

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA
Rekkakuski Miika: Jos kuljetuksen ja logistiikan työntekijät jäisivät kotiin, niin vessapaperin, tonnikalan ja käsidesin hamstraus loppuisi kaikilta heti
Suomalainen rekkakuski muistuttaa Facebookissa, että hyvinvointiyhteiskunnan toiminta edellyttää sitä, että tavara liikkuu aikataulussa, oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan vuodenajasta ja olosuhteista riippumatta.
– Ruoka tulee kaupasta ja lääkkeet apteekista. Sähkö tulee pistorasiasta. Lämpö tulee pattereista, ilmalämpöpumpusta, lattialämmityksestä, tai kaukaa kaukolämpönä. Talot tulee talotehtaasta, avaimet käteen -periaatteella. Raha tulee ottoautomaatista tai kaupan kassalta. Bensa bensa-asemalta. Jätteet voi vaan laittaa taloyhtiön roskakatokseen. Näitä viisauksia on lukemattomia. Melko maagista. Nämä on vain mun ja mun työkavereiden työkaluja. Teiden tukkoja, kuulemma järkyttävän vaarallisia tappajarekkoja.
Näin aloittaa Facebook-kirjoituksensa suomalainen rekkakuski Miika, joka haluaa muistuttaa kansalaisia hyvinvointiyhteiskunnan huomaamattomien työntekijöiden työpanoksen merkityksestä.
Toimivassa yhteiskunnassa tavaran pitää liikkua.
Tavarat loppuisivat muutamassa päivässä
Miika kertoo, että jokainen voi miettiä, miten niin sanottu hyvinvointiyhteiskunta pyörisi, jos kuljettajat, ajojärjestelijät, huoltohenkilökunta, varastomiehet ja -naiset, teiden tekijät ja auraajat ja kaikki, jotka kuljetukseen ja logistiikkaan liittyvät, jäisivät kotiin.
– Muutama päivä, niin kaupoista loppuisi ihan kaikki, vaikka kukaan ei vessapaperia, tonnikalaa, ja käsidesiä hamstraisikaan.
– Samaan aikaan loppuisi apteekeista lääkkeet, ja polttoaineasemilta polttoaineet. Tehtaat pysähtyisi. Talous kaatuisi, kun ei olisi enää tavaraa mistä tehdä mitään, mitä voisi myydä ja joku ostaa, ja lopullinen kuluttaja käyttää. Riippumatta kelistä, riippumatta lumi- tai vesisateesta, riippumatta lämpötilasta, riippumatta teiden kunnosta, riippumatta vuorokaudenajasta, riippumatta vuodenajasta, riippumatta koronaviruksesta, riippumatta pandemiasta, yhteiskunta tarvitsee toimiakseen ja odottaa, että tavara liikkuu, aikataulussa oikeaan aikaan ja oikeaan paikkaan
Pitkiä päiviä ratin takana
Miika kertoo tyypillisestä työpäivästään.
– Mun työrupeama alkoi illalla Saksasta, Travemünden satamasta. Laivalla Helsingistä Traveen saatiin uutisista lukea, miten Suomen ulkoministeriö kehottaa ja käytännössä kieltää ihmisiä matkustamasta ulkomaille, koska ei voida tietää koska sieltä pääsee takaisin kotimaahan, ja takaisin palaavat matkustajat asetetaan karanteeniin tartuntavaaran takia.
– Samoin saatiin lukea, miten valtio toisensa jälkeen sulkee rajojaan, ja käännyttää ulkomaalaisia. Italia, Itävalta, Saksa, Tšekki, Puola, Espanja, Viro…Itse ajan nyt yön aikana Saksasta Nordrhein-Westfalenin pandemia-alueen läpi Hollantiin ja Belgiaan, aika liki täyden 15 h työpäivän aikana puran ja lastaan paluukuormaakin jo, koska Suomessa tarvitaan elintarvikkeita. Työkaveri ajaa kohti Sveitsiä, ja Italiaa. Toinen työkaveri on matkalla Ranskaan. Kolmas Hollantiin.
Kaikki eivät voi jäädä etätöihin
Ulkomaanliikenteessä on jopa tuhansia suomalaisia autoja ja kuljettajia. Kotimaan liikenteessä vielä moninkertainen määrä.
– Meidän tehtävämme on omalta osaltamme pitää yhteiskunta pyörimässä, viedä suomalaista tavaraa ulos, ja tuoda Suomeen kauppoihin ruokaa, apteekkeihin lääkkeitä, asemille polttoaineita, lämpölaitoksille polttoaineita, ja niin edespäin. Tällä hetkellä ulkomaankuljettajat eivät tiedä edes, että koska pääsee takaisin. Kotimaan kuljettajat eivät tiedä kauanko riittää töitä, kauanko tehtaat pyörii, kauanko koronavirus jyllää ja sekoittaa taloutta aiheuttaen vaikeuksia tuotannolle, ja rahoitukselle. Lentoyhtiöiden konkursseja on tullut ja tuloillaan. Laivayhtiöt yrittää pysyä pinnalla ja pitää laivat liikkeellä. Kuljetusyritykset yrittää pitää pyörät pyörimässä.
– Lainatakseni sisäministeri Maria Ohisalon sanoja, kaikille ei ole mahdollista jäädä kotiin etätöihin, Miika kirjoittaa.
Kaikkihan rekkaa pystyisi ajamaan vai pystyisikö?
Miika sanoo, että hänen tunnuslauseensa on aina ollut ”ehjänä kotiin.”
– Tällä hetkellä sekään ei näytä olevan kovin varmaa, koska koronavirus ei valkkaa uhrejaan. Ammatinvalintakysymys, mutta mitäpä jos kaikki me valittaisin yhtäkkiä toinen ammatti? Tulisiko vielä kauan sähköä pistorasiasta ja ruokaa kaupasta? Eihän me tehdä muuta kuin ajellaan autolla kaikki päivät, ihan vaan rauhakseltaan ja katellaan maisemia.
– Kaikkihan rekkaa pystyisi ajamaan, kuulemma joka toinen puistopulsu ja lähiöpubin känniääliö on opiskelurahat tienannut rekan ratissa ennen kuin lähti oikeisiin töihin. Jännä kun ei oo lähtijöitä taaskaan oikein missään. Ei muuta ku #vetoja ystävät, toverit, kollegat, kaverit, ja kaikki joille etätyö on mahdottomuus, ja ammatinvalinta ei tavallaan mennyt ihan putkeen tässä tapauksessa. Tulta, tai tässä tapauksessa pandemiaa päin. Eiköhän täältä joskus Suomeenkin päin pääse, Miika kirjoittaa.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- logistiikka rekkakuski elinkeino koronavirus kuljetusala lääkkeet yhteiskunta polttoaine työvoima Ruoka talous
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Liikenteestä kerätään lähes yhdeksän miljardia suorina ja välillisinä veroina – Kotiaho: ”Miksi vain osa verokertymästä palautuu liikenneväylien hoitoon?”

