Suomen teillä päristelee noin 8 000 mopoautoa. Vaikka mopoautojen määrä ei ole suuri, niiden liikennevahingot ovat nelinkertaisia mopoihin ja kolminkertaisia henkilöautoihin verrattuna. Myös henkilövahinkoja sattuu enemmän ja vakuutusmaksut ovat nousussa.
– Mopoauto-onnettomuudet ovat vammauttaneet sekä nuoria että vanhempia ihmisiä. Onnettomuuksissa on sattunut myös kuolemantapauksia. Mopoauton rakenne on hento ja turvatekniikka puutteellinen. Jostakin syystä mopoautoilijat myös helposti laiminlyövät turvavyön käyttämisen, perussuomalaisten kansanedustaja Mika Raatikainen ihmettelee.
Raatikainen esittää turvallisuuden parantamiseksi Tekniikan maailma -lehden artikkelissa esiteltyä ehdotusta, jossa mopoautojen vaihtoehdoksi sallittaisiin normaali, tietyt maksimimitat ja -massat täyttävä, nykyaikaisesti turvavarusteltu henkilöauto, johon asennettaisiin nopeudenrajoitin.
– Autoveron maksamalla rajoittimen voisi poistaa, ja nuori pääsisi heti B-luokan ajokortin saatuaan jatkamaan ajoa oikealla, turvallisella autolla, mihin olisi jo tottunut. Nykyiset pienet turvavarustellut henkilöautot maksavat jopa vähemmän kuin mopoautot, asiasta kirjallisen kysymyksen jättänyt Raatikainen ehdottaa.