

LEHTIKUVA
Puheet ratahankkeista todellisuuspohjalle – Mäkelä: Autoilijat väistelevät tiemonttuja onnettomuuksien pelossa
Keskustelussa liikenneväylistä kilpailee kaksi todellisuutta. On median, lobbareiden ja populistien todellisuus, jossa rakennetaan uusia oikoratoja sekä tunneleita – miljardeja eri suuntiin heitellen. Sitten on tavallisten kansalaisten todellisuus, jossa väistellään monttuja asfaltissa onnettomuuksia ja rengasrikkoja peläten. Junalla liikkuessa pitää varautua jatkuviin myöhästelyihin, kun VR:n aikatauluihin ei voi luottaa, sanoo perussuomalaisten kansanedustaja Jani Mäkelä.
– Valtion budjetin suhteen vallitsee tavallisten kansalaisten todellisuus. Perusväylänpidon rahoitus on korkeintaan 1,4 miljardin vuositasolla koko maassa. Tämä riittää välttävästi väylien korjausvelan kasvun pysäyttämiseen, ei sen kaventamiseen, huomauttaa valtionvarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen Jani Mäkelä.
“Miljardeja ei ole heitellä”
Uusille hankkeille on varattu vain reilut parisataa miljoonaa vuodessa, ja nämä ovat sidottu pidemmäksi aikaa 12-vuotisilla liikennejärjestelmäsuunnitelmilla.
– Poliitikkojen tulisi kertoa tämä selvästi – miljardeja ei ole heitellä. Turun, Tampereen ja etenkin Karjalan radat kärsivät korjausvelasta. Moni olisi tyytyväinen harvemmissa paikoissa pysähtelevän tunnin junan sijaan jopa siihen puolentoista tunnin junaan, joka vain olisi ajoissa.
– Entisiäkin hankkeita on kesken – kelpaisi vaikkapa puuttumaan jäänyt puolikas Luumäki-Imatra ratahankkeen rahoista, Mäkelä toteaa.
Asiat laitettava tärkeysjärjestykseen
Mäkelä muistuttaa, että tiet ja väylät ovat kansallisomaisuutta, jota tarvitaan joka päivä ja josta meidän tulee pitää huolta.
– Asiat tulee asettaa tärkeysjärjestykseen. Vaikka totta kai kaksoisraiteille olisi käyttöä, ne ovat valtavan kalliita isoihinkin tiehankkeisiin verrattuna. Tieverkon puolella kipeässä kunnostuksen tarpeessa ovat muutkin kuin päätiet.
– Valtio kerää autoilusta niin paljon veroja, että sieltä pitää saada riittämään enemmän takaisin, Mäkelä vaatii.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- tärkeysjärjestys korjausvelka liikenneväylät ratahankkeet valtion budjetti autoilijat Jani Mäkelä tiestö perussuomalaiset
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita


PS: Voiko hallitus luvata, että rahat tieverkkoon löytyvät ja ettei satelliittiseurantaan perustuvaa tiemaksua valmistella?

Perussuomalaiset: Tiestön heikko kunto ja yhteyspuutteet aiheuttavat merkittäviä kustannuksia

Liikenteestä kerätään lähes yhdeksän miljardia suorina ja välillisinä veroina – Kotiaho: ”Miksi vain osa verokertymästä palautuu liikenneväylien hoitoon?”

Perussuomalaiset eivät hyväksy polttoaineverojen korotuksia: ”Säästäkää toimimattomasta kehitysavusta ja perukaa veronkorotus”

Junnilan lakialoite toisi auton huollot osaksi kotitalousvähennystä
Viikon suosituimmat

Hallitus on alentanut jakeluvelvoitetta, polttoaineveroa ja ajoneuvoveroa – ministeri Ranne: ”Me rakennamme Suomea, jossa ei mennä autoilijan kukkarolle”
Suomi on autokansaa, ja tämä näkyy myös hallituksen teoissa, sanoo perussuomalainen liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Entinen työväenpuolue vasemmistoliitto kannustaa nyt terveitä työikäisiä ideologiseen lorvailuun sosiaalitukien varassa
Vasemmistoliiton puheenjohtaja Minja Koskela katsoo, että Suomessa terveellä ihmisellä tulisi olla mahdollisuus siirtyä oleskelemaan sosiaalituilla, toisten veronmaksajien kustantaessa hänen elämisensä. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom sen sijaan linjaa, että perussuomalaisille on päivän selvää, että ideologisesti työttömällä ei pidä olla oikeutta muiden veronmaksajien kustantamaan tukeen.

