Miljardööri ja Teslankeksijä Elon Muskin viestipalvelu X:ssä levittämä, presidenttiehdokas Kamala Harrisiin äänellä puhuva video on saattanut nostaa kulmat pystyyn joillakuilla. Tai vaikkapa Muskin pullantuoksuinen keskustelu presidenttiehdokas Donald Trumpin kanssa. Muutakin kuohuttavaa on, vaikkapa Teslan Supertruckiin liittyvää.
Kaikesta huolimatta X on edelleen se paikka, jossa poliitikot tavoittavat toimittajat ja jossa heidän viestinsä saa suurimman huomion. Se ei välttämättä ole koskaan ollut tositv-kansan keskipiste. Se on paikka uutisille, mielipiteille ja monen karvaisille keskusteluille.
Moni uhitteli lähtevänsä
Kun Elon Musk pari vuotta sitten osti Twitterin, monet silmäätekevät ilmoittivat jo silloin rinta rottingilla jättävänsä palvelun. Monen monituisemmat yritykset, viranomaiset ja poliitikot – kuten myös mediat, journalistit ja mielipidevaikuttajat – päättivät kuitenkin jäädä.
Huolimatta palvelussa paikoin kihisevästä vihasta, uhkauksista, manipulaatiosta sekä siitä, että X on muuttunut enemmän tai vähemmän Muskin oman agendan näyttämöksi, he eivät koe voivansa katkaista suhdettaan X:ään.
Poliitikon ääni kuuluu
Threads on Metan vastaus X:lle, mutta se ei ole päivänpolitiikan foorumi. TikTok kasvaa toki edelleen, mutta se on jotain ihan muuta – ja alustan yhteydet Kiinaan mietityttävät länsimaissa.
– Tämän tyyppinen alusta ei ole erityisen houkutteleva mainostajille. Lisäksi sen sisältöä on vaikea hallita. Itse asiassa ylläpitäminen aiheuttaa enimmäkseen päänsärkyä, muotoilee someen keskittyvä toimittaja Emanuel Karsten Dagens Nyheterissä.
Siten on melkoisen luontevaa, että X:n omistaa miljardööri ja maailman ehkäpä rikkain ihminen. Muille se ei olisikaan taloudellisesti mahdollista. Motiivinsa tosin lienee hänelläkin.
Musk haluaa valtaa
Elon Muskia ei suotta ole luonnehdittu ihmeaikuiseksi. Paljon huomiota saaneen Donald Trump -keskustelun jälkeen hän onkin kutsunut X-kanavalle puheilleen itse Kamala Harrisin.
Näin Musk mielenkiintoisella tavalla ohittaa komeasti perinteisen median, niiden toimittajat ja arvovallan. Mainoksilla sekä tilaajamaksuilla elävä media pelkäsi aikoinaan, että sosiaalinen media tuhoaa sen arvovallan ja ansaintalogiikan.
Musk näyttää, että se todellakin on mahdollista.