LEHTIKUVA
Sähköautot lisäävät riskiä parkkihalleissa ja laivoissa: Sähköautopalon sammuttaminen on vaikeaa ja tietämys vähäistä
Sähkö- ja hybridiautojen määrä kasvaa Suomessa nopeasti. Samalla kasvaa sähköautopalojen vaara. Sammutus on vaikeaa. Ainoa keino on saada auto upotettua veteen niin, että akusto jää veden alle.
Parkkihallit, joihin pelastuslaitos ei isoilla autoilla pääse, ovat ongelma. Pahimmillaan voi käydä kuten kaksi vuotta sitten Norjan Stavangerissa, jossa dieselautosta lähtenyt tuli levisi sähköautoihin ja koko viisikerroksiseen parkkirakennukseen, joka osittain romahti. Palokunta pystyi ainoastaan suihkuttamaan ulkoapäin vettä rakennukseen.
Suomessa jotkut kerrostalot ovat kieltäneet sähköautojen latauksen talon autotalleissa tai alla olevassa parkkihallissa. Pysäköidä ja ladata saa vain pihalla.
Palava auto upotettava veteen
Pelastuspäällikkö Keijo Kangastie Etelä-Pohjanmaan pelastuslaitokselta myöntää sähköautojen aiheuttaman riskin. Ongelma on suurin kauppakeskusten tai kiinteistöyhtiöiden parkkihalleissa, joissa sähköautoja ladataan.
– Jos auto siellä syttyy, on ensin estettävä erittäin myrkyllisen savun leviäminen sammutuspeitolla, joita on joillakin asemilla. Autoa jäähdytetään vedellä. Sitten tarvittaisiin kuljetusalusta, jotta voidaan siirtää auto pois hallista. Miten siirrät, kun isolla autolla ei halliin pääse, ja miten saastunut vesi otetaan haltuun? miettii Kangastie.
– Ohjeistamme sijoittamaan parkkihalleissa sähköautot heti oven lähelle, jotta ne saadaan hädän tullen helpommin revittyä sieltä ulos, sanoo Varsinais-Suomen aluepelastuslaitoksen riskienhallintapäällikkö Petri Tassila.
Palava sähköauto pitää upottaa veteen niin, että akusto viilentyy. Siihen tarvitaan kannellinen säiliö, jossa vettä on puolisen metriä. Autoa on pidettävä siellä kolme vuorokautta. Ja jos sen ottaa liian aikaisin pois, se voi syttyä uudelleen.
Palava sähköauto on tunnistettava nopeasti
Kangastie jatkaa:
– Nopea tunnistus on tärkeää. Nyt moni sähköauto näyttää samalta kuin vastaava polttomoottoriversio.
Tulipalon tai kolarin sattuessa palokunnalle on tärkeää tietää, millainen auto on kyseessä.
– Sähköautoissa on jännitteet. Ne pitää maadoittaa. Autonvalmistajilta meillä on hyvät tiedot siitä, mitä voimme tehdä.
Sähköautot riski laivoissa
Laivan autokannella syttyvä sähköauto on painajainen.
– Paloihin erikoistuneella henkilökunnasta koostuvalla paloryhmällä on laivalla viikoittain harjoituksia. Aina, kun tulee uutta tietoa mm. sähköpaloista ja niiden käsittelystä, niitä harjoitellaan viikoittaisissa paloharjoituksissa, kertoo Viking Linen turvallisuudesta vastaava Anders Nyberg.
Myös Tallink Siljalla on tunnistettu sähköautoihin liittyvät riskit.
– Selvitämme parhaillaan mahdollisuuksia valmistautua erilaisiin tilanteisiin laivoillamme sähköauto-ongelmiin liittyen. Hallitaksemme sähköautoihin liittyviä riskejä olemme päättäneet, että autoja ei saa tällä hetkellä ladata laivoilla. Emme myöskään kuljeta rikkoutuneita sähköautoja, sanoo Tallink Siljan ympäristö- ja työsuojelun asiantuntija Andrus Vaher.
Sähköautoa on lähes mahdoton sammuttaa
Jos jokin auto syttyy matkan aikana, alusten sprinkleri- ja vesisumusammutusjärjestelmät käynnistyvät. Palo-ovia ja kannen ilmastointia sulkemalla vähennetään palokaasujen leviämistä ja palon hapen saantia.
Entä, jos tuleen syttyy sähköauto?
– Tämänhetkiseen tietoon pohjautuen miehistö ei valitettavasti voi tehdä paljoakaan. Li-ioniakut eivät tarvitse happea palaakseen. Siksi on lähes mahdotonta sammuttaa paloa niin kauan kuin akuissa on sähkölatausta. Miehistö voi ainoastaan jäähdyttää palavaa ajoneuvoa ja sen ympäristöä ja pyrkiä estämään palon leviämisen, kerrottaan Tallink Siljalta.
Sähköautopalot liittyvät usein lataamiseen. Siksi Tallink Siljalla matkan aikana latausta ei sallita. Viking Linen uusimmalla laivalla Glorylla on lähitulevaisuudessa mahdollista ladata sähköautoa.
Vakuutus korvaa tai sitten ei
Jos palo on alkanut sähköauton akustosta, vakuutus ei välttämättä korvaa vahinkoja, mutta se korvaa tilanteen aiheuttamat vahinkojen kustannukset muiden autoille. Jos vahinko sattuu omassa pihassa, piharakennuksille aiheutuneet vahingot kuuluvat kotivakuutuksen piiriin.
Sähköauton lataamisesta aiheutuneen vahingon korvauksen määrään voi vaikuttaa se, jos vahinkoon on vaikuttanut tai sen syynä on ollut väärin asennettu tai väärin käytetty latauspiste.
OP:n vakuutusehdoissa sanotaan, että vakuutuksenottajan on noudatettava sähköpalojen suojeluohjetta ja sen määräyksiä. Mikäli ohjetta ei noudateta, korvausta voidaan vakuutussopimuslain mukaan alentaa tai korvaus voidaan evätä.
Taloyhtiössä kaikkien sähköauton lataamiseen liittyvien vaatimusten tulee täyttyä. Käytössä olevan sähkötekniikan pitää olla kapasiteetiltaan riittävä, asianmukainen ja kunnolla huollettu.
Kun selvitetään korvausvastuuta, selvitetään, mistä palo on saanut alkunsa, miksi se aiheutui ja miten sen olisi voinut estää. Vastuu vahingosta voi olla auton tai kiinteistön omistajalla.
Leena Kurikka
Artikkeliin liittyvät aiheet
- vakuutussopimuslaki OP Andrus Vaher Anders Nyberg sähköpalot Petri Tassila Keijo Kangastie sähköautojen lataus sähköautopalot vahingonkorvaukset akut korvausvastuu vakuutus Sähköautot Taloyhtiöt Laivat Norja
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
EU:n alueelle tarvitaan 14 000 uutta sähköautojen latausasemaa viikossa – unionin laskelmista puuttuu puolet
Antikainen: Järjetön ilmastoposeeraus tekee liikkumisesta Suomessa maailman kalleinta ja tuhoaa maamme kilpailukyvyn
Sähköautoilijan arkea karussa Pohjolassa: Sisällä on kylmä, ulos ei näe, toimintamatka on puolet luvatusta ja huolto hengenvaarallista
Perussuomalaiset jätti välikysymyksen: Suomalaisten verorahoja ja uutta velkarahaa kohdistetaan ilmastotoimiin, jotka heikentävät Suomen asemaa ja kansantaloutta
Vaikea yhtälö edessä EU:ssa: Polttomoottoriautojen myynti loppuu, mutta sähköautojen valmistaminen saattaa olla liian kallista
Sähköautorasismia Norjassa? Maailman ympäristöystävällisin alus kelpuuttaa vain polttomoottoriautot autokannelleen
Reijonen: Tuleeko sähköautosta turvallisuusriski?
Viikon suosituimmat
Lähi-idästä kotoisin olevat naiset toivovat burkakieltoa: “Ennen kun tulin Suomeen, en ollut nähnyt burkaa”
Iranin Teheranista kotoisin oleva nainen kertoo nähneensä burkan ensi kertaa Helsingissä. Hän kertoo tajunneensa tuolloin, että suomalainen feminismi tarkoittaa vain "sinisiä ja vihreitä hiuksia tai ajamattomia kainaloita".
Emmi Nuorgam: “Vihaan mieheyttä sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä”
Tänään vietetään kansainvälistä miestenpäivää. Nyky-yhteiskunnassa nainen voi avoimesti kertoa miesvihastaan, mutta toksisesta radikaalifeminismistä ei juurikaan puhuta. Somevaikuttaja Emmi Nuorgam sanoo vihaavansa "mieheyttä sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä". Kansanedustaja Joakim Vigelius vastaa kysymällä, miksei mediassa koskaan kirjoiteta avoimesti naisten radikalisoimiseen pyrkivistä vihaisista feministinaisista.
Tappelut ”mustien ja valkoisten” oppilaiden välillä jatkuneet koko syksyn ruotsalaiskoulussa – ”Traagista”, valittaa paikallispoliisi
Pohjoismaisen yhteiskunnan polarisaatio kuplii kunnolla nyt jo koululaitoksessa. Ruotsalaisessa pikkukunnassa ”mustat ja valkoiset” ovat pitkin syksyä ottaneet yhteen nyrkein ja iskulausein. Useimmat tappeluihin ja levottomuuksiin osallistuneista ovat 10-vuotiaita.
Rydman: Helsingistä tehtävä jälleen turvallinen – ”On luovuttava politiikasta, joka karkottaa pääkaupungista hyvät veronmaksajat ja täyttää sen väkivaltaisilla jengeillä ja islamistisaarnaajilla”
Helsingin pormestariksi pyrkivä elinkeinoministeri Wille Rydman haluaa palauttaa pääkaupunkimme takaisin tunnollisille työssäkäyville ihmisille ja uutterille yrittäjille. - Helsinki kuuluu niihin alueisiin maassamme, jotka eniten kärsivät vääränlaisesta maahanmuuttopolitiikasta, Rydman sanoo.
Halla-aho: “Tällä tavoin venäläisille voitaisiin osoittaa, että vaikka kello käy, niin kello ei käy heidän hyväkseen”
Eduskunnan puhemies Jussi Halla-aho kommentoi tuhat päivää jatkunutta Ukrainan sotaa Suomen Uutisille.
Analyysi: Yhdysvalloissa vasemmisto radikalisoitui pienessä ajassa ja vieraantui hyvin kauas keskivertoäänestäjistä, ilmiö aiheuttaa vasemmistolle näköharhan
Viime vuosina media on korostanut kerronnassaan "laitaoikeistoa" ja välittänyt mielellään kuvaa oikeiston radikalisoitumisesta länsimaisena ilmiönä. Yhdysvalloista kerätyn datan valossa näyttää kuitenkin siltä, että pikemminkin vasemmiston näkemykset ovat muuttuneet radikaalimmiksi, kun taas oikeisto on pysynyt lähes paikallaan.
Suomen ja Somalian välinen maaohjelman kautta tapahtuva kehitysyhteistyö keskeytetään – ministeri Tavio: Suomi ei voi jatkaa kehitysyhteistyötä maan kanssa, joka ei ota takaisin omia kansalaisiaan
Suomi keskeyttää maaohjelman kautta tehtävän kahdenvälisen kehitysyhteistyön Somalian kanssa, kehitysyhteistyö- ja ulkomaankauppaministeri Ville Tavio kertoo. Päätös palautuu hallitusohjelmaan, jossa linjataan, että Suomen kehitysyhteistyö on ehdollistettu omien kansalaisten vastaanottamiselle ja kansainvälisen sääntöperusteisen järjestyksen tukemiselle.
Pakolaispolitiikka kiristyy: Turvapaikkaa ei jatkossa myönnetä tai se lakkautetaan, jos henkilön katsotaan olevan vaaraksi yhteiskunnalle
Suomen maahanmuuttopolitiikkaa tiukennetaan ulkomaalaislain muutoksilla. Kansainvälinen suojelu muutetaan luonteeltaan väliaikaiseksi, ja lupien kestoa lyhennetään EU-oikeuden mahdollistamaan minimiin. Jatkossa rikoksiin syyllistyminen ja kansallisen turvallisuuden vaarantaminen johtavat suojeluaseman myöntämättä jättämiseen tai lakkauttamiseen.
Hälyttävä tutkimustulos: kolmasosa Tanskan muslimeista sympatisoi terroristijärjestö Hamasia
Tanskassa äskettäin suoritetun kyselytutkimuksen mukaan peräti kolmasosa Tanskan muslimeista sympatisoi terroristijärjestö Hamasia. Yhtä suuri osuus pitää Hamasin vuosi sitten Israeliin tekemää hyökkäystä oikeutettuna siviiliuhreista huolimatta. Tanskan muslimeista 44 prosenttia sanoo, että Israelin valtiolla ei ole oikeutta olemassaoloon.
Hämeenlinna ei maksakaan 1 500 euron hyvitystä hengellistä musiikkia kuulleelle oppilaalle – ”Menee hyvin vaikeaksi, jos jatkossa joudutaan maksamaan korvauksia tällaisista asioista”
Hämeenlinna ei maksakaan 1 500 euron hyvitystä alakoululaiselle, jonka yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunta katsoi joutuneen syrjityksi uskonnon tai vakaumuksen perusteella tämän kuultua hengellistä musiikkia koulussa lokakuussa järjestetyssä uskonnollisessa konsertissa.