PS ARKISTO
Polttoaineiden hintoihin on mahdollista vaikuttaa – ”Verotusta on alennettava välittömästi”
Suomen tulee alentaa heti polttoaineveroja, kuten monet maat ovat tehneet, sanoo perussuomalaisten kansanedustaja Minna Reijonen.
– Polttoaineisiin liittyvät ongelmat on ratkaistava välittömästi. Polttoaineiden kova hinta vaikuttaa niin perheisiin kuin yrityksiin. Pikainen puuttuminen on tärkeintä, Minna Reijonen toteaa.
– Polttoaineiden hintojen arvolisäverojen suuruudella on myös merkitystä. Ja liian kallis jakeluvelvoite tulee järkevöittää. Eriskummallinen jakeluvelvoite nostaa tankkauksen hintaa.
Jakeluvelvoite poistettava
Jakeluvelvoite tarkoittaa, että polttoaineeseen pitää sekoittaa mukaan kalliimpia uusiutuvia aineita.
– Tätä jakeluvelvoitetta on suunniteltu vähän helpotettavan, mutta kuitenkin vain tilapäisesti. Kuinka ankarasti tämä jakeluvelvoitteen tilapäinen lasku kurittaakin autoilijoita vastaavasti tulevaisuudessa? Nimittäin jakeluvelvoite on ankarampi jatkossa. Tästä on puhuttu ihan liian vähän. Jakeluvelvoite tulisi tässä maailmantilanteessa mieluummin kokonaan poistaa.
– Euroopassa on tällä hetkellä sota. Suomen talous on kurjassa jamassa. Nyt on tärkeämpää miettiä jokapäiväistä selviämistä kuin huimasti kovempia ilmastotavoitteita verrattuna muihin maihin, Reijonen painottaa.
Auto on monelle välttämättömyys
Julkisuudessa on puhuttu hallituksen kaavailemasta kuljetusyrittäjien polttoainetuesta. Tuki koskisi esityksen mukaan vain hyvin rajallista joukkoa yrittäjiä. Tuen korvausprosentti olisi pieni ja hakeminen byrokraattista. Ehdotettu tuki olisi voimassa vain kolme kuukautta eli tämän vuoden helmikuusta huhtikuulle.
– Polttoaineiden hinta kirvelee kansalaisia yhä enemmän ja enemmän. Lisähintaa on uutisoitu tulevan jopa 30 senttiä (Savon Sanomat 13.6.). Järkevä polttoainepolitiikka helpottaa arkipäiväisiä asioita. Nämä mahdollisuudet kannattaa nyt ehdottomasti käyttää, Reijonen sanoo.
– Polttoaineiden hinta vaikuttaa niin maamme huoltovarmuuteen kuin jokaisen perheen arkeen. Suomessa ei ajella huvikseen. Auto ei ole hupiväline. Auto on välttämättömyys pitkien etäisyyksien ja työmatkojen takia.
Kilpailukyky heikkenee
Reijosen mielestä on törkeää, että tietyt tahot näyttävät jopa iloitsevan siitä, että liikenne vähenee ja polttoaineiden hinnat nousevat.
– Suomen kilpailukyvyn kannalta tämä on haitallista, Reijonen muistuttaa.
– Ollaanko siirtymässä liikenteen hevosvoimista kohta pelkkään hevosilla liikkumiseen? Suunta on huolestuttava. Polttoaineiden verotusta on alennettava välittömästi, sillä se on helpoin tapa vaikuttaa hintoihin.
SUOMEN UUTISET
Artikkeliin liittyvät aiheet
- jakeluvelvoite kuljetusyrittäjät polttoaineiden hinta autoilijat Minna Reijonen talous verotus Kilpailukyky
Mitä mieltä?
Aiheeseen liittyviä artikkeleita
Sähkön ja polttoaineiden hinnat syövät toimeentuloa – Purra: Missä viipyvät hallituksen toimenpiteet?
Hallitukselta ei vaikuttavia toimia polttoainehintoihin, maatalouskriisiin, ostovoimaan tai kilpailukykyyn – perussuomalaiset esitti epäluottamusta
Ranne: Punavihreässä utopiassa mikään ei liiku – tuuli vain suhisee
Saarikko syyttää inflaatiosta Putinin hintoja – talousprofessori Matti Virénilta tyrmäys: Tyhjiä sanoja – ”Olisi puhuttava rehellisesti syistä”
Verotuksen alentaminen Saksassa laski bensan litrahintaa yli 20 senttiä, USA:n presidentti samoilla linjoilla – Yle haki agendaa puhuvat taloustieteilijät kertomaan, miksi veroale ei kannata
Mäenpään toimenpidealoite: Polttoaineiden valmisteverot reilusti alemmaksi vuoden loppuun asti
Hallitus nostamassa polttoaineen hintaa kymmenillä senteillä – perussuomalaisilta jyrkkä vastustus röyhkeille hinnankorotuksille
Viikon suosituimmat
Teemu Keskisarjan ja Onni Rostilan kolumni: Näin Yle valeuutisoi pikkutyttöjen teurastuksen
Itäkeskuksen muslimiyrittäjä HS:lle: Hameen on oltava löysä lantion kohdalta, jotta muut miehet kuin minä eivät näe
Helsingin Itäkeskuksen Hansasillalla esillä ollut islamilaisia pukeutumissääntöjä esittelevä kyltti on puhututtanut mediassa ja somessa tällä viikolla. Kyltissä kehotettiin naisia peittämään koko vartalonsa, jotta heitä ei häirittäisi. Muualla Euroopassa samankaltaisia kylttejä on nähty jo pitkään. Saksassa on tuotu oikeuden eteen myös sharia-poliiseja.
