Artikkeli kuva

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA

Ronkainen ja Slunga-Poutsalo tyytyväisiä Hanko-Hyvinkää-radan sähköistämiseen

18.06.2019 |16:45

Perussuomalaiset kansanedustajat Jari Ronkainen ja Riikka Slunga-Poutsalo ovat tyytyväisiä hallituksen lisäbudjetissa esittämään Hanko-Hyvinkää-radan sähköistämiseen. Hankkeen ratasuunnittelu on käynnissä ja hanke käynnistetään vuonna 2020. Kustannusarvio on 62 miljoonaa euroa.

– Olin asiasta viime kaudella yhteyksissä liikenneministeri Anne Bernerin kanssa ja rattaat saatiin pyörimään. Nykyisen hallituksen päätös käynnistää hanke on kuin kirsikka kakun päälle, edellisen kauden liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenenä toiminut Jari Ronkainen kertoo.

Osa rahtiliikenteestä raiteille

Hankkeen teollisuudelle koituvien taloushyötyjen lisäksi asian etenemistä päätöksentekoon ovat tukeneet hankkeen ympäristövaikutukset.

– Sen lisäksi, että hanke tukisi Hangon sataman kasvavaa vienti- ja tuontitoimintaa sekä piristää niin Uudenmaan kuin valtakunnankin yritysten elinvoimaa, niin vaakakupissa on todennäköisesti painanut myös mahdollisuus siirtää osa Hanko—Mäntsälä-tien rahtikuljetuksista raiteille. Samalla vähennetään liikennepäästöjä ja parannetaan liikenneturvallisuutta, kun saadaan valtatien raskaan liikenteen osuutta vähennettyä, perustelee uusimaalainen ensimmäisen kauden kansanedustaja Riikka Slunga-Poutsalo.

Tasoristeysten turvallisuus huomioitu

Raaseporin tasoristeysonnettomuuden jälkeen runsaasti keskustelua herättänyt tasoristeysten turvallisuus tulee niin ikään kaksikon mielestä huomioitua.

– Väylävirasto teki aivan oikein yhdistäessään tasoristeysten turvallisuussuunnitelman Hangonradan sähköistämiseen, sillä nyt toteutettavalla hankkeella päästään samalla kertaa eroon useista vaarallisista tasoristeyksistä, joita on etenkin Hanko—Karjaa-rataosuudella, Slunga-Poutsalo summaa.

Yhdistää poikittaisliikenteen pääväylään

Hämeen kansaedustaja Ronkainen näkee hankkeessa positiivisia talousvaikutuksia ei pelkästään Länsi-Uudellemaalle, vaan laajemmallekin työssäkäyntialueelle.

– Radalla on tärkeät yhteydet Vuosaaren ja Hangon satamiin, Kirkniemen paperitehtaalle sekä Hämeenlinnan terästehtaalle. Tämän lisäksi Hanko—Hyvinkää-radan sähköistäminen yhdistää Uudenmaan poikittaisliikenteen Helsinki—Oulu-pääväylään ja palvelee näin valtakunnallisestikin ihmisten ja rahdin kuljetusta.

SUOMEN UUTISET


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Viikon suosituimmat

2.
Suomen uutiset logo

Emmi Nuorgam: “Vihaan mieheyttä sosiaalisena ja kulttuurisena ilmiönä”

19.11.2024 |16:28
5.
Suomen uutiset logo

Analyysi: Yhdysvalloissa vasemmisto radikalisoitui pienessä ajassa ja vieraantui hyvin kauas keskivertoäänestäjistä, ilmiö aiheuttaa vasemmistolle näköharhan

17.11.2024 |22:27
6.
Suomen uutiset logo

Pakolaispolitiikka kiristyy: Turvapaikkaa ei jatkossa myönnetä tai se lakkautetaan, jos henkilön katsotaan olevan vaaraksi yhteiskunnalle

21.11.2024 |20:08
7.
Suomen uutiset logo

Suomen ja Somalian välinen maaohjelman kautta tapahtuva kehitysyhteistyö keskeytetään – ministeri Tavio: Suomi ei voi jatkaa kehitysyhteistyötä maan kanssa, joka ei ota takaisin omia kansalaisiaan

20.11.2024 |12:31
8.
Suomen uutiset logo

Puheenjohtaja Koskelalla ei ollut laskelmia työllisyystoimiensa tueksi illan A-talkissa: “Mulla ei ole antaa lukua sulle”

22.11.2024 |15:09

Uusimmat

Perussuomalainen 1/2024

Mainos kuva

Lue lisää