

LEHTIKUVA
Viikon 19/2021 luetuin
Punavihreä hallitus hyväksyi tieliikenteen päästövähennykset – autoilijalle tiedossa kylmää kyytiä
Valtioneuvosto hyväksyi torstaina tieliikennettä koskevat suunnitelmat päästöjen vähentämiseksi. Tavoilleen uskollisena Marinin kabinetti siirtää päätökset toimenpiteistä tuonnemmaksi yli vaalien. Syksyllä onkin sitten luvassa kylmää kyytiä niin bensa- kuin dieselautoilijoille.
Fossiilittoman liikenteen tiekartan tavoitteena on kaivaa keinot liikenteen päästöjen puolittamiseksi vuoteen 2030 mennessä.
Tiekartta on kolmivaiheinen. Toimenpiteitä on lukuisia ja osa niistä on tarkoitus rahoittaa EU:n elpymisvälineen (mahdollisella) rahoituksella.
Syyskuu on kuukausista julmin
Sähkö- ja hybridiautot toki yleistyvät varakkaamman väestönosan kulkuvälineinä ja aivan varmasti laskevat valtion vuosittain liikenteestä keräämää 8 miljardin veropottia.
Aivan kaikkea edes punavihreä hallitus voinee kattaa velanotolla, joten tiedossa on veronkorotuksia tai aivan uudentyyppisiä liikenteestä kerättäviä maksuja.
Konkreettisten päätösten kokonaisuutta odotellaan syksyn budjettiriihestä. Jos kaksi ensimmäistä vaihetta eivät tuo toivottua tulosta, hallitus on valmis laittamaan kovat piippuun tavoitteiden saavuttamiseksi.
Autoilijalle tiedossa ankarat ajat
Jos tavoite päästöjen puolittamisesta ei näytä toteutuvan, hallitus tekee päätökset muista tarvittavista toimista. Tätä varten hallitus jatkaa eri toimenpiteiden, kuten fossiilisten polttoaineiden kansallisen päästökaupan sekä ajoneuvokilometreihin ja tieluokkiin perustuvan liikenneveromallin valmistelua, seisoo liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa.
Bensan ja dieselin hinnat saattavat nousta jopa 40 senttiä litralta pelkästään päästökaupan seurauksena ja autolla ajamisesta voi vielä joutua maksamaan kilometriveroa joka ikisestä reissusta töihin, kauppaan tahi mummolaan.
Punavihreä hallitus kannustaakin kansaa kävelemään ja pyöräilemään. Erityisiä veroja tahi maksuja näille liikkumistavoille ei tiettävästi ole suunnitteilla.
Aivan kaikkea punavihreätä ideologiaa kansa ei niele. Siitä osoituksena Perussuomalaisen Nuorison kansalaisaloite polttoaineveron alentamiseksi ylittää 100 000 kannattajan rajan näinä päivinä.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- EU:n elpymisväline punavihreä ideologia hybridi Fossiilittoman liikenteen tiekartta kilometrivero Perussuomalainen Nuoriso polttoaineiden hinta diesel Liikenne- ja viestintäministeriö bensa Päästökauppa Sanna Marin sähköauto Kehysriihi kansalaisaloite
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Kallein bensa maksaa Suomessa jo lähes 1,90 € litralta – kesällä reippaasti kalliimpaa

Hallitus korotti polttoaineveroa keskustan tuella – Halla-aho muistuttaa, että ilmastointoilussakin on syytä säilyttää suhteellisuudentaju

Osta sähköauto 35 000 eurolla – 7 vuoden kuluttua akku on sökö ja uusi maksaa 25 000 euroa

Koponen vastustaa hallituksen kaavailemia ruuhkamaksuja: “Työssäkäyvä autoilija verotetaan hengiltä”

Päästökauppa ja fossiiliton liikenne ennustavat taloudellista katastrofia autoilijalle

Immonen: Hallitus on lähettänyt pitkin vaalikautta hiilineutraalisuuskuplastaan uusia lisälaskuja suomalaisperheille – ”Yksityisautoilun kurittaminen lopetettava”

Taas autoilijaa kiusataan: Bensan ja dieselin verotukseen esitetään tuhtia korotusta jo vuonna 2023 – myös uusi työssäkäyntivero uhkaa

Liikenteen verotuksen uudistamista selvittänyt työryhmä puhalsi synkkiä pilviä suomalaisen autoilun tulevaisuuden ylle – Elomaa: “Järki käteen hallitus ja tieliikenteen kurittaminen jäihin”

Liikenteen kansallinen päästökauppa nostaisi pumppuhintaa jopa 40 senttiä litralta – veroryhmän ehdotuksesta tyrmistynyt Eerola: ”Kohtuuton lasku suomalaisille”
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.

Sahateollisuus varoittaa ilmastokilvoittelun valtavista kustannuksista – Lulu Ranne: Suomen ei pidä valita näivettävää skenaariota, jossa metsäsektoriamme ajetaan alas
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää