LEHTIKUVA
Sähköauton valmistuksen päästöt lähes kaksinkertaiset polttomoottoriautoon – käytön ekologisuus riippuu sähkön tuotantotavasta
Autovalmistaja Polestar on julkaissut tekemänsä vertailun sähköauton ja polttomoottoriauton valmistuksen ja käytön aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Tulos haastaa vallitsevan käsityksen sähköautojen ilmastoystävällisyydestä: akkujen valmistuksen aiheuttamien päästöjen korvaaminen vaatii vähimmilläänkin 50 000 kilometrin ajon.
Volvon ja sen kiinalaisen emoyhtiön yhdessä omistama sähköautovalmistaja Polestar on julkaissut vertailun, jossa tarkastellaan Polestar 2 -sähköauton ja Volvo XC-40 -bensiiniauton valmistuksen ja käytön aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä, uutisoi brittiläinen Autocar-lehti. Polestar kertoo aikovansa jatkossakin tiedottaa sähköautojen ympäristövaikutuksista mahdollisimman avoimesti.
– Autovalmistajat eivät aina ole kertoneet kuluttajille selvästi tuotteidensa ympäristövaikutuksista, Polestarin johtaja Thomas Ingelath sanoo.
– Meidän on pyrittävä rehellisyyteen, vaikka totuus ei aina miellyttäisikään.
Valmistuksenaikaiset hiilidioksidipäästöt lähes kaksinkertaiset
Yrityksen julkaisema vertailu osoittaa, että tällä hetkellä ikävä totuus on se, että sähköauton valmistuksenaikaiset hiilidioksidipäästöt ovat lähes kaksinkertaiset polttomoottoriautoon verrattuna. Pelkkä sähköauton ostaminen ei siis ole ekoteko.
– Olisi houkuttelevaa olettaa, että saamme päästöttömän tulevaisuuden, kunhan kaikki vain ostavat sähköauton, mutta totuus ei ole niin yksinkertainen, Ingelath sanoo.
Polestarin mukaan sen oman sähköautomallin valmistaminen tuottaa 24 hiilidioksiditonnia, kun taas vastaavanlaisen bensiinikäyttöisen Volvo XC40:n valmistaminen tuottaa vain 14 hiilidioksiditonnia. Sähköauton valmistuksen huomattavasti suurempi päästömäärä johtuu pitkälti akuista. Akuissa käytettävien mineraalien louhimiseen liittyy lisäksi merkittäviä ympäristö- ja ihmisoikeusriskejä.
Sähköauton elinkaaripäästöt pienemmät kunhan kilometrejä on takana tarpeeksi
Autojen koko elinkaarta vertailtaessa tilanne muuttuu, sillä sähköauton käytön aiheuttamat hiilidioksidipäästöt ovat huomattavasti pienemmät. Mutta tämäkin riippuu täysin siitä, miten sähköauton akkuihin ladattava sähkö on tuotettu.
Kun auton elinkaareksi arvioidaan 200 000 kilometriä, bensiinikäyttöinen Volvo XC40 tuottaa sillä matkalla 41 hiilidioksiditonnin lisäpäästöt. Sähköauto menee ajonaikaisten päästöjensä pienuuden ansiosta ekologisuudessa ohi, mutta siihen vaadittava kilometrimäärä on yllättävän suuri ja riippuu merkittävästi siitä, miten sähköauton akkuihin ladattava sähkö on tuotettu.
Jos sähköautoa ladataan ainoastaan tuulivoimalla, se menee bensiiniauton ohi ekokisassa 50 000 kilometrin kohdalla. Euroopassa sähkön tuotantoon käytetään paljon uusiutuvia energianlähteitä ja ydinvoimaa, joten Euroopassa sähköauton käyttö on päästöttömämpää kuin maailmalla keskimäärin. Polestarin laskelmien mukaan sähköauton kokonaispäästöt alittavat bensiiniauton kokonaispäästöt 80 000 km kohdalla, jos käytetään “eurooppalaista sähköä” ja vasta yli 110 000 km kohdalla, jos käytetään “yleismaailmallista sähköä”.
Hiilidioksidipäästöt ja niihin kohdistuvat rajoitukset ovat autovalmistajille erittäin tärkeä kilpailutekijä ja samalla rasite. Viitisen vuotta sitten saksalainen autojätti Volkswagen sai jättisakot, koska oli asentanut diesel-malleihinsa laitteiston, joka antoi virheellisiä tuloksia päästöjä mitattaessa.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- elinkaariajattelu akut Polestar Thomas Ingelath hiilidioksidipäästöt Volvo Sähköautot päästöt Ilmastonmuutos
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Perussuomalaiset: Hallitus nostaa suomalaisten liikkumis- ja asumiskustannuksia ilmastopolitiikan varjolla
Eduskunnan keskityttävä vain välttämättömiin lakiesityksiin – sähköautojen pakolliset latauspisteet tai henkilötunnusten sukupuolineutraalius eivät ole sellaisia
Saksassa sähköautot voivat viedä yli 400 000 työpaikkaa pölkylle
Halla-aho: Kasvavat liikkumiskustannukset ovat pois kaikesta muusta – “Sähköauto on ratkaisu vain niille, joilla on millä mällätä”
Millä ajat, jos bensa maksaa viisi euroa litralta?
