EU-komission mukaan Sakatin kaivos olisi strategisesti tärkeä koko Euroopalle. Toisaalta kaivos kuitenkin tulisi nykyiselle luonnonsuojelualueelle.
Ylen A-studiossa eilen vieraillut elinkeinoministeri Wille Rydman toteaa, että toistaiseksi hallitus ei ole päättänyt kaivoshankkeesta. Toteutuessaan hankkeessa noudatettaisiin joka tapauksessa suomalaista ympäristölainsäädäntöä.
– Hankkeen strateginen status tarkoittaa sitä, että nyt on mahdollista saada EU-rahoitusta, ja silloin se käsitellään nopeassa aikataulussa.
Kaivos kohdistuisi vain kolmeen prosenttiin suosta
Mikäli Sodankylän kaivos toteutuu, kaivostoiminta kohdistuisi lopulta vain kolmeen prosenttiin koko suon alueesta ja siten, että kaivostoiminta kohdistuisi suon alle, Rydman sanoo.
– Suojelualueen ulkopuolelta olisi tarkoitus rakentaa tunneli suon alle, ja lähinnä pintaa olevaa esiintymää ei olisi edes tarkoitus hyödyntää, jotta suoalueelle ei tapahdu mitään.
Vihreiden kansanedustajan Krista Mikkosen mukaan kaivosta ei pitäisi rakentaa suon alle. Mikkonen lausuu, että kyseessä ei edes olisi merkittävä malmiesiintymä. Lisäksi Mikkonen vetoaa ilmastokriisin ja luontokatoon.
– Ne pitää torjua. Tässä hankkeessa tuhottaisiin merkittävä luonnontilainen aapasuo.
Rydmanin mukaan koko hankkeen lähtökohta on, että ympäristöarvoja ei vaaranneta.
– Luontoarvoilla on merkitystä. Meillä on jo olemassa uskottavia suunnitelmia siihen, miten toteutus on mahdollista. Prosessissa selvitetään, miten luontoarvot voidaan turvata mutta samalla päästään hyödyntämään rikasta malmiesiintymää.
Eurooppa on altavastaaja mineraaleissa
Rydman huomauttaa, että Eurooppa tuottaa itse vain häviävän pienen osan niistä mineraaleista, joita Eurooppa kuluttaa.
– Olemme mineraalien tuojia. Tämä asettaa Euroopan altavastaajaksi tässä maailmantilanteessa, jolloin Eurooppaa voitaisiin myös kiristää.
Mikkosen mukaan mineraalien tarpeeseen voitaisiin vastata kierrätystalouden keinoilla.
– Suomella on mahdollisuus paneutua siihen.
Kierrätystä kannattaa myös tehostaa
Elinkeinoministeri Rydman suhtautuu myönteisesti kierrätykseen, ja hän haluaa myös tehostaa kaivosjätteiden hyödyntämistä, jolloin jätteistäkin voidaan ottaa talteen mineraaleja.
Rydman huomauttaa kuitenkin, että pelkkä kierrätystoiminta ei pelkästään riitä esimerkiksi liikenteen sähköistymisen vaatimuksiin, mitä vihreätkin puolueena ajaa.
– Sähköistyminen on ajanut meidät riippuvaisiksi kiinalaisista sähköautoista, akuista ja aurinkopaneeleista. Tämä on ongelma, koska autoritaariset valtiot pystyvät hyödyntämään taloudellisia riippuvuuksia. Eurooppa joutuu nyt vastaamaan tähän haasteeseen.