Lähes joka neljäs oppilas on saanut viime vuosien aikana tukea oppimiseensa. Oppimisen tuen uudistuksessa luovutaan kolmiportaisesta tuesta. Tilalle tulevat ryhmäkohtaiset ja oppilaskohtaiset tukimuodot. Maan hallitus osoittaa pysyvää rahoitusta 100 miljoonaa euroa tähän uudistukseen.
Tavoitteena on selkeyttää ja yhtenäistää oppimisen tuen jatkumo varhaiskasvatuksesta toiselle asteelle. Keskeisenä lähtökohtana on siirtää painopistettä varhaiseen ja oikea-aikaiseen tukemiseen.
– On äärimmäisen tärkeää, että jokainen oppilas kohdataan yksilönä ja jokainen saa tarvitsemansa tuen opetukseen osallistumiseksi ja perusopetuksen oppimäärän suorittamiseksi. Oppilaantuntemus ja yhteistyö kotien kanssa tulee korostumaan. Tavoitteena on vahvistaa nimenomaan varhaista tukea ja ennaltaehkäiseviä toimia korjaavien rinnalla, kertoo Jaana Strandman.
Kokonaan uudenlainen lähestymistapa
Uudistuksella turvataan kaikille oppilaille riittävä tuki ja samalla vähennetään opetushenkilöstön hallinnollista taakkaa. Tuen muotoja yhtenäistetään ja selkiytetään valtakunnallisesti, ja samalla varmistetaan resurssit niiden toteuttamiseen. Kyseessä on kokonaan uudenlainen lähestymistapa ja tuen muodot, jotka perustuvat oppilaiden tosiasialliselle tarpeelle tukitoimiin.
Ensisijaiset tukimuodot, joihin kaikilla oppilailla on oikeus, ovat ryhmäkohtaisia tukimuotoja. Näihin sisältyvät yleinen tukiopetus, opetuskielen tukiopetus sekä erityisopettajan antama opetus muun opetuksen yhteydessä. Ryhmäkohtaisia tukimuotoja annetaan joustavasti ja pienemmille ryhmille oppilaita tarpeiden mukaan.
Perusasiat kuntoon
Oppilaskohtaiset tukitoimet ovat säännöllisiä ja perustuvat yksilöllisiin tuen tarpeisiin. Näihin sisältyvät sekä osittain pienryhmässä että tarvittaessa kokonaan erityisluokassa toteutettava opetus sekä oppilaskohtaiset tulkitsemis- ja avustajapalvelut.
– Haluan tässä yhteydessä nostaa 26 vuotta kasvatus- ja opetusalalla toimineena esille koulujen toimintakulttuurien merkityksen, sillä se on tärkeimpiä tukimuotoja koulujen työrauhassa ja turvallisuudessa. Koulun toimintakulttuuri rakentuu jokaisen kouluyhteisön jäsenen yhteisellä työllä. Sillä tarkoitetaan tapoja, joilla arjessa toimitaan, Strandman sanoo.
– Ulospäin se näkyy mm. käytännöissä ja pedagogisissa toimintatavoissa, kuten vuorovaikutuksessa ja viestinnässä, yhteistyön rakenteissa ja linjauksissa sekä johtamisessa. Koulussa tulee olla perusasiat kunnossa: kuri ja järjestys sekä oppilaan aito kohtaaminen. Vuorovaikutus-, tunne- ja sosiaalisia taitoja tulee opettaa myös.
Tuen uudistusta koskevan lainsäädännön on tarkoitus tulla voimaan 1.8.2025. Opetushallitus päivittää esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteet uudistetun lainsäädännön mukaiseksi siten, että niihin perustuvat paikalliset opetussuunnitelmat otetaan esiopetuksen järjestämispaikoissa ja kouluissa käyttöön 1.8.2025 alkaen. Opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Opetushallitus järjestävät koulutusta uudistetusta lainsäädännöstä ja opetussuunnitelman perusteista vuoden 2025 alusta alkaen.