Artikkeli kuva

Juna ajaa tasoristeyksen läpi Skogbyssä Raaseporissa perjantaina 27. lokakuuta 2017. Tasoristeyksessä kuoli eilen aamulla kolme varusmiestä ja yksi junan matkustaja, kun Puolustusvoimien miehistönkuljetusajoneuvo ja juna törmäsivät. / LEHTIKUVA

Puomijärjestelmien toteuttaminen 2500 risteykseen veisi vuosikymmeniä – Juho Eerola ehdottaa keveämpiä turvaratkaisuja

16.11.2017 |20:20

Kansanedustaja Juho Eerolan (ps.) mukaan tasoristeysten sulkeminen tai muuttaminen vartioiduksi eivät voi olla ainoita realistisia ratkaisuja turvallisuuden parantamiseksi. Hänen mukaansa niiden toteuttaminen veisi vuosikymmeniä. Tänä aikana ehtisi sattua lisää kohtalokkaita onnettomuuksia.

– Näkyvyyden parantaminen puustoa ja muita esteitä poistamalla sekä hidasteiden rakentaminen tasoristeysten yhteyteen voisi olla nopeampi ja kustannustehokkaampi toimenpide ehdotettujen puomijärjestelmien sijasta, Eerola sanoo tiedotteessaan.

Eerola on jättänyt jättänyt asiaa koskevan kirjallisen kysymyksen eduskunnalle tänään. Kirjallisessa kysymyksessä Eerola kysyy ministeri Anne Berneriltä, onko tasoristeysten turvallisuutta analysoitaessa huomioitu kevyemmät, kustannustehokkaammat ja nopeammin toteutettavissa olevat ratkaisut. Tällaisia olisivat hidasteet ja suojateiden korotukset.

– Kun tilannenopeus saadaan riittävän alhaiselle tasolle, voidaan merkittävästi parantaa havaintokykyä tasoristeyksissä ja laskea onnettomuusriskiä, Eerola toteaa.

SUOMEN UUTISET


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Viikon suosituimmat

Uusimmat

PS Naiset 3/2024

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 1/2024

Mainos kuva

Lue lisää