Ruotsi sulkee ydinvoimaloita sähköpulasta huolimatta – ruotsidemokraatit arvostelevat ankarasti punavihreän hallituksen energiapolitiikkaa
Reijonen: Paljonko ovat sähköautoilun kustannukset eri puolilla Suomea?
Antikainen: Onko mitään sellaista kustannusta, jota vihreät eivät haluaisi yhteiskunnan vastuulle?
Osta sähköauto 35 000 eurolla – 7 vuoden kuluttua akku on sökö ja uusi maksaa 25 000 euroa
Viikon suosituimmat
Li Andersson esiintyi äärivasemmiston katuväkivaltaa tukevassa tilaisuudessa
Vasemmiston meppi Li Andersson puhui äärivasemmistolaista katuväkivaltaa normalisoivassa tilaisuudessa keskiviikkona. Europarlamentin vasemmistoryhmän tapahtuma oli järjestetty Budapestin katupahoinpitelyistä epäiltyjen äärivasemmistolaisten tukemiseksi. Puheessaan Andersson oli erityisen tuohtunut siitä, että kansanedustaja Teemu Keskisarja piti puheen Suomen itsenäisyyspäivän 612-soihtukulkueessa.
Tynkkynen osti Hesarin etusivun täyteen maahanmuuttopolitiikkaa
Europarlamentaarikko Sebastian Tynkkynen kertoo Helsingin Sanomissa tänään maanantaina julkaistavassa etusivun mainoksessaan "rajat auki" -politiikan jäävän historiaan katastrofaalisena kokeiluna. Kukaan ei enää pysty kiistämään niitä ongelmia, joista perussuomalaiset ovat jo vuosia varoitelleet.
Greta Thunberg esiintyi Saksassa: “Vit**un Saksa! Ja vit**un Israel!”
Ruotsalainen ilmastoaktivisti Greta Thunberg piti puheen Palestiinaa tukevassa tapahtumassa Mannheimissa Saksassa. Puheen osuus, jossa hän huusi "Vit**un Saksa! Ja vit**un Israel!", tallentui videolle.
Vasemmistotaustainen oikeusprofessori maalailee kauhukuvia maamiinoihin kävelevistä turvapaikanhakijoista – puolustusvaliokunnan perussuomalaisilta tylyt terveiset professorille
Valtiosääntöasiantuntija Martin Scheinin kirjoitti X:ssä viime viikolla viestiketjun, jossa hän esittää erikoisin perusteluin turvapaikanhakijoihin vetoamalla ettei Suomen pitäisi irtautua Ottawan sopimuksesta. Puolustusvaliokunnan perussuomalaiset kansanedustajat Jari Ronkainen ja Miko Bergbom tyrmäävät professorin väitteet.
Rami Lehtinen: ”Pitääkö jonkun oikeasti kuolla ennen kuin äärivasemmiston uhka nousee todelliseen keskusteluun Suomessa?”
Suomessa on paljon keskusteltu ääriliikkeiden uhista. Keskusteluja on käyty mm. iltapäivälehdissä ja Ylen A-studiossa. - Keskusteluja vain leimaa yksi pieni yksityiskohta: aihe keskittyy väistämättä aina pelkästään äärioikeiston uhkaan, perussuomalaisten kansanedustaja Rami Lehtinen sanoo.
Eduskunta äänesti pois ’’moninkertaisen ensikertalaisuuden’’ – Vigelius: ’’Rikoksenuusijat ansaitsevat ankarammat tuomiot’’
Eduskunta äänesti perjantaina niin kutsutusta ’’ensikertalaisuusalennuksesta’’. Ensikertalaisena tuomittu vapautuu vankilasta ehdonalaiseen normaalia aikaisemmin. Tähän asti rikoksentekijä on voitu tuomita ensikertalaisena myös, jos hän ei ole istunut vankilassa edeltäneenä viitenä vuotena.
Krista Kiurua lyöty kasvoihin
Joka neljäs ruotsalaisnuori aikuistuu lukutaidottomana – mitä ihmettä he tekevät seuraavat 60 vuotta ja kuka sen maksaa?
Kyky ymmärtää kirjoitettua tekstiä on ehdoton edellytys täysivaltaiselle jäsenyydelle länsimaisessa yhteiskunnassa. Jos sadat tuhannet nuoret valmistuvat peruskoulusta käytännössä lukutaidottomina, seuraukset ovat arvaamattomat. Hyviä ne eivät ole missään tapauksessa.
Pekka Aittakumpu: “Keskustalla on menossa kampanja, jossa valehdellaan, että Oulaskankaan sairaala olisi lakkautusuhan alla”
Lux Helsingin somekampanja yhdistää hijabin naisten voimaannuttamiseen – Lähi-idän asiantuntija: Monin paikoin maailmaa naiset on pakotettu huntuun vielä tänäkin päivänä
Lähi-idästä kotoisin olevat naiset huomasivat Lux Helsingin somekampanjan, jossa esiintyy hijabiin puettu nainen. Kampanjavideota näytettiin esimerkiksi Facebookissa. Hijab-kuvan jälkeen videolle tulee versaalein kirjoitettuna sana "empowering" (voimaannuttaa).
Uusimmat
Toimitus suosittelee
PS Naiset 3/2024
Lue lisää
Perussuomalainen 1/2024
Lue lisää