

LEHTIKUVA
Ranne: Kuinka pihalla ministeri saa olla hallinnonalastaan ja sen lainsäädännöstä?
Perussuomalaisten kansanedustaja, diplomi-insinööri Lulu Ranne Hämeestä ihmettelee suomalaisen hallintokulttuurin rappeutumista Suomi-radan valmistelussa: liikenneministeriö ja liikenneministeri ajavat Suomi-radan laitonta päätöksentekojärjestystä kuin käärmettä pyssyyn.
– Laittoman valmistelun kohteena on Suomi-radalle haviteltu vaihtoehtoinen, tunnin matka-ajan mahdollistava suora linjaus Tampereelta Helsinki-Vantaan lentoasemalle. Tätä pidetään edelleen esillä vaihtoehtona nykyisen ratalinjauksen kapasiteetin ja nopeuden kasvattamiselle, Lulu Ranne taustoittaa.
– Uusi linjaus vaatisi Hämeen maakuntakaavaan muutoksen, jota ei näillä askelmerkeillä ole tulossa. Ratalain mukaan ratasuunnitelmaa ei saa hyväksyä vastoin maakuntakaavaa.
Miksi demarihallitus ulkoistaa päätöksenteon yhtiölle?
Ongelman ydin on Ranteen mukaan liikenneministeriön ja liikennemisterin uppiniskaisesti ajama näkemys, että Suomi-radan suunnitteluun perustettu hankeyhtiö päättäisi ratalinjauksesta. Ranne teki kuukausi sitten asiasta kirjallisen kysymyksen, ja viime viikolla ministeri Timo Harakka vastasi mm. näin:
– Hankeyhtiö tuottaa molemmista [linjaus]vaihtoehdoista esiselvityksen. Selvitysten valmistuttua yhtiön omistajat päättävät yhtiökokouksessa, kumpi vaihtoehto suunnitellaan rakentamisvalmiuteen saakka.
Harakka ei usko edes viisaampaa puoluetoveriaan
Ministeri voi toki viitata kintaalla oppositiokansanedustajan kysymykselle. Kuitenkin ministeri Harakan puoluetoveri, kansanedustaja ja valtionvarainvaliokunnan puheenjohtaja Johannes Koskinen väänsi tämän asian rautalangasta Hämeen Sanomissa (21.2.):
– Hankeyhtiön päätösvallalle ratalinjauksesta ei ole oikeudellista pohjaa.
Koskinen on koulutukseltaan varatuomari, ja hän on toiminut oikeusministerinä 1999-2005 sekä perustuslakivaliokunnan puheenjohtajana 2011-2015.
– Kuinka pihalla ministeri saa ja voi olla hallinonalastaan ja sen alaista hanketta koskevasta keskeisestä lainsäädännöstä ilman, että siihen kukaan puuttuu? Liikenneministeri Harakan vastaus pakottaa pohtimaan jatkotoimia, Ranne toteaa.
Hankkeen suunnitteluaikataulu ei ole nykypäivää
Ranne ihmettelee hankkeen käsittämättömän pitkää suunnitteluaikataulua vertaamalla sitä kuun valloitukseen.
– Toukokuussa 1960 presidentti Kennedy lupasi amerikkalaisten laskeutuvan kuuhun ennen vuosikymmenen loppua. Näin kävikin kesäkuussa 1969. Puoli vuosisataa ennennäkemätöntä teknistä kehitystä myöhemmin, helmikuussa 2020 Suomen väylävirasto lupaa suunnitella Riihimäki–Tampere-pääradan lisäraidetta ainakin vuoteen 2027.
– Todennäköisesti ihminen laskeutuu Marsiin ennen radan valmistumista, Ranne suree.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Johannes Koskinen päätöksentekojärjestys liikenneministeri Suomi-rata Timo HArakka Lulu Ranne perussuomalaiset SDP hallitus
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Viikon suosituimmat

Intia juhlii hiilenlouhinnan ennätystä – Suomi murehtii porojen röyhtäyksiä
Suomessa murehditaan lehmien pieruja ja porojen röyhtäyksiä, jotka ilmastoaktivistien mukaan tuhoavat koko maailman ilmaston. Samaan aikaan Intiassa juhlitaan sitä, että maa tuottaa enemmän hiiltä kuin koskaan. Intialaiset iloitsevat, koska edullinen fossiilinen polttoaine tarkoittaa heille halpaa energiaa, talouskasvua ja omavaraisuutta.

