Artikkeli kuva

LEHTIKUVA/KUVITUSKUVA

Postilakko vaikeuttaa asioiden hoitamista – laskujen maksun myöhästymistä ei voi maksattaa kuluttajalla

08.11.2019 |16:13

Maanantaina alkava postilakko uhkaa hidastaa Kelan työttömyysetuuksien ja toimeentulotuen maksamisen käsittelyä. Kirjeposti ei kulje lakon aikana, jonka takia etuuksien käsittely voi viivästyä.

Postin arvion mukaan kirjeissä viiveet voivat olla viikkoja.

– Lakko vaikeuttaa asioiden hoitamista, kun kirjeitä ei tule ja ei lähde lakon aikana. Esimerkiksi ilmoitus työssäolosta tai lääkärintodistusten postittaminen eivät onnistu lakon takia. Päätöksen viipyminen ei kuitenkaan vaikuta etuuden maksamiseen, jos edellytykset ovat kunnossa, sanoo ryhmäpäällikkö Matti Happonen Kelasta.

Kela kehottaa käyttämään verkkopalvelua

Kelaan saapuvan ja lähtevän kirjepostin määrä on suuri. Yhden työpäivän aikana Kelassa vastaanotetaan 17 500 paperihakemusta, lähetetään 60 500 kirjettä ja skannataan 28 500 asiakkaiden toimittamaa paperista asiakirjaa.

Happonen neuvoo, että hakemukset ja liitteet kannattaa toimittaa mahdollisuuksien mukaan Kelan verkkopalvelun kautta.

– Ellei verkkopalvelun käyttö onnistu, niin myös Kelan toimipaikat ovat auki ja puhelinpalvelu toimii. Lisäselvityksiä voi jättää tarvittaessa myös suullisesti. Toimipisteissä ja puhelinpalvelussa voi olla ruuhkaa lakon aikana, Happonen mainitsee.

Laskut voivat myöhästyä

Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kuluttajalta ei voida periä postilakon takia viivästyneen laskun maksamisesta viivästyskorkoa tai muistutus- ja perimiskuluja.

– Mikäli sähkölasku tai muu lasku saapuu viivästyneenä lakon jälkeen ja kuluttaja maksaa sen myöhässä eräpäivään nähden, niin kuluttajalta ei voida siinä tilanteessa veloittaa viivästysmaksuja- tai korkoja, kertoo johtava asiantuntija Jukka Kaakkola Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Kaakkola neuvoo reklamoimaan laskun lähettäjälle mahdollisista ylimääräisistä maksuista.

– Kuluttaja ei ole viivästynyt laskun maksamisessa, jos hän ei ole edes saanut laskua. Laskun lähettäjä vastaa siitä, että kuluttaja saa laskun ajallaan ja siihen jää kohtuullinen aika ennen eräpäivää, Kaakkola muistuttaa.

Kohtuullinen aika on yleensä noin viikon verran.

– Ellei kuluttaja saa lakon takia ajallaan laskua, niin laskuttajan täytyy odottaa lakon päättymistä. Sen jälkeen kuluttaja saa laskun ja pääsee sen maksamaan, Kaakkola sanoo.

Vahingosta korvausta

Pakettien toimituksissa voi olla lakon aikana useampien päivien viiveitä.

Postilain mukaan Postilla on korvausvelvollisuus, jos postin lähettäjälle tai saajalle aiheutuu postilähetyksen viivästyksestä toteen näytettyä rahallista vahinkoa. Toisaalta postilaissa on myös ylivoimaista estettä koskeva pykälä tilanteesta, jota Posti ei ole voinut välttää omilla toimillaan.

– Se on tulkinnanvarainen asia, että onko lakko force majeure -tilanne, joka poistaa Postin korvausvelvollisuuden. Mikäli vahinkoja syntyy lakon aikana, niin niitä täytyy selvitellä tapauskohtaisesti lakon jälkeen, Kaakkola toteaa.

Kuluttajan kannattaa tehdä mahdollisesta vahingosta reklamaatio Postille. Maksuttomia neuvoa voi kysyä kuluttajaneuvonnasta puhelimitse soittamalla numeroon 029 505 3050 (arkisin 9–15).

Osapuolet erimielisiä

Posti ja logistiikka-alan unioni PAU:n mukaan Postin lakko alkaa maanantaina kello 6.

Kahden viikon pituiseksi suunniteltu lakko koskee kaikkia postinjakelun, käsittelyn ja kuljetuksen työtehtäviä. Lakkoon osallistuu noin 9 000 työntekijää.

Valtakunnansovittelijalla ei ollut edellytyksiä jättää sovintoesitystä, koska työnantajien Palta ja PAU eivät päässeet sopuun torstain työehtosopimusneuvotteluissa.

Osapuolilla on kiistaa pakettilajittelijoiden tes-sopimuksen ehdoista. Neuvotteluita jatketaan keskiviikkona 13. marraskuuta.

MIKA RINNE


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita


Viikon suosituimmat

Uusimmat

PS Naiset 3/2024

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 1/2024

Mainos kuva

Lue lisää