

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Sähköautot nousevat kansainvälisen tieteellisen tutkimuksen mukaan onnettomuustilastojen kärkeen
Eri energiamuotoja käyttövoimana hyödyntävien autojen kuljettajien ajokäytöksen ja vakuutuskorvausten perusteella sähköautot nousevat onnettomuustilastojen kärkeen ja sähköautojen korjaaminen on polttomoottoriautoon verrattuna kalliimpaa. Asia selviää tutkimuksesta, joka on julkaistu vertaisarvioidussa tieteellisessä julkaisussa.
Sähköauton riski törmätä jalankulkijaan on moninkertainen verrattuna polttomoottoriautoihin. Sähköautoille sattuu enemmän kolareita, vaikka niiden keskimääräinen ajokilometrimäärä on pienempi kuin polttomoottoriautoilla.
Tutkimus vertasi sähköautojen, hybridien ja polttomoottoriautojen vahinkoilmoituksia ja selvitti kuljettajien ajokäyttäytymistä autoihin tallentuneiden tietojen avulla. Mukana oli 14 642 ajoneuvoa, joista sähköautoja ja hybridejä oli 2 174.
Vaikka monissa maissa sähköauton hankintaa on tuettu muun muassa verohelpotuksin, saattavat sähköauton kulut pitkällä aikavälillä syödä alun tukihyödyt akuston vaihtokustannuksina tai korkeampina vakuutusmaksuina. Sähköautot ja hybridit tuntuvat aiheuttavan polttomoottoriautoa suuremman taloudellisen riskin auton nykyiselle ja tulevalle omistajalle, vakuutuksen ottajalle sekä yrityksille.
Sähköautoilla ajetaan hiljempaa
Tutkimuksessa havaittiin, että siirryttäessä sähköautoon ajokäytös parani. Sähköautojen kuljettajat ajoivat hiljempaa säästääkseen akkuja. Kuljettajista 19 prosenttia muutti ajotyyliään ennakoivammaksi ja hyödynsi liike-energiaa talteen ottavaa ja akkua lataavaa jarrutusta. Toisaalta yli viidennes (22 %) koki polttomoottoriautosta sähköautoon siirtymisen henkisesti stressaavaksi, ja hallintalaitteisiin tottuminen aiheutti hämmennystä.
Sähköautot ja hybridit tekivät vähemmän rajuja kiihdytyksiä, jarrutuksia, kaarreajoja ja ylinopeuksia kuin polttomoottoriautot. Äärimmäisten ajotapahtumien suhteellisesti vähäisempi määrä ei kuitenkaan vastoin odotuksia vähentänyt sähköajoneuvojen itseaiheutettujen vahinkojen ja niiden korvausvaatimusten määrää.
Enemmän kolareita vähemmillä kilometreillä
Sähköautoilla ja hybrideillä ajetaan pienempiä ajomääriä kuin polttomoottoriautoilla. Siksi voisi olettaa, että polttomoottoriautoilla olisi enemmän kuljettajan huolimattomuudesta aiheutuneita maksettuja korvauksia eli omalla ajovirheellä aiheutettuja vahinkoja, mutta riskianalyysien perusteella sähköautoilla riski itse aiheutettuihin vahinkoihin on päinvastoin tilastollisesti merkittävästi suurempi. Lisäksi sähköautojen vahinkojen korjaaminen on 6,7 prosenttia kalliimpaa kuin polttomoottoriautoilla.
Yli kolmasosa sähköajoneuvoista ja hybrideistä kärsii yli 1 000 euron vahinkoja joutuessaan kolariin.
Akkujen vaihdot tulevat kalliiksi
Isoimmat ongelmat aiheutuvat akuista. Akkujen tuotannon ja akuston vaihdon kulut mietityttävät monia sähköauton hankkimista suunnittelevaa. Akuston hinta on noin 33-50 prosenttia sähköauton hinnasta. Akkutuotannon kehittyessä akkujen hintojen odotetaan laskevan.
Akun arvioitu kestoikä on 10 vuotta. Ylilataukset saattavat vähentää kestoiän puoleen. Kalliiden akkujen vaihto vaikuttaa myös vakuutusyhtiöihin, jos ne joutuvat korvaamaan akkujen vaihdot.
Äärilämpötilat vaikuttavat akun toimintakykyyn. Akun hajotessa ilmaan voi päästä myrkyllisiä ja herkästi syttyviä aineita, jotka altistavat autossa olijat paloriskille onnettomuuden tai akustoon kohdistuvan iskun myötä. Sähköautojen riskialttiutta lisäävät herkästi syttyvät litiumioniakut. Kuten tiedetään, sähköauton sammuttaminen on ongelmallista.
Korkeampi taloudellinen riski
Vaikka sähköautojen käyttöönotto vähentää kasvihuonekaasupäästöjä, maalaa tutkimus pessimististä kuvaa sähköautoista ja hybrideistä. Kun otetaan huomioon akku ja sen mahdolliset vaihtokustannukset, kohtaavat sähköauton nykyiset ja mahdollisesti tulevat omistajat merkittäviä kuluja, jotka ovat jopa kolmanneksen auton hinnasta. Kun akuston kalleuteen lisätään itse aiheutettujen vahinkojen todennäköisyys ja litiumioniakkujen paloriskit, ovat sähköajoneuvot ja hybridit polttomoottoriin verrattuna korkeampi taloudellinen riski.
Tutkimus on irlantilaisen Limerickin yliopiston ja espanjalaisen Barcelonan yliopiston tutkijoiden yhteistutkimus.
Tutkimus “Are electric vehicles riskier? A comparative study of driving behaviour and insurance claims for internal combustion engine, hybrid and electric vehicles” on julkaistu vertaisarvioidussa tieteellisessä julkaisussa “Accident Analysis & Prevention”. Julkaisu ilmestyy kuusi kertaa vuodessa ja keskittyy onnettomuuksien ehkäisyyn. “Association for the Advancement of Automotive Medicine” -yhteisön julkaisijana toimii Elsevier.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- vakuutusmaksut onnettomuustilastot vaihtoehtoinen käyttövoima li-ioniakut hybridiautot kasvihuonekaasujen vähentäminen auto-onnettomuus verohelpotukset tutkimukset polttomoottoriautot Sähköautot
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Liikenne- ja viestintäministeri Ranne: Autoilla pitää saada ja voida ajaa niiden käyttöiän loppuun – päästöttömään tai vähäpäästöiseen pakottaminen ei ole vaihtoehto

Reijonen: Tuleeko sähköautosta turvallisuusriski?

Isoveli pistää piuhat kiinni kansalaisten autoihin – kulutustiedot imuroidaan aina katsastuksen yhteydessä

Juvonen: Suomessa on syytä tarkastella liikkumisen hintaa laajemminkin kuin vain käyttövoimaverotuksen kannalta
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Joka toinen somaliäiti Suomessa on yksinhuoltaja – onko yksinhuoltajuus oikeasti moniavioisuutta?
Ylen artikkeli vuodelta 2009 kertoi, että 46 prosenttia Suomessa asuvista somaliäideistä asui tuolloin yksin lastensa kanssa. Yhtenä selittävänä tekijänä jutussa pidettiin moniavioisuutta, sillä Suomessa voi kihlautua useamman henkilön kanssa.

Päivän pointti: Antti Lindtman sanoo vaalitentissä, ettei halua enempää humanitaarista maahanmuuttoa, kunnes puolueen raskaan sarjan kuiskaaja ilmoittaa, että kyllä haluaa – mistä oikein on kyse?

Luonnonvarakeskus ei vastannut määräajassa kansanedustajan tietopyyntöön susitietojen ristiriitaisuuksista – Antikainen: Salaileeko Luke jotakin?
Tiedotusvälineissä pohdittiin alkuvuodesta, miksi Luonnonvarakeskuksen (Luke) susien kanta-arvioiden määrän mukaan niiden lukumäärä ei ole Suomessa juurikaan kasvanut viime vuosina. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen lähetti Lukelle 24.3. virallisen tietopyynnön, jossa hän pyysi selvennystä susien määräarvioiden perusteista ja DNA-näytteiden käytöstä kanta-arvioissa. Luke toimitti vastauksensa tämän artikkelin julkaisemisen jälkeen.

Purra sai lapsen äidiltä tyrmistyttävän viestin – koulurauha oli jo valmiiksi mennyttä, kunnes opettaja esitti kummallisen pyynnön

Juontajamalli Sini Ariell vieraili eduskunnassa ja kertoi Australian woke-sekoilusta tavalla, joka sai jopa Juha Mäenpään hetkeksi hiljenemään (video)

Päivän pointti: Woke tuhoaa kaiken mihin se koskee, tällä kertaa Kallion ilmaisutaidon lukion oppilaiden mahdollisuudet itsensä ilmaisemiseen

Vihreät ajavat järjettömässä autovihassaan alas Helsingin katuverkostoa – ”Ei kiusattaisi enää autoilijaa”, vetoaa varatuomari

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Keskusta ja SDP karsivat terveyspalveluita kovalla kädellä Keski-Suomessa – ”Demarit olivat valmiita vielä rajumpiin palveluverkoston leikkauksiin”
Julkisten terveyspalveluiden saatavuus huolestuttaa kansalaisia eri puolilla Suomea. Esimerkiksi Keski-Suomen hyvinvointialueella palveluita karsitaan SDP:n ja keskustan johdolla rajusti.
Uusimmat
Toimitus suosittelee

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää