

PS ARKISTO
Purra: Vihreän elvytyksen sijaan pitäisi puhua vihreästä tainnutuksesta – ”Päätökset kohdistuvat palkansaajien rahapussiin siten, että asumisen, autoilun ja lämmityksen kustannukset kohoavat”
Kansanedustajat Atte Harjanne (vihr) ja perussuomalaisten Riikka Purra väittelivät keskiviikkona aamupäivällä Aalto-yliopiston ja Helsingin Sanomien järjestämässä debatissa vihreästä elvytyksestä. Purran mukaan vihreä elvytys muuttuu tosiasiassa tainnutukseksi, jos kunnianhimoisella ympäristöpolitiikalla kurjistetaan yritysten toimintaedellytyksiä ja kuluttamiseen on käytössä yhä vähemmän rahaa.
Vihreä elvytys viittaa politiikkatoimiin, jotka vahvistavat kokonaiskysyntää ja samalla vähentävät päästöjä joko suoraan tai epäsuorasti. EU-johtajien heinäkuussa sopimassa 750 miljardin elvytyspaketissa vihreää elvytystä korostetaan huomattavasti.
Atte Harjanteen mukaan vihreä elvytys olisi erityisen tärkeää, koska koronakriisin taustalla on edelleen ilmastonmuutos, jonka ratkaiseminen edellyttää muun muassa investointeja puhtaaseen energiantuotantoon ja kestävään liikenneinfrastruktuuriin.
Elvytyksen pääfokus yksityistalouksiin
Riikka Purra totesi, että vihreä-etuliite ei suinkaan automaattisesti tarkoita, että kyseinen elvytystapa olisi suositeltavaa.
– Meidän pitää tarkastella elvytystä, joka on samalla järkevää ja kestävää nimenomaan siitä näkökulmasta, että se tarjoaa elinkeinoelämälle mahdollisuuden nostaa tuottavuutta ja kilpailukykyä siten, että tästä taloudellisesta tilanteesta päästään järkevällä tavalla eteenpäin. Elvytyksen pääfokus tulisikin olla yksityistaloudellisessa toiminnassa, ja siihen rinnalle voidaan ottaa sitten muuta, Purra sanoi.
Hän ihmetteli myös sitä, että hallituksessa, jonka puolueiden kannatukset liikkuvat nyt eri suuntiin, kaikkea normaalia toimintaa ja agendaa on yhtäkkiä ryhdytty kutsumaan elvytykseksi.
Purran mukaan joissakin tilanteissa vihreän elvytyksen sijaan pitäisikin puhua vihreästä tainnutuksesta.
– Vihreästä tainnutuksesta on kyse, kun esimerkiksi kunnianhimoisella ympäristöpolitiikalla halutaan kurjistaa tiettyjen yritysten toimintaedellytyksiä. Sekään ei ole välttämättä aina elvyttävää, jos kuluttamiseen on yhä vähemmän rahaa tilanteessa, jossa päätökset kohdistuvat tavallisten palkansaajien rahapussiin siten, että elinkustannukset, kuten asuminen, autoilu ja lämmitys kohoavat.
Suomea hyödyttävä ilmastopolitiikka on järkevää
Purra totesi, että hän vastustaa vihreää tainnutuspolitiikkaa, mutta hän kannattaa mielellään vihreää elvytystä – sillä edellytyksellä että se on järkevää.
– Jos ajatellaan erikseen vaikka ilmastoelvytystä, niin se on järkevää niin kauan kuin se tukee suomalaista vähähiilisen teknologian vientiä ja suomalaista osaamista, jota voimme viedä Eurooppaan. Esimerkiksi niihin maihin, joissa hiilidioksiditonnien vähentäminen on paljon oleellisempaa.
Purra sanoi, että elvytyksessä on olennaista tarkastella sitä, mitä itse asiassa tehdään.
– Jos me teemme ilmastopolitiikkaa, joka edistää taloutta ja hyödyttää Suomea, ehkä jopa globaalisti, niin se on hyvä asia. Eri asia sitten on, jos me lähdemme mukaan imagopoliittiseen keimailuun.
Esimerkkinä imagopolitiikasta Purra nosti esille sen, että vihreät on esittänyt haluavansa tukea kävelyä.
– Useimmat meistä osaavat kävellä ilman erityistä tukemista. Imagopolitiikkaa on myös se, kun halutaan lisätä pyöräilyä normaalin rajan yli.
