

LEHTIKUVA
Rajavartiolaitos suosittelee aidan rakentamista itärajalle – Wihonen: Millä aikataululla hallitus aikoo päättää asiasta?
Kansanedustaja Jussi Wihonen on jättänyt kirjallisen kysymyksen itärajalle rakennettavasta raja-aidasta.
Kun Venäjä ilmoitti osittaisesta liikekannallepanosta, on itärajalla nähty vilkastuvaa liikennettä. Monta viikkoa on odotettu päätöksiä rajaliikenteen lisärajoituksista, mutta nyt tilanne on jälleen elänyt ja turistien lisäksi rajan ylittäjiksi ovat tulleet palvelusta pakenevat. Kansanedustaja Jussi Wihonen avaa tilannetta:
– Huoli on lisääntynyt rajaliikenteen valvonnan riittävyydestä ja siitä, pystytäänkö ihmismassoja käsittelemään rajalla.
Rajavartiolaitos on ilmoittanut pitävänsä tarpeellisena, että itärajan kriittisimpiin kohtiin olisi rakennettava laitonta maahantuloa estävä aita. Rajavartiolaitoksen mukaan itärajasta aidattaisiin 10–20 prosenttia, joka tarkoittaisi noin 130–260 kilometriä.
Rajavartiolaitoksen päällikön, kenraaliluutnantti Pasi Kostamovaaran mukaan aitaaminen maksaisi kaikkine kuluineen joitakin satoja miljoonia euroja. Rajavartiolaitoksella on valmius toteuttaa aitaamisen pilottikohde viipymättä ensi talven ja kevään aikana. Kostamovaara arvioi, että aita olisi kokonaan valmis 2–3 vuoden kuluttua rakentamisen aloittamisesta.
Itänaapurin sanomisiin ei voi luottaa
Wihosen mukaan Venäjän suhteen tilanne elää varsin nopeasti ja on tullut selväksi, ettei itänaapurin sanomisiin voi luottaa.
– On erittäin tärkeää, että Suomessa reagoidaan nopeasti turvallisuusuhkiin. Rajavartiolaitoksen huoli pitää ottaa tosissaan, ja jos laitoksella on jo valmiit suunnitelmat, niin asiaa pitää mitä pikimmiten viedä eteenpäin.
Päätöksen saamisella on kiire
Wihonen toteaa, että itärajan turvallisuudessa tulee katsoa myös pidemmälle aikavälille. Laittoman maahantulon estäminen auttaa hallitsemaan ihmisvirtoja ja mahdollisten hybridioperaatioiden osalta antaa edes pientä suojaa.
– Vaikka raja-aita tuottaa kustannuksia, pitää ottaa myös huomioon sen tuomat työllistymisvaikutukset, joista varsinkin nykytilanteesta kärsineet Itä- ja Kaakkois-Suomi hyötyisivät. Koska rakentamisessa kestää, on päätöksen saamisella kiire.
Kysymyksessään Wihonen tiedustelee hallitukselta, millä aikataululla se aikoo päättää raja-aidan rakentamisesta. Wihonen kysyy myös, miten hallitus aikoo parantaa itärajan turvallisuutta ja miten se on varautunut rajan yli tuleviin uhkiin.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
- Itä- ja Kaakkois-Suomi Pasi Kostamovaara liikekannallepano raja-aita hybridioperaatio rajaliikenne itäraja turvallisuusuhat Jussi Wihonen kirjallinen kysymys Rajavartiolaitos Venäjä
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Sisäministerin valtiosihteerin mukaan Suomen itärajan aitaaminen maksaisi saman kuin kehitysapu vuodessa

Antikainen ja Immonen: Venäjän hybridivaikuttaminen noussut uudeksi uhaksi – hallituksen on tehtävä välittömästi päätös raja-aidan rakentamisesta itärajalle

Antikainen: Perustuslakivaliokunnan lausunto todisti, että rajan sulkeminen on mahdollista – ”Vihervasemmisto oli jälleen väärässä”

Antikainen: Vihervasemmiston yritys estää itärajan sulkeminen tarvittaessa pelaa Kremlin pussiin

Hallintovaliokunnan perussuomalaiset: Milloin hallitus antaa tarvittavat resurssit, jotta este- ja valvontalaitteistoa voidaan lisätä itärajalle?

Immonen ja Antikainen: Turvallisuuspoliittinen tilanne on kiristynyt – raja-aidan rakentaminen itärajalle on aloitettava viipymättä
Viikon suosituimmat

Intia juhlii hiilenlouhinnan ennätystä – Suomi murehtii porojen röyhtäyksiä
Suomessa murehditaan lehmien pieruja ja porojen röyhtäyksiä, jotka ilmastoaktivistien mukaan tuhoavat koko maailman ilmaston. Samaan aikaan Intiassa juhlitaan sitä, että maa tuottaa enemmän hiiltä kuin koskaan. Intialaiset iloitsevat, koska edullinen fossiilinen polttoaine tarkoittaa heille halpaa energiaa, talouskasvua ja omavaraisuutta.

SDP jälleen turpo-kuutamolla – kun Lulu Ranne totesi, ettei suomalainen puolustusteollisuus välttämättä hingu työntekijöiksi venäläisiä, demarit menivät välittömästi epäkuntoon
Vaikuttaisi itsestäänselvyydeltä, että suomalainen puolustusteollisuus toivoo työvoimaa, joiden lojaliteeteista voidaan kohtuullisella varmuudella mennä takuuseen. Yhtä lailla vaikuttaa itsestäänselvältä, etteivät Suomeen saapuvat venäläiset sattuneesta syystä ole puolustusvoimien ykkösrekryjä. Asian ääneensanominen aiheutti kuitenkin Hämeenlinnan valtuustossa melkoisen demariäläkän.

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa, että jopa 40 prosenttia suomalaisista katsoo Yleisradion uutisoinnin oleva vasemmalle kallellaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakumpu kysyi viime viikolla samasta asiasta Yleisradion toimitusjohtajalta Merja Ylä-Anttilalta, joka tuolloin katsoi, että kysymykseen vastaaminen on hankalaa.

Vihreät syyllistää suomalaisia rasismista – samaan aikaan vihreä kansanedustaja syynää julkisista tapahtumista ihmisten ihonväriä
Vihreät lähtee kunta- ja aluevaaleihin ylimielisessä woke-asennossa, eli puolue solvaa nyt äänestäjiä rasisteiksi. Kaksisuuntaisesta keskustelusta kieltäytyneen puolueen arvioidaan jo olevan kriisitilassa.

Päivän pointti: Helsingin Sanomat ilmastosyyllistää ja leimaa suomalaiset tuholaisiksi – vaikka Suomi on hiilinegatiivinen maa

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.

Yle painostaa hallitusta likaisilla menetelmillä – Antikainen: Johtajat vaihtoon
Yleisradion toiminnassa on havaittu vakavia epäkohtia muutosneuvotteluiden jälkeen, ja irtisanomisten perusteet ovat herättäneet runsaasti kysymyksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Ylen tulee leikata kustannuksiaan hallinnon ja byrokratian puolelta sen sijaan, että se lakkauttaa suositut ohjelmat ja irtisanoo arvostettuja toimittajia.

EVA:n tutkimuksen tulos on karua luettavaa Ylestä – Vigelius: ’’Puolueellisuus ei kuulu verorahoitteiseen mediaan’’
Tänään julkaistun EVA:n Arvo- ja asennetutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yle Uutisten painottavan tiedonvälityksessään vasemmistolaista näkökulmaa.

Bernerin taksilaki kylvää tuhoa, mutta korjaus tulee: Taksisääntelyn uudistus eduskuntaan vielä tänä vuonna – ”Kuljettajien vaatimustasoa tiukennetaan huomattavasti”
Hallitus panostaa arjen sujuvuuteen ja turvallisuuteen uudistamalla taksialan sääntelyä. Tavoitteena on palauttaa Suomeen turvalliset taksit ja luottamus koko taksialaan. Pitkään valmisteltu hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella, syysistuntokaudella 2025.
Uusimmat
Toimitus suosittelee

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää