

LEHTIKUVA
Sähköautot lisäävät riskiä parkkihalleissa ja laivoissa: Sähköautopalon sammuttaminen on vaikeaa ja tietämys vähäistä
Sähkö- ja hybridiautojen määrä kasvaa Suomessa nopeasti. Samalla kasvaa sähköautopalojen vaara. Sammutus on vaikeaa. Ainoa keino on saada auto upotettua veteen niin, että akusto jää veden alle.
Parkkihallit, joihin pelastuslaitos ei isoilla autoilla pääse, ovat ongelma. Pahimmillaan voi käydä kuten kaksi vuotta sitten Norjan Stavangerissa, jossa dieselautosta lähtenyt tuli levisi sähköautoihin ja koko viisikerroksiseen parkkirakennukseen, joka osittain romahti. Palokunta pystyi ainoastaan suihkuttamaan ulkoapäin vettä rakennukseen.
Suomessa jotkut kerrostalot ovat kieltäneet sähköautojen latauksen talon autotalleissa tai alla olevassa parkkihallissa. Pysäköidä ja ladata saa vain pihalla.
Palava auto upotettava veteen
Pelastuspäällikkö Keijo Kangastie Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitokselta myöntää sähköautojen aiheuttaman riskin. Ongelma on suurin kauppakeskusten tai kiinteistöyhtiöiden parkkihalleissa, joissa sähköautoja ladataan.
– Jos auto siellä syttyy, on ensin estettävä erittäin myrkyllisen savun leviäminen sammutuspeitolla, joita on joillakin asemilla. Autoa jäähdytetään vedellä. Sitten tarvittaisiin kuljetusalusta, jotta voidaan siirtää auto pois hallista. Miten siirrät, kun isolla autolla ei halliin pääse, ja miten saastunut vesi otetaan haltuun? miettii Kangastie.
– Ohjeistamme sijoittamaan parkkihalleissa sähköautot heti oven lähelle, jotta ne saadaan hädän tullen helpommin revittyä sieltä ulos, sanoo Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen riskienhallintapäällikkö Petri Tassila.
Palava sähköauto pitää upottaa veteen niin, että akusto viilentyy. Siihen tarvitaan kannellinen säiliö, jossa vettä on puolisen metriä. Autoa on pidettävä siellä kolme vuorokautta. Ja jos sen ottaa liian aikaisin pois, se voi syttyä uudelleen.
Palava sähköauto on tunnistettava nopeasti
Kangastie jatkaa:
– Nopea tunnistus on tärkeää. Nyt moni sähköauto näyttää samalta kuin vastaava polttomoottoriversio.
Tulipalon tai kolarin sattuessa palokunnalle on tärkeää tietää, millainen auto on kyseessä.
– Sähköautoissa on jännitteet. Ne pitää maadoittaa. Autonvalmistajilta meillä on hyvät tiedot siitä, mitä voimme tehdä.
Sähköautot riski laivoissa
Laivan autokannella syttyvä sähköauto on painajainen.
– Paloihin erikoistuneella henkilökunnasta koostuvalla paloryhmällä on laivalla viikoittain harjoituksia. Aina, kun tulee uutta tietoa mm. sähköpaloista ja niiden käsittelystä, niitä harjoitellaan viikoittaisissa paloharjoituksissa, kertoo Viking Linen turvallisuudesta vastaava Anders Nyberg.
Myös Tallink Siljalla on tunnistettu sähköautoihin liittyvät riskit.
– Selvitämme parhaillaan mahdollisuuksia valmistautua erilaisiin tilanteisiin laivoillamme sähköauto-ongelmiin liittyen. Hallitaksemme sähköautoihin liittyviä riskejä olemme päättäneet, että autoja ei saa tällä hetkellä ladata laivoilla. Emme myöskään kuljeta rikkoutuneita sähköautoja, sanoo Tallink Siljan ympäristö- ja työsuojelun asiantuntija Andrus Vaher.
Sähköautoa on lähes mahdoton sammuttaa
Jos jokin auto syttyy matkan aikana, alusten sprinkleri- ja vesisumusammutusjärjestelmät käynnistyvät. Palo-ovia ja kannen ilmastointia sulkemalla vähennetään palokaasujen leviämistä ja palon hapen saantia.
Entä, jos tuleen syttyy sähköauto?
– Tämänhetkiseen tietoon pohjautuen miehistö ei valitettavasti voi tehdä paljoakaan. Li-ioniakut eivät tarvitse happea palaakseen. Siksi on lähes mahdotonta sammuttaa paloa niin kauan kuin akuissa on sähkölatausta. Miehistö voi ainoastaan jäähdyttää palavaa ajoneuvoa ja sen ympäristöä ja pyrkiä estämään palon leviämisen, kerrottaan Tallink Siljalta.
Sähköautopalot liittyvät usein lataamiseen. Siksi Tallink Siljalla matkan aikana latausta ei sallita. Viking Linen uusimmalla laivalla Glorylla on lähitulevaisuudessa mahdollista ladata sähköautoa.
Vakuutus korvaa tai sitten ei
Jos palo on alkanut sähköauton akustosta, vakuutus ei välttämättä korvaa vahinkoja, mutta se korvaa tilanteen aiheuttamat vahinkojen kustannukset muiden autoille. Jos vahinko sattuu omassa pihassa, piharakennuksille aiheutuneet vahingot kuuluvat kotivakuutuksen piiriin.
Sähköauton lataamisesta aiheutuneen vahingon korvauksen määrään voi vaikuttaa se, jos vahinkoon on vaikuttanut tai sen syynä on ollut väärin asennettu tai väärin käytetty latauspiste.
OP:n vakuutusehdoissa sanotaan, että vakuutuksenottajan on noudatettava sähköpalojen suojeluohjetta ja sen määräyksiä. Mikäli ohjetta ei noudateta, korvausta voidaan vakuutussopimuslain mukaan alentaa tai korvaus voidaan evätä.
Taloyhtiössä kaikkien sähköauton lataamiseen liittyvien vaatimusten tulee täyttyä. Käytössä olevan sähkötekniikan pitää olla kapasiteetiltaan riittävä, asianmukainen ja kunnolla huollettu.
Kun selvitetään korvausvastuuta, selvitetään, mistä palo on saanut alkunsa, miksi se aiheutui ja miten sen olisi voinut estää. Vastuu vahingosta voi olla auton tai kiinteistön omistajalla.
Leena Kurikka
Artikkeliin liittyvät aiheet
- vakuutussopimuslaki OP Andrus Vaher Anders Nyberg sähköpalot Petri Tassila Keijo Kangastie sähköautojen lataus sähköautopalot vahingonkorvaukset akut korvausvastuu vakuutus Sähköautot Taloyhtiöt Laivat Norja
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


EU:n alueelle tarvitaan 14 000 uutta sähköautojen latausasemaa viikossa – unionin laskelmista puuttuu puolet

Antikainen: Järjetön ilmastoposeeraus tekee liikkumisesta Suomessa maailman kalleinta ja tuhoaa maamme kilpailukyvyn

Sähköautoilijan arkea karussa Pohjolassa: Sisällä on kylmä, ulos ei näe, toimintamatka on puolet luvatusta ja huolto hengenvaarallista

Perussuomalaiset jätti välikysymyksen: Suomalaisten verorahoja ja uutta velkarahaa kohdistetaan ilmastotoimiin, jotka heikentävät Suomen asemaa ja kansantaloutta

Vaikea yhtälö edessä EU:ssa: Polttomoottoriautojen myynti loppuu, mutta sähköautojen valmistaminen saattaa olla liian kallista

Sähköautorasismia Norjassa? Maailman ympäristöystävällisin alus kelpuuttaa vain polttomoottoriautot autokannelleen

Reijonen: Tuleeko sähköautosta turvallisuusriski?
Viikon suosituimmat

Väite: FBI viritti Trumpin kampanjatiimille “hunaja-ansan” kahdella naisagentillaan
Muutoksen tuulet puhaltavat myös FBI:ssa. Liittovaltion poliisin kaksi ylintä johtajaa on vaihdettu Trumpin luottomiehiin. Washington Times -lehden väitteen mukaan FBI on aloittanut tutkinnan vuonna 2015 alkaneesta salaisesta solutusoperaatiosta, jossa FBI:n aiempi pääjohtaja viritti Trumpin kampanjatiimille "hunaja-ansan" kahta naisagenttia käyttäen.

Yle lopetti kuin seinään jatkouutiset Venäjää myötäilevästä kansanedustaja Kimmo Kiljusesta – PS-valtuutettu vaatinut somessa jo 76 päivää putkeen Ylen toimitusta tekemään työnsä
Yleisradion hyytävä hiljaisuus SDP-kansanedustaja Kimmo Kiljusen skandaalilausunnoista suomenvenäläisille on herättänyt talven mittaan huomiota sosiaalisessa mediassa. Perussuomalaisten joensuulainen valtuutettu Outi Mara kyllästyi odottelemaan Yleisradion toimia, ja hän on joulukuusta saakka jakanut X-tilillään kuvakaappausta Kimmo Kiljusta koskevasta jutusta vaatien Yleltä perusteellisempaa aiheen käsittelyä.

Putin pelkää Ukrainan rintamalta kotiin palaavia sotilaita – taisteluiden traumatisoimat sotilaat voivat haastaa virallisen totuuden sodasta
Venäjä hyökkäsi Ukrainaan ja tapahtumat karkasivat hyökkääjän käsistä. Nyt ollaan tilanteessa, josta oikeudenmukainen ulospääsy vaikuttaa lähes mahdottomalta. Yksinvaltaiselle Venäjälle myös rauha on enemmän uhka kuin mahdollisuus. Sadat tuhannet rintamalta palaavat rikkinäiset sotilaat haastavat virallisen propagandan ja ovat siten yhteiskunnallinen aikapommi.

Saksalaismies ajoi Mannheimissa ihmisjoukkoon
Autoilija kaasutti Saksassa Mannheimissa henkilöautolla kävelykadulla ihmisjoukkoon tuhoisin seurauksin.

Miko Bergbom arvosteli vasemmiston harjoittaman maahanmuuttopolitiikan hedelmiä: On saatu aikaan ilmiöitä, jotka eivät kuulu tähän yhteiskuntaan
Eduskunnassa käsiteltiin eilen hallituksen esitystä rikoslain muuttamiseksi nuoriso- ja jengirikollisuuden osalta. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom tylytti omassa puheenvuorossaan vasemmistolaisen maahanmuuttopolitiikan tuloksia, minkä vuoksi suomalaiseenkin yhteiskuntaan on jo päässyt juurtumaan ilmiöitä, jotka eivät tänne kuulu.

VTT Pasi Holm: Tukipaketteja saaneet maat hyötyivät Suomen kustannuksella
Finanssikriisin jälkeen puhkesi eurokriisi 2010-luvun alussa. Heikoimmat kriisimaat olivat Kreikka, Espanja ja Portugali. Maat saivat muilta euromailta erilaisia tukipaketteja, ja ne joutuivat tasapainottamaan julkista talouttaan euromaiden ohjauksessa. VTT Pasi Holm tarkastelee sitä, miten näiden maiden kansalaisten ostovoima on kehittynyt kriisivuosien jälkeen.

Vilhelm Junnila: Tätä Ukrainan ja Yhdysvaltojen mineraalisopimus tarkoittaa
Geopolitiikkaan syvällisesti perehtynyt kansanedustaja Vilhelm Junnila (ps.) analysoi Yhdysvaltain ja Ukrainan välisestä mineraalisopimusta.

Ranskan hallitus aikoo kiristää maahanmuuttolakeja islamistisen veitsi-iskun jälkeen: ”Mitta on nyt täysi”
Algerialaismies puukotti hengiltä yhden ja haavoitti kolmea ihmistä lauantaina Mulhousen kaupungissa. Murhaajaa oli yritetty turhaan karkottaa Ranskasta 14 kertaa. Ranska uhkaa nyt Algeriaa vastatoimilla, jos maa ei suostu vastaanottamaan karkotettuja kansalaisiaan.

Matti Putkonen: Ryhmärahat vai ”mummoralli” on kepun oma valinta

Huippunyrkkeilijä Robert Helenius perussuomalaisten kuntavaaliehdokkaaksi: ”Arjessa pitää saada kokea turvallisuutta”
Perussuomalaiset ovat juuri saaneet kuntavaalien ehdokaslistalle todellisen raskaan sarjan vahvistuksen. Ammattinyrkkeilijänä tunnetuksi tullut Robert Helenius lähtee perussuomalaisten kuntavaaliehdokkaaksi Sipoossa. Helenius sanoo haluavansa olla mukana vaikuttamassa siihen, että sipoolaisten arkielämä sujuu mutkattomasti, ja että kunnalliset palvelut pelaavat kuten pitääkin.