Artikkeli kuva

PS ARKISTO

Rikkinäinen oppimisen tuki korjataan – Koponen: Oppilaat tarvitsevat konkreettista tukea, eivät lisää inkluusion pakkosyöttöä

02.09.2024 |16:27

Kolmiportaisen tuen malli kouluissa oli alusta alkaen tuhoon tuomittu, sanoo sivistysvaliokunnan varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Ari Koponen. Hänen mukaansa opettajat hukutetaan paperisotaan samalla kun oppilaat jäävät vaille todellista tukea.

– Tukipäätöksiä rustataan kyllä ahkerasti, mutta niillä ei oppimisen haasteita selätetä. Oppilaat eivät opi pelkillä päätöksillä – he tarvitsevat konkreettista tukea, kuten tukiopetusta ja pien- ja erityisryhmiä, ei lisää inkluusion pakkosyöttöä, jyrähtää Ari Koponen.

Turha byrokratia loppuu nyt

Koponen kertoo, että nyt turha byrokratia saa loppua ja oikea oppimisen tuki marssii kouluihin. Hallituksen uudistuksen myötä Suomeen saadaan selkeät, yhtenäiset ja monipuoliset tuen muodot. Jos oppilas ei pärjää yleisopetuksen luokassa, hänelle järjestetään paikka pien- tai erityisryhmässä. Jotta tämä toimii, tukeen laitetaan kunnolla rahaa – 100 miljoonaa euroa.

– Oppimisen tuen uudistus on myös yksi keino palauttaa koulurauha luokkiin kännykän käytön rajoitusten ja kurinpitotoimien lisäämisen ohella, Koponen päättää.

Hallituksen esitys oppimisen tuen uudistamisesta tulee eduskunnan käsittelyyn vuoden 2024 syksyllä. Varsinainen tuki tulee voimaan seuraavan lukuvuoden alkaessa 1.8.2025.

 

Suomen Uutiset


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?