

Laura Korpinen. Kuva: Matti Matikainen.
PS:n Laura Korpinen: Miksei Suomi tee jätteistä biokaasua?
“Olisiko etusivun uutinen, jos Suomi voisi kasvattaa energiaomavaraisuuttaan kotimaisin keinoin. Panostaisiko valtio uuteen energiamuotoon? Suitsuttaisiko media ihmettä? Kyllä luulisi. Mutta tosiasiassa ei”, hämmästelee perussuomalainen asianajaja ja yrittäjä Laura Korpinen blogikirjoituksessaan.
Meillä on mahdollisuus tehdä jätteestä (lannasta, nurmesta, biojätteestä ja muusta biomassasta) biokaasua, joka on kotimaista, ympäristöystävällistä, edullista ja nopeasti uusiutuvaa. Jäte, joka muutoin aiheuttaisi haitallisia metaanikaasuja, voidaan hyödyntää energiana, Korpinen muistuttaa.
– Vanha auto voidaan muuntaa kohtuukustannuksin bensan rinnalla kaasua käyttäväksi, ja saada lähes päästöttömäksi. Uutta ökykallista autoa ei tarvitse ostaa. Biokaasuauto mahdollistaa tavallisen kansalaisen konkreettisen ympäristöteon, joka on ekotekona aivan toista luokkaa kuin luontoa raiskaava eliitin Tesla-patsastelu.
Korpisen mukaan kaasu tuo tasa-arvoisuutta kansalaisten välille, kun se mahdollistaa ympäristöystävällisen autoilun myös pieni- ja keskituloiselle. Sitä vastoin sähköautoilu luo eriarvoisuutta, koska uuden auton hankkiminen on mahdollista vain varakkaille.
Sähköauton akku kuormittaa ympäristöä
Hallituksessa ainoastaan Vasemmistoliiton Li Andersson on positiivisena poikkeuksena halunnut edistää biokaasuautoilua, kuten Verkkouutiset kertoo. Hänen ehdotuksensa sellaisenaan ei liene mahdollinen, mutta on positiivista, että joku hallituksessa näkee sähköautoilulle vaihtoehtoja, Korpinen kirjoittaa.
– Kun mietitään ympäristön kannalta parasta vaihtoehtoa, pitäisi tarkastella laitteen koko elinkaarta. Jos näin tehdään, biokaasuauto on sähköautoa ympäristöystävällisempi. Sähköauton rakentaminen on kaivannaisteollisuuden vuoksi suuresti ympäristöä kuormittavaa. Sähköauton kallein osa, akku, on lyhytikäinen, Korpinen perustelee.
Korpinen ei myöskään usko, että toimintakuntoisia sähköautoja saataisiin käytettyjen autojen markkinoille vastaavalla tavalla kuin nykyisiä polttomoottoriautoja.
– Biokaasuauto edustaa kierrätysajattelua, sähköautoilu uushankintaan perustuvaa kerskakulutusta.
Korpisen mielestä biokaasulla olisi laajempiakin yhteiskunnallisia etuja.
Biokaasu hyödyttäisi myös maaseutua ja valtion turvallisuutta
– Biokaasutuotanto toisi maaseudulle mahdollisuuden lisäansioihin. Maatalousyrittäjä voisi saada helpotusta omaan kulurakenteeseensa, jos saisi tarvitsemansa energian koneisiin ja kuivuriin suoraan omalta tilalta, tai tilojen yhteistyönä tuotetusta biokaasusta.
Korpisen mukaan biokaasu olisi myös valtion turvallisuuden kannalta parempi ratkaisu: mitä useammista yksiköistä energiaverkosto koostuu, sitä vaikeampaa on sitä lamauttaa.
– Turvallisuutta lisäisi myös, jos riippuvuutta Venäjän maakaasusta voitaisiin vähentää kotimaisen biokaasutuotannon avulla.
Kaikesta edellä todetusta huolimatta olemme tilanteessa, jossa hallitus ajaa sähköautoilevaa Suomea kuin käärmettä pyssyyn. Nyt suunnitellaan kiinteistöille jopa velvoitteita latauspaikkojen rakentamiseen, Korpinen ihmettelee.
– Jokainen voisi miettiä, miksi meille pakkosyötetään ajatusta sähköautoilusta ylivertaisena ja ainoana oikeana vaihtoehtona. Kuka hyötyy siitä, että valitaan se kalliimpi, toimimattomampi ja ympäristön kannalta selvästi huonompi vaihtoehto.
Suomen Uutiset
Artikkeliin liittyvät aiheet
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Viikon suosituimmat

Intia juhlii hiilenlouhinnan ennätystä – Suomi murehtii porojen röyhtäyksiä
Suomessa murehditaan lehmien pieruja ja porojen röyhtäyksiä, jotka ilmastoaktivistien mukaan tuhoavat koko maailman ilmaston. Samaan aikaan Intiassa juhlitaan sitä, että maa tuottaa enemmän hiiltä kuin koskaan. Intialaiset iloitsevat, koska edullinen fossiilinen polttoaine tarkoittaa heille halpaa energiaa, talouskasvua ja omavaraisuutta.

SDP jälleen turpo-kuutamolla – kun Lulu Ranne totesi, ettei suomalainen puolustusteollisuus välttämättä hingu työntekijöiksi venäläisiä, demarit menivät välittömästi epäkuntoon
Vaikuttaisi itsestäänselvyydeltä, että suomalainen puolustusteollisuus toivoo työvoimaa, joiden lojaliteeteista voidaan kohtuullisella varmuudella mennä takuuseen. Yhtä lailla vaikuttaa itsestäänselvältä, etteivät Suomeen saapuvat venäläiset sattuneesta syystä ole puolustusvoimien ykkösrekryjä. Asian ääneensanominen aiheutti kuitenkin Hämeenlinnan valtuustossa melkoisen demariäläkän.

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”
EVA:n juuri julkaistu syksyn 2024 arvo- ja asennetutkimus paljastaa, että jopa 40 prosenttia suomalaisista katsoo Yleisradion uutisoinnin oleva vasemmalle kallellaan. Perussuomalaisten kansanedustaja Pekka Aittakumpu kysyi viime viikolla samasta asiasta Yleisradion toimitusjohtajalta Merja Ylä-Anttilalta, joka tuolloin katsoi, että kysymykseen vastaaminen on hankalaa.

Päivän pointti: Helsingin Sanomat ilmastosyyllistää ja leimaa suomalaiset tuholaisiksi – vaikka Suomi on hiilinegatiivinen maa

Vihreät syyllistää suomalaisia rasismista – samaan aikaan vihreä kansanedustaja syynää julkisista tapahtumista ihmisten ihonväriä
Vihreät lähtee kunta- ja aluevaaleihin ylimielisessä woke-asennossa, eli puolue solvaa nyt äänestäjiä rasisteiksi. Kaksisuuntaisesta keskustelusta kieltäytyneen puolueen arvioidaan jo olevan kriisitilassa.

Musk-viha roihuaa ja Teslat palavat – erityisesti transseksuaalit vihaavat maailman rikkainta miestä
Elon Muskin omistaman yrityksen valmistamat sähköautot ovat joutuneet vasemmistolaisten vihan kohteeksi. Tesloja on naarmutettu, sotkettu maalilla ja tuhottu polttopulloilla. Erityisesti transseksuaalit tuntuvat vihaavan Elon Muskia. Tuleeko Tesla-mellakoista uusi Black Lives Matter -ilmiö?

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta
Suomen lähi- ja perushoitajaliitto Superin julkaisema tuore selvitys viimeistään osoittaa kaikille, että sotealan ongelmia ei ole mahdollista korjata siten, että alalle aktiivisesti haalitaan henkilökuntaa maailman toiselta puolelta. Vielä eduskuntavaalien 2023 alla monet eturivin poliitikot kuitenkin pyrkivät kiistämään kielitaidottomien hoitajien työyhteisölle aiheuttamat ongelmat ja työyhteisölle kasaantuvan lisäkuorman.

Yle painostaa hallitusta likaisilla menetelmillä – Antikainen: Johtajat vaihtoon
Yleisradion toiminnassa on havaittu vakavia epäkohtia muutosneuvotteluiden jälkeen, ja irtisanomisten perusteet ovat herättäneet runsaasti kysymyksiä. Perussuomalaisten kansanedustaja Sanna Antikainen vaatii, että Ylen tulee leikata kustannuksiaan hallinnon ja byrokratian puolelta sen sijaan, että se lakkauttaa suositut ohjelmat ja irtisanoo arvostettuja toimittajia.

EVA:n tutkimuksen tulos on karua luettavaa Ylestä – Vigelius: ’’Puolueellisuus ei kuulu verorahoitteiseen mediaan’’
Tänään julkaistun EVA:n Arvo- ja asennetutkimuksen mukaan jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yle Uutisten painottavan tiedonvälityksessään vasemmistolaista näkökulmaa.

Bernerin taksilaki kylvää tuhoa, mutta korjaus tulee: Taksisääntelyn uudistus eduskuntaan vielä tänä vuonna – ”Kuljettajien vaatimustasoa tiukennetaan huomattavasti”
Hallitus panostaa arjen sujuvuuteen ja turvallisuuteen uudistamalla taksialan sääntelyä. Tavoitteena on palauttaa Suomeen turvalliset taksit ja luottamus koko taksialaan. Pitkään valmisteltu hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskuntaan vielä tämän vuoden puolella, syysistuntokaudella 2025.
Uusimmat
Toimitus suosittelee

Lue lisää
PS Naiset 1/2025

Lue lisää
Perussuomalainen 1/2025

Lue lisää