Artikkeli kuva

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA

Reijonen vaatii puuttumista harhaanjohtavaan markkinointiin ja heikkoon asiakaspalveluun

12.05.2020 |16:18

Kansanedustaja ja talousvaliokunnan jäsen Minna Reijonen on huolissaan harhaanjohtavasta markkinoinnista ja puutteellisesta asiakaspalvelusta. Kuluttajaviranomaisille tulee näistä tuhansia ilmoituksia.

– Kuluttajille markkinoidaan ilmaista tai edullisempaa tuotetta tai palvelua, jonka tilaus kuitenkin muuttuu maksulliseksi tai kalliimmaksi jatkotilaukseksi. Kun tiettyä palvelua kaupataan esimerkiksi puhelimitse ja samalla sovitaan palvelun ehdoista ja sopimuksen syntymisestä, katsotaan sopimuksen syntyneen yksinomaan käydyn keskustelun mukaisena. Jälkeenpäin voi kuitenkin olla hankalaa näyttää toteen sitä, mitä puhelimessa asioita on sovittu. Usein keskusteluissa peruutusehdot tai yhteystiedot voivat jäädä toissijaiseksi tiedoksi, Minna Reijonen sanoo.

Perumisesta tehty vaikeaa

Yritykset ovat myös lähettäneet kuluttajille maksullisia tuotteita, vaikka kuluttaja ei olisikaan suostunut väitettyyn tilaukseen. Koska asiakaspalvelu ei ole toiminut, tilauksia ei ole voinut peruuttaa, vaikka kuluttajilla olisi lain ja sopimuksen perusteella ollut siihen oikeus.

– Asiakaspalveluun ei välttämättä saa puhelimitse yhteyttä tai numero on maksullinen. Usein peruutuksen tekeminen vaatii kohtuuttoman paljon vaivaa, koska peruutuksen tekeminen on tehty hankalaksi, sanoo Reijonen.

Vielä vaikeampaa se on niille kuluttajille, jotka eivät käytä internetpalveluita. Tilastokeskuksen mukaan 10 prosenttia kaikista 45-89-vuotiaista suomalaisista ei käyttänyt ollenkaan internettiä vuonna 2019.

– Kaikki tuotteen tai palvelun palvelusopimukset tai tilaussopimukset, jotka perustuvat kuukausilaskutukseen, pitää pystyä perumaan maksuttomaan puhelinnumeroon, vaatii Reijonen.

Yhteystietojen löydyttävä helposti

Numeron tulee löytyä palvelusopimuksesta ja yrityksen internetsivuilta helposti. Peruminen pitää pystyä tekemään myös palvelupisteessä ja myymälässä, mikäli yrityksellä on palvelupiste tai myymälä. Tieto tästä perumisvaihtoehdosta tulee löytyä palvelusopimuksesta ja yrityksen internetsivuilta helposti.

Jotta palvelun tai tuotteen ilmaisen koeaika tai tilausjakso jatkuu maksullisena, kuluttajan tulee tehdä aktiivinen toimenpide, esim. vahvistaa tilauksen jatkuminen puhelimitse, sähköpostilla, kirjepostilla tai allekirjoittamalla tilausvahvistus. Koeaika tai tilausjakso ei saa jatkua ilman aktiivista toimenpidettä kuluttajalta.

Reijonen teki toimenpidealoitteen, että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin, jotta ilmainen koeaika tai tilausjakso ei voi jatkua maksullisena, ellei kuluttaja vahvista sitä siinä vaiheessa, kun ilmainen koeaika tai tilausjakso muuttuu maksulliseksi ja että hallitus ryhtyy toimenpiteisiin, jotta kuluttajat pystyvät perumaan tuotteen tai palvelun palvelu- tai tilaussopimuksen maksuttomaan helposti löytyvään puhelinnumeroon tai palvelupisteeseen.

SUOMEN UUTISET


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Viikon suosituimmat

Uusimmat

PS Naiset 3/2024

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 1/2024

Mainos kuva

Lue lisää