– Esimerkiksi oma kotikuntani Kirkkonummi haluaa vihreiden johdolla profiloitua erittäin pyöräilymyönteisenä kuntana, vaikka Kirkkonummella on jo nyt erittäin hyvät mahdollisuudet pyöräillä. Varsinkin lapset pyöräilevät paljon, ja muutenkin monet lyhyet matkat kunnan sisällä tehdään pyörällä.
Autolla ei ajella huvin vuoksi
Harjanne sanoi, että hänestä olisi turhauttavaa tehdä identiteettipolitiikkaa sillä, millä ihmiset liikkuvat.
Purra sanoi olevansa samaa mieltä, ja muistutti edustajakollegaansa, että yleensä ihmiset eivät ajele autolla huvin vuoksi.
– Autoa joudutaan käyttämään erityisesti siellä, missä ei ole mahdollisuuksia päästä mihinkään julkisella liikenteellä. Itse käytän paljon julkista liikennettä eikä se ole minulle ongelma. En kuitenkaan usko, että pyöräkaistojen lisäämisestä on apua kenellekään, vaan yksinkertaisesti pitäisi tehdä julkisesta liikenteestä houkuttelevampaa, Purra sanoi.
Harjanne pohti myös, mitkä ovat ihmisille kynnyksiä käyttää julkista liikennettä.
– Voidaan miettiä, miksi meillä ajetaan paljon lyhyitä automatkoja, joka on energiatehotonta ja yhteiskunnalle kallista. Voidaan miettiä, mitä asialle voidaan tehdä. Infran kehittäminen on yksi osa sitä, Harjanne sanoi.
Hän ei maininnut polttoaineiden hinnankorotuksia. Purra kuitenkin muistutti edustajakollegaansa, että polttoaineveroa nostettiin elokuun alussa.
– Bensan hintaa nostettiin juuri, ja se taisi olla vasta ensimmäinen kerta. Seuraava korotus osuukin sopivasti kuntavaalien jälkeen ja sittenkin tulee vielä kolmas kerta. Bensan hinnan korotukset, aivan kuten asumisen ja lämmittämisen kustannusten nouseminen kohdistuvat ihmisiin, jotka asuvat pientaloissa ja kulkevat autolla.
Pienituloisia ei saisi rasittaa lisäkustannuksilla
Harjanne esitti, että vihreä elvytys olisi samalla siirtymäpolitiikkaa.
– Oikeudenmukaiselle, hiilineutraalille yhteiskunnalle on edelleen tarvetta, eli sen pitää ohjata kaikkea päätöksentekoa. Toivoisin, että saataisiin rakentavampaa ajattelua siihen suuntaan, että mitkä ovat ne oikeat instrumentit saada tehtyä siirtymä oikeudenmukaisesti ja kestävästi, eikä nostettaisi lapasia pystyyn ja ryhdyttäisi hokemaan, kuinka mahdotonta ja sortavaa tämä on. Koska samalla herää kysymys: Mikä olisi vaihtoehto?
Purra sanoi haluavansa, että vihreät puhuisivat enemmänkin oikeudenmukaisuudesta.
– Oikeudenmukaisuus tarkoittaa tässä esimerkiksi sitä, että pienituloisille ei tulisi kohtuuttomia lisäkustannuksia, mutta samalla on kyse siitä, että verotus kiristyy, koska jonkun pitää maksaa kompensaatio. Meidän veroasteemme nousee vihreän elvytyspolitiikan seurauksena. Täytyy myös tarkastella, onko verotuksen kiristyminen hyvä asia.
Suomi kierrättää omia rahojaan EU:n kautta
Harjanteen mukaan koronaelvytys voi samalla edistää hiilineutraalia yhteiskuntaa.
– On kuitenkin mietittävä, mihin käytämme omaa ja EU-rahaa ja mitkä ovat selkeät vihreän infraelvytyksen painopisteet, mitä tehdään. Näihin tarvitaan selvät nuotit.
Purra huomautti, että Suomi ei tosiasiassa saa EU-rahaa.
– EU-rahasta puhuminen on virheellistä. Me vain kierrätämme EU:sta omaa rahaamme ja edelleen maksamme sinne reilusti enemmän kuin saamme takaisin. Totta kai nyt saamme sieltä jotain rahaa, jonka hallitus voi käyttää parhaaksi katsomallaan, toivottavasti järkevällä tavalla, Purra sanoi.
Hallitus ei ole luopunut lempihankkeistaan
Purra ihmettelee sitä, että koronasta huolimatta hallitus ei ole muuttanut hallitusohjelmaa eikä luopunut lempihankkeistaan, joita viedään eteenpäin vaikeasta taloustilanteesta huolimatta.
– Näen hyvin ongelmallisena sen, että hallitusohjelmassa ovat edelleen ne kaikki samat asiat, mitä siellä olivat jo ennen koronakriisiä.
Purra totesi myös, että pelkkä elvytys sinänsä ei takaa mitään – siitä riippumatta, minkä väriseksi elvytystä kutsutaan.
– Elvytys ei ole mitään, jos sitä ei yhdistetä kilpailukykyyn ja siihen, että yhteiskuntaa rakennetaan siihen suuntaan, että meidän kilpailukyky ja tuottavuus kasvavat, siellä ne Suomen vahvuudet ovat. Koska me emme voi kilpailla hinnalla, meidän on kilpailtava sillä, että olemme parempia kuin muut.
Purran mukaan elvytystoimet edellyttävät myös sopeuttamistoimia, kroonisten menokohteiden tarkastelua ja ennen kaikkea työllisyyteen puuttumista.
– Silloin kun nämä ovat rinnakkain, me todennäköisesti liikumme oikeaan suuntaan. Toistaiseksi vaan hallituksesta ei ole kuulunut mitään sellaista, mitä voisin itse pitää positiivisena lähestymistapana.
Suomalainen teollisuus on ekoteko
Harjanne totesi, että vaikka metsäteollisuus on Suomessa tärkeää, niin kaikki teollisuus joutuu lähitulevaisuudessa uusiutumaan, mikä johtaa muun muassa investointien arvioimiseen.
Purra muistutti, että globaalissa mittakaavassa suomalainen teollisuus on edelleen ekoteko.
– Ilmeisesti kaikki kannatamme hiilitulleja, perussuomalaiset toivat tämän esille jo ennen vaaleja. Lähtökohtamme ei ole vain hiilipäästöjen vähentäminen vaan samalla myös mahdollisuus houkutella teollisuutta takaisin Suomeen, koska se on paljon järkevämpää.
Purra nosti jo aiemmin Twitterissä esille uutisen, jonka mukaan suomalaisista katukivistä 95 prosenttia on valmistettu Kiinassa.
– Suomeen siis tuodaan Kiinasta kiviä, jotka tuotetaan siellä fossiilisilla polttoaineilla ja kuljetetaan tänne tuhansien kilometrien päähän. Vielä silloinkin se on edullisempaa kuin suomalainen kivi, vaikka suomalainen tuotanto on jopa 80 prosenttia puhtaampaa kuin kiinalainen. Meidän järjestelmässä on suuri ongelma, kun me sallimme tämän.
Perussuomalaisilta ripaus realismia vihreille
Harjanne väitti, että perussuomalaiset olisivat haluttomia purkamaan riippuvuutta fossiilisista polttoaineista. Purra vastasi, ettei se pidä paikkaansa.
– Näin ei ole. Kannatan sähköautoilua ja kaasuautoilua, se on meidän tulevaisuutemme. Me perussuomalaiset annamme vain ripauksen realismia vihreiden linjaan.
– Fossiilisista polttoaineista riippuvuuden purkaminen pitää tehdä johdonmukaisesti ja järkevällä tavalla. On selvää, että etenemme kohti liikenteen sähköistymistä, me etenemme sitä kohti jo nyt markkinataloudessa ilman sitäkin, että kehitystä tarvitsisi erityisesti vauhdittaa. Puhumattakaan siitä, että siihen liitetään toimenpiteitä, jotka kohdistuvat palkansaajaan.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- EU-tukipaketit kurjistaminen Atte Harjanne polttoaineiden hinta liikkuminen oikeudenmukaisuus veronmaksajat kotitaloudet Yritykset Autoilu Riikka Purra Kiina ilmastopolitiikka Suomi Elvytys vihreät perussuomalaiset talous Asuminen verotus Kilpailukyky
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Antikainen: Vihreät haluaa Suomeen 80 000 maahanmuuttajaa – “Tavoitteena lienee uusien äänestäjien houkuttelu hyvällä sosiaaliturvalla”

