LEHTIKUVA
Sähköautot lisäävät riskiä parkkihalleissa ja laivoissa: Sähköautopalon sammuttaminen on vaikeaa ja tietämys vähäistä
Sähkö- ja hybridiautojen määrä kasvaa Suomessa nopeasti. Samalla kasvaa sähköautopalojen vaara. Sammutus on vaikeaa. Ainoa keino on saada auto upotettua veteen niin, että akusto jää veden alle.
Parkkihallit, joihin pelastuslaitos ei isoilla autoilla pääse, ovat ongelma. Pahimmillaan voi käydä kuten kaksi vuotta sitten Norjan Stavangerissa, jossa dieselautosta lähtenyt tuli levisi sähköautoihin ja koko viisikerroksiseen parkkirakennukseen, joka osittain romahti. Palokunta pystyi ainoastaan suihkuttamaan ulkoapäin vettä rakennukseen.
Suomessa jotkut kerrostalot ovat kieltäneet sähköautojen latauksen talon autotalleissa tai alla olevassa parkkihallissa. Pysäköidä ja ladata saa vain pihalla.
Palava auto upotettava veteen
Pelastuspäällikkö Keijo Kangastie Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitokselta myöntää sähköautojen aiheuttaman riskin. Ongelma on suurin kauppakeskusten tai kiinteistöyhtiöiden parkkihalleissa, joissa sähköautoja ladataan.
– Jos auto siellä syttyy, on ensin estettävä erittäin myrkyllisen savun leviäminen sammutuspeitolla, joita on joillakin asemilla. Autoa jäähdytetään vedellä. Sitten tarvittaisiin kuljetusalusta, jotta voidaan siirtää auto pois hallista. Miten siirrät, kun isolla autolla ei halliin pääse, ja miten saastunut vesi otetaan haltuun? miettii Kangastie.
– Ohjeistamme sijoittamaan parkkihalleissa sähköautot heti oven lähelle, jotta ne saadaan hädän tullen helpommin revittyä sieltä ulos, sanoo Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen riskienhallintapäällikkö Petri Tassila.
Palava sähköauto pitää upottaa veteen niin, että akusto viilentyy. Siihen tarvitaan kannellinen säiliö, jossa vettä on puolisen metriä. Autoa on pidettävä siellä kolme vuorokautta. Ja jos sen ottaa liian aikaisin pois, se voi syttyä uudelleen.
Palava sähköauto on tunnistettava nopeasti
Kangastie jatkaa:
– Nopea tunnistus on tärkeää. Nyt moni sähköauto näyttää samalta kuin vastaava polttomoottoriversio.
Tulipalon tai kolarin sattuessa palokunnalle on tärkeää tietää, millainen auto on kyseessä.
– Sähköautoissa on jännitteet. Ne pitää maadoittaa. Autonvalmistajilta meillä on hyvät tiedot siitä, mitä voimme tehdä.
Sähköautot riski laivoissa
Laivan autokannella syttyvä sähköauto on painajainen.
– Paloihin erikoistuneella henkilökunnasta koostuvalla paloryhmällä on laivalla viikoittain harjoituksia. Aina, kun tulee uutta tietoa mm. sähköpaloista ja niiden käsittelystä, niitä harjoitellaan viikoittaisissa paloharjoituksissa, kertoo Viking Linen turvallisuudesta vastaava Anders Nyberg.
Myös Tallink Siljalla on tunnistettu sähköautoihin liittyvät riskit.
– Selvitämme parhaillaan mahdollisuuksia valmistautua erilaisiin tilanteisiin laivoillamme sähköauto-ongelmiin liittyen. Hallitaksemme sähköautoihin liittyviä riskejä olemme päättäneet, että autoja ei saa tällä hetkellä ladata laivoilla. Emme myöskään kuljeta rikkoutuneita sähköautoja, sanoo Tallink Siljan ympäristö- ja työsuojelun asiantuntija Andrus Vaher.
Sähköautoa on lähes mahdoton sammuttaa
Jos jokin auto syttyy matkan aikana, alusten sprinkleri- ja vesisumusammutusjärjestelmät käynnistyvät. Palo-ovia ja kannen ilmastointia sulkemalla vähennetään palokaasujen leviämistä ja palon hapen saantia.
Entä, jos tuleen syttyy sähköauto?