Isänmaallinen rekkamies jäi vaille työsuhdeturvaa – “Onhan sinulla ollut jotain Suomen lippujakin auton tuulilasilla”

Immonen: Liikkumisen kustannuksia alennettava – ”Emme tarvitse unelmahöttöä, vaan realismia”

Halla-aho: Julkisesta kulutuksesta on otettava kaikki löysät pois – ”Suomen, kuten jokaisen maan, on keskityttävä itsensä ja omiensa auttamiseen”

Suomeen poikkeusolot – koulut kiinni, rajat kiinni, ihmiskontaktit rajataan minimiin koronan leviämisen estämiseksi

Halla-aho kynnyskysymyksistä: Yritysten ja teollisuuden toimintaa ei saa sabotoida suuruudenhulluilla ilmastotavoitteilla

Reijonen: Hallitus ajaa päätöksillään raskaan kaluston kuljettajat ja yrittäjät ahdinkoon
Viikon suosituimmat

Intia juhlii hiilenlouhinnan ennätystä – Suomi murehtii porojen röyhtäyksiä
Suomessa murehditaan lehmien pieruja ja porojen röyhtäyksiä, jotka ilmastoaktivistien mukaan tuhoavat koko maailman ilmaston. Samaan aikaan Intiassa juhlitaan sitä, että maa tuottaa enemmän hiiltä kuin koskaan. Intialaiset iloitsevat, koska edullinen fossiilinen polttoaine tarkoittaa heille halpaa energiaa, talouskasvua ja omavaraisuutta.

