Lehtikuva
Sähköautojen tuotanto ei ole ekologista eikä eettisesti kestävää – Koponen: “Punavihreä hallitus sulkee silmänsä ihmis- ja lasten oikeuksien rikkomiselta sekä luonnonvarojen tuhoamiselta”
Perussuomalaisten kansanedustaja Ari Koposen mukaan sähköllä kulkevat ajoneuvot eivät ole lainkaan niin ekologisia kuin valtiot ja autoteollisuus mielellään antavat ymmärtää. Sähköautojen tuotanto ei ole ekologista, ja niiden akkuihin tarvittavia metalleja louhitaan erittäin epäeettisissä olosuhteissa.
Suomessa on meneillään tällä hetkellä todellinen akkubuumi, jonka kehitystä Suomen valtio tukee edistämällä kaivostoimintaa ja kotimaista akkutuotantoa. Suomen hallitus yrittää ohjata liikennettä sähköiseksi erilaisilla kannustimilla.
Täysin puhdasta energiaa ei ole olemassakaan
Hallituksen näkemyksen mukaan perinteisille fossiilisilla polttoaineilla kulkeville autoille hyvä vaihtoehto ovat muun muassa sähköllä kulkevat ajoneuvot. Myös autoteollisuus mainostaa sähköautoja mielellään ympäristöystävällisenä vaihtoehtona, sillä tavallisiin bensakäyttöisiin autoihin verrattuna sähköautoilla ajaminen synnyttää vain vähän hiilidioksidipäästöjä.
– Näyttää siltä, että vihreän energian varjopuolet sivuutetaan, sillä niihin liittyy teollisia ja poliittisia haasteita. Ihmisille uskotellaan, että jos kaikki ajavat sähköautolla, kaikki hiilidioksidin aiheuttamat ongelmat on ratkaistu kerralla. Tämä ei pidä paikkaansa, sillä täysin puhdasta energiaa ei ole olemassakaan. Saastutamme aina, kun tuotamme jotain, aloittaa kansanedustaja Ari Koponen.
– Vihreät puhuvat jatkuvasti siitä, miten ilmasto on yhteinen, mutta unohtavat sen totaalisesti akkutuotannossa. Sähköautojen tuotanto ei ole ekologista ja akkuihin tarvittavia metalleja tuotetaan erittäin epäeettisissä olosuhteissa, missä ei kunnioiteta ihmis- eikä lasten oikeuksia. Tämä puoli sähköautoista pitäisi pystyä myös sanomaan ääneen ja keskustelemaan siitä.
Ympäristöongelmia ja ihmisoikeusloukkauksia
Vaikka sähköautoja markkinoidaan ekologisina ja vähäpäästöisinä, sähköautojen valmistamisesta syntyy paljon hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi akkujen valmistamiseen tarvitaan monia metalleja ja mineraaleja. Yhtä sähköautoa varten tarvitaan muun muassa 12 kiloa kobolttia, seitsemän kiloa litiumia ja 36 kiloa nikkeliä. Näiden metallien ja mineraalien kaivaminen ei ole kuitenkaan ongelmatonta.
Lähes 60 prosenttia maailman koboltista tulee tällä hetkellä Kongon demokraattisesta tasavallasta, jossa kaivoksissa kaivetaan metalleja erittäin vaarallisissa olosuhteissa. Merkittävä osa koboltista tulee epävirallisista kaivoksista, joissa käytetään lapsityövoimaa. Kaivosten nuorimmat työntekijät ovat vain 7-vuotiaita.
Uutisten mukaan kaivoksissa työskenteleviin lapsiin ja muihin työntekijöihin kohdistetaan raakaa väkivaltaa. Kobolttikaivokset on myös yhdistetty laajoihin ihmisoikeusloukkauksiin, korruptioon, aseellisiin ryhmiin ja verovälttelyyn.
Koboltin lisäksi myös litiumin tuotanto on hyvin kyseenalaista, sillä se kuluttaa valtavat määrät vettä jo ennestään kuivilla alueilla. Lisäksi akkuihin tarvitaan muun muassa grafiittia, josta kaksi kolmasosaa tulee Kiinasta, missä kaivaminen on saastuttanut juomavesiä ja peittänyt kyliä tummaan tomuun.
Saasteongelma pahenee entisestään
Chilessä kuparikaivosten lähettyvillä ihmisten yleisin kuolinsyy on keuhkosyöpä, kun muualla Chilessä kansalaiset kuolevat yleisimmin sydäntauteihin. Tämä on vain murto-osa metallien tuotannon aiheuttamista ympäristö- ja muista ongelmista.
– Öljyriippuvuuden tilalle on tullut uusi riippuvuus, nimittäin harvinaisten maametallien louhinta, mikä pahentaa saasteongelmaa koko ilmakehässä entisestään. Hallitusta ei kiinnosta, että laajoja alueita tuhoutuu maapallon toisella laidalla, sillä se on vastoin heidän poliittista agendaansa.
– On myös erittäin arveluttavaa, että hallitus ei nosta keskusteluun akkujen tuottamisesta aiheutuvia ympäristöön ja ihmisoikeuksiin kohdistuvia ongelmia. Sähköautot ovat kaukana ekologisista, ja niiden akkujen metallit kaivetaan todella epäeettisissä ympäristöissä. Hallitus kyllä tietää tämän, mutta hiljenee asiasta täysin, Koponen tuhahtaa.
Kierrätys vielä lapsenkengissään
Sen lisäksi, että kobolttia, litiumia ja muita harvinaisia metalleja ja mineraaleja kaivetaan erittäin epäeettisissä ja epäekologisissa olosuhteissa, niitä ei myöskään kierrätetä. Esimerkiksi kaikesta kaivetusta litiumista saadaan vain noin prosentti talteen. Monen metallin kierrätys ei ole myöskään taloudellisesti kannattavaa, vaikka teknisesti se olisikin mahdollista.
– Jotta akkuteollisuus olisi edes hieman ekologisempaa, pitäisi panostaa siihen, että jo kaivetut metallit voidaan käyttää uudelleen. Uudistua pitää, mutta ei silmät kiinni, päättää Koponen.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- akkuteollisuus saasteongelma kuparikaivokset lapsityövoima ihmisoikeusloukkaukset maametallien louhinta maametallit akkutuotanto lasten oikeudet hiilidioksidipäästöt punavihreä ilmastopolitiikka Koboltti ympäristöongelma Ari Koponen Sähköautot Ihmisoikeudet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Ari Koponen: “Huijataanko suomalaiset sähköautoihin väliaikaisilla tukimuodoilla?”
Käytetty sähköauto voi olla yllätys monella tapaa
EU:n elvytysrahat lentämässä taivaan tuuliin – Koponen: “Tämä on täyttä hulluutta”
Peltokangas: Hallituksen ilmastopolitiikka on vailla järkeä – vihreästä siirtymästä tulee myrkynvihreä maailmanlaajuinen ekofloppi
Kallein bensa maksaa Suomessa jo lähes 1,90 € litralta – kesällä reippaasti kalliimpaa
Putkonen: Maailman kunnianhimoisin ilmastopolitiikka tarkoittaa sitä, että tavallisilta suomalaisilta loppuvat rahat
Perussuomalaiset: Väyläverkon laatu on suoraan yhteydessä yritysten toimintaedellytyksiin ja työllisyyteen
Sähköautot hyytyvät lumimyrskyssä moottoriteiden tuntikausien jonoihin – virta ei riitä ja lataaminen on mahdotonta
Ruotsin autoliitto tylyttää volkkarin ID-sähköautojen käyttöohjeita pakkasella: ”Älä osta”
Viikon suosituimmat
Pekka Aittakumpu: “On aika tunnustaa, miten suurta vahinkoa yksisilmäinen monikulttuurisuusaatteen ihannointi on aiheuttanut”
Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakummun mielestä on aika tunnustaa monikulttuurisuusaatteen suomalaisille arvoille aiheuttama vahinko ja seistä rohkeasti isänmaamme takana.
Joulutori-iskun takana pakolaisstatuksen saanut lääkäri – vannoi jo vuosi sitten kostoa Saksalle
Saksassa asuvan saudiarabialaisen lääkärin Taleb Al Jawad Abdulmohsen (50) perjantai-iltana Magdeburgissa autolla täpötäydelle joulutorille tekemässä terrori-iskussa kuoli viisi ja loukkaantui yli 200 ihmistä. Tekijä on saudiarabialainen pakolainen.
Ääliösuvaitsevainen valtamedia jauhoi ensin huolipuhetta naisiin kohdistuvasta väkivallasta – vähättelee nyt väkivaltaan lietsovaa graffitia eikä tunnista enää naisvihaa
Naisiin kohdistuvan väkivallan -jopa naisvihan - hyväksyminen graffiteissa taiteellisen vapauden nimissä tai väkivallan vähättely johtaa jälleen havaitsemaan median räikeät kaksoisstandardit.
Isku saksalaisella joulutorilla, saudimies kaahasi autolla väkijoukkoon – sisäministeri oli aiemmin varoittanut suuresta terrori-iskun vaarasta joulumarkkinoilla
Mies kaahasi henkilöautolla väkijoukkoon joulutorilla Magdeburgissa Saksassa. Mediatiedot kertovat useista kuolonuhrista ja kymmenistä loukkaantuneista.
SDP sai kyytiä kyselytunnilla: Demareiden veronalennuspuheisiin ei voi suhtautua vakavasti
Perussuomalaisten kansanedustaja Joakim Vigelius osui napakymppiin muistuttaessaan demareita SDP:n vaihtoehtobudjetin tuntuvista veronkorotuksista.
Riikka Purraa puukotetaan uudessa graffitissa – Vigelius: “Tällainen väkivallalla ja veriteoilla uhkailu ylittää rajan”
Uudessa graffitissa tummanpuhuva hahmo lävistää Riikka Purran teräaseella. Uusi graffiti maalattiin keskiviikkona Helsingin Suvilahdessa poistetun tilalle. Alkuperäisessä graffitissa Purra kuvattiin veriset sakset kädessään ja hakaristit silmissään. Asiasta ovat uutisoineet Helsingin Sanomat ja Iltalehti. Perussuomalaisten kansanedustaja Joakim Vigelius pitää teosta demonisoivana ja verrannollisena tappouhkaukseen.
Oikeusministeri Leena Meri: Muiden ihmisten hengelle ja terveydelle erittäin vaarallisten henkilöiden on pysyttävä vangittuna
Oikeusministeriössä on valmistunut arviomuistio varmuusvankeudesta ja sen käyttöönotosta. Uusi seuraamus olisi tarkoitettu vaarallisimpia väkivaltarikoksia tekeville.
Ronkainen: Ansaitsisiko metsästys virallisen roolin puolustuksessa?
Metsästys on Suomessa paljon enemmän kuin pelkkä harrastus – se on syvälle juurtunut osa kulttuuriamme, perinteitämme, jonka lisäksi se on keskeinen keino luonnon tasapainon ylläpitämisessä. Metsästäjän vastuu ei kuitenkaan pääty riistanhoitoon tai saaliin hyödyntämiseen. Tärkeä osa metsästäjän tehtävää on varmistaa, että aseenkäyttötaidot ovat kunnossa – paitsi saaliin kunnioituksen, myös turvallisuuden tähden, kirjoittaa perussuomalaisten kansanedustaja ja puolustusvaliokunnan jäsen Jari Ronkainen.
Ampuma-aserikosten rangaistukset kiristyvät – oikeusministeri Leena Meri: “Uudella sääntelyllä pyritään erityisesti torjumaan järjestäytynyttä rikollisuutta”
Hallitus esittää aserikoksia koskevan lainsäädännön merkittävää uudistusta. Hallitusohjelman mukaisesti törkeän ampuma-aserikoksen vähimmäisrangaistus korotettaisiin kahdeksi vuodeksi vankeutta. Jatkossa tästä rikoksesta tuomittaisiin pääsääntöisesti ehdoton vankeusrangaistus.
Useita muutoksia rikoslakiin ensi vuoden alusta: Rangaistukset kovenevat, naisten ja tyttöjen silpominen kriminalisoidaan entistä selvemmin
Oikeusministeriön hallinnonalalla tulee voimaan muutoksia 1. tammikuuta 2025 alkaen. Muun muassa avioliittoon pakottamisen rangaistavuutta selkeytetään, tyttöjen ja naisten sukuelinten silpominen kriminalisoidaan rikoslaissa entistä selkeämmin, lapsensurmaa koskeva lainsäännös kumotaan ja tappo on jatkossa vanhentumaton rikos.
Uusimmat
Kolumni: Ensimmäinen puolitoistavuotinen ministerinä
Ronkainen: Ansaitsisiko metsästys virallisen roolin puolustuksessa?
Toimitus suosittelee
PS Naiset 3/2024
Lue lisää
Perussuomalainen 1/2024
Lue lisää