– Tämänhetkiseen tietoon pohjautuen miehistö ei valitettavasti voi tehdä paljoakaan. Li-ioniakut eivät tarvitse happea palaakseen. Siksi on lähes mahdotonta sammuttaa paloa niin kauan kuin akuissa on sähkölatausta. Miehistö voi ainoastaan jäähdyttää palavaa ajoneuvoa ja sen ympäristöä ja pyrkiä estämään palon leviämisen, kerrottaan Tallink Siljalta.
Sähköautopalot liittyvät usein lataamiseen. Siksi Tallink Siljalla matkan aikana latausta ei sallita. Viking Linen uusimmalla laivalla Glorylla on lähitulevaisuudessa mahdollista ladata sähköautoa.
Vakuutus korvaa tai sitten ei
Jos palo on alkanut sähköauton akustosta, vakuutus ei välttämättä korvaa vahinkoja, mutta se korvaa tilanteen aiheuttamat vahinkojen kustannukset muiden autoille. Jos vahinko sattuu omassa pihassa, piharakennuksille aiheutuneet vahingot kuuluvat kotivakuutuksen piiriin.
Sähköauton lataamisesta aiheutuneen vahingon korvauksen määrään voi vaikuttaa se, jos vahinkoon on vaikuttanut tai sen syynä on ollut väärin asennettu tai väärin käytetty latauspiste.
OP:n vakuutusehdoissa sanotaan, että vakuutuksenottajan on noudatettava sähköpalojen suojeluohjetta ja sen määräyksiä. Mikäli ohjetta ei noudateta, korvausta voidaan vakuutussopimuslain mukaan alentaa tai korvaus voidaan evätä.
Taloyhtiössä kaikkien sähköauton lataamiseen liittyvien vaatimusten tulee täyttyä. Käytössä olevan sähkötekniikan pitää olla kapasiteetiltaan riittävä, asianmukainen ja kunnolla huollettu.
Kun selvitetään korvausvastuuta, selvitetään, mistä palo on saanut alkunsa, miksi se aiheutui ja miten sen olisi voinut estää. Vastuu vahingosta voi olla auton tai kiinteistön omistajalla.
Leena Kurikka
Artikkeliin liittyvät aiheet
- vakuutussopimuslaki OP Andrus Vaher Anders Nyberg sähköpalot Petri Tassila Keijo Kangastie sähköautojen lataus sähköautopalot vahingonkorvaukset akut korvausvastuu vakuutus Sähköautot Taloyhtiöt Laivat Norja
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
EU:n alueelle tarvitaan 14 000 uutta sähköautojen latausasemaa viikossa – unionin laskelmista puuttuu puolet
Antikainen: Järjetön ilmastoposeeraus tekee liikkumisesta Suomessa maailman kalleinta ja tuhoaa maamme kilpailukyvyn
Sähköautoilijan arkea karussa Pohjolassa: Sisällä on kylmä, ulos ei näe, toimintamatka on puolet luvatusta ja huolto hengenvaarallista
Perussuomalaiset jätti välikysymyksen: Suomalaisten verorahoja ja uutta velkarahaa kohdistetaan ilmastotoimiin, jotka heikentävät Suomen asemaa ja kansantaloutta
Vaikea yhtälö edessä EU:ssa: Polttomoottoriautojen myynti loppuu, mutta sähköautojen valmistaminen saattaa olla liian kallista
Sähköautorasismia Norjassa? Maailman ympäristöystävällisin alus kelpuuttaa vain polttomoottoriautot autokannelleen
Reijonen: Tuleeko sähköautosta turvallisuusriski?
Viikon suosituimmat
Jengiläinen: “En mene takaisin Haitiin!” – Trumpin rajapomo: “Kyllä menet”
Laittomasti maassa olevien rikollisten karkotukset on saatu käyntiin Yhdysvalloissa. Demokraattipoliitikot ja karkotettavat jengiläiset kiukuttelevat, mutta maahanmuuttopoliisit tekevät kiukuttelusta välittämättä ratsioitaan. Ensimmäiset palautuslennot on jo suoritettu onnistuneesti.
Tynkkynen saama viesti tyrmistyttää: “Poliisiammattikorkeakoulussa on alettu opettaa etuoikeuskehää, opiskelijat joutuvat kuuntelemaan saarnaa siitä, miten etuoikeutettuja he ovat”
Europarlamentaarikko Sebastian Tynkkynen julkaisi lauauntaina hämmästyttävän viestin. Tynkkysen julkaisemien tietojen mukaan Poliisiammattikorkeakoulussa on alettu opettaa etuoikeuskehää. Oppilaille saarnataan heidän etuoikeuksistaan ja he joutuvat tekemään kirjallisen tuotoksen, jossa he pohtivat omaa etuoikeutettua asemaansa.
Pikkutyttöjen joukkomurhaaja: “Hyvä että kuolivat! Olen niin iloinen!” – Southportin joukkomurhaan liittyy kummallisia salailuja
Southportin joukkomurhaaja tuomittiin elinkautiseen vankeuteen useista henkirikoksista, risiinimyrkyn valmistamisesta ja terroristisen aineiston hallussapidosta. Pikkutyttöihin kohdistunutta joukkomurhaa ei kuitenkaan itsessään pidetty terroristisena rikoksena. Murhaajan tiedetään olleen erittäin kiinnostunut historian suurista kansanmurhista. Hänen väitetään huudelleen koulussa "valkoisten kansanmurhaa". Monet britit kokevat, että murhaajan motiiveja on pyritty salailemaan.
Argentiinaan talousihmeen tuonut Milei: Epäonnistuneita valtioita ja instituutioita yhdistää henkinen sairaus nimeltä woke, joka on kääntänyt länsimaiset arvot päälaelleen
Argentiinan presidentti Javier Milei osallistui World Economic Forumin kokoukseen Davosissa ja piti maailman eliitin edessä räväkän puheen. Milei arvosteli feminismiin, DEI-periaatteisiin, ympäristöradikalismiin ja sukupuoli-ideologiaan liittyviä ilmiöitä ja luonnehti massamaahanmuuttoa sekä kulttuurista häpeää itsetuhoiseksi. Hän peräänkuulutti länsimaille historiallista muutosta – paluuta juurilleen.
Naispanttivangit joutuivat Gazassa kansan eteen lavalle Hamasin häpäisyseremoniaan – kaksi palestiinalaisvankia kieltäytyi lähtemästä israelilaisesta Keziotin vankilasta Gazaan
Tulitaukosopimuksen toinen Punaisen Ristin välittämä vankienvaihto tapahtui 25.1. Terroristijärjestö Hamas vapautti neljä naispanttivankia ja Israel vastineeksi 200 palestiinalaisvankia. Palestiinalaisvankien joukossa oli useita terrorismirikoksista tuomittuja. MTV Uutisten mukaan vapautettavien palestiinalaisvankien joukossa oli nimettömien lähteiden mukaan 120 vankia, jotka oli tuomittu elinkautiseen vankeuteen.
Trump lakkautti UNRWA:n tuen – naispanttivankeja pidettiin vankina Pohjois-Gazan sairaalassa ja UNRWA:n leireillä
Kolme Gazasta vapautettua panttivankia kertoi tiistaina, että heitä pidettiin vangittuina YK:n alaisen UNRWA:n pakolaisleireillä. Yhdysvaltain presidentti Donald Trump keskeytti ensi töikseen Yhdysvaltain rahoituksen UNRWA:lle presidentin asetuksella virkaanastujaispäivänään maanantaina.
Tutkimus paljastaa maahanmuuton äärimmäisen karun vaikutuksen kantaväestölle: palkat laskevat ja asumisen hinta nousee
Purra Educa-messuilla: ”Opettajat haluavat puhua kanssani maahanmuuton aiheuttamista ongelmista kouluissa”
Donald Trump aloitti ennennäkemättömät toimet laittoman maahanmuuton kitkemiseksi – Antikainen toivoo Euroopan ottavan oppia Trumpin toimenpiteistä
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump aloitti virkaan astuttuaan 20.1. ennennäkemättömät toimet laittoman maahanmuuton kitkemiseksi. Rajalle on lähetetty joukkoja, ja maahanmuuttoviranomaiset suorittavat laajoja ratsioita. Laittomia maahanmuuttajia tullaan karkottamaan massoittain – ja tämä tulee olemaan suurin karkotusaalto Yhdysvaltain historiassa.
Afganistanilaisen turvapaikanhakijan verinen veitsi-isku lapsiryhmään paljasti Saksan siirtolaispolitiikan lepsuuden – vahvin liittokansleriehdokas lupaa radikaaleja muutoksia
Karkotettavaksi määrätyn afganistanilaisen turvapaikanhakijan verinen veitsi-isku lasten kimppuun Aschaffenburgissa Saksassa käänsi liittopäivävaalikampanjan kiivaaksi väittelyksi epäonnistuneesta turvapaikka- ja siirtolaispolitiikasta. Nykyisen punavihreän hallituksen haastaja lupaa tiukkaa rajavalvontaa sekä karkotettavaksi määrättyjen sulkemista kasarmeihin ja kontteihin odottamaan karkotuksen toimeenpanoa.