etenkin keskustan retoriikka polttoaineiden hintoihin liittyen on ollut viime aikoina lähes käsittämätöntä.
Kansanedustaja Sakari Puisto kertaakin nyt tilannetta ja muistuttaa, että useilla eri hallituksen toimilla liikennepolttoaineiden hintoja itse asiassa alennetaan.
– Päästökaupasta ja jakeluvelvoitteesta on puhuttu viime aikoina aika paljon eduskunnassa meidän talousvaliokunnan mietinnön valmistuttua. Tässä on hyvä muistaa, että EU:n päästökaupan laajentamisesta sovittiin kaksi vuotta sitten Marinin-Saarikon hallituksen aikana, joulukuussa 2022. Silloinen ympäristö- ja ilmastoministeri Maria Ohisalo suorastaan iloitsi EU:ssa saavutetusta sovusta päästökaupan laajentamisesta ja sanoi, että päästökauppa on ollut menestystarina.
– Päästökauppa on soveltunut tällaiselle isommille teollisuuslaitoksille ja energiatuotantolaitoksille, mutta sen laajentaminen rakennusten erillislämmitykseen, saati sitten liikenteeseen aiheuttaa kuitenkin merkittäviä ongelmia. Me ollaan toimeenpantu tätä lakia, ja valitettavasti ollaan sidottu sen toimeenpanemiseen. Sitä voisi periaatteessa pyrkiä lykkäämään neljä vuotta, mutta se edellyttäisi sitä, että me otettaisiin käyttöön artiklan 30 e perusteella ihan vastaava hiilidioksidivero, mikä vastaisi määrältään ja tasoltaan päästökaupan hintaa, ja siihen kuuluisi aivan samat todentamisen, raportoinnin ja valvonnan vaatimukset mitä päästökaupassakin. Ja jopa tulisi lisää byrokratiaa. Ja lisäksi me oltaisiin vielä sitouduttu siihen, että maksetaan merkittävä osuus EU:n omiin varoihin, eli EU:n budjettiin sekä tähän EU:n sosiaaliseen ilmastorahastoon.
Hallitus päätti alentaa jakeluvelvoitteen tasoa
Mitä tulee jakeluvelvoitteeseen, niin nykyinen hallitus päätti jo syyskaudella 2023 alentaa jakeluvelvoitteen yleistä tasoa 20,8 prosentista 13,5 prosenttiin vuodelle 2024 eli tälle vuodelle, kansanedustaja Puisto muistuttaa.
– Jo pelkästään tällä alentamisella bensiinin ja dieselin hinta laski. Aikaisempaan tasoon verrattuna se olisi noin 15-20 senttiä, mikä oli hyvin merkittävä. Samalla me ollaan laskettu polttoaineveron tasoa merkittävästi, noin 8 senttiä litralta, ja ollaan peruttu indeksitarkistukset polttoaineiden hintaan. Lisäksi päästökaupan yhteydessä me ollaan tehty eduskunnan lausuma, jossa edellytetään, että ryhdytään erilaisiin kompensaatiotoimiin siltä varalta, että hinnat nousevat kohtuuttomiksi, mihin sisältyy muun muassa ammattidieselin käyttöönotto sekä CO2 -veron tarkasteleminen.
Kepun ”pensapommit” syytä jättää omaan arvoonsa
Joulukuussa 2022 EU:ssa siis päästiin sopuun päästökaupan laajentamisesta Marinin-Saarikon hallituksen päätöksellä, Puisto kertaa.
– Nyt edessä on sen toimeenpano. Me teimme tähän eduskunnan lausuman, jonka mukaan hallituksen on tehtävä toimenpiteitä sen varalle, että päästökaupan hinta nostaa polttoaineiden hintaa merkittävästi.
– Käyttöön otetaan esimerkiksi ammattidiesel viimeistään vuoden 2027 alusta, kun päästökauppa astuu voimaan. Tämän lisäksi hallitus on tehnyt merkittäviä toimenpiteitä polttoaineiden hinnan kurissa pysymiseksi muun muassa alentamalla polttoaineiden verotuksen tasoa sekä laskemalla jakeluvelvoitteen tasoa.
Keskustan lennokkaat puheet ”pensapommista” onkin syytä jättää omaan arvoonsa, sillä kepulaisten tiedossa varsin hyvin on, että useilla eri hallituksen toimilla liikennepolttoaineiden hintoja lasketaan.