SDP jälleen turpo-kuutamolla – kun Lulu Ranne totesi, ettei suomalainen puolustusteollisuus välttämättä hingu työntekijöiksi venäläisiä, demarit menivät välittömästi epäkuntoon
Vaikuttaisi itsestäänselvyydeltä, että suomalainen puolustusteollisuus toivoo työvoimaa, joiden lojaliteeteista voidaan kohtuullisella varmuudella mennä takuuseen. Yhtä lailla vaikuttaa itsestäänselvältä, etteivät Suomeen saapuvat venäläiset sattuneesta syystä ole puolustusvoimien ykkösrekryjä. Asian ääneensanominen aiheutti kuitenkin Hämeenlinnan valtuustossa melkoisen demariäläkän.

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa, että jopa 40 prosenttia suomalaisista katsoo Yleisradion uutisoinnin oleva vasemmalle kallellaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakumpu kysyi viime viikolla samasta asiasta Yleisradion toimitusjohtajalta Merja Ylä-Anttilalta, joka tuolloin katsoi, että kysymykseen vastaaminen on hankalaa.

Vihreät syyllistää suomalaisia rasismista – samaan aikaan vihreä kansanedustaja syynää julkisista tapahtumista ihmisten ihonväriä
Vihreät lähtee kunta- ja aluevaaleihin ylimielisessä woke-asennossa, eli puolue solvaa nyt äänestäjiä rasisteiksi. Kaksisuuntaisesta keskustelusta kieltäytyneen puolueen arvioidaan jo olevan kriisitilassa.

Perussuomalaisten kuntavaaliehdokas Mika Merano: Miksi Helsinki päätti lähettää 350 000 euroa Gazaan? – ”Kaupunkilaisten rahaa heitetty täysin hukkaan kohteisiin, jotka eivät hyödytä veronmaksajaa”
Helsinkiläinen Mika Merano herättelee kunta- ja aluevaalien alla keskustelua verovarojen käyttökohteista ja rahankäytön avoimuudesta. Monissa kunnissa verovaroja törsätään hankkeisiin, joilla ei ole mitään yhteyttä kunnan asukkaiden palveluihin ja hyvinvointiin. Merano painottaa, että kuntien tehtävä ei voi olla toimia hyvesignaloivana runsaudensarvena. - Lähtökohtaisesti on aina ajateltava, että jokaisen veroeuron tulee tavalla tai toisella tulla suoraan takaisin sen maksajalle.

Yle painostaa hallitusta likaisilla menetelmillä – Antikainen: Johtajat vaihtoon
Yleisradion toiminnassa on havaittu vakavia epäkohtia muutosneuvotteluiden jälkeen, ja irtisanomisten perusteet ovat herättäneet runsaasti kysymyksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Ylen tulee leikata kustannuksiaan hallinnon ja byrokratian puolelta sen sijaan, että se lakkauttaa suositut ohjelmat ja irtisanoo arvostettuja toimittajia.

EVA:n tutkimuksen tulos on karua luettavaa Ylestä – Vigelius: ’’Puolueellisuus ei kuulu verorahoitteiseen mediaan’’
Tänään julkaistun EVA:n Arvo- ja asennetutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yle Uutisten painottavan tiedonvälityksessään vasemmistolaista näkökulmaa.

EVA tutki: Jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yleisradion uutisoinnin kallistuvan tiedonvälityksessään poliittisesti vasemmalle
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa yllättäviä tuloksia kansalaisten suhtautumisesta Yleisradion uutistuotantoon. Jopa 40 prosenttia vastaajista pitää Yle Uutisia vasemmalle kallistuvana. Vastaajista 19 prosenttia arvioi Ylen näkökulman olevan selvästi vasemmistolainen. Tutkimuksessa vain SDP:n puoluemedia Demokraatti ja vasemmistoliiton Kansan Uutiset arvioitiin vielä Yle Uutisiakin vasemmistolaisemmiksi.

Tuhannet palestiinalaiset Gazassa vaativat mielenosoituksissa Hamasia ulos Gazasta
Tuhannet palestiinalaiset osoittivat tiistaina mieltään Gazassa Hamasin terroristeja vastaan Pohjois-Gazassa Beit Lahian kaduilla. Mielenosoittajat vaativat sodan lopettamista ja israelilaisten panttivankien vapauttamista.

Purra avasi Saabin puolustustarviketehtaan Tampereella: Suomen puolustusteollisuudella on suuri kasvupotentiaali
Perussuomalaisten puheenjohtaja, valtiovarainministeri Riikka Purra sai kunnian avata puolustusteollisuusyhtiö Saab Finlandin uuden tuotantolaitoksen Tampereella.