Maahanmuuttopolitiikka kiristyy koko EU:ssa – PS-meppi Sebastian Tynkkynen: ”Ratkaisujen aika on tullut” – kokoomuksen meppi Aura Salla nosti äärioikeistokortin
Euroopan unionin maahanmuuttopolitiikka on liikkeessä ja kääntymässä selvästi tiukempaan suuntaan. Sekä keskeisissä EU-toimielimissä että jäsenvaltioiden hallinnoissa ilmenee tahtotilaa tiukentaa maahanmuuton sääntöjä ja tehostaa laittomasti EU:ssa oleskelevien palautuksia. - Ihmisoikeuksista EU:ssa pidetään jatkossakin kiinni, mutta kenenkään ihmisoikeus ei ole oleskelu laittomasti EU-maissa, perussuomalaisten meppi Sebastian Tynkkynen sanoo.
Vihersiirtymä vastatuulessa: Saksalaisautoilijat vaihtavat sähköautonsa bensaan ja dieseliin
Autoilijoiden siirtyminen sähköisiin kulkuvälineisiin tökkii välittömästi, kun tuet loppuvat. Saksassa jopa kolmannes sähköautoaan vaihtaneista on siirtynyt takaisin bensaan tai dieseliin sen jälkeen, kun avustukset hiipuivat. Tavoite fossiilivapaasta uusien autojen kaupasta vuonna 2035 karkaa yhä kauemmaksi.
Mäenpää: Itäkeskuksen kyltit seurausta vihreiden maahanmuuttopolitiikasta
Yksi kuluvan viikon kuumimmista puheenaiheista on ollut Helsingin Itäkeskukseen ilmestynyt herättänyt ohjetaulu koskien musliminaisten pukeutumista. Perussuomalaisten kansanedustaja Juha Mäenpää muistuttaa ohjeistuksesta pöyristynyttä vihreiden puheenjohtajaa Sofia Virtaa siitä, että tapahtunut on seurasta vihreidenkin tukemasta avoimien rajojen maahanmuuttopolitiikasta.
Yle kehysti Trumpin kampanjatilaisuuden vitsin rasismiksi: ”Roskasaari” – tosiasiassa Puerto Rico hukkuu roskiin
Ylen toimittajien mieleen ei tullut tarkistaa, miksi Amerikassa on ennenkin kutsuttu Puerto Ricoa roskasaareksi. Rasismi ei liity asiaan, vaan vertaus on sangen kirjaimellinen, koska roskia Puerto Ricossa riittää. Saaren asukkaiden yksi suurimpia ongelmia onkin jäteasemien tilan puute, ja eri arvioiden mukaan kaatopaikkatila saattaa loppua kesken 2–4 vuodessa.
Kamala Harris on positiivisen erityiskohtelun tuotos – maailman menestynein “DEI-rekry”
Kamala Harris on uransa joka käänteessä hyötynyt siitä, että hän on nainen ja kuuluu rodulliseen vähemmistöön. Hän on malliesimerkki siitä, miten paljon positiivinen erityiskohtelu voi edistää vähemmistöjen menestystä. Varapresidenttinä hän oli Bidenin "DEI-rekry", joka lopulta syrjäytti presidentti Bidenin. Nyt hänellä on mahdollisuus nousta maailman mahtavimman maan presidentiksi.
PS-Nuoriso: Suomessa ei ole sijaa sharia-laille
Perussuomalainen Nuoriso on tyrmistynyt, mutta ei vähääkään yllättynyt islamilaisten pukeutumissääntöjen julistamisesta Itäkeskuksessa. Uutisoidussa julisteessa kehotettiin naisia peittämään koko vartalonsa, jotta heitä ei häirittäisi. Muualla Euroopassa julisteet ovatkin jo vuosia sitten vaihtuneet islamistisiin “sharia-poliiseihin”, jotka häiriköivät kansalaisia islamilaisten oppien rikkomisesta.
SVT nauhoitti salaa Malmössä imaamin perjantairukouksen, jossa ylistettiin Hizbollahin johtaja Nasrallahia
Ruotsin yleisradioyhtiön uutistoimitus SVT Nyheter oli tekemässä tutkivaa journalismia, kun imaami Sami Al-Tameemi ylisti Hizbollahin edesmennyttä johtajaa Hassan Nasrallahia perjantairukouksessa Libanonin kulttuuriyhdistyksessä Malmössä. Hän kutsui Nasrallahia marttyyriksi. SVT nauhoitti tilaisuuden. Tämä oli SVT:n toinen käynti yhdistyksen tiloissa.
Koko läntinen maailma velloo tunnemyrskyissä – Suomestakin tuli puberteettiyhteiskunta, jota rakennetaan fiilispohjalta
Tietokirjailija-kouluttaja Katleena Kortesuon uutuuskirja "Tunteet tapissa" kertoo havainnollisesti, kuinka olemme siirtyneet tietopohjaisesta konsensusyhteiskunnasta tunneuskovaisuuden maailmaan, jonka perustukset valettiin 1980- ja 1990-luvuilla. Monelta osin yhteiskuntamme on kuin 13-vuotias teini, joka kokee tunteita vahvasti ja viskoutuu tunnemyrskyn mukana milloin mihinkin suuntaan. Pelkkä tunne on kuitenkin surkea kumppani silloin, jos edessä on vaikea ja kauaskantoinen päätös.
Uusimmat
Toimitus suosittelee
Perussuomalainen 1/2024
Lue lisää