Valtion budjettia suunnitellaan viruksen levitessä – Purra: Suomen talous ei kestä hallituspuolueiden kilpahuutoa

Tavio: Kansan köyhdyttäminen jatkuu – suomalaisten ostovoiman heikkeneminen ja valtion velkaantuminen huolestuttavat perussuomalaisia

Halla-aho: Köyhyys lisääntyy tietoisen politiikan seurauksena – kiilusilmäinen ilmastopolitiikka vie työpaikkoja

Halla-aho Uutisaamussa: Vasemmisto keksinyt oman velkatodellisuuden – satoja miljoonia kipataan menokohteisiin, jotka eivät liity suomalaisten hyvinvointiin

Halla-aho painotti: Suomi voi kieltäytyä osallistumasta 750 miljardin EU-elvytykseen – ”Jospa tuettaisiin suoraan suomalaista teollisuutta, eikä lähetettäisi rahoja Italian kautta”

Suomi maksaa EU-elpymisrahastoon 6,6 miljardia ja saa takaisin 3,2 miljardia – Purra: Kierrätämme omia rahojamme EU:n kautta

Vihervasemmistohallitus heikentää teollisuuden kilpailukykyä – työttömyys kasvaa ja tuotanto siirtyy maihin, joissa on vakaampi toimintaympäristö

CNBC: Yhdysvalloissa lähes joka kolmas yksityiseltä asunnon vuokrannut ei suoriutunut elokuun vuokrastaan
Viikon suosituimmat

Käsittämätön kahakka vaaliteltalla – Sofia Virta usutti avustajiaan häiriköimään työtään tekevää toimittajaa – kameraa revittiin kädestä, naamaan läpsittiin vaaliesitteillä
”En ole 20 toimittajavuoden aikana nähnyt poliitikkoa, joka hoitaisi mediasuhteitaan yhtä ala-arvoisesti.”

Purra sai lapsen äidiltä tyrmistyttävän viestin – koulurauha oli jo valmiiksi mennyttä, kunnes opettaja esitti kummallisen pyynnön

Juontajamalli Sini Ariell vieraili eduskunnassa ja kertoi Australian woke-sekoilusta tavalla, joka sai jopa Juha Mäenpään hetkeksi hiljenemään (video)

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Vaalivalvojaiset – suora lähetys

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Wille Rydman: Helsingin poliittisesta ilmapiiristä tulossa punavihreä – ”Ihmiset tulevat ainakin näkemään, mihin suuntaan Helsinkiä ei pidä viedä”
Perussuomalaiset saa Helsinkiin pienen valtuustoryhmän. - Teemme valtuustossa kaiken sen minkä voimme. Edustamme tervehenkistä sinivalkoista politiikkaa, ja pidämme ääntä senkin edestä, minkä vaalituloksessa menetimme, Wille Rydman sanoo ja kehottaa ammentamaan valituloksesta sisua.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Miko Bergbom: Perussuomalaiset on politiikan hammaslääkäri, SDP karkkipussi
Kansanedustaja Miko Bergbom vertaa perussuomalaisten toimivan politiikassa kuin hammaslääkäri, joka tekee oikeita asioita, mutta jonka tuoliin ei ehkä aina ole niin kiva istahtaa. Vastaavasti SDP toimii politiikassa tarjoten äänestäjilleen pulleaa karkkipussia. - Surullisena olen seurannut SDP:n ”kaikki voi tehdä velaksi” -kampanjaa. Rahaa on helppo luvata lisää, mutta pelkään sitä, että SDP:n lupaukset tulevat johtamaan ympäri Suomea kuntaveron korotuksiin, Bergbom sanoo.
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää