Artikkeli kuva

Pormestaritentissä Ylen Isossa pajassa Paavo Arhinmäki (vas.), Atte Harjanne (vihr.), Eveliina Heinäluoma (sd.), Wille Rydman (ps.) ja Daniel Sazonov (kok.). / Yle Areena

Pormestariehdokas Wille Rydmanilta täystyrmäys suunnitellulle polttomoottorikiellolle Helsingissä: ”Keskustan saavutettavuutta pitää jatkossa parantaa, ei heikentää”

28.03.2025 |18:29

Helsingissä on viime vuodesta saakka pohdittu bensiini- ja dieselautojen käytön rajoittamista joillakin keskustan alueilla. Mikäli kuntavaaleissa voiton vievät yksityisautoilijoiden kiusaamista edistävät puolueet, Helsingin saavutettavuus heikkenee, mikä puolestaan näkyy entisestään tyhjenevinä liikehuoneistoina kivijaloissa.

Ylen järjestämässä Helsingin pormestaritentissä kohtasivat viiden suurimman puolueen ehdokkaat Helsingin pormestariksi: Paavo Arhinmäki (vas.), Atte Harjanne (vihr.), Eveliina Heinäluoma (sd.), Daniel Sazonov (kok.) ja perussuomalaisten Wille Rydman.

Pormestariehdokkaat ottivat heti tentin alussa kantaa Helsingin mahdolliseen polttomoottorikieltoon.

Rydmanin mukaan Helsingin pitää olla kaupunki, jossa keskustaan pääsee sujuvasti kaikilla liikennevälineillä, myös yksityisautolla. Keskustan saavutettavuutta pitääkin jatkossa parantaa, ei heikentää, Rydman katsoo.

– Helsingin keskusta on jo kärsinyt siitä, että sinne tullaan autoilla aikaisempaa vähemmän, ja polttomoottorikielto sulkisi pois keskustaan tulijoita, joten polttomoottorikieltoa ei voida ottaa käyttöön.

– Viihtyisässä kaupungissa toki voi olla myös autovapaita kävelykatuja, mutta päätöksissä on oltava realisteja ja arvioinnissa on kuunneltava myös alueen yrittäjiä: onko yrittäjien toiveissa se, että keskustaan edelleen pääsee autolla?

Vihreät estäisi mielellään lisää autoilua

Heinäluoma ja Arhinmäki olivat hieman kahden vaiheilla oman kannanmuodostuksensa kanssa. Heinäluoman mukaan hiilipäästöjen vähentämisen nimissä joukkoliikenteen käyttöä tulisi kehittää, mutta polttomoottoreita ei totaalisesti pidä kieltää.

Arhinmäki puolestaan arvioi, ettei kielto olisi ajankohtainen vielä ensi valtuustokaudella.

Vihreät tunnetaan yksityisautoiluvastaisena puolueena, joten Harjanteen kanta oli jo ennalta selvä: ”ohjauskeinoja” kuten polttomoottorikieltoa tarvitaan. Harjanne olisi valmis ottamaan myös ruuhkamaksut käyttöön.

– Otetaan autoilta tilaa muille, Harjanne intoili.

Sähköautoilu ei ole ympäristöystävällistä

Rydman huomautti pormestariehdokaskollegoilleen, että jos asiaa tarkastellaan ilmasto ja ympäristö edellä, niin liikenteen sähköistäminen ei ole ratkaisu.

– Kun katsotaan sähköautoihin käytettäviä komponentteja, niin niiden elinkaarihistoria – lähtien kaivoksista – ei ole varsinaisesti ympäristönäkökulman mukainen suotuisa ratkaisu.

Rydman huomautti myös, että sähköautojen teknologia on vahvasti riippuvainen kiinalaisesta teknologiasta.

– Meidän omassa innovaatiopolitiikassamme ja liikennesuunnittelussa pitäisi lähteä tieteestä, tutkimuksesta ja mahdollistamisesta, ei kielloista. Suomessa on jo hyvää ilmasto- ja energiaosaamista. Sitä pitäisi viedä enemmän maailmalle, jotta saisimme aikaan vaikuttavia ilmastotekoja. Ei niin, että omaehtoisesti rajoitetaan, kurjistetaan ja kielletään suomalaisia.

– Ennen pitkää polttomoottorit varmaankin karsiutuvat pois liikenteestä, mutta sen pitää antaa tapahtua luonnollisesti, teknologisen kehityksen ja tutkimuksen kautta, Rydman sanoi.

Ökyinvestoinnit nostavat metrolippujen hintaa

Helsingissä on edelleen paineita korottaa joukkoliikenteen lippujen hintoja. Heinäluoma ja Harjanne olisivat valmiita toimiin, joilla lippujen hintoja saataisiin alennettua.

Lippujen hintojen korotuspaineet tulevat myös osaksi pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen investointipolitiikasta, Rydman huomauttaa.

Rydman sanoi, että Helsingissä on viime vuosina tehty sangen kalliita joukkoliikenteen investointeja, mikä ratkaisu on kasannut painetta lippujen hintojen korottamiselle.

– Joukkoliikenne määritelmällisestikin edellyttää sitä, että on joukkoja joita liikutella. Jos siis investoidaan joukkoliikenteeseen enemmän kuin mitä sille on käyttäjiä, se johtaa lippujen hintojen nousuun, Rydman sanoi.

Yksi esimerkki on Kruunusillat-hanke, joka yhdistää keskustan Laajasaloon raitiotieyhteyden avulla. Hankkeeseen sisältyy kolme uutta siltaa, joista huomattavin on runsaan kilometrin mittainen Kruunuvuorensilta. Silta ei ole autoliikenteen käytettävissä. Pyöräilybaana sillalle totta kai tulee.

Malttia ja tolkkua uudisrakentamiseen

Heinäluoma, Arhinmäki ja Harjanne olisivat valmiita rakentamaan Helsinkiin lisää asuntoja. Arhinmäki jopa suosisi ”voimakasta” lisärakentamista.

– Helsinkiin muuttaa koko ajan enemmän ihmisiä, halusimmepa tai emme. Jos emme rakenna lisää, asumisen hinta nousee entisestään, Arhinmäki sanoi.

Rydmanin mukaan Helsingin tulisi mitoittaa uudisrakentaminen realistiselle muuttotasolle. Rydman myös katsoo, että Helsingin kannattaa rakentaa lisää etenkin sellaista asuntokantaa ja sellaisille alueille, joista myös ollaan valmiita maksamaan.

– Muussa tapauksessa lopputuloksena on lisää lähiöitä, joissa on monimutkaisia sosiaalisia ongelmia ja joista työssäkäyvät ihmiset muuttavat pois.

Arhinmäelle Rydman huomautti, että Helsingin väestönkasvu on pitkälti maahanmuuttovetoista.

– Nykyisin harjoitetulla rakennuspolitiikalla syntyy lähiöitä, joilla enemmistö väestöstä ei enää puhu kotimaisia kieliä. Silloin usein käy niin, että kantaväestö muuttaa pois, koska moni saattaa kokea, ettei enää edes asu Suomessa. Tuloksena on vakavia sosiaalisia ongelmia, ja tähän meidän tulisi kyetä vastaamaan myös kaavoitus- ja rakennuspolitiikalla.

Kotimaisia kieliä puhuvien helsinkiläisten määrä onkin vähentynyt viime vuosina, kun töissä käyvien vanhempien perheet ovat muuttaneet Helsingistä ympäryskuntiin.

Katso lähetys Yle Areenasta >

Suomen Uutiset


Artikkeliin liittyvät aiheet


Mitä mieltä?

Aiheeseen liittyviä artikkeleita

Suomen uutiset logo

Punavihreä Palestiina-aktivismi paisuu Helsingin valtuustossa – pormestariehdokas Wille Rydman: ”Ulkopolitiikka ei kuulu valtuustosaliin”

07.01.2025 |16:06

Viikon suosituimmat

2.
Suomen uutiset logo

SDP jälleen turpo-kuutamolla – kun Lulu Ranne totesi, ettei suomalainen puolustusteollisuus välttämättä hingu työntekijöiksi venäläisiä, demarit menivät välittömästi epäkuntoon

26.03.2025 |18:41
3.
Suomen uutiset logo

Yle-pomo Merja Ylä-Anttila skippasi viime viikolla kysymyksen Yleisradion vasenkallistumasta – ”Mikään tutkimus ei tällaista todista…”

25.03.2025 |19:18
6.
Suomen uutiset logo

Vieläkö muistat? Sanna Marin kiisti kielitaidottomien hoitajien aiheuttavan ongelmia – nyt hoitajaliitto SuPer pelkää vieraskielisten hoitajien vaarantavan jo potilasturvallisuutta

24.03.2025 |16:12
8.
Suomen uutiset logo

Perussuomalaisten kuntavaaliehdokas Mika Merano: Miksi Helsinki päätti lähettää 350 000 euroa Gazaan? – ”Kaupunkilaisten rahaa heitetty täysin hukkaan kohteisiin, jotka eivät hyödytä veronmaksajaa”

29.03.2025 |13:59
10.
Suomen uutiset logo

EVA tutki: Jopa 40 prosenttia suomalaisista arvioi Yleisradion uutisoinnin kallistuvan tiedonvälityksessään poliittisesti vasemmalle

25.03.2025 |12:54

Uusimmat










Mainos kuva

Lue lisää

PS Naiset 1/2025

Mainos kuva

Lue lisää

Perussuomalainen 1/2025

Mainos kuva

Lue lisää