Ruotsin hallitus on antamassa kunnille mahdollisuuden dieselautoja rajoittavien ympäristövyöhykkeiden perustamiseen kolmessa vaiheessa. Viimeistään vuonna 2022 dieselautot häädettäisiin keskustoista, uusimmat määräykset täyttäviä kulkuneuvoja lukuunottamatta.
Kaikkein tiukimmalle vyöhyke kolmoselle olisi asiaa ainoastaan täysin päästöttömillä ajoneuvoilla.
Aivan pässinlihaa dieselpanna ei ole, sillä ympäristöpuolue vihreät on putoamassa valtiopäiviltä syksyn vaaleissa.
Ympäristövyöhyke ykköstä koskevat ehdotukset ovat itse asiassa totta jo nyt, sillä kahdeksassa kunnassa rajoitetaan bussien ja muun raskaan liikenteen asioimista keskustoissa.
Vuoden 2020 alusta ympäristövyöhyke kakkosella saisivat körötellä ainoastaan Euro5- ja Euro6 -päästöluokituksen täyttävät autot. Lopullisesti päästökirves heilahtaa vuoden 2022 heinäkuussa, silloin kakkosvyöhykkeellä sallittuja ovat ainoastaan Euro6-päästöluokituksen mukaiset kulkimet.
Ympäristövyöhyke kolme perustetaan sitten pahiten ilmansaasteista kärsivien ydinkeskustojen alueille. Siellä sallittuja ovat ainoastaan täyssähkö- ja polttokennoautot sekä Euro6-luokitellut kaasuautot. Samat säännökset koskevat raskaan liikenteen ajoneuvoja.
Kunnat saavat Aftonbladet-lehden mukaan itse päättää ympäristövyöhykkeiden käytännön toteutuksesta. Tukholmassa työ vyöhykkeiden perustamiseksi on aloitettu mutta sosiaalidemokraatit ovat alkaneet empimään. Malmö ja Göteborg seuraavat tilanteen kehittymistä.
Vanhojen dieselien omistajille ei kompensaatiota
Hallituksen ministereitä on arvosteltu siitä, että kaikilla 1,3 miljoonalla vanhan dieselauton omaavalla ruotsalaisella ei ole varaa vaihtaa vähäpäästöiseen kulkuneuvoon. Minkäänlaista kompensaatiota vanhojen dieselautojen omistajille ei ole tulossa, he saavat kärsiä kotteron mahdollisen arvonalennuksen omissa nahoissaan.
Vihreiden ympäristöministeri Katarina Skogilla on lääke tähänkin vaivaan:
– Maaseudulla tulee olemaan hyvät markkinat vanhoille dieselautoille.