SDP jälleen turpo-kuutamolla – kun Lulu Ranne totesi, ettei suomalainen puolustusteollisuus välttämättä hingu työntekijöiksi venäläisiä, demarit menivät välittömästi epäkuntoon
Vaikuttaisi itsestäänselvyydeltä, että suomalainen puolustusteollisuus toivoo työvoimaa, joiden lojaliteeteista voidaan kohtuullisella varmuudella mennä takuuseen. Yhtä lailla vaikuttaa itsestäänselvältä, etteivät Suomeen saapuvat venäläiset sattuneesta syystä ole puolustusvoimien ykkösrekryjä. Asian ääneensanominen aiheutti kuitenkin Hämeenlinnan valtuustossa melkoisen demariäläkän.

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa, että jopa 40 prosenttia suomalaisista katsoo Yleisradion uutisoinnin oleva vasemmalle kallellaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakumpu kysyi viime viikolla samasta asiasta Yleisradion toimitusjohtajalta Merja Ylä-Anttilalta, joka tuolloin katsoi, että kysymykseen vastaaminen on hankalaa.

Vihreät syyllistää suomalaisia rasismista – samaan aikaan vihreä kansanedustaja syynää julkisista tapahtumista ihmisten ihonväriä
Vihreät lähtee kunta- ja aluevaaleihin ylimielisessä woke-asennossa, eli puolue solvaa nyt äänestäjiä rasisteiksi. Kaksisuuntaisesta keskustelusta kieltäytyneen puolueen arvioidaan jo olevan kriisitilassa.

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.

Yle painostaa hallitusta likaisilla menetelmillä – Antikainen: Johtajat vaihtoon
Yleisradion toiminnassa on havaittu vakavia epäkohtia muutosneuvotteluiden jälkeen, ja irtisanomisten perusteet ovat herättäneet runsaasti kysymyksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Ylen tulee leikata kustannuksiaan hallinnon ja byrokratian puolelta sen sijaan, että se lakkauttaa suositut ohjelmat ja irtisanoo arvostettuja toimittajia.

Perussuomalaisten kuntavaaliehdokas Mika Merano: Miksi Helsinki päätti lähettää 350 000 euroa Gazaan? – ”Kaupunkilaisten rahaa heitetty täysin hukkaan kohteisiin, jotka eivät hyödytä veronmaksajaa”
Helsinkiläinen Mika Merano herättelee kunta- ja aluevaalien alla keskustelua verovarojen käyttökohteista ja rahankäytön avoimuudesta. Monissa kunnissa verovaroja törsätään hankkeisiin, joilla ei ole mitään yhteyttä kunnan asukkaiden palveluihin ja hyvinvointiin. Merano painottaa, että kuntien tehtävä ei voi olla toimia hyvesignaloivana runsaudensarvena. - Lähtökohtaisesti on aina ajateltava, että jokaisen veroeuron tulee tavalla tai toisella tulla suoraan takaisin sen maksajalle.

EVA:n tutkimuksen tulos on karua luettavaa Ylestä – Vigelius: ’’Puolueellisuus ei kuulu verorahoitteiseen mediaan’’
Tänään julkaistun EVA:n Arvo- ja asennetutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yle Uutisten painottavan tiedonvälityksessään vasemmistolaista näkökulmaa.

Bernerin taksilaki kylvää tuhoa, mutta korjaus tulee: Taksisääntelyn uudistus eduskuntaan vielä tänä vuonna – ”Kuljettajien vaatimustasoa tiukennetaan huomattavasti”
Hallitus panostaa arjen sujuvuuteen ja turvallisuuteen uudistamalla taksialan sääntelyä. Tavoitteena on palauttaa Suomeen turvalliset taksit ja luottamus koko taksialaan. Pitkään valmisteltu hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella, syysistuntokaudella 2025.