Eduskuntaryhmän pääsihteeri: Vihervasemmisto voitti vaalit – tätä se tarkoittaa kunnissa ja hyvinvointialueilla
Suomen yli puhalsi alue- ja kuntavaaleissa vihervasemmistolainen puhuri, mikä tarkoittaa kuntiin ja hyvinvointialueille kylmää kyytiä, kirjoittaa perussuomalaisten eduskuntaryhmän pääsihteeri Olli Immonen.

Kansanedustaja Antikainen: Tekoäly analysoi Luonnonvarakeskuksen vastaukset ja ehdotti sitten kantelun tekemistä
Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen esitti Luonnonvarakeskukselle (Luke) joukon suoria kysymyksiä susikannan kehityksestä, kanta-arvion menetelmistä, laittoman tappamisen arvioinnista ja kansainvälisestä raportoinnista. Hän antoi Lukelle kaksi viikkoa aikaa vastata viralliseen tietopyyntöönsä. Määräaika kului kuitenkin umpeen ilman vastauksia. Vastaukset saapuivat vasta sen jälkeen, kun Antikainen oli 8.4. lähettänyt medialle tiedotteen vastaamattomasta tietopyynnöstä, ja tiedote oli julkaistu Suomen Uutisissa. Luke toimitti vastaukset sähköpostitse samana iltana klo 20.27.

Ministeri Lulu Ranne pistäisi koko Yleisradion johdon vaihtoon: ”Kun on tulosvastuu, niin tulos tai ulos”
Liikenne- ja viestintäministeri, diplomi-insinööri Lulu Ranne keskustelee tuoreessa Suomen Uutiset Show -keskusteluohjelmassa suomalaisesta mediasta ja erityisesti Yleisradion asemasta. Ohjelman vieraina ovat lakimies ja kilpailuoikeuden asiantuntija Mikko Alkio sekä johdon konsultti, Aamulehden ex-päätoimittaja Jussi Tuulensuu. Ohjelmassa selviää muun muassa, miten monitahoinen hallinnollinen rakenne Yleisradion ympärille onkaan rakentunut, mikä osaltaan on hidasteena Ylen toimintaan ja rahoitukseen kohdistuvien muutoksien tekemiselle.

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla
Ilmastokeskustelu muistuttaa tänään monin tavoin 1600-luvulla käytyjä väittelyitä ja käsityksemme ilmastonmuutoksesta peilaavat yllättävällä tavalla ikivanhoja ajatuksellisia rintamalinjoja. Yhdet vaativat kulutuksen vähentämistä, toiset uskovat vihreään teknologiaan ja kolmannet kieltävät kokonaan ihmisen vaikutuksen ilmastoon.

Saksan tuleva hallitus haluaa kieltää valehtelun ja viedä kansankiihottajilta oikeuden asettua ehdokkaaksi vaaleissa
Saksan kristillisdemokraattien ja demarien hallituskoalitio aikoo säätää desinformaation levittämisen rangaistavaksi teoksi. Valeuutisten levittämistä tehostavien verkkorobottien käyttö kielletään. Mediaa valvomaan se haluaa oman koneistonsa. Kritiikissä kysytään, aikooko mustapunahallitus perustaa myös totuusministeriön.

Yhdysvallat: Valkoinen talo ehdottaa julkisen yleisradiotoiminnan rahoituksen lopettamista

SDP vaatii lähivaalien jälkeen ”reilumpaa” politiikkaa, eli löyhempää talouskuria sotealueille – Miko Bergbom muistuttaa karuista tosiasioista
SDP:n kansanedustaja Tytti Tuppuraisen mukaan alue- ja kuntavaalien tulos kertoo halusta inhimilliseen politiikkaan, mikä demarien kielellä käytännössä tarkoittaisi taloudellisista tavoitteista joustamista. Perussuomalaisten kansanedustaja Miko Bergbom muistutti eilisessä A-studiossa edustajakollegaansa, että hyvinvointiyhteiskunnan pystyssä pysyminen on ensisijainen tavoite - ja samalla paras tukiverkko pienituloiselle ihmiselle.

Sahateollisuus varoittaa ilmastokilvoittelun valtavista kustannuksista – Lulu Ranne: Suomen ei pidä valita näivettävää skenaariota, jossa metsäsektoriamme ajetaan alas
Uusimmat

Ilmastonmuutos oli päivänpolttava puheenaihe jo 1600-luvulla

Suomen antama kehitysapu väheni 165 miljoonaa euroa yhdessä vuodessa
Toimitus